ps2017-027-01-005-013.u1.p1.s1
13 . ps2017-027-01-005-013.u1.p1.s2
Návrh poslanců Barbory Kořanové , Petra Sadovského a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2000 Sb . , o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ( zákon o silničním provozu ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 359 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2017-027-01-005-013.u1.p2.s1
Je tedy navrženo , abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení . ps2017-027-01-005-013.u1.p2.s2
Písemné veto nemám k dispozici . ps2017-027-01-005-013.u1.p2.s3
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 359 / 1 . ps2017-027-01-005-013.u1.p3.s1
Prosím , aby předložený návrh uvedla zástupkyně navrhovatelů paní poslankyně Barbora Kořanová . ps2017-027-01-005-013.u1.p3.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-027-01-005-013.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-027-01-005-013.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená vládo , kolegyně , kolegové , dovolte mi představit vám důvody , proč bych vás chtěla požádat o podporu novely silničního zákona ve smyslu zákazu jízdy nákladních automobilů v levém jízdním pruhu . ps2017-027-01-005-013.u2.p1.s3
Je to navrženo tak , že by tento zákaz platil ve všední dny od 6.00 do 22.00 , a to pro všechny nákladní automobily vážící nad 3 , 5 tuny a o délce převyšující 7 metrů . ps2017-027-01-005-013.u2.p2.s1
Jde zde primárně o to , že jako země ve středu Evropy se dlouhodobě a každodenně potýkáme s problémy s nákladními automobily , které mnohdy silnice blokují , paralyzují právě levý jízdní pruh na dálnicích a také na rychlostních silnicích . ps2017-027-01-005-013.u2.p2.s2
Při svých pravidelných návštěvách v regionu slýchám od všech starostů , nebo téměř všech starostů , jak válčí právě s nákladními automobily z hlediska bezpečnosti i z hlediska dopadu jejich rychlosti na stav vozovek , což je ale samozřejmě na jinou diskusi . ps2017-027-01-005-013.u2.p2.s3
Nicméně co považuji za velmi důležité , jsou nehody nebo nehodovost nákladních automobilů . ps2017-027-01-005-013.u2.p2.s4
Jejich počet meziročně stoupá , a to v průměru o 8 % . ps2017-027-01-005-013.u2.p2.s5
Jedná se o dlouhodobý trend . ps2017-027-01-005-013.u2.p2.s6
Například počet nehod způsobených řidiči nákladních automobilů vzrostl v roce 2015 v poměru s rokem 2014 o 540 nehod , což je téměř 8 , 4 % . ps2017-027-01-005-013.u2.p2.s7
A v dalších letech jsou ta čísla zhruba stejná a mnohdy ještě o něco vyšší . ps2017-027-01-005-013.u2.p3.s1
Cílem je , že kamiony nebudou bez uvážení vjíždět do levého dálničního pruhu , a tím ohrožovat řidiče osobních automobilů tak , jak se to mnohdy opravdu děje . ps2017-027-01-005-013.u2.p3.s2
Převezměme tedy v tomto směru inspiraci např . ze zahraničí - ps2017-027-01-005-013.u3.p1.s1
Pardon , paní poslankyně . ps2017-027-01-005-013.u3.p1.s2
Dámy a pánové , prosím o ztišení . ps2017-027-01-005-013.u3.p1.s3
Děkuji vám . ps2017-027-01-005-013.u3.p1.s4
Prosím , pokračujte . ps2017-027-01-005-013.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-01-005-013.u4.p1.s2
Převezměme tedy v tomto směru inspiraci ze zahraničí , kdy slovenský model , který platí téměř deset let , a dle mého názoru i podle konzultace s odborníky platí a je funkční . ps2017-027-01-005-013.u4.p1.s3
Podobná omezení také platí i v sousedních státech . ps2017-027-01-005-013.u4.p2.s1
Přišla jsem s návrhem , kterým chci situaci na dálnicích zlepšit , a to rychle a účinně . ps2017-027-01-005-013.u4.p2.s2
Chci průjezdný levý pruh , a věřím , že i pravý pruh tímto bude plynulý , pokud řidiči kamionů budou tedy dodržovat zákon . ps2017-027-01-005-013.u4.p2.s3
Vyzývám vás proto , abyste návrh podpořili a usnadnili život milionům řidičů osobních automobilů . ps2017-027-01-005-013.u4.p3.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-027-01-005-013.u5.p1.s1
Děkuji paní poslankyni a prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ondřej Polanský . ps2017-027-01-005-013.u5.p1.s2
Prosím máte slovo . ps2017-027-01-005-013.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-027-01-005-013.u6.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená vládo , dovolte mi , abych ze své pozice tuto novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích představil . ps2017-027-01-005-013.u6.p1.s3
Návrh zákona byl předložen skupinou poslanců dne 20 . 12 . 2018 a téhož dne byl rozeslán poslancům jako tisk 359 . ps2017-027-01-005-013.u6.p1.s4
Vládě byl návrh zaslán k vyjádření dne 21 . 12 . 2018 . ps2017-027-01-005-013.u6.p1.s5
Vláda se vyjádřila 15 . 1 . ps2017-027-01-005-013.u6.p1.s6
Její stanovisko bylo rozesláno téhož dne poslancům jako tisk 359 / 1 . ps2017-027-01-005-013.u6.p1.s7
Stanovisko vlády bylo neutrální , avšak ve zdůvodnění vláda uvádí některé skutečnosti , ke kterým se vrátím za okamžik . ps2017-027-01-005-013.u6.p2.s1
Návrh je sám o sobě meritorně velmi jednoduchý . ps2017-027-01-005-013.u6.p2.s2
Obsahuje jediný novelizační bod zakazující v pracovní dny od šesti do dvaadvaceti hodin na dálnici užití levého jízdního pruhu vozidlům buď těžším než 3 , 5 tuny , nebo soupravám delším než - ps2017-027-01-005-013.u7.p1.s1
Ještě , pane poslanče , prosím počkejte . . . abychom se slyšeli . ps2017-027-01-005-013.u7.p1.s2
Tak prosím , můžete pokračovat . ps2017-027-01-005-013.u8.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-01-005-013.u8.p1.s2
Ještě je třeba říci , že navrhovatel navrhl ve Sněmovně projednávání návrhu zákona tak , aby Sněmovna s ním mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení , tedy podle § 90 . ps2017-027-01-005-013.u8.p2.s1
Nyní již tedy ze stanoviska vlády . ps2017-027-01-005-013.u8.p2.s2
Vláda zaujala k tomuto návrhu zákona neutrální stanovisko s tím , že upozorňuje na některé níže uvedené skutečnosti , které doporučuje při dalším projednávání tohoto návrhu zohlednit . ps2017-027-01-005-013.u8.p3.s1
Navrhovaná úprava je zřejmě reakcí na kalamitní situaci na dálnici D 1 - citace ze stanoviska vlády - z prosince 2018 , k níž došlo za velmi specifických podmínek v průběhu rozsáhlé rekonstrukce předmětného úseku dálnice . ps2017-027-01-005-013.u8.p3.s2
Je proto třeba důkladně zvážit , zda by byl plošný zákaz adekvátním opatřením , které by nejen mohlo zabránit případné další obdobné kalamitní situaci , ale které by zároveň nevyvolalo nezamýšlené a nežádoucí důsledky ve zcela běžném provozu na všech dálnicích a silnicích pro motorová vozidla . ps2017-027-01-005-013.u8.p4.s1
Již současná právní úprava § 77 zákona o silničním provozu umožňuje pomocí stanovení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích omezit jízdu u některých kategorií silničních vozidel pouze na vymezené jízdní pruhy , s tím , že na rozdíl od obecné úpravy s plošným dopadem je takové omezení možné přizpůsobit stavu konkrétního úseku pozemní komunikace a aktuální dopravní situaci i klimatickým podmínkám . ps2017-027-01-005-013.u8.p4.s2
Kromě toho již současná právní úprava - opět § 12 odst . 4 , zákona o silničním provozu - umožňuje vozidlům , jichž se navrhovaná úprava má týkat , na pozemních komunikacích o třech a více jízdních pruzích užít pouze dvou jízdních pruhů nejbližších pravému okraji vozovky , tedy jinými slovy zakazuje jízdu ve třetím a případných dalších jízdních pruzích . ps2017-027-01-005-013.u8.p5.s1
Za třetí . ps2017-027-01-005-013.u8.p5.s2
Omezení pro některá vozidla stanovená prostřednictvím dopravního značení oproti obecné úpravě zejména pro řidiče cizí státní příslušnosti je srozumitelnější . ps2017-027-01-005-013.u8.p5.s3
Řidič se vždy v konkrétním úseku pozemní komunikace dozví , kde levého jízdního pruhu nesmí užít . ps2017-027-01-005-013.u8.p6.s1
Za čtvrté to je reakce na Slovensko . ps2017-027-01-005-013.u8.p6.s2
Česká republika je na rozdíl od Slovenska , jehož úpravou je návrh patrně inspirován , tranzitní zemí s hustým provozem , rozsáhlejší dálniční sítí a odlišným profilem silniční sítě . ps2017-027-01-005-013.u8.p6.s3
Lze předpokládat , že plošný zákaz předjíždění nákladních vozidel na dálnici může mít za následek nejen zpomalení pravého jízdního pruhu a vytvoření souvislých kolon , které budou ztěžovat přejezdy do odbočovacího pruhu vozidlům z levého jízdního pruhu a naopak najíždění na dálnici vozidlům z připojovacího jízdního pruhu , ale v konečném důsledku i zpomalení levého jízdního pruhu , neboť i řidiči některých pomaleji jedoucích osobních automobilů se nebudou chtít nebo se budou přímo obávat zařadit se do souvislého proudu kamionů . ps2017-027-01-005-013.u8.p6.s4
To vše i v kombinaci s agresivním chováním některých řidičů může nepochybně vyvolávat nežádoucí rizikové situace . ps2017-027-01-005-013.u8.p7.s1
Za páté . ps2017-027-01-005-013.u8.p7.s2
Navrhovaný zákaz může dopadnout , zřejmě nezamýšleně , i na jízdní soupravu složenou z motorového vozidla o hmotnosti do 3 , 5 tuny s nebrzděným přívěsem o hmotnosti do 750 kilogramů , jehož nejvyšší povolená rychlost může být až 130 km v hodině . ps2017-027-01-005-013.u8.p7.s3
Navrhovaná úprava pak dále neobsahuje výjimku pro vozidla s právem přednosti v jízdě a zejména vozidla složek integrovaného záchranného systému . ps2017-027-01-005-013.u8.p8.s1
Za šesté . ps2017-027-01-005-013.u8.p8.s2
Pokud jde o odůvodnění návrhu , má jít o odstranění špatné dopravní situace - to je citace z důvodové zprávy - , která dopadá na celou ekonomiku České republiky a všechny její obyvatele . ps2017-027-01-005-013.u8.p8.s3
Není z něj však patrné , v čem konkrétně je špatná dopravní situace spatřována a jaké jsou příčiny problémů a jaké jsou varianty jejich řešení . ps2017-027-01-005-013.u8.p8.s4
V návrhu také zcela absentuje hodnocení dopadů na podnikatelský sektor a zejména segment kamionové přepravy , jehož by se přijetí návrhu nepochybně podstatně dotklo a v němž by navrhovaná omezení byla nepochybně vnímána velmi negativně i s ohledem na sazby mýtného , které dopravci za použití dálnic platí . ps2017-027-01-005-013.u8.p8.s5
V rozporu s § 3 odst . 3 zákona , číslo 309 / 1999 Sb . , o Sbírce mezinárodních smluv , pak není náležité odůvodněno navrhované nabytí účinnosti návrhu zákona dnem jeho vyhlášení . ps2017-027-01-005-013.u8.p9.s1
Tolik tedy vyjádření vlády . ps2017-027-01-005-013.u8.p10.s1
Z výše uvedeného vyplývá , že návrh podle názoru legislativní rady obsahuje nedostatky , a to nejen vady formální a věcné , ale vady vztahující se k meritu novely . ps2017-027-01-005-013.u8.p10.s2
O tom nicméně očekávám živou debatu v rámci nadcházející rozpravy . ps2017-027-01-005-013.u8.p11.s1
