ps2017-075-01-005-005.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-10 ps2017-075-01-005-005 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.00 hodin) Rád bych do novely zákona navrhl některá doplnění , například v otázce možnosti odmítnout žádost , pokud žadatel informaci má k dispozici , i v případě zákona o svobodném přístupu k informacím . Doposud tuto možnost upravuje totiž pouze zákon o právo na informace o životním prostředí . Také by bylo vhodné zamyslet se nad tím , zda je v pořádku , že zastupitelé žádající o informaci podle zákona o svobodném přístupu k informacím nemají podle výkladového stanoviska ministerstva povinnost platit náklady za poskytnutí informací . Tato forma poskytování informací totiž znamená nejen poloviční lhůtu na vyřízení oproti lhůtě , která je zastupiteli garantována v zákonu o obcích , ale pro obce znamená rovněž složitější administrativu včetně povinnosti informaci zveřejnit . Přestože Ministerstvo vnitra tuto moji myšlenku zatím nepodporuje , rád bych to projednal ve výboru , kde můžeme případně dospět i k jinému řešení s ohledem na avizované připravované novelizace zákona o obcích , o krajích a o hlavním městě Praze . Můj názor je , že zastupitelé žádající o informaci podle zákona o obcích , případně zákona o krajích nebo zákona o hlavním městě Praze , kterou mají obdržet ve lhůtě třicet dnů , by za takovou informaci platit neměli , pokud však žádají podle zákona o svobodném přístupu k informacím , tedy nikoli jako zastupitelé podle svého zvláštního zákona , potom by tato informace zpoplatněna být měla stejně jako v případě jakéhokoliv jiného žadatele . Své pozměňovací návrhy jsem již načetl do systému a jsem připraven je následně diskutovat jak ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , tak i s jednotlivými kolegy , kteří o tuto problematiku mají zájem . V letošním roce jsem se rovněž zúčastnil jednání pracovní skupiny k tomuto návrhu zákona , kde se o tomto návrhu jednalo mezi některými poslanci a zástupci Rekonstrukce státu . Na základě tohoto jednání by měl být ještě předložen komplexní pozměňovací návrh , který sleduje následující principy : za prvé , zakotvení přesnější definice povinných subjektů ; za druhé , vylepšení ustanovení o zneužití práva na informace tak , aby samo nebylo zneužitelné ; a za třetí , odstranění nebo úprava ustanovení , která omezují právo na informace . Tento komplexní pozměňovací návrh je v současné době ještě před finalizací , takže se předpokládá , že ještě dojde k určitým dílčím úpravám . A na závěr bych chtěl konstatovat , že jsem jednoznačně pro to , aby tento návrh zákona byl propuštěn do druhého čtení . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Přeji pěkné poledne . Jako další vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Marek Benda , zatím poslední přihlášený . Prosím , máte slovo . Poslanec Marek Benda Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , vážené dámy , vážení pánové , mě tady tedy extrémně mrzí , že tento návrh zákona předkládá Poslanecké sněmovně pan ministr Zaorálek a nikoliv pan ministr Hamáček , který je jeho autorem . V čem je problém ? Tento návrh zákona byl připraven po té , řekněme , úřední linii , podle mého názoru v podstatě správně a směrem , kterým by se mělo jít , to znamená k jistému omezení zneužívání - a teď nechci říct omezení práva na informace , já nezpochybňuji existenci informačního zákona , i když sám za sebe občas říkám , že to je jeden z nejproblematičtějších zákonů , které máme , ale vím , že jsou tady ve Sněmovně jiní poslanci , kteří ho naopak milují , já k nim nepatřím - ale k omezení zneužívání tohoto práva na informace . Bohužel těsně předtím , než to šlo do vlády , se pan ministr , a na to jsem se ho chtěl ptát , sešel , pokud vím , s představiteli právě Pirátské strany a dalších organizací na zprůhledňování státu a polovinu těch užitečných opatření , která byla původně vládou navrhována , stáhl nebo vypustil , a tím tu novelu učinil značně , řekněme , neúčinnou nebo nedostatečnou . Myslím , že bude naším úkolem to tam do budoucna ve výborech v Poslanecké sněmovně vrátit , a já pak navrhnu , abychom zákon přikázali kromě výboru pro regionální rozvoj ještě ústavně - právnímu výboru , a vysvětlím vzápětí proč , a abychom prodloužili lhůtu na projednání tak o dvacet dní na osmdesát dní , abychom měli dostatek času . Myslím si , že vláda v tuto chvíli má v Legislativní radě vlády implementační novelu stošestky , pokud je mi známo , a ta už se tedy zcela nepochybně nestihne projednat do konce tohoto volebního období . Pak je s otazníkem , jestli by minimálně některé části této implementační novely neměly být začleněny také do tohoto tisku 633 , protože už nic dalšího se nestihne . Teď k tomu , něco tady už řekl pan kolega Pour , pan předkladatel i pan zpravodaj , prostě dnes zcela zjevně dochází v řadě případů k naprosto šikanóznímu zneužívání práva na informaci , ať už k tomu , abych ty úřady jenom zbytečně týral , nebo abych si na tom psal diplomové a rigorózní práce a vyžadoval po nich , ať mi dávají informace , které jsem líný si sám shánět , anebo abych vedl v řadě případů konkurenční ekonomický boj a pokoušel se tímto způsobem prolomit k informacím o svých případných konkurentech na trhu . To jsou všechno věci , které si myslím , že správně nejsou . Já souhlasím s právem na informace a myslím si , že nemá být zneužíváno a že musíme nastavit parametry toho zákona tak , aby nedocházelo k jeho zneužití . A pak jsou tam dva , řekněme , ústavní problémy , pro které navrhuji , aby byl přikázán ústavně - právnímu výboru . Dnes jsme v situaci , že každý velký soud - a už se to pomalu dostává na úroveň krajských a okresních soudů , přestože bylo jednoznačně řečeno , že soudních řízení se právo na informace týkat nemá - má dneska už jednoho až dva zaměstnance , kteří se nevěnují ničemu jinému než odpovídání podle stošestky , podle informačního zákona . Většinou jsou to takové dotazy , jako kdo kolik má to a jestli někdo , ale pokládám to za něco úplně zvráceného . Zaměstnáváme tisíce lidí v dobách schodku státních rozpočtů jenom na to , aby prostě někomu , kdo má pocit , že on ten stát vlastní , protože na něj možná občas platí nějaké daně , tak aby státní orgány donekonečna , donekonečna obtěžoval . To samé je problém , na který jsme narazili a který jsem tady opakovaně říkal i na půdě Poslanecké sněmovny , zveřejňování některých dílčích soudních rozhodnutí , která vypadají jako konečná . Samozřejmě závěrečné rozhodnutí soudu je zveřejňováno , ale podle stošestky se naučili někteří koumáci dostávat usnesení o vazbě , které je konečným rozhodnutím ve věci , protože proti němu existuje sice opravný prostředek , ale pokud ten opravný prostředek není použit , tak je jakoby konečným rozhodnutím o věci , ale přitom není rozhodnutím meritorním , není rozhodnutím , které by určovalo , co se stalo nebo nestalo , ale v okamžiku , kdy ho podle stošestky novináři získávají , tak jdou a začnou přepisovat z usnesení o vazbě , jaká jsou podezření nebo nejsou podezření u dané osoby . Já to pokládám za velmi problematické a myslím si , že se s tím to musíme v novele zákona 106 také vypořádat . A poslední problém , který se týká . . . pro který si myslím , že by mělo být přikázáno i ústavně - právnímu výboru , ten se týká zejména tedy kanceláří Poslanecké sněmovny , Senátu a prezidenta republiky , ale do jisté míry i soudů . Před rokem a půl tady prosadil pan kolega Michálek , že tam , kde není nadřízený orgán , je moderátorem sporu v případném sporu podle zákona o svobodném přístupu k informacím Úřad na ochranu osobních údajů . To je správně , pokud se týká výkonné moci . Není to správně , pokud se bavíme o jiných orgánech státní moci a moci zákonodárné , soudní , případně o Kanceláři prezidenta republiky . To si myslím , že v pořádku není a že s tím se budeme muset také vypořádat , že Úřad na ochranu osobních údajů může být nadřízen v této konkrétní dílčí agendě orgánu výkonné moci , nemůže být nadřízen Kanceláři Poslanecké sněmovny a jejímu předsedovi .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities