ps2017-019-05-002-017.u1.p1.s1
17 . ps2017-019-05-002-017.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 199 / - druhé čtení ps2017-019-05-002-017.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr zdravotnictví Adam Vojtěch . ps2017-019-05-002-017.u1.p2.s2
Pane ministře , prosím , ujměte se slova . ps2017-019-05-002-017.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-019-05-002-017.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte , abych uvedl návrh novely zákona o veřejném zdravotním pojištění . ps2017-019-05-002-017.u2.p2.s1
Cílem předkládaného návrhu zákona je zakotvit do zákona o veřejném zdravotním pojištění s účinností od 1 . ledna 2019 zcela nový systém úhrad zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz , neboť stávající způsob úhrady zdravotnických prostředků přestane platit posledním dnem letošního roku , jak rozhodl Ústavní soud v červnu roku 2017 . ps2017-019-05-002-017.u2.p2.s2
Tímto nálezem Ústavního soudu byla zrušena ustanovení zákona o veřejném zdravotním pojištění , která určovala , že nárok pojištěnce na úhradu předepisovaných zdravotnických prostředků je realizován v provedení ekonomicky nejméně náročném , které zdravotní pojišťovna zjišťuje průzkumem trhu . ps2017-019-05-002-017.u2.p2.s3
Ústavní soud shledal tuto právní úpravu jako protiústavní s tím , že není zřejmé vlastně , jak přesně jsou nastavena pravidla pro stanovování úhrad , není tam umožněn soudní přezkum postupu zdravotních pojišťoven a jako takový tento systém je nepředvídatelný pro pacienta a je v nesouladu s článkem 31 Listiny základních práv a svobod . ps2017-019-05-002-017.u2.p3.s1
Zrušení těchto ustanovení bez náhrady by znamenalo , že drtivá většina dosud hrazených zdravotnických prostředků by byla od 1 . ledna 2019 vydávána jen se spoluúčastí pojištěnce , a to ve výši 25 % z ceny zdravotnického prostředku , což by bezesporu mělo jednoznačně negativní dopad na pojištěnce . ps2017-019-05-002-017.u2.p3.s2
Je třeba si uvědomit , že objem zdravotnických prostředků je opravdu velký , zdravotní pojišťovny hradí asi 6 miliard ročně , a týká se desítek tisíc pacientů , kteří tyto zdravotnické pomůcky potřebují . ps2017-019-05-002-017.u2.p4.s1
Proto Ministerstvo zdravotnictví věnovalo přípravě nového systému úhrad velkou pozornost , snažilo se utvořit tak , aby jeho ústavnost nemohla být zpochybněna . ps2017-019-05-002-017.u2.p4.s2
Současně jsme dbali na to , aby výsledná podoba nového systému úhrad byla pro systém veřejného zdravotního pojištění finančně únosná , což je velmi důležité , a dokázala zároveň pokrýt co nejvíce potřeb pojištěnců , aby byla přehledná a zároveň aby způsob stanovování úhrad byl co nejméně administrativně náročný . ps2017-019-05-002-017.u2.p5.s1
Tedy to , za jakých podmínek budou hrazeny zdravotnické prostředky , obsahuje seznam zdravotnických prostředků v příloze toho zákona , kde jsou jednotlivé úhradové skupiny , úhradové limity a další podmínky úhrady zdravotnického prostředku a také další nástroje , s jejichž pomocí bude možné reagovat na aktuální situaci na trhu se zdravotnickými prostředky . ps2017-019-05-002-017.u2.p5.s2
Navíc je počítáno s tím , že bude Státním ústavem pro kontrolu léčiv , který v zásadě v tom návrhu zákona je tou stěžejní institucí , která bude administrovat celou tuto oblast , tak Státní ústav pro kontrolu léčiv bude každý měsíc zveřejňovat seznam hrazených veřejných zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz , tak aby to bylo co možná nejtransparentnější a právě předvídatelné pro pacienta . ps2017-019-05-002-017.u2.p5.s3
Pojištěnec zdravotní pojišťovny se tedy dozví , v jaké výši úhrady jsou jednotlivé zdravotnické prostředky nastaveny , a v konečném důsledku také bude navrhovanou právní úpravou umožněna plná úhrada většího spektra zdravotnických prostředků , než je tomu dosud , neboť ta příloha , ten kategorizační strom je v zásadě mnohem podrobnější než doposud , to znamená , pojištěnci dosáhnou na mnohem širší spektrum zdravotnických prostředků . ps2017-019-05-002-017.u2.p6.s1
Návrh byl konzultován s odbornou i laickou veřejností . ps2017-019-05-002-017.u2.p6.s2
Jeho příprav se účastnily zdravotní pojišťovny , Státní ústav pro kontrolu léčiv , profesní komory , Česká lékařská společnost , Národní rada osob se zdravotním postižením , Pacientská rada Ministerstva zdravotnictví , zástupci pacientských organizací atd . ps2017-019-05-002-017.u2.p6.s3
Skutečně bylo to velmi široké obsazení těch stakeholderů , kteří se podíleli na vytváření toho zákona . ps2017-019-05-002-017.u2.p7.s1
Myslím si , že jde v zásadě o konsenzuální návrh , jak se to projevilo i při jednání ve výboru pro zdravotnictví , který návrh schválil pouze s několika pozměňovacími návrhy , které povedou k lepšímu fungování navrhovaného systému , nebo upravují některé nepřesnosti v textu , ale v zásadě návrh nemění z hlediska systémového , pouze ho zpřesňují . ps2017-019-05-002-017.u2.p7.s2
Takže toto je ten základ . ps2017-019-05-002-017.u2.p7.s3
Myslím si , že je to velmi důležité , a troufnu si říct , že je to jedna z největších změn zákona o veřejném zdravotním pojištění za posledních několik let , aby tento návrh byl schválen , byl ve Sbírce zákonů do konce tohoto roku , neboť pokud by tomu tak nebylo , jak říkám , od 1 . ledna by dopad na pojištěnce byl velmi významný , i dopad do systému veřejného zdravotního pojištění . ps2017-019-05-002-017.u2.p7.s4
Proto věřím , že návrh zákona podpoříte . ps2017-019-05-002-017.u2.p7.s5
Děkuji . ps2017-019-05-002-017.u3.p1.s1
Já také děkuji . ps2017-019-05-002-017.u3.p1.s2
Do obecné rozpravy mám přihlášeného pana poslance Kaňkovského . ps2017-019-05-002-017.u3.p1.s3
Omlouvám se . ps2017-019-05-002-017.u3.p1.s4
Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 199 / 1 a 2 . ps2017-019-05-002-017.u3.p1.s5
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro zdravotnictví pan poslanec Kamal Farhan . ps2017-019-05-002-017.u3.p1.s6
Prosím . ps2017-019-05-002-017.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , vážení členové vlády , dovolte mi stručně zrekapitulovat dosavadní průběh projednávání sněmovního tisku 199 v Poslanecké sněmovně jako zpravodaj tohoto tisku . ps2017-019-05-002-017.u4.p2.s1
Dne 26 . 6 . byl návrh projednán na 16 . schůzi pléna . ps2017-019-05-002-017.u4.p2.s2
Navrhovatel , tedy vláda , požádal o vyslovení souhlasu s návrhem již v prvním čtení s ohledem na blížící se účinnost nálezu Ústavního soudu , kterým se mění k 31 . 12 . 2018 a ruší podstatné části dosavadní úhradové regulace zdravotnických prostředků a související riziko plošné spoluúčasti pacientů ve výši 25 % . ps2017-019-05-002-017.u4.p2.s3
Sněmovna tento postup vetovala , tudíž postupujeme při projednávání standardním postupem třemi čteními . ps2017-019-05-002-017.u4.p3.s1
Dne 12 . 7 . se uskutečnilo jednání výboru pro zdravotnictví . ps2017-019-05-002-017.u4.p3.s2
S ohledem na parlamentní prázdniny a avizované podání několika dílčích pozměňovacích návrhů bylo schváleno usnesení , kterým bylo projednávání daného bodu přerušeno . ps2017-019-05-002-017.u4.p3.s3
Dne 5 . 9 . pak proběhlo další projednávání tohoto sněmovního tisku , přičemž zde došlo k přijetí pozměňovacích návrhů na zdravotnickém výboru Poslanecké sněmovny . ps2017-019-05-002-017.u4.p3.s4
Byly to návrhy paní poslankyně Brzobohaté ohledně bionických protéz , pana poslance Běhounka zahrnující dílčí technické úpravy paragrafového znění , týká se to prodloužení termínu pro přípravu Státního ústavu pro kontrolu léčiv na novou agendu a úhrad , oprav invalidních vozíků ve vlastnictví pojištěnce , a pana poslance Kaňkovského snižující výši ochranného limitu na doplatky pro invalidní důchodce třetího stupně . ps2017-019-05-002-017.u4.p3.s5
Současně nebyl přijat jeden z pozměňovacích návrhů poslance Kaňkovského , který se týkal souběhu úhrady dvou invalidních vozíků , jakož i oprav široké palety ve vlastnictví pojištěnce . ps2017-019-05-002-017.u4.p4.s1
Jako zpravodaj tohoto tisku bych vás rád seznámil se stanovisky klíčových institucí , které za sebe považuji za zásadní a kterých se návrh tohoto zákona bezprostředně týká . ps2017-019-05-002-017.u4.p4.s2
S návrhem vyjádřila souhlas Česká lékařská společnost Jana Evangelisty Purkyně , Všeobecná zdravotní pojišťovna , Svaz zdravotních pojišťoven , Pacientská rada a Koalice pro zdraví . ps2017-019-05-002-017.u4.p4.s3
Všechny tyto subjekty apelují na maximální udržení současné podoby návrhu , která vystihuje všestranný kompromis . ps2017-019-05-002-017.u4.p5.s1
Na závěr svého vystoupení si dovoluji avizovat , že navrhnu podle ustanovení § 95 odst . 1 jednacího řádu zkrácení minimální lhůty mezi druhým a třetím čtením na sedm dní , které formálně učiním v rámci podrobné rozpravy . ps2017-019-05-002-017.u4.p5.s2
Tento návrh vychází především z toho , že aktuálně hrozí , že předmětná novela se nedostane do Sbírky zákonů do konce tohoto roku , respektive minimální délka legislativních lhůt bude činit potíže všem dotčeným subjektům , především pak Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv , který potřebuje co nejdříve znát konečnou podobu agendy . ps2017-019-05-002-017.u4.p6.s1
A nyní , když jsem byl vyzván , mi ještě dovolte , abych přednesl usnesení výboru pro zdravotnictví z 24 . schůze ze dne 5 . září 2018 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 199 . ps2017-019-05-002-017.u4.p7.s1
Po úvodním slovu pana ministra Adama Vojtěcha , zpravodajské zprávě poslance Kamala Farhana a po rozpravě výbor pro zdravotnictví ps2017-019-05-002-017.u4.p8.s1
I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 199 , ve znění přijatých pozměňovacích návrhů - zde jsou potom na třech stránkách podrobně vypsány jednotlivé body , které se toho týkají , a které jsem shrnul ve své krátké zpravodajské zprávě , jsou samozřejmě vloženy i v systému ; ps2017-019-05-002-017.u4.p9.s1
II . zmocňuje zpravodaje výboru poslance MUDr . Kamala Farhana , aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky popřípadě navrhl i další nezbytné úpravy podle § 95 odst . 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny ; ps2017-019-05-002-017.u4.p10.s1
III . zmocňuje zpravodaje výboru poslance MUDr . Kamala Farhana , aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny - což jsem teď učinil . ps2017-019-05-002-017.u4.p10.s2
Děkuji . ps2017-019-05-002-017.u5.p1.s1
Já také děkuji . ps2017-019-05-002-017.u5.p1.s2
Ještě jednou se omlouvám . ps2017-019-05-002-017.u5.p1.s3
Nyní tedy už skutečně otevírám obecnou rozpravu . ps2017-019-05-002-017.u5.p1.s4
Jako první je do ní přihlášen pan poslanec Kaňkovský , připraví se paní poslankyně Gajdůšková . ps2017-019-05-002-017.u5.p1.s5
Prosím , pane poslanče . ps2017-019-05-002-017.u6.p1.s1
Dobré odpoledne . ps2017-019-05-002-017.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážený pane ministře , milé kolegyně , vážení kolegové , vládní návrh novely zákona o veřejném zdravotním pojištění byl velmi podrobně projednáván ve výboru pro zdravotnictví , tu genezi vám tady vlastně už před chvílí podrobně prezentoval pan zpravodaj , kolega Kamal Farhan . ps2017-019-05-002-017.u6.p1.s3
Byla diskutována řada okruhů , řada dotazů jak ze strany poslanců , tak ze strany odborné veřejnosti . ps2017-019-05-002-017.u6.p1.s4
Musím říci , že Ministerstvo zdravotnictví vypracovalo vlastně souhrn odpovědí na námi položené dotazy . ps2017-019-05-002-017.u6.p1.s5
Za sebe mohu říci , že část těch dotazů byla vypořádána , jak si myslím , že ta situace stojí , u některých dotazů jsme se asi úplně nepotkali . ps2017-019-05-002-017.u6.p1.s6
Všichni si ale uvědomujeme časový tlak , který legislativní proces žene dopředu , aby novela byla skutečně do konce tohoto kalendářního roku ve Sbírce zákonů a aby od 1 . 1 . 2019 občanům nehrozila již zde zmíněná dvacetipětiprocentní spoluúčast úhrady zdravotnických prostředků . ps2017-019-05-002-017.u6.p2.s1
Je potřeba říci , že ten časový tlak není legislativnímu procesu ku prospěchu a reálně hrozí , že nebyla odhalena všechna úskalí a otázky kolem cenotvorby úhradových a regulačních opatření a že ne všechny byly úplně do detailů vydiskutovány a vypořádány . ps2017-019-05-002-017.u6.p2.s2
Konkrétně mám na mysli fakt , že byla zvolena legislativní varianta , při které kategorizační strom a podmínky úhrady jsou navrženy přímo do těla zákona . ps2017-019-05-002-017.u6.p2.s3
Tento krok je v rámci legislativních pravidel ojedinělý a má svá jednoznačná rizika . ps2017-019-05-002-017.u6.p2.s4
Také jsme se doposud od Ministerstva zdravotnictví nedozvěděli , jaký algoritmus volilo Ministerstvo zdravotnictví ke stanovení konkrétních úhrad a spoluúčasti pacientů v jednotlivých skupinách zdravotnických prostředků . ps2017-019-05-002-017.u6.p2.s5
A těch otázek jistě zůstává více . ps2017-019-05-002-017.u6.p3.s1
Přes všechno , co jsem teď zmínil , poslanecký klub KDU - ČSL cítí nutnost novelu v legislativním procesu posunout dále . ps2017-019-05-002-017.u6.p3.s2
Jak jsme zde avizovali v prvním čtení , připravili jsme několik pozměňovacích návrhů k tomuto sněmovnímu tisku . ps2017-019-05-002-017.u6.p3.s3
Už tady zmínil pan zpravodaj , že jeden z nich byl jednomyslně přijat na jednání výboru pro zdravotnictví . ps2017-019-05-002-017.u6.p3.s4
Konkrétně se tento pozměňovací návrh předmětně netýkal problematiky zdravotnických prostředků , ale řeší jeden problém z minulosti . ps2017-019-05-002-017.u6.p3.s5
Je to určitá disproporce , konkrétně se týká ochranných limitů na doplatky na léčivé přípravky u osob , které mají přiznanou invaliditu třetího stupně . ps2017-019-05-002-017.u6.p4.s1
Tady bych chtěl připomenout , že dle statistických údajů je příjmová stránka lidí s invaliditou třetího stupně dlouhodobě horší než příjmy starobních důchodců . ps2017-019-05-002-017.u6.p4.s2
Proto jsem na výboru pro zdravotnictví na podnět Národní rady osob se zdravotním postižením navrhl pozměňovací návrh , aby doplatek na léčivé přípravky byl u invalidních důchodců ve třetím stupni na stejné úrovni jako u seniorů nad 70 let , tedy 500 korun za rok . ps2017-019-05-002-017.u6.p4.s3
Diskutovali jsme o tom s Ministerstvem zdravotnictví . ps2017-019-05-002-017.u6.p4.s4
Musím ocenit , že diskuse byla konstruktivní . ps2017-019-05-002-017.u6.p4.s5
V podstatě sporným bodem se ukázala účinnost této navržené změny . ps2017-019-05-002-017.u6.p4.s6
Nakonec jsme dospěli ke kompromisu a ve výboru pro zdravotnictví byl doporučen Sněmovně ke schválení pozměňovací návrh , který odkládá u tohoto jednoho konkrétního bodu účinnost s datem od 1 . 1 . 2020 , aby se i zdravotní pojišťovny a celý systém na to nachystaly . ps2017-019-05-002-017.u6.p5.s1
Další dva pozměňovací návrhy si dovoluji načíst dnes ve druhém čtení . ps2017-019-05-002-017.u6.p5.s2
My jsme zredukovali naše představy o šíři problematiky , které by se to mělo týkat , takže budou to už jenom dva pozměňovací návrhy . ps2017-019-05-002-017.u6.p5.s3
První se týká souběhu u pacientů , kteří potřebují pro svoji potřebu souběh jak elektrického invalidního vozíku , ten většinou užívají , nebo v podstatě výhradně užívají do exteriéru , tedy do venkovního prostředí , a úhrady souběžně užívaného mechanického vozíku , který užívají v interiéru , ale také při tom , pokud jsou znovu zařazeni a podaří se jim zařadit se do pracovního procesu . ps2017-019-05-002-017.u6.p5.s4
Tady jsme s Ministerstvem zdravotnictví hledali nějaký průnik , a musím říct , že i se zdravotními pojišťovnami , na maximum úhrady u toho mechanického invalidního vozíku a dospěli jsme , doufám , ke konsenzu . ps2017-019-05-002-017.u6.p5.s5
Proto vás potom poprosím o podporu tohoto pozměňovacího návrhu na té kompromisní úrovni . ps2017-019-05-002-017.u6.p6.s1
Druhý pozměňovací návrh , který dnes budu načítat , se týká úhrad oprav invalidních vozíků ve vlastnictví pojištěnce . ps2017-019-05-002-017.u6.p6.s2
I tady jsme se zdravotními pojišťovnami a s ministerstvem diskutovali , mailovali a odborně konzultovali . ps2017-019-05-002-017.u6.p6.s3
Přiznám se , že v této problematice jsme zatím nedospěli ke konsenzu , nicméně ten pozměňovací návrh načtený bude a já doufám , že ještě i na garančním výboru budeme o těchto pozměňovacích návrzích diskutovat a že nakonec ve třetím čtení dospějeme k nějakému kompromisu . ps2017-019-05-002-017.u6.p7.s1
Vážené kolegyně , kolegové , děkuji vám za pozornost . ps2017-019-05-002-017.u7.p1.s1
Také děkuji , a než pozvu dalšího řádně přihlášeného řečníka , tak se s přednostním právem přihlásil pan předseda Stanjura . ps2017-019-05-002-017.u7.p1.s2
Připraví se paní poslankyně Gajdůšková . ps2017-019-05-002-017.u7.p1.s3
Prosím , pane předsedo . ps2017-019-05-002-017.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-019-05-002-017.u8.p1.s2
Já bych se chtěl vrátit k tomu časovému hledisku . ps2017-019-05-002-017.u8.p1.s3
Pan ministr to předložil v prvém čtení , a vláda , v devadesátce . ps2017-019-05-002-017.u8.p1.s4
My jsme to vetovali , množství pozměňujících návrhů ukazuje , že jsme měli pravdu . ps2017-019-05-002-017.u8.p1.s5
Tehdy si vládní většina prohlasovala zkrácení lhůty na projednání ve výborech na 30 dnů . ps2017-019-05-002-017.u8.p1.s6
Chtěl bych se zeptat pana zpravodaje , jak s tou lhůtou naložil zdravotní výbor . ps2017-019-05-002-017.u8.p1.s7
Když jsem upozorňoval , že je to úplně zbytečné , že pravděpodobně bude schůze , přes to všechno jste si odhlasovali zkrácení lhůty na 30 dnů . ps2017-019-05-002-017.u8.p1.s8
Hle , schůze byla v srpnu ! ps2017-019-05-002-017.u8.p1.s9
To znamená , pokud by zdravotní výbor splnil lhůtu 30 dnů , resp . v srpnu už jsme měli schůzi , kde jsme jednali o důchodech , to byla řádná schůze . ps2017-019-05-002-017.u8.p1.s10
Pokud by zdravotní výbor splnil tuto lhůtu , respektive mohli jsme to projednávat i bez stanoviska výboru . ps2017-019-05-002-017.u8.p1.s11
Ne že by to bylo šťastné , ale ta lhůta je proto , aby se to mohlo projednávat dříve .