ps2017-006-05-015-015.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-01-24 ps2017-006-05-015-015 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.50 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji za úvodní slova a otevírám obecnou rozpravu , do které mám nějaké přihlášky , ale předtím bych rád přečetl omluvenku pana poslance Okamury , který se nám omlouvá z pracovních důvodů do konce jednání . Nyní tedy nejdřív s písemnou přihláškou do rozpravy mám pana poslance Feriho . Poslanec Dominik Feri Dobrý večer , dámy a pánové , ono už zde bylo veto zmíněno , ale rád bych tu ještě nádavkem přidal námitku poslaneckého klubu TOP 09 , aby byl tento návrh projednáván podle § 90 odst . 2 jednacího řádu . Když se podíváte na příslušný sněmovní tisk č . 47 , konkrétně a nejlépe to lze vidět na rozdílové tabulce v samém závěru , tak se nejedná o nějaké drobnosti . Jsou to poměrně důležité věci , které se vlastně vlamují do povinnosti mlčenlivosti např . v exekučním řádu , zákonu o advokacii , v notářském řádu atp . Myslím si , že to je opravdu věc , kterou bychom měli projednávat zcela standardně , a myslím , že se s tím dokážeme ve výboru , resp . ve výborech , nějakým způsobem vhodně poradit . Věnujme tomu prosím patřičnou pozornost . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji . Nyní tady mám nějaké faktické poznámky z dřívějška , které bych teď mohl vypořádat . Chtěl bych se zeptat , jestli platí faktická poznámka pana poslance Plzáka ? Ne . A pana poslance Výborného ? Prosím . Poslanec Marek Výborný Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Já jsem se chtěl připojit k tomu , co už tady říkal kolega Feri . Také se nedomnívám , že by šlo o pouhou technicistní normu . Respektuji samozřejmě , že je nějaká transpozice , nicméně myslím , že tady dochází k neúměrnému navyšování pravomocí Finanční správy a bylo by vhodné tu věc , která se pohybuje na hraně , tak jak o tom tady bylo řečeno , projednat ve standardním jednání , ve třech čteních , a je to i v rámci ústavněprávního výboru . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji a nyní prosím s přihláškou do rozpravy pan poslanec Ferjenčík . Poslanec Mikuláš Ferjenčík Děkuji za slovo . Klub Pirátů se také připojuje k té námitce proti tomu § 90 jednacího řádu . My si také myslíme , že problematika prolamování bankovního tajemství a mlčenlivosti notářů , exekutorů atd . si zaslouží důkladné projednání v této Sněmovně . Ten zákon rozhodně není jenom nějaká slepá transpozice , ale Česká republika má nějaké mantinely , v jakých se může pohybovat u implementace této směrnice , a myslím si , že je potřeba to prodiskutovat ve výborech . A především je potřeba prodiskutovat , jaké budou kontrolní mechanismy ve vztahu ke správci daně , protože ty pravomoci jsou velké a vzhledem k tomu , že to budou vlastně třetí osoby , co budou poskytovat ty informace , kdy prostě banka bude sdělovat informace o svých klientech , tak samozřejmě banka není příliš motivovaná ty informace odpírat i v případě , kdy by měla pocit , že daňová správa postupuje v rozporu s těmi usneseními , která zmiňovala paní ministryně . Já si myslím , že je velmi důležité , že to řádně projednáme , a prosím , abychom nezkracovali lhůty , ať je na to čas . Vím , že jsme v prodlení , ale to prodlení nezpůsobila tato Sněmovna . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já děkuji a nyní mám přihlášku do rozpravy pana poslance Bendy . Poslanec Marek Benda Vážený pane místopředsedo , vážená paní ministryně , vážené dámy a pánové , myslím , že se můžeme v klidu rozejít domů , protože těch osm minut bych typoval , že hovořit budu . Tohle vůbec není žádná jednoduchá , triviální transpozice , jak je nám tady tak předkládáno . Ono to všechno tak poběží , nic se neděje , jenom se na tom tak tímto způsobem dohodla Evropa . Za prvé bych měl jeden dotaz na paní ministryni , až se dostaneme k její odpovědi , kolik z evropských zemí už má opravdu tuto směrnici transponovanou do svého právního řádu . Podle mých informací to zdaleka nejsou všechny . Druhý problém ale , který pokládám za mnohem zásadnější . Směrnice DAT 5 směřuje k tomu , aby si správní orgány jednotlivých zemí vyměňovaly informace , kterými disponují . Tato směrnice má ulehčit jednotlivým správním orgánům zemí , aby si navzájem informace poskytovaly , kdežto , tak jak to bohužel bývá mnohdy v českém prostředí , tady je tzv . transpozice této směrnice použita k něčemu ale úplně odlišnému . Tady směřuje k tomu , aby správní orgány mohly začít od třetích osob zjišťovat informace , které zatím k dispozici nemají nebo u kterých není tak jednoduché , aby k nim dospěly , a to je obrovský rozdíl . To nejsou informace , které drží ty správní orgány a mají si je případně vyměnit se zahraničím , ale jsou to informace , které správní orgány v mnoha případech nemají , a náhle by k nim měly začít mít přístup . Teď vůbec nemluvím - a budeme se tím zabývat a já samozřejmě posléze navrhnu , aby tento návrh zákona byl projednáván i v ústavněprávním výboru - nemluvím o tom , v jakých případech dochází k prolamování mlčenlivosti , v jakém rozsahu dochází k prolamování mlčenlivosti a zda opravdu to , co tady říkala paní ministryně , že tam , kde jsou právními zástupci , je opravdu zabezpečeno . Já si tím tedy vůbec nejsem jistý . A to se týká jak advokátní mlčenlivosti , tak bankovních tajemství , tak dalších věcí . Ale hlavní problém je , že my máme nějaký speciální úřad na ochranu této země před praním špinavých peněz , na boj proti terorismu a praní špinavých peněz , který má možnost , ale právě jenom za těmito účely , vyžadovat od bank , a dokonce i od subjektů , které jsou vázány mlčenlivostí , poměrně zásadní průlomy do bankovních tajemství , advokátní mlčenlivosti , notářské mlčenlivosti a tak , ale má to sloužit k tomu , abychom bojovali proti praní špinavých peněz a proti financování terorismu . Tam jsme všichni připraveni takovéto zásadní prolamování respektovat , také máme zřízen speciální orgán Poslanecké sněmovny , který má za úkol kontrolovat Finanční analytický útvar (úřad) Ministerstva financí . Tento Finanční analytický útvar (úřad) Ministerstva financí je oddělen od Ministerstva financí , nespadá pod ministra financí , jak jistě víme , a dává zprávy Poslanecké sněmovně , v jakých případech si vyžádal informace o bankovních účtech , o ukládání peněz , o tom , kdo je vlastníkem dané společnosti atd . Ale všechno to má sloužit proti těm nejzávažnějším trestným činům , které jsou páchány ať už v České republice , nebo na území Evropské unie . Rozumím tomu , že tyto informace můžeme a máme sdílet se správními orgány obdobné úrovně v jiných zemích . Ale ten pokus o transpozici , který zde probíhá , alespoň tak jak já ho čtu , ale jak jsem na něj upozorňován zvenčí , říká něco úplně jiného . Každý daňový úřad , každý správce daně má možnost zjistit si tyto nesmírně citlivé informace , pokud o ně je požádán ze zahraničí . Mimochodem , není nic složitějšího , nebo není nic jednoduššího , bych řekl , než požádat nějaký finanční úřad v zahraničí , aby se mě dotázal . A ten původní návrh dokonce byl tak , že je to pro běžnou správu daní , že dochází k tomuto prolamování . Dochází k prolamování pro každého správce daně . Každý správce i obecního poplatku z popelnic má možnost se najednou začít ptát , kdo je vlastníkem takové společnosti , kdo je vlastníkem účtu , jaké pohyby na tom účtu proběhly atd . , jenom proto , že se bude tvářit , že to je pro nějakou spolupráci se zahraničím . Já to pokládám za nesmírně nebezpečné . Myslím si , že se opravdu musíme zásadním způsobem zamyslet nad tím , jestli tato směrnice je transponovaná tak , jak se od nás chce , nebo jestli je to znovu jeden z pokusů klasických . A teď to skoro ani nekladu za vinu paní ministryni , to vím , že jsou to mnohdy úředníci z podřízených pater , kteří si rádi píšou takové : my bychom rádi na všechno , a když můžeme použít evropskou směrnici , která nám něco přikazuje , tak ji použijeme , abychom měli co nejjednodušší přístup .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities