ps2017-019-05-002-017.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-18 ps2017-019-05-002-017 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.10 hodin) Myslím si , že jde v zásadě o konsenzuální návrh , jak se to projevilo i při jednání ve výboru pro zdravotnictví , který návrh schválil pouze s několika pozměňovacími návrhy , které povedou k lepšímu fungování navrhovaného systému , nebo upravují některé nepřesnosti v textu , ale v zásadě návrh nemění z hlediska systémového , pouze ho zpřesňují . Takže toto je ten základ . Myslím si , že je to velmi důležité , a troufnu si říct , že je to jedna z největších změn zákona o veřejném zdravotním pojištění za posledních několik let , aby tento návrh byl schválen , byl ve Sbírce zákonů do konce tohoto roku , neboť pokud by tomu tak nebylo , jak říkám , od 1 . ledna by dopad na pojištěnce byl velmi významný , i dopad do systému veřejného zdravotního pojištění . Proto věřím , že návrh zákona podpoříte . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji . Do obecné rozpravy mám přihlášeného pana poslance Kaňkovského . (Hlásí se zpravodaj.) Omlouvám se . Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 199 / 1 a 2 . Prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro zdravotnictví pan poslanec Kamal Farhan . Prosím . Poslanec Kamal Farhan Vážený pane předsedající , dámy a pánové , vážení členové vlády , dovolte mi stručně zrekapitulovat dosavadní průběh projednávání sněmovního tisku 199 v Poslanecké sněmovně jako zpravodaj tohoto tisku . Dne 26 . 6 . byl návrh projednán na 16 . schůzi pléna . Navrhovatel , tedy vláda , požádal o vyslovení souhlasu s návrhem již v prvním čtení s ohledem na blížící se účinnost nálezu Ústavního soudu , kterým se mění k 31 . 12 . 2018 a ruší podstatné části dosavadní úhradové regulace zdravotnických prostředků a související riziko plošné spoluúčasti pacientů ve výši 25 % . Sněmovna tento postup vetovala , tudíž postupujeme při projednávání standardním postupem třemi čteními . Dne 12 . 7 . se uskutečnilo jednání výboru pro zdravotnictví . S ohledem na parlamentní prázdniny a avizované podání několika dílčích pozměňovacích návrhů bylo schváleno usnesení , kterým bylo projednávání daného bodu přerušeno . Dne 5 . 9 . pak proběhlo další projednávání tohoto sněmovního tisku , přičemž zde došlo k přijetí pozměňovacích návrhů na zdravotnickém výboru Poslanecké sněmovny . Byly to návrhy paní poslankyně Brzobohaté ohledně bionických protéz , pana poslance Běhounka zahrnující dílčí technické úpravy paragrafového znění , týká se to prodloužení termínu pro přípravu Státního ústavu pro kontrolu léčiv na novou agendu a úhrad , oprav invalidních vozíků ve vlastnictví pojištěnce , a pana poslance Kaňkovského snižující výši ochranného limitu na doplatky pro invalidní důchodce třetího stupně . Současně nebyl přijat jeden z pozměňovacích návrhů poslance Kaňkovského , který se týkal souběhu úhrady dvou invalidních vozíků , jakož i oprav široké palety ve vlastnictví pojištěnce . Jako zpravodaj tohoto tisku bych vás rád seznámil se stanovisky klíčových institucí , které za sebe považuji za zásadní a kterých se návrh tohoto zákona bezprostředně týká . S návrhem vyjádřila souhlas Česká lékařská společnost Jana Evangelisty Purkyně , Všeobecná zdravotní pojišťovna , Svaz zdravotních pojišťoven , Pacientská rada a Koalice pro zdraví . Všechny tyto subjekty apelují na maximální udržení současné podoby návrhu , která vystihuje všestranný kompromis . Na závěr svého vystoupení si dovoluji avizovat , že navrhnu podle ustanovení § 95 odst . 1 jednacího řádu zkrácení minimální lhůty mezi druhým a třetím čtením na sedm dní , které formálně učiním v rámci podrobné rozpravy . Tento návrh vychází především z toho , že aktuálně hrozí , že předmětná novela se nedostane do Sbírky zákonů do konce tohoto roku , respektive minimální délka legislativních lhůt bude činit potíže všem dotčeným subjektům , především pak Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv , který potřebuje co nejdříve znát konečnou podobu agendy . A nyní , když jsem byl vyzván , mi ještě dovolte , abych přednesl usnesení výboru pro zdravotnictví z 24 . schůze ze dne 5 . září 2018 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 199 . Po úvodním slovu pana ministra Adama Vojtěcha , zpravodajské zprávě poslance Kamala Farhana a po rozpravě výbor pro zdravotnictví I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 199 , ve znění přijatých pozměňovacích návrhů - zde jsou potom na třech stránkách podrobně vypsány jednotlivé body , které se toho týkají , a které jsem shrnul ve své krátké zpravodajské zprávě , jsou samozřejmě vloženy i v systému ; II . zmocňuje zpravodaje výboru poslance MUDr . Kamala Farhana , aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky popřípadě navrhl i další nezbytné úpravy podle § 95 odst . 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny ; III . zmocňuje zpravodaje výboru poslance MUDr . Kamala Farhana , aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny - což jsem teď učinil . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji . Ještě jednou se omlouvám . Nyní tedy už skutečně otevírám obecnou rozpravu . Jako první je do ní přihlášen pan poslanec Kaňkovský , připraví se paní poslankyně Gajdůšková . Prosím , pane poslanče . Poslanec Vít Kaňkovský Dobré odpoledne . Vážený pane předsedající , vážený pane ministře , milé kolegyně , vážení kolegové , vládní návrh novely zákona o veřejném zdravotním pojištění byl velmi podrobně projednáván ve výboru pro zdravotnictví , tu genezi vám tady vlastně už před chvílí podrobně prezentoval pan zpravodaj , kolega Kamal Farhan . Byla diskutována řada okruhů , řada dotazů jak ze strany poslanců , tak ze strany odborné veřejnosti . Musím říci , že Ministerstvo zdravotnictví vypracovalo vlastně souhrn odpovědí na námi položené dotazy . Za sebe mohu říci , že část těch dotazů byla vypořádána , jak si myslím , že ta situace stojí , u některých dotazů jsme se asi úplně nepotkali . Všichni si ale uvědomujeme časový tlak , který legislativní proces žene dopředu , aby novela byla skutečně do konce tohoto kalendářního roku ve Sbírce zákonů a aby od 1 . 1 . 2019 občanům nehrozila již zde zmíněná dvacetipětiprocentní spoluúčast úhrady zdravotnických prostředků . Je potřeba říci , že ten časový tlak není legislativnímu procesu ku prospěchu a reálně hrozí , že nebyla odhalena všechna úskalí a otázky kolem cenotvorby úhradových a regulačních opatření a že ne všechny byly úplně do detailů vydiskutovány a vypořádány . Konkrétně mám na mysli fakt , že byla zvolena legislativní varianta , při které kategorizační strom a podmínky úhrady jsou navrženy přímo do těla zákona . Tento krok je v rámci legislativních pravidel ojedinělý a má svá jednoznačná rizika . Také jsme se doposud od Ministerstva zdravotnictví nedozvěděli , jaký algoritmus volilo Ministerstvo zdravotnictví ke stanovení konkrétních úhrad a spoluúčasti pacientů v jednotlivých skupinách zdravotnických prostředků . A těch otázek jistě zůstává více . Přes všechno , co jsem teď zmínil , poslanecký klub KDU - ČSL cítí nutnost novelu v legislativním procesu posunout dále . Jak jsme zde avizovali v prvním čtení , připravili jsme několik pozměňovacích návrhů k tomuto sněmovnímu tisku . Už tady zmínil pan zpravodaj , že jeden z nich byl jednomyslně přijat na jednání výboru pro zdravotnictví . Konkrétně se tento pozměňovací návrh předmětně netýkal problematiky zdravotnických prostředků , ale řeší jeden problém z minulosti . Je to určitá disproporce , konkrétně se týká ochranných limitů na doplatky na léčivé přípravky u osob , které mají přiznanou invaliditu třetího stupně . Tady bych chtěl připomenout , že dle statistických údajů je příjmová stránka lidí s invaliditou třetího stupně dlouhodobě horší než příjmy starobních důchodců . Proto jsem na výboru pro zdravotnictví na podnět Národní rady osob se zdravotním postižením navrhl pozměňovací návrh , aby doplatek na léčivé přípravky byl u invalidních důchodců ve třetím stupni na stejné úrovni jako u seniorů nad 70 let , tedy 500 korun za rok . Diskutovali jsme o tom s Ministerstvem zdravotnictví . Musím ocenit , že diskuse byla konstruktivní . V podstatě sporným bodem se ukázala účinnost této navržené změny . Nakonec jsme dospěli ke kompromisu a ve výboru pro zdravotnictví byl doporučen Sněmovně ke schválení pozměňovací návrh , který odkládá u tohoto jednoho konkrétního bodu účinnost s datem od 1 . 1 . 2020 , aby se i zdravotní pojišťovny a celý systém na to nachystaly .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities