Evald 4.0 pro cizince
Software EVALD 4.0 pro cizince slouží k automatickému hodnocení povrchové koherence (koheze) textů v češtině psaných nerodilými mluvčími češtiny (pro software EVALD 4.0 určený pro rodilé mluvčí češtiny klikněte sem a pro software EVALD 4.0 určený pro začínající nerodilé mluvčí češtiny klikněte sem). Více informací naleznete na domovských stránkách projektu.
Software hodnotí úroveň předloženého textu z hlediska jeho povrchové výstavby. Je určen pro hodnocení koherence autentických písemných slohových prací vytvořených nerodilými mluvčími češtiny. Je trénován na hodnocení prozaických textů obsahem a rozsahem (formou) odpovídajících běžné slohové práci vytvořené jako samostatný, ucelený písemný projev na zadané téma, např. při zkoušce z češtiny jako cizího jazyka. Při hodnocení jiného typu textů (básní, novinových textů apod.) software nemusí pracovat spolehlivě. Minimální délka vloženého textu by měla být 300 slov – kratší texty neposkytují dostatečný jazykový materiál, na kterém lze sledovat skutečnou úroveň textu. U kratších textů je uvedené hodnocení pouze orientační.
Vložené texty mohou být využity k výzkumným účelům, volně distribuovány a publikovány.
A1 | uživatel základů českého jazyka – nižší úroveň |
A2 | uživatel základů českého jazyka – vyšší úroveň |
B1 | samostatný uživatel českého jazyka – nižší úroveň |
B2 | samostatný uživatel českého jazyka – vyšší úroveň |
C1 | zkušený uživatel českého jazyka – nižší úroveň |
C2 | zkušený uživatel českého jazyka – vyšší úroveň |
Čím je číslo získané touto metrikou vyšší, tím se daný text čte obtížněji. Příklad: Hodnota 8 znamená, že text by měl být dobře srozumitelný pro 13leté až 14leté žáky; je to zároveň stupeň srozumitelnosti pro širokou veřejnost: textu s hodnotou 8 by mělo bez problémů rozumět přibližně 80 % lidí.
Skóre | Popis |
---|---|
90 a více | Text se čte velmi snadno. Lehce mu porozumí průměrný 11letý žák. |
90–80 | Text se čte snadno. Konverzační úroveň jazyka. |
80–70 | Text se čte poměrně snadno. |
70–60 | Běžná úroveň jazyka. Textu lehce porozumí 13letý až 15letý žák. |
60–50 | Text se čte poměrně obtížně. |
50–30 | Text se čte obtížně. Úroveň studentů vysokých škol. |
30 a méně | Text se čte velmi obtížně. Nejlépe mu porozumějí absolventi univerzit. |
Čím je číslo získané touto metrikou vyšší, tím se daný text čte obtížněji.
Čím je číslo získané touto metrikou vyšší, tím se daný text čte obtížněji.
Skóre | Věk čtenáře |
---|---|
1 a méně | 5–6 |
2 | 6–7 |
3 | 7–9 |
4 | 9–10 |
5 | 10–11 |
6 | 11–12 |
7 | 12–13 |
8 | 13–14 |
9 | 14–15 |
10 | 15–16 |
11 | 16–17 |
12 | 17–18 |
13 | 18–24 |
14 a více | 24+ |
Bohatost slovní zásoby: Yuleova hodnota K: Čím vyšší je číslo K, tím častěji se opakují slova v textu, resp. tím je slovní zásoba v textu méně rozmanitá.
Bohatost slovní zásoby: Simpsonův index D: Čím vyšší je číslo D, tím nižší je pestrost slovní zásoby užité v textu.
1 Flesch, Rudolf. How to Write Plain English. University of Canterbury.
2 Senter, R.J.; Smith, E.A. (November 1967). Automated Readability Index. Wright-Patterson Air Force Base: iii. AMRL-TR-6620.