Děkuji vám za pozornost a panu předsedajícímu se tedy hlásím do obecné rozpravy s přednostním právem . ps2017-027-01-005-013.u8.p11.s2
Děkuji vám . ps2017-027-01-005-013.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-01-005-013.u9.p1.s2
Budete druhý v obecné rozpravě , kterou právě otvírám , protože s přednostním právem se už před vámi přihlásil pan předseda Stanjura . ps2017-027-01-005-013.u9.p1.s3
Prosím máte slovo . ps2017-027-01-005-013.u10.p1.s1
Tak jsem optimista a věřím , že tu debatu stihneme ukončit do 19 hodin . ps2017-027-01-005-013.u10.p2.s1
Tak abych nezapomněl , za prvé jménem pěti poslaneckých klubů - ODS , Pirátů , KDU - ČSL , TOP 09 a STAN - vetujeme projednávání podle § 90 . ps2017-027-01-005-013.u10.p2.s2
Čili to samo o sobě svědčí o kvalitě toho návrhu . ps2017-027-01-005-013.u10.p2.s3
Nechám to na kolezích , kteří budou mít podrobnější vystoupení , kteří určitě navrhnou zamítnutí . ps2017-027-01-005-013.u10.p2.s4
Protože tohle se opravit skutečně nedá . ps2017-027-01-005-013.u10.p2.s5
A nechal bych to na pana ministra Ťoka , aby se touto problematikou zabýval , jeho ministerstvo , aby to proběhlo řádným připomínkovým řízením , a pak si myslím , že bude smysluplné , abychom to projednávali . ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s1
Já se obávám , že efekt toho návrhu , který by byl schválen tak , jak je předložen , by byl přesně opačný . ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s2
Neměli bychom už ani jeden rychlý pruh . ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s3
Měli bychom dva , možná tři , pomalé . ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s4
To znamená , představme si to . ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s5
Pravý pruh plný kamionů , v čele ten nejpomalejší . ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s6
Kdo z řidičů osobního vozidla by zajel mezi ty kamiony ? ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s7
No já určitě ne a myslím , že bych nebyl zdaleka jediný . ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s8
No a pak musíme věřit , že v tom levém pruhu ten první je rychlý , že jede těch 130 a nejede 100 nebo 90 . ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s9
Ale někdo takový se na dálnici najde vždycky a ten by udával tempo i toho levého pruhu . ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s10
Takže by těch stresových situací neubylo , ale přibylo . ps2017-027-01-005-013.u10.p4.s1
Ale já jsem o tom problému debatoval v jedné televizní debatě s panem ministrem Ťokem a tam jsme se shodli , že bychom potřebovali - ministr vnitra už utekl - statistiku policie . ps2017-027-01-005-013.u10.p4.s2
Už dnes jsou úseky , kde je zakázána jízda kamionů v levém pruhu . ps2017-027-01-005-013.u10.p4.s3
A podívejte se , jak to vypadá . ps2017-027-01-005-013.u10.p4.s4
Jestli Policie České republiky vymáhá , nebo nevymáhá plnění tohoto zákona . ps2017-027-01-005-013.u10.p4.s5
No nevymáhá ! ps2017-027-01-005-013.u10.p4.s6
Nevymáhá . ps2017-027-01-005-013.u10.p4.s7
A od toho bychom se měli odrazit . ps2017-027-01-005-013.u10.p5.s1
Já vím , že je mnohem pohodlnější měřit rychlost při vjezdu do obce nebo města , že jel někdo šedesát , pro policii . ps2017-027-01-005-013.u10.p5.s2
Ale neplní se , nevymáhá se stávající znění zákona . ps2017-027-01-005-013.u10.p5.s3
Myslím , že řešení je poměrně elegantní , a hledejme řešení hodné 21 . století , ne plošný zákaz .