|

ps2013-010-05-001-015.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-06-17 ps2013-010-05-001-015 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 182/ - druhé čtení

Date2014-06-17
Meetingps2013/010
Agenda Itemps2013/010/015
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/010schuz/s010146.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Předseda PSP Jan Hamáček15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 182/ - druhé čtení Prosím pana ministra dopravy, aby z pověření vlády tento tisk uvedl. Prosím. - Pardon, paní poslankyně Nováková ruší svou omluvu. Je přítomna. Prosím, pane ministře. Ministr dopravy ČR Antonín PrachařDěkuji. Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předložený návrh zákona upravuje dílčí a rozsahem omezenou úpravu zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní vodní a energetické infrastruktury, která se dotýká stanovení výkupní ceny jiných než stavebních pozemků, to znamená zemědělské a lesní půdy, za účelem jejich smluvního získání pro potřeby výstavby dopravní infrastruktury ze strany státu. Stávající znění zákona obsahuje v § 3b možnost navýšit znalecky stanovenou cenu takovéhoto pozemku o 100 %, přičemž účelem je motivace vlastníků pro jejich smluvní prodej oproti úřednímu vyvlastnění, a dále pro rychlý postup při akceptaci nabídky - vyšší cena při rychlém akceptování nabídky. Tato úprava v zákoně o urychlení výstavby dopravní infrastruktury je účinná od února 2013. Praktické zkušenosti při aplikaci § 3b zákona nicméně ukázaly, že z různých důvodů je výše bonusu u zemědělské a lesní půdy ne zcela dostatečná s ohledem na předpokládané motivační účinky. Při majetkové přípravě staveb dochází k problémům při smluvním výkupu pozemků, v některých případech se od účinnosti zákona smluvní výkupy dokonce zastavily. Zejména se to týká strategické komunikace R35 mezi Olomoucí a Hradcem Králové. Předkládaný návrh proto obsahuje zvýšení bonusu u zemědělské a lesní půdy tak, aby došlo k výraznému posílení motivace pro dobrovolný prodej potřebných pozemků a nedocházelo tak k průtahům při majetkoprávní přípravě staveb. Vedle výše uvedené obsahové změny se v předloženém materiálu navrhuje i formální změna způsobu určení bonusu, a to z procentního navyšování znalecky stanovené ceny na její násobení zákonem stanoveným koeficientem. Tato formální změna se týká i bonusu u stavebních pozemků a staveb, ovšem zde nedochází ke změně výše tohoto bonusu, pouze ke změně jeho vyjádření. U zemědělské a lesní půdy se tedy navrhuje možné navýšení odhadní ceny o patnáctinásobek, tj. koeficient 16, oproti stávajícímu navýšení o 100 % - koeficient 2. Konkrétní využití navýšené hranice bonusu u této půdy bude pro resortní investory - Ředitelství silnic a dálnic, Správa železniční dopravní cesty, Ředitelství vodních cest - stanoveno interním aktem řízení ze strany Ministerstva dopravy, které vykonává funkci zakladatele vůči všem uvedeným státním organizacím. Obsahem řídicího pokynu bude zejména nastavení jasných pravidel pro stanovení konkrétní výše bonusu u jednotlivých druhů pozemků v jednotlivých případech. Cílem je tedy sjednocení postupu při výkupu a zabránění možného vzniku diskriminace. S vlastníky pozemků stejného druhu se ve stejné situaci bude jednat stejně. Základní principy pokynu budou následující: zákonný maximální bonus u zemědělské a lesní půdy bude standardně využit z jedné poloviny, přičemž ani po navýšení nesmí nabízená výkupní cena přesáhnout tři čtvrtiny odhadní ceny stavebního pozemku v dané lokalitě. Výše bonusu bude klesat v čase, tj. maximální výše bonusu se uplatní při rychlé akceptaci nabídky na odkup pozemků, při pozdější akceptaci bude cena klesat. Devadesátidenní zákonná lhůta pro akceptaci nabídky bude rozdělena na tři časové úseky a k nim bude přiřazena konkrétní výše bonusu, přičemž jsou zohledněny i časové možnosti místních samospráv. Výjimky z tohoto postupu může v odůvodněných případech stanovit ministr dopravy, zejména z důvodu zjevné nespravedlnosti, to znamená nevyčerpaná část bonusu tak může v mimořádných případech na základě žádosti ředitele investorské organizace, zdůvodněné, korigovat nespravedlivý dopad standardně nabízené výkupní ceny, zejména při dorovnání cen před účinností zákona k 1. 2. 2013. Tento návrh podrobně projednal hospodářský výbor, dále podvýbor pro dopravu, a oba doporučily, aby Poslanecká sněmovna přijala vládní návrh v předloženém znění. Děkuji. Předseda PSP Jan HamáčekProsím zpravodaje pana poslance Kolovratníka. Poslanec Martin KolovratníkDobré odpoledne, vážený pane předsedající. Vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, před zprávou zpravodaje ještě před závorku vytknu velkou omluvu vám, kolegyním i kolegům nejen z řad vládní koalice, ale i opozice, za ony zmatky na začátku se zařazováním tohoto bodu. Věřím, že to je chyba, ke které dojde maximálně jednou za volební období. Takže velká omluva. Věřím, že věcnou debatu o tomto návrhu novely zákona č. 416 to negativně neovlivní. V pozici zpravodaje teď stručně zrekapituluji cestu této novely Sněmovnou. Dne 7. 5. jsme zamítli vyslovit souhlas v prvém čtení podle § 90. Novela byla přikázána hospodářskému výboru, který svým usnesením číslo 182/2 doporučil schválit tuto novelu ve znění podaného vládního návrhu. Snad ještě k odborné diskusi si zaslouží zmínit, že na podvýbor pro dopravu byli přizváni i zástupci odborné veřejnosti, kteří vznášeli, řekněme, připomínky a dotazy právě ke konstrukci a formulaci interního materiálu Ministerstva dopravy, které bude řešit onu předkladatelem zmiňovanou výjimku, tedy ten šestnáctinásobek v případě zjevné nespravedlnosti. Ze strany navrhovatelů, pana ministra Prachaře i jeho zástupce, prvního náměstka pana Ferance, byly tyto námitky vydiskutovány a vysvětleny. Jak jsme konstatovali, hospodářský výbor doporučil Sněmovně přijmout tento návrh ve znění podaného vládního návrhu. Poslední informace v tuto chvíli ode mne jako zpravodaje. Byly podány tři pozměňovací návrhy. Ten první ze dne 13. 6. je v systému, číslo 951, podával ho pan poslanec Karel Šidlo. Tento pozměňovací návrh byl diskutován i v hospodářském výboru a byl hlasován se zamítavým stanoviskem. Dále registruji ještě další dva pozměňovací návrhy, které byly zařazeny do systému dnes, oba podává pan poslanec Zbyněk Stanjura. Jsou to návrhy číslo 957 a 958. Předpokládám, že s nimi budeme seznámeni. Děkuji pro tuto chvíli.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities