|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-01-24 ps2017-006-05-015-015 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 47/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2018-01-24
Meetingps2017/006
Agenda Itemps2017/006/015
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/006schuz/s006177.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 124 • previousnext

ps2017-006-05-015-015.u1.p1.s1 15.
ps2017-006-05-015-015.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 47/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2017-006-05-015-015.u1.p2.s1 Upozorňuji, že bylo navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
ps2017-006-05-015-015.u1.p2.s2 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-006-05-015-015.u1.p2.s3 Prosím, ujměte se slova.
ps2017-006-05-015-015.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-006-05-015-015.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedla návrh novely daňového řádu a některých dalších zákonů, kterou se do právního řádu České republiky transponuje takzvaná směrnice DAC 5 neboli novela evropské směrnice o správní spolupráci v oblasti daní.
ps2017-006-05-015-015.u2.p1.s3 Tato směrnice požaduje zajistit správcům daně přístup k vybraným údajům, které dnes o klientech a obchodních transakcích shromažďují banky a jiné finanční instituce a řada dalších ekonomických subjektů v rámci boje proti praní špinavých peněz.
ps2017-006-05-015-015.u2.p1.s4 Podle směrnice DAC 5 mají být tyto údaje správcem daně využity v rámci výměny informací při mezinárodní spolupráci při správě daní.
ps2017-006-05-015-015.u2.p1.s5 Předložený návrh zákona kromě toho předpokládá získávání a využití těchto údajů též v rámci tuzemské správy daní.
ps2017-006-05-015-015.u2.p1.s6 Důvodem je snaha nečinit v otázce přístupu k informacím potřebným pro zamezení daňových úniků rozdílu mezi tuzemským a zahraničním správcem daně.
ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s1 Považuji za velice nutné zdůraznit, že návrh nezakládá správcům daně žádné nové kontrolní kompetence a nestaví je do pozice orgánů, které by měly řešit problematiku boje proti praní špinavých peněz.
ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s2 Návrh pouze implementuje požadavek evropské směrnice na to, aby měl správce daně možnost získat údaje, které povinné osoby o svých klientech shromažďují na základě vybraných článků směrnice upravující problematiku boje proti praní špinavých peněz.
ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s3 Přístup k drtivé většině těchto údajů správce daně za současné legislativy.
ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s4 Navrženou změnu je tak možno vnímat spíše jako doplněk stávajících pravomocí.
ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s5 Nadále bude platit, že správce daně může získávat pouze ty údaje, které si nemůže opatřit sám z evidencí a registrů, do kterých přístup, typicky centrální evidence účtů, klasický příklad, anebo od jiných orgánů veřejné moci.
ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s6 Navíc může požadovat pouze údaje potřebné pro správu daní, jimiž povinné osoby reálně disponují.
ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s7 Údaje budou poskytovány na žádost správce daně, nikoliv ve formě automatické oznamovací povinnosti.
ps2017-006-05-015-015.u2.p2.s8 Nikdo tak nebude nucen shromažďovat o svých klientech cokoliv nad rámec současných povinností.
ps2017-006-05-015-015.u2.p3.s1 Diskutovaným tématem v rámci legislativního procesu byl dopad návrhu zákona na příslušníky profesí, které se mimo jiné podílejí na poskytování právní pomoci, tedy na advokáty, daňové poradce, notáře, auditory a soudní exekutory.
ps2017-006-05-015-015.u2.p3.s2 Také na tyto osoby se směrnice DAC 5 vztahuje, a nelze je tedy z návrhu zákona vyloučit.
ps2017-006-05-015-015.u2.p3.s3 Dopad směrnice je však omezen pouze na činnost těchto osob, která nemá charakter právní pomoci.
ps2017-006-05-015-015.u2.p3.s4 To bych obzvlášť chtěla zdůraznit.
ps2017-006-05-015-015.u2.p3.s5 Návrh zákona navíc v případě těchto profesí nerozšířil dopad směrnice DAC 5 na oblast tuzemské správy daní a omezil se tak pouze na nezbytné naplnění požadavku evropské legislativy.
ps2017-006-05-015-015.u2.p3.s6 Vliv návrhu zákona na uvedené profese je tedy velmi omezený a nemůže vést k ohrožení Ústavou garantovaného práva na právní pomoc.
ps2017-006-05-015-015.u2.p4.s1 S ohledem na časové zdržení vyvolané zejména volbami do Poslanecké sněmovny v loňském roce byla překročena transpoziční lhůta směrnice DAC 5, která uplynula 31. prosince 2017.
ps2017-006-05-015-015.u2.p4.s2 Proto se v návrhu doporučuje, aby Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s návrhem zákona v prvém čtení.
ps2017-006-05-015-015.u2.p5.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-006-05-015-015.u3.p1.s1 také děkuji.
ps2017-006-05-015-015.u3.p1.s2 A nyní se mi s přednostním právem hlásil pan předseda Bartošek.
ps2017-006-05-015-015.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-006-05-015-015.u4.p1.s2 Byť rozumím tomu, co zde přednášela paní ministryně financí, celou problematiku považujeme za natolik složitou, že si myslíme, že je škoda uspěchat celý proces, a doporučujeme naopak řádně projednat ve třech čteních, takže jménem dvou klubů KDU-ČSL a ODS vznášíme veto na § 90.
ps2017-006-05-015-015.u5.p1.s1 Děkuji za veto.
ps2017-006-05-015-015.u5.p1.s2 Nyní by se tedy měl ujmout slova zpravodaj.
ps2017-006-05-015-015.u5.p1.s3 Jako zpravodaj byl původně určen pan poslanec Jan Volný, ale ten je omluven.
ps2017-006-05-015-015.u5.p1.s4 Mám tady návrh, aby se zpravodajem stal pan poslanec Karel Rais.
ps2017-006-05-015-015.u5.p1.s5 O této věci budeme hlasovat.
ps2017-006-05-015-015.u5.p1.s6 Svolám poslance.
ps2017-006-05-015-015.u5.p2.s1 Zahajuji hlasování pořadové číslo 67 o změně zpravodaje.
ps2017-006-05-015-015.u5.p2.s2 Ptám se, kdo je pro.
ps2017-006-05-015-015.u5.p2.s3 Kdo je proti?
ps2017-006-05-015-015.u5.p3.s1 V hlasování pořadové číslo 67 bylo přihlášeno 132 poslanců, pro hlasovalo 116, proti nikdo.
ps2017-006-05-015-015.u5.p3.s2 Rozhodnutí bylo přijato, takže zpravodajem se stává pan poslanec Karel Rais a ho prosím, aby se ujal slova zpravodaje pro prvé čtení.
ps2017-006-05-015-015.u6.p1.s1 Přeji všem dobrý den.
ps2017-006-05-015-015.u6.p1.s2 Nerad bych se opakoval, protože pokud jste to poslouchali pozorně, tak si myslím, že podstatné věci jsme tady z úst paní ministryně slyšeli.
ps2017-006-05-015-015.u6.p1.s3 Jde v podstatě o implementaci směrnice Rady Evropy.
ps2017-006-05-015-015.u6.p1.s4 Jde o to, aby byl umožněn přístup daňovým orgánům k informacím v rámci boje proti praní špinavých peněz.
ps2017-006-05-015-015.u6.p1.s5 Umožňuje to v podstatě správci daně přístup k vybraným údajům včetně údajů o způsobu shromažďování těchto údajů získaných povinnými osobami na základě legislativy v boji proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
ps2017-006-05-015-015.u6.p1.s6 Podstatné věci paní ministryně řekla.
ps2017-006-05-015-015.u6.p1.s7 Takže jsme slyšeli veto, které bylo řečeno dopředu.
ps2017-006-05-015-015.u6.p2.s1 Bylo by docela užitečné, abychom zkrátili projednávání tohoto zákona, ale to není povinnost zpravodaje, nýbrž spíš poslance.
ps2017-006-05-015-015.u6.p2.s2 Děkuji.
ps2017-006-05-015-015.u7.p1.s1 Děkuji za úvodní slova a otevírám obecnou rozpravu, do které mám nějaké přihlášky, ale předtím bych rád přečetl omluvenku pana poslance Okamury, který se nám omlouvá z pracovních důvodů do konce jednání.
ps2017-006-05-015-015.u7.p2.s1 Nyní tedy nejdřív s písemnou přihláškou do rozpravy mám pana poslance Feriho.
ps2017-006-05-015-015.u8.p1.s1 Dobrý večer, dámy a pánové, ono zde bylo veto zmíněno, ale rád bych tu ještě nádavkem přidal námitku poslaneckého klubu TOP 09, aby byl tento návrh projednáván podle § 90 odst. 2 jednacího řádu.
ps2017-006-05-015-015.u8.p2.s1 Když se podíváte na příslušný sněmovní tisk č. 47, konkrétně a nejlépe to lze vidět na rozdílové tabulce v samém závěru, tak se nejedná o nějaké drobnosti.
ps2017-006-05-015-015.u8.p2.s2 Jsou to poměrně důležité věci, které se vlastně vlamují do povinnosti mlčenlivosti např. v exekučním řádu, zákonu o advokacii, v notářském řádu atp.
ps2017-006-05-015-015.u8.p2.s3 Myslím si, že to je opravdu věc, kterou bychom měli projednávat zcela standardně, a myslím, že se s tím dokážeme ve výboru, resp. ve výborech, nějakým způsobem vhodně poradit.
ps2017-006-05-015-015.u8.p2.s4 Věnujme tomu prosím patřičnou pozornost.
ps2017-006-05-015-015.u8.p2.s5 Děkuji.
ps2017-006-05-015-015.u9.p1.s1 také děkuji.
ps2017-006-05-015-015.u9.p1.s2 Nyní tady mám nějaké faktické poznámky z dřívějška, které bych teď mohl vypořádat.
ps2017-006-05-015-015.u9.p1.s3 Chtěl bych se zeptat, jestli platí faktická poznámka pana poslance Plzáka?
ps2017-006-05-015-015.u9.p1.s4 Ne.
ps2017-006-05-015-015.u9.p1.s5 A pana poslance Výborného?
ps2017-006-05-015-015.u9.p1.s6 Prosím.
ps2017-006-05-015-015.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-006-05-015-015.u10.p1.s2 jsem se chtěl připojit k tomu, co tady říkal kolega Feri.
ps2017-006-05-015-015.u10.p1.s3 Také se nedomnívám, že by šlo o pouhou technicistní normu.
ps2017-006-05-015-015.u10.p1.s4 Respektuji samozřejmě, že je nějaká transpozice, nicméně myslím, že tady dochází k neúměrnému navyšování pravomocí Finanční správy a bylo by vhodné tu věc, která se pohybuje na hraně, tak jak o tom tady bylo řečeno, projednat ve standardním jednání, ve třech čteních, a je to i v rámci ústavněprávního výboru.
ps2017-006-05-015-015.u10.p1.s5 Děkuji.
ps2017-006-05-015-015.u11.p1.s1 také děkuji a nyní prosím s přihláškou do rozpravy pan poslanec Ferjenčík.
ps2017-006-05-015-015.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-006-05-015-015.u12.p1.s2 Klub Pirátů se také připojuje k námitce proti tomu § 90 jednacího řádu.
ps2017-006-05-015-015.u12.p1.s3 My si také myslíme, že problematika prolamování bankovního tajemství a mlčenlivosti notářů, exekutorů atd. si zaslouží důkladné projednání v této Sněmovně.
ps2017-006-05-015-015.u12.p1.s4 Ten zákon rozhodně není jenom nějaká slepá transpozice, ale Česká republika nějaké mantinely, v jakých se může pohybovat u implementace této směrnice, a myslím si, že je potřeba to prodiskutovat ve výborech.
ps2017-006-05-015-015.u12.p1.s5 A především je potřeba prodiskutovat, jaké budou kontrolní mechanismy ve vztahu ke správci daně, protože ty pravomoci jsou velké a vzhledem k tomu, že to budou vlastně třetí osoby, co budou poskytovat ty informace, kdy prostě banka bude sdělovat informace o svých klientech, tak samozřejmě banka není příliš motivovaná ty informace odpírat i v případě, kdy by měla pocit, že daňová správa postupuje v rozporu s těmi usneseními, která zmiňovala paní ministryně.
ps2017-006-05-015-015.u12.p1.s6 si myslím, že je velmi důležité, že to řádně projednáme, a prosím, abychom nezkracovali lhůty, je na to čas.
ps2017-006-05-015-015.u12.p1.s7 Vím, že jsme v prodlení, ale to prodlení nezpůsobila tato Sněmovna.
ps2017-006-05-015-015.u13.p1.s1 děkuji a nyní mám přihlášku do rozpravy pana poslance Bendy.
ps2017-006-05-015-015.u14.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, vážené dámy a pánové, myslím, že se můžeme v klidu rozejít domů, protože těch osm minut bych typoval, že hovořit budu.
ps2017-006-05-015-015.u14.p1.s2 Tohle vůbec není žádná jednoduchá, triviální transpozice, jak je nám tady tak předkládáno.
ps2017-006-05-015-015.u14.p1.s3 Ono to všechno tak poběží, nic se neděje, jenom se na tom tak tímto způsobem dohodla Evropa.
ps2017-006-05-015-015.u14.p2.s1 Za prvé bych měl jeden dotaz na paní ministryni, se dostaneme k její odpovědi, kolik z evropských zemí opravdu tuto směrnici transponovanou do svého právního řádu.
ps2017-006-05-015-015.u14.p2.s2 Podle mých informací to zdaleka nejsou všechny.
ps2017-006-05-015-015.u14.p3.s1 Druhý problém ale, který pokládám za mnohem zásadnější.
ps2017-006-05-015-015.u14.p3.s2 Směrnice DAT 5 směřuje k tomu, aby si správní orgány jednotlivých zemí vyměňovaly informace, kterými disponují.
ps2017-006-05-015-015.u14.p3.s3 Tato směrnice ulehčit jednotlivým správním orgánům zemí, aby si navzájem informace poskytovaly, kdežto, tak jak to bohužel bývá mnohdy v českém prostředí, tady je tzv. transpozice této směrnice použita k něčemu ale úplně odlišnému.
ps2017-006-05-015-015.u14.p3.s4 Tady směřuje k tomu, aby správní orgány mohly začít od třetích osob zjišťovat informace, které zatím k dispozici nemají nebo u kterých není tak jednoduché, aby k nim dospěly, a to je obrovský rozdíl.
ps2017-006-05-015-015.u14.p3.s5 To nejsou informace, které drží ty správní orgány a mají si je případně vyměnit se zahraničím, ale jsou to informace, které správní orgány v mnoha případech nemají, a náhle by k nim měly začít mít přístup.
ps2017-006-05-015-015.u14.p4.s1 Teď vůbec nemluvím - a budeme se tím zabývat a samozřejmě posléze navrhnu, aby tento návrh zákona byl projednáván i v ústavněprávním výboru - nemluvím o tom, v jakých případech dochází k prolamování mlčenlivosti, v jakém rozsahu dochází k prolamování mlčenlivosti a zda opravdu to, co tady říkala paní ministryně, že tam, kde jsou právními zástupci, je opravdu zabezpečeno.
ps2017-006-05-015-015.u14.p4.s2 si tím tedy vůbec nejsem jistý.
ps2017-006-05-015-015.u14.p4.s3 A to se týká jak advokátní mlčenlivosti, tak bankovních tajemství, tak dalších věcí.
ps2017-006-05-015-015.u14.p5.s1 Ale hlavní problém je, že my máme nějaký speciální úřad na ochranu této země před praním špinavých peněz, na boj proti terorismu a praní špinavých peněz, který možnost, ale právě jenom za těmito účely, vyžadovat od bank, a dokonce i od subjektů, které jsou vázány mlčenlivostí, poměrně zásadní průlomy do bankovních tajemství, advokátní mlčenlivosti, notářské mlčenlivosti a tak, ale to sloužit k tomu, abychom bojovali proti praní špinavých peněz a proti financování terorismu.
ps2017-006-05-015-015.u14.p5.s2 Tam jsme všichni připraveni takovéto zásadní prolamování respektovat, také máme zřízen speciální orgán Poslanecké sněmovny, který za úkol kontrolovat Finanční analytický útvar (úřad)Ministerstva financí.
ps2017-006-05-015-015.u14.p5.s3 Tento Finanční analytický útvar (úřad)Ministerstva financí je oddělen od Ministerstva financí, nespadá pod ministra financí, jak jistě víme, a dává zprávy Poslanecké sněmovně, v jakých případech si vyžádal informace o bankovních účtech, o ukládání peněz, o tom, kdo je vlastníkem dané společnosti atd.
ps2017-006-05-015-015.u14.p5.s4 Ale všechno to sloužit proti těm nejzávažnějším trestným činům, které jsou páchány v České republice, nebo na území Evropské unie.
ps2017-006-05-015-015.u14.p5.s5 Rozumím tomu, že tyto informace můžeme a máme sdílet se správními orgány obdobné úrovně v jiných zemích.
ps2017-006-05-015-015.u14.p5.s6 Ale ten pokus o transpozici, který zde probíhá, alespoň tak jak ho čtu, ale jak jsem na něj upozorňován zvenčí, říká něco úplně jiného.
ps2017-006-05-015-015.u14.p5.s7 Každý daňový úřad, každý správce daně možnost zjistit si tyto nesmírně citlivé informace, pokud o je požádán ze zahraničí.

Text viewDownload CoNNL-U