|

ps2017-006-05-015-015.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-01-24 ps2017-006-05-015-015 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 47/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2018-01-24
Meetingps2017/006
Agenda Itemps2017/006/015
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/006schuz/s006177.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 47/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 Upozorňuji, že bylo navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně financí Alena Schillerová. Prosím, ujměte se slova. (V sále je velký hluk!)Ministryně financí ČR Alena SchillerováDěkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedla návrh novely daňového řádu a některých dalších zákonů, kterou se do právního řádu České republiky transponuje takzvaná směrnice DAC 5 neboli novela evropské směrnice o správní spolupráci v oblasti daní. Tato směrnice požaduje zajistit správcům daně přístup k vybraným údajům, které dnes o klientech a obchodních transakcích shromažďují banky a jiné finanční instituce a řada dalších ekonomických subjektů v rámci boje proti praní špinavých peněz. Podle směrnice DAC 5 mají být tyto údaje správcem daně využity v rámci výměny informací při mezinárodní spolupráci při správě daní. Předložený návrh zákona kromě toho předpokládá získávání a využití těchto údajů též v rámci tuzemské správy daní. Důvodem je snaha nečinit v otázce přístupu k informacím potřebným pro zamezení daňových úniků rozdílu mezi tuzemským a zahraničním správcem daně. Považuji za velice nutné zdůraznit, že návrh nezakládá správcům daně žádné nové kontrolní kompetence a nestaví je do pozice orgánů, které by měly řešit problematiku boje proti praní špinavých peněz. Návrh pouze implementuje požadavek evropské směrnice na to, aby měl správce daně možnost získat údaje, které povinné osoby o svých klientech shromažďují na základě vybraných článků směrnice upravující problematiku boje proti praní špinavých peněz. Přístup k drtivé většině těchto údajů správce daně za současné legislativy. Navrženou změnu je tak možno vnímat spíše jako doplněk stávajících pravomocí. Nadále bude platit, že správce daně může získávat pouze ty údaje, které si nemůže opatřit sám z evidencí a registrů, do kterých přístup, typicky centrální evidence účtů, klasický příklad, anebo od jiných orgánů veřejné moci. Navíc může požadovat pouze údaje potřebné pro správu daní, jimiž povinné osoby reálně disponují. Údaje budou poskytovány na žádost správce daně, nikoliv ve formě automatické oznamovací povinnosti. Nikdo tak nebude nucen shromažďovat o svých klientech cokoliv nad rámec současných povinností. Diskutovaným tématem v rámci legislativního procesu byl dopad návrhu zákona na příslušníky profesí, které se mimo jiné podílejí na poskytování právní pomoci, tedy na advokáty, daňové poradce, notáře, auditory a soudní exekutory. Také na tyto osoby se směrnice DAC 5 vztahuje, a nelze je tedy z návrhu zákona vyloučit. Dopad směrnice je však omezen pouze na činnost těchto osob, která nemá charakter právní pomoci. To bych obzvlášť chtěla zdůraznit. Návrh zákona navíc v případě těchto profesí nerozšířil dopad směrnice DAC 5 na oblast tuzemské správy daní a omezil se tak pouze na nezbytné naplnění požadavku evropské legislativy. Vliv návrhu zákona na uvedené profese je tedy velmi omezený a nemůže vést k ohrožení Ústavou garantovaného práva na právní pomoc. S ohledem na časové zdržení vyvolané zejména volbami do Poslanecké sněmovny v loňském roce byla překročena transpoziční lhůta směrnice DAC 5, která uplynula 31. prosince 2017. Proto se v návrhu doporučuje, aby Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s návrhem zákona v prvém čtení. Děkuji vám za pozornost. (V sále je hluk.)Místopředseda PSP Vojtěch Pikal také děkuji. A nyní se mi s přednostním právem hlásil pan předseda Bartošek. Poslanec Jan BartošekDěkuji za slovo. Byť rozumím tomu, co zde přednášela paní ministryně financí, celou problematiku považujeme za natolik složitou, že si myslíme, že je škoda uspěchat celý proces, a doporučujeme naopak řádně projednat ve třech čteních, takže jménem dvou klubů KDU-ČSL a ODS vznášíme veto na § 90. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji za veto. Nyní by se tedy měl ujmout slova zpravodaj. Jako zpravodaj byl původně určen pan poslanec Jan Volný, ale ten je omluven. Mám tady návrh, aby se zpravodajem stal pan poslanec Karel Rais. O této věci budeme hlasovat. Svolám poslance. Zahajuji hlasování pořadové číslo 67 o změně zpravodaje. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? V hlasování pořadové číslo 67 bylo přihlášeno 132 poslanců, pro hlasovalo 116, proti nikdo. Rozhodnutí bylo přijato, takže zpravodajem se stává pan poslanec Karel Rais a ho prosím, aby se ujal slova zpravodaje pro prvé čtení. Poslanec Karel RaisPřeji všem dobrý den. Nerad bych se opakoval, protože pokud jste to poslouchali pozorně, tak si myslím, že podstatné věci jsme tady z úst paní ministryně slyšeli. Jde v podstatě o implementaci směrnice Rady Evropy. Jde o to, aby byl umožněn přístup daňovým orgánům k informacím v rámci boje proti praní špinavých peněz. Umožňuje to v podstatě správci daně přístup k vybraným údajům včetně údajů o způsobu shromažďování těchto údajů získaných povinnými osobami na základě legislativy v boji proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Podstatné věci paní ministryně řekla. Takže jsme slyšeli veto, které bylo řečeno dopředu. Bylo by docela užitečné, abychom zkrátili projednávání tohoto zákona, ale to není povinnost zpravodaje, nýbrž spíš poslance. Děkuji.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities