|

ps2017-019-05-002-017.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-18 ps2017-019-05-002-017 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 199/ - druhé čtení

Date2018-09-18
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/017
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019154.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 199/ - druhé čtení Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr zdravotnictví Adam Vojtěch. Pane ministře, prosím, ujměte se slova. Ministr zdravotnictví ČR Adam VojtěchDěkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych uvedl návrh novely zákona o veřejném zdravotním pojištění. Cílem předkládaného návrhu zákona je zakotvit do zákona o veřejném zdravotním pojištění s účinností od 1. ledna 2019 zcela nový systém úhrad zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz, neboť stávající způsob úhrady zdravotnických prostředků přestane platit posledním dnem letošního roku, jak rozhodl Ústavní soud v červnu roku 2017. Tímto nálezem Ústavního soudu byla zrušena ustanovení zákona o veřejném zdravotním pojištění, která určovala, že nárok pojištěnce na úhradu předepisovaných zdravotnických prostředků je realizován v provedení ekonomicky nejméně náročném, které zdravotní pojišťovna zjišťuje průzkumem trhu. Ústavní soud shledal tuto právní úpravu jako protiústavní s tím, že není zřejmé vlastně, jak přesně jsou nastavena pravidla pro stanovování úhrad, není tam umožněn soudní přezkum postupu zdravotních pojišťoven a jako takový tento systém je nepředvídatelný pro pacienta a je v nesouladu s článkem 31 Listiny základních práv a svobod. Zrušení těchto ustanovení bez náhrady by znamenalo, že drtivá většina dosud hrazených zdravotnických prostředků by byla od 1. ledna 2019 vydávána jen se spoluúčastí pojištěnce, a to ve výši 25 % z ceny zdravotnického prostředku, což by bezesporu mělo jednoznačně negativní dopad na pojištěnce. Je třeba si uvědomit, že objem zdravotnických prostředků je opravdu velký, zdravotní pojišťovny hradí asi 6 miliard ročně, a týká se desítek tisíc pacientů, kteří tyto zdravotnické pomůcky potřebují. Proto Ministerstvo zdravotnictví věnovalo přípravě nového systému úhrad velkou pozornost, snažilo se utvořit tak, aby jeho ústavnost nemohla být zpochybněna. Současně jsme dbali na to, aby výsledná podoba nového systému úhrad byla pro systém veřejného zdravotního pojištění finančně únosná, což je velmi důležité, a dokázala zároveň pokrýt co nejvíce potřeb pojištěnců, aby byla přehledná a zároveň aby způsob stanovování úhrad byl co nejméně administrativně náročný. Tedy to, za jakých podmínek budou hrazeny zdravotnické prostředky, obsahuje seznam zdravotnických prostředků v příloze toho zákona, kde jsou jednotlivé úhradové skupiny, úhradové limity a další podmínky úhrady zdravotnického prostředku a také další nástroje, s jejichž pomocí bude možné reagovat na aktuální situaci na trhu se zdravotnickými prostředky. Navíc je počítáno s tím, že bude Státním ústavem pro kontrolu léčiv, který v zásadě v tom návrhu zákona je tou stěžejní institucí, která bude administrovat celou tuto oblast, tak Státní ústav pro kontrolu léčiv bude každý měsíc zveřejňovat seznam hrazených veřejných zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz, tak aby to bylo co možná nejtransparentnější a právě předvídatelné pro pacienta. Pojištěnec zdravotní pojišťovny se tedy dozví, v jaké výši úhrady jsou jednotlivé zdravotnické prostředky nastaveny, a v konečném důsledku také bude navrhovanou právní úpravou umožněna plná úhrada většího spektra zdravotnických prostředků, než je tomu dosud, neboť ta příloha, ten kategorizační strom je v zásadě mnohem podrobnější než doposud, to znamená, pojištěnci dosáhnou na mnohem širší spektrum zdravotnických prostředků. Návrh byl konzultován s odbornou i laickou veřejností. Jeho příprav se účastnily zdravotní pojišťovny, Státní ústav pro kontrolu léčiv, profesní komory, Česká lékařská společnost, Národní rada osob se zdravotním postižením, Pacientská rada Ministerstva zdravotnictví, zástupci pacientských organizací atd. Skutečně bylo to velmi široké obsazení těch stakeholderů, kteří se podíleli na vytváření toho zákona.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities