|

ps2017-027-01-005-013.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-05 ps2017-027-01-005-013 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

13. Návrh poslanců Barbory Kořanové, Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 359/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2019-03-05
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/013
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027020.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Petr Fiala13. Návrh poslanců Barbory Kořanové, Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 359/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 Je tedy navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Písemné veto nemám k dispozici. Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 359/1. Prosím, aby předložený návrh uvedla zástupkyně navrhovatelů paní poslankyně Barbora Kořanová. Prosím, máte slovo. Poslankyně Barbora KořanováDěkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně, kolegové, dovolte mi představit vám důvody, proč bych vás chtěla požádat o podporu novely silničního zákona ve smyslu zákazu jízdy nákladních automobilů v levém jízdním pruhu. Je to navrženo tak, že by tento zákaz platil ve všední dny od do , a to pro všechny nákladní automobily vážící nad 3,5 tuny a o délce převyšující 7 metrů. Jde zde primárně o to, že jako země ve středu Evropy se dlouhodobě a každodenně potýkáme s problémy s nákladními automobily, které mnohdy silnice blokují, paralyzují právě levý jízdní pruh na dálnicích a také na rychlostních silnicích. Při svých pravidelných návštěvách v regionu slýchám od všech starostů, nebo téměř všech starostů, jak válčí právě s nákladními automobily z hlediska bezpečnosti i z hlediska dopadu jejich rychlosti na stav vozovek, což je ale samozřejmě na jinou diskusi. Nicméně co považuji za velmi důležité, jsou nehody nebo nehodovost nákladních automobilů. Jejich počet meziročně stoupá, a to v průměru o 8 %. Jedná se o dlouhodobý trend. Například počet nehod způsobených řidiči nákladních automobilů vzrostl v roce 2015 v poměru s rokem 2014 o 540 nehod, což je téměř 8,4 %. A v dalších letech jsou ta čísla zhruba stejná a mnohdy ještě o něco vyšší. (V sále je hlučno.)Cílem je, že kamiony nebudou bez uvážení vjíždět do levého dálničního pruhu, a tím ohrožovat řidiče osobních automobilů tak, jak se to mnohdy opravdu děje. Převezměme tedy v tomto směru inspiraci např. ze zahraničí - Místopředseda PSP Petr FialaPardon, paní poslankyně. Dámy a pánové, prosím o ztišení. Děkuji vám. Prosím, pokračujte. Poslankyně Barbora KořanováDěkuji. Převezměme tedy v tomto směru inspiraci ze zahraničí, kdy slovenský model, který platí téměř deset let, a dle mého názoru i podle konzultace s odborníky platí a je funkční. Podobná omezení také platí i v sousedních státech. Přišla jsem s návrhem, kterým chci situaci na dálnicích zlepšit, a to rychle a účinně. Chci průjezdný levý pruh, a věřím, že i pravý pruh tímto bude plynulý, pokud řidiči kamionů budou tedy dodržovat zákon. Vyzývám vás proto, abyste návrh podpořili a usnadnili život milionům řidičů osobních automobilů. Děkuji vám za pozornost.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities