|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-05 ps2017-027-01-005-013 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

13. Návrh poslanců Barbory Kořanové, Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 359/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2019-03-05
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/013
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027020.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1043 • previousnext

ps2017-027-01-005-013.u1.p1.s1 13.
ps2017-027-01-005-013.u1.p1.s2 Návrh poslanců Barbory Kořanové, Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 359/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2017-027-01-005-013.u1.p2.s1 Je tedy navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
ps2017-027-01-005-013.u1.p2.s2 Písemné veto nemám k dispozici.
ps2017-027-01-005-013.u1.p2.s3 Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 359/1.
ps2017-027-01-005-013.u1.p3.s1 Prosím, aby předložený návrh uvedla zástupkyně navrhovatelů paní poslankyně Barbora Kořanová.
ps2017-027-01-005-013.u1.p3.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-027-01-005-013.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-027-01-005-013.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně, kolegové, dovolte mi představit vám důvody, proč bych vás chtěla požádat o podporu novely silničního zákona ve smyslu zákazu jízdy nákladních automobilů v levém jízdním pruhu.
ps2017-027-01-005-013.u2.p1.s3 Je to navrženo tak, že by tento zákaz platil ve všední dny od do , a to pro všechny nákladní automobily vážící nad 3,5 tuny a o délce převyšující 7 metrů.
ps2017-027-01-005-013.u2.p2.s1 Jde zde primárně o to, že jako země ve středu Evropy se dlouhodobě a každodenně potýkáme s problémy s nákladními automobily, které mnohdy silnice blokují, paralyzují právě levý jízdní pruh na dálnicích a také na rychlostních silnicích.
ps2017-027-01-005-013.u2.p2.s2 Při svých pravidelných návštěvách v regionu slýchám od všech starostů, nebo téměř všech starostů, jak válčí právě s nákladními automobily z hlediska bezpečnosti i z hlediska dopadu jejich rychlosti na stav vozovek, což je ale samozřejmě na jinou diskusi.
ps2017-027-01-005-013.u2.p2.s3 Nicméně co považuji za velmi důležité, jsou nehody nebo nehodovost nákladních automobilů.
ps2017-027-01-005-013.u2.p2.s4 Jejich počet meziročně stoupá, a to v průměru o 8 %.
ps2017-027-01-005-013.u2.p2.s5 Jedná se o dlouhodobý trend.
ps2017-027-01-005-013.u2.p2.s6 Například počet nehod způsobených řidiči nákladních automobilů vzrostl v roce 2015 v poměru s rokem 2014 o 540 nehod, což je téměř 8,4 %.
ps2017-027-01-005-013.u2.p2.s7 A v dalších letech jsou ta čísla zhruba stejná a mnohdy ještě o něco vyšší.
ps2017-027-01-005-013.u2.p3.s1 Cílem je, že kamiony nebudou bez uvážení vjíždět do levého dálničního pruhu, a tím ohrožovat řidiče osobních automobilů tak, jak se to mnohdy opravdu děje.
ps2017-027-01-005-013.u2.p3.s2 Převezměme tedy v tomto směru inspiraci např. ze zahraničí -
ps2017-027-01-005-013.u3.p1.s1 Pardon, paní poslankyně.
ps2017-027-01-005-013.u3.p1.s2 Dámy a pánové, prosím o ztišení.
ps2017-027-01-005-013.u3.p1.s3 Děkuji vám.
ps2017-027-01-005-013.u3.p1.s4 Prosím, pokračujte.
ps2017-027-01-005-013.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-01-005-013.u4.p1.s2 Převezměme tedy v tomto směru inspiraci ze zahraničí, kdy slovenský model, který platí téměř deset let, a dle mého názoru i podle konzultace s odborníky platí a je funkční.
ps2017-027-01-005-013.u4.p1.s3 Podobná omezení také platí i v sousedních státech.
ps2017-027-01-005-013.u4.p2.s1 Přišla jsem s návrhem, kterým chci situaci na dálnicích zlepšit, a to rychle a účinně.
ps2017-027-01-005-013.u4.p2.s2 Chci průjezdný levý pruh, a věřím, že i pravý pruh tímto bude plynulý, pokud řidiči kamionů budou tedy dodržovat zákon.
ps2017-027-01-005-013.u4.p2.s3 Vyzývám vás proto, abyste návrh podpořili a usnadnili život milionům řidičů osobních automobilů.
ps2017-027-01-005-013.u4.p3.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-027-01-005-013.u5.p1.s1 Děkuji paní poslankyni a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ondřej Polanský.
ps2017-027-01-005-013.u5.p1.s2 Prosím máte slovo.
ps2017-027-01-005-013.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-027-01-005-013.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, dovolte mi, abych ze své pozice tuto novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích představil.
ps2017-027-01-005-013.u6.p1.s3 Návrh zákona byl předložen skupinou poslanců dne 20. 12. 2018 a téhož dne byl rozeslán poslancům jako tisk 359.
ps2017-027-01-005-013.u6.p1.s4 Vládě byl návrh zaslán k vyjádření dne 21. 12. 2018.
ps2017-027-01-005-013.u6.p1.s5 Vláda se vyjádřila 15. 1.
ps2017-027-01-005-013.u6.p1.s6 Její stanovisko bylo rozesláno téhož dne poslancům jako tisk 359/1.
ps2017-027-01-005-013.u6.p1.s7 Stanovisko vlády bylo neutrální, avšak ve zdůvodnění vláda uvádí některé skutečnosti, ke kterým se vrátím za okamžik.
ps2017-027-01-005-013.u6.p2.s1 Návrh je sám o sobě meritorně velmi jednoduchý.
ps2017-027-01-005-013.u6.p2.s2 Obsahuje jediný novelizační bod zakazující v pracovní dny od šesti do dvaadvaceti hodin na dálnici užití levého jízdního pruhu vozidlům buď těžším než 3,5 tuny, nebo soupravám delším než -
ps2017-027-01-005-013.u7.p1.s1 Ještě, pane poslanče, prosím počkejte... abychom se slyšeli.
ps2017-027-01-005-013.u7.p1.s2 Tak prosím, můžete pokračovat.
ps2017-027-01-005-013.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-01-005-013.u8.p1.s2 Ještě je třeba říci, že navrhovatel navrhl ve Sněmovně projednávání návrhu zákona tak, aby Sněmovna s ním mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení, tedy podle § 90.
ps2017-027-01-005-013.u8.p2.s1 Nyní již tedy ze stanoviska vlády.
ps2017-027-01-005-013.u8.p2.s2 Vláda zaujala k tomuto návrhu zákona neutrální stanovisko s tím, že upozorňuje na některé níže uvedené skutečnosti, které doporučuje při dalším projednávání tohoto návrhu zohlednit.
ps2017-027-01-005-013.u8.p3.s1 Navrhovaná úprava je zřejmě reakcí na kalamitní situaci na dálnici D1 - citace ze stanoviska vlády - z prosince 2018, k níž došlo za velmi specifických podmínek v průběhu rozsáhlé rekonstrukce předmětného úseku dálnice.
ps2017-027-01-005-013.u8.p3.s2 Je proto třeba důkladně zvážit, zda by byl plošný zákaz adekvátním opatřením, které by nejen mohlo zabránit případné další obdobné kalamitní situaci, ale které by zároveň nevyvolalo nezamýšlené a nežádoucí důsledky ve zcela běžném provozu na všech dálnicích a silnicích pro motorová vozidla.
ps2017-027-01-005-013.u8.p4.s1 Již současná právní úprava § 77 zákona o silničním provozu umožňuje pomocí stanovení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích omezit jízdu u některých kategorií silničních vozidel pouze na vymezené jízdní pruhy, s tím, že na rozdíl od obecné úpravy s plošným dopadem je takové omezení možné přizpůsobit stavu konkrétního úseku pozemní komunikace a aktuální dopravní situaci i klimatickým podmínkám.
ps2017-027-01-005-013.u8.p4.s2 Kromě toho již současná právní úprava - opět § 12 odst. 4, zákona o silničním provozu - umožňuje vozidlům, jichž se navrhovaná úprava týkat, na pozemních komunikacích o třech a více jízdních pruzích užít pouze dvou jízdních pruhů nejbližších pravému okraji vozovky, tedy jinými slovy zakazuje jízdu ve třetím a případných dalších jízdních pruzích.
ps2017-027-01-005-013.u8.p5.s1 Za třetí.
ps2017-027-01-005-013.u8.p5.s2 Omezení pro některá vozidla stanovená prostřednictvím dopravního značení oproti obecné úpravě zejména pro řidiče cizí státní příslušnosti je srozumitelnější.
ps2017-027-01-005-013.u8.p5.s3 Řidič se vždy v konkrétním úseku pozemní komunikace dozví, kde levého jízdního pruhu nesmí užít.
ps2017-027-01-005-013.u8.p6.s1 Za čtvrté to je reakce na Slovensko.
ps2017-027-01-005-013.u8.p6.s2 Česká republika je na rozdíl od Slovenska, jehož úpravou je návrh patrně inspirován, tranzitní zemí s hustým provozem, rozsáhlejší dálniční sítí a odlišným profilem silniční sítě.
ps2017-027-01-005-013.u8.p6.s3 Lze předpokládat, že plošný zákaz předjíždění nákladních vozidel na dálnici může mít za následek nejen zpomalení pravého jízdního pruhu a vytvoření souvislých kolon, které budou ztěžovat přejezdy do odbočovacího pruhu vozidlům z levého jízdního pruhu a naopak najíždění na dálnici vozidlům z připojovacího jízdního pruhu, ale v konečném důsledku i zpomalení levého jízdního pruhu, neboť i řidiči některých pomaleji jedoucích osobních automobilů se nebudou chtít nebo se budou přímo obávat zařadit se do souvislého proudu kamionů.
ps2017-027-01-005-013.u8.p6.s4 To vše i v kombinaci s agresivním chováním některých řidičů může nepochybně vyvolávat nežádoucí rizikové situace.
ps2017-027-01-005-013.u8.p7.s1 Za páté.
ps2017-027-01-005-013.u8.p7.s2 Navrhovaný zákaz může dopadnout, zřejmě nezamýšleně, i na jízdní soupravu složenou z motorového vozidla o hmotnosti do 3,5 tuny s nebrzděným přívěsem o hmotnosti do 750 kilogramů, jehož nejvyšší povolená rychlost může být 130 km v hodině.
ps2017-027-01-005-013.u8.p7.s3 Navrhovaná úprava pak dále neobsahuje výjimku pro vozidla s právem přednosti v jízdě a zejména vozidla složek integrovaného záchranného systému.
ps2017-027-01-005-013.u8.p8.s1 Za šesté.
ps2017-027-01-005-013.u8.p8.s2 Pokud jde o odůvodnění návrhu, jít o odstranění špatné dopravní situace - to je citace z důvodové zprávy -, která dopadá na celou ekonomiku České republiky a všechny její obyvatele.
ps2017-027-01-005-013.u8.p8.s3 Není z něj však patrné, v čem konkrétně je špatná dopravní situace spatřována a jaké jsou příčiny problémů a jaké jsou varianty jejich řešení.
ps2017-027-01-005-013.u8.p8.s4 V návrhu také zcela absentuje hodnocení dopadů na podnikatelský sektor a zejména segment kamionové přepravy, jehož by se přijetí návrhu nepochybně podstatně dotklo a v němž by navrhovaná omezení byla nepochybně vnímána velmi negativně i s ohledem na sazby mýtného, které dopravci za použití dálnic platí.
ps2017-027-01-005-013.u8.p8.s5 V rozporu s § 3 odst. 3 zákona, číslo 309/1999 Sb., o Sbírce mezinárodních smluv, pak není náležité odůvodněno navrhované nabytí účinnosti návrhu zákona dnem jeho vyhlášení.
ps2017-027-01-005-013.u8.p9.s1 Tolik tedy vyjádření vlády.
ps2017-027-01-005-013.u8.p10.s1 Z výše uvedeného vyplývá, že návrh podle názoru legislativní rady obsahuje nedostatky, a to nejen vady formální a věcné, ale vady vztahující se k meritu novely.
ps2017-027-01-005-013.u8.p10.s2 O tom nicméně očekávám živou debatu v rámci nadcházející rozpravy.
ps2017-027-01-005-013.u8.p11.s1 Děkuji vám za pozornost a panu předsedajícímu se tedy hlásím do obecné rozpravy s přednostním právem.
ps2017-027-01-005-013.u8.p11.s2 Děkuji vám.
ps2017-027-01-005-013.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-01-005-013.u9.p1.s2 Budete druhý v obecné rozpravě, kterou právě otvírám, protože s přednostním právem se před vámi přihlásil pan předseda Stanjura.
ps2017-027-01-005-013.u9.p1.s3 Prosím máte slovo.
ps2017-027-01-005-013.u10.p1.s1 Tak jsem optimista a věřím, že tu debatu stihneme ukončit do hodin.
ps2017-027-01-005-013.u10.p2.s1 Tak abych nezapomněl, za prvé jménem pěti poslaneckých klubů - ODS, Pirátů, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN - vetujeme projednávání podle § 90.
ps2017-027-01-005-013.u10.p2.s2 Čili to samo o sobě svědčí o kvalitě toho návrhu.
ps2017-027-01-005-013.u10.p2.s3 Nechám to na kolezích, kteří budou mít podrobnější vystoupení, kteří určitě navrhnou zamítnutí.
ps2017-027-01-005-013.u10.p2.s4 Protože tohle se opravit skutečně nedá.
ps2017-027-01-005-013.u10.p2.s5 A nechal bych to na pana ministra Ťoka, aby se touto problematikou zabýval, jeho ministerstvo, aby to proběhlo řádným připomínkovým řízením, a pak si myslím, že bude smysluplné, abychom to projednávali.
ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s1 se obávám, že efekt toho návrhu, který by byl schválen tak, jak je předložen, by byl přesně opačný.
ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s2 Neměli bychom ani jeden rychlý pruh.
ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s3 Měli bychom dva, možná tři, pomalé.
ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s4 To znamená, představme si to.
ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s5 Pravý pruh plný kamionů, v čele ten nejpomalejší.
ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s6 Kdo z řidičů osobního vozidla by zajel mezi ty kamiony?
ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s7 No určitě ne a myslím, že bych nebyl zdaleka jediný.
ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s8 No a pak musíme věřit, že v tom levém pruhu ten první je rychlý, že jede těch 130 a nejede 100 nebo 90.
ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s9 Ale někdo takový se na dálnici najde vždycky a ten by udával tempo i toho levého pruhu.
ps2017-027-01-005-013.u10.p3.s10 Takže by těch stresových situací neubylo, ale přibylo.
ps2017-027-01-005-013.u10.p4.s1 Ale jsem o tom problému debatoval v jedné televizní debatě s panem ministrem Ťokem a tam jsme se shodli, že bychom potřebovali - ministr vnitra utekl - statistiku policie.
ps2017-027-01-005-013.u10.p4.s2 dnes jsou úseky, kde je zakázána jízda kamionů v levém pruhu.
ps2017-027-01-005-013.u10.p4.s3 A podívejte se, jak to vypadá.
ps2017-027-01-005-013.u10.p4.s4 Jestli Policie České republiky vymáhá, nebo nevymáhá plnění tohoto zákona.
ps2017-027-01-005-013.u10.p4.s5 No nevymáhá!
ps2017-027-01-005-013.u10.p4.s6 Nevymáhá.
ps2017-027-01-005-013.u10.p4.s7 A od toho bychom se měli odrazit.
ps2017-027-01-005-013.u10.p5.s1 vím, že je mnohem pohodlnější měřit rychlost při vjezdu do obce nebo města, že jel někdo šedesát, pro policii.
ps2017-027-01-005-013.u10.p5.s2 Ale neplní se, nevymáhá se stávající znění zákona.
ps2017-027-01-005-013.u10.p5.s3 Myslím, že řešení je poměrně elegantní, a hledejme řešení hodné 21. století, ne plošný zákaz.

Text viewDownload CoNNL-U