ps2017-072-04-004-002.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-04 ps2017-072-04-004-002 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.30 hodin) Také si prosím uvědomme , jak s mediky obecně zacházíme a jak reflektujeme jejich připomínky k systému vzdělávání . Když pak ale přijde covid , tak najednou zjistíme , jak moc je potřebujeme . Jistě všem , kteří místo studia nyní v nouzovém stavu nyní museli nastoupit do nemocnic , patří ohromné díky , ale také si prosím uvědomme , že oni primárně hlavně studují , aby se stali lékaři , a ne aby vykrývali dlouhodobé personální problémy českého zdravotnictví . Apeluji tedy na to , aby se medici co nejdříve vrátili k plnohodnotnému studiu a pracovní povinnost jim byla zrušena . Ale zpět k té samotné novele v legislativní nouzi . Ona totiž vytvořila další disproporci , kterou se snažíme narovnat naším pozměňovacím návrhem číslo 6946 , o kterém zde mluvil už i pan ministr . Dovolte mi ho ještě jednou krátce představit , byť jsme tak s kolegyní Olgou Richterovou učinili již na výboru pro zdravotnictví . Vládní novela řeší kompetence studentů všeobecného lékařství , avšak úplně opomněla studenty zubního lékařství , kteří nemají dle zákona ani vládní novely nyní žádné kompetence nelékařského zdravotnického povolání . To znamená , že student stomatologie v pátém ročníku , který chce nabrat zkušenosti v praxi a asistovat v ordinaci , nesmí dle zákona ani podat zubaři v ordinaci zrcátko . Navrhujeme tedy , aby studenti zubního lékařství po absolvování čtyř semestrů studijního programu zubního lékařství získali způsobilost k výkonu nelékařského zdravotnického povolání zubní instrumentářka . Dále si dovoluji upozornit , že dle vyhlášky 391 / 2017 má praktická sestra kompetenci k vykonávání činnosti zubní instrumentářky , takže by vlastně vznikla absurdní situace , kdy student všeobecného lékařství bude mít kompetence k výkonu činnosti zubní instrumentářky , zatímco student zubního lékařství nikoliv . Jak je uvedeno v odůvodnění našeho pozměňovacího návrhu , studenti zubního lékařství po ukončení čtyř semestrů absolvování předmětu preklinické zubní lékařství mají dostatečné znalosti a praktické dovednosti , aby mohli povolání zubní instrumentářky vykonávat . Tento náš pozměňovací návrh byl konzultován se všemi proděkany pro zubní lékařství všech pěti lékařských fakult vyučujících obor zubní lékařství a z jejich strany k této právní úpravě nebylo námitek , naopak byla mnohými uvítána . Dále s návrhem souhlasí i prezidentka České asociace sester , stejně tak spolek Mladí lékaři . Velmi bych vás tedy rád poprosil o podporu tohoto pozměňovacího návrhu , který vnímáme jako zcela konstruktivní a vydiskutovaný napříč spektrem všech zasažených odborníků . A vlastně jeho neschválením vznikne skutečně nelogická situace . Co se týče vládního zákona , tak zde musím poznamenat , že mnohem raději bychom byli , kdyby takovéto úpravy byly řešeny mimo legislativní nouzi přesně z těch důvodů , které jsem zmínil na začátku . Poté by byl dostatek času na diskusi napříč s odborníky včetně zapojení relevantních organizací . Rád bych také řekl , že považujeme za zásadní , aby sylaby lékařských fakult opravdu skutečně v praxi poté odpovídaly nové kompetenci praktické sestry , která má medikům dle vládní novely připadnout . To je za mě vše , děkuji , pak se k tomu návrhu přihlásím i v podrobné rozpravě . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak nyní vystoupí paní poslankyně Olga Richterová . Upozorňuji , že na vystoupení je pět minut . A připraví se pan poslanec Bohuslav Svoboda . Tak prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Olga Richterová Děkuji za slovo . Ráda bych se optala pana ministra Blatného , co je ten důvod jeho nesouhlasu , protože já jsem to nepochopila . Jde o to , že my předkládáme pozměňovací návrh s kolegou Třešňákem , který řeší dle našeho názoru prosté opomenutí , něco , na co se jenom zapomnělo . Protože po dobu nouzového stavu není potřeba , aby se vymezovaly přesnější kompetence studentům ať už všeobecné medicíny , nebo zubního lékařství , tam by to mohl nařídit hejtman . Podle krizového zákona by to teoreticky možné bylo . Já chápu , že to chcete řešit legislativně , ale měli bychom myslet zejména na to , že to je něco , co by mělo platit i obecněji , že to v minulosti mladí lékaři chtěli mimo jiné i proto , aby v průběhu svého studia mohli např . tu činnost praktické sestry jako brigádu vykonávat . A proto my jsme si tedy všimli toho , že studenti zubního lékařství byli opomenuti . Připomenu , jde jenom o pět fakult , kde se to studuje . Proto jsme oslovili všech pět proděkanů pro zubní lékařství , zjistili jsme , že souhlasí . Oslovili jsme prezidentku České asociace sester a ta také souhlasila . S čím ? S tím , aby čtyři semestry absolvovaného zubního lékařství byly ekvivalentní dvouměsíčnímu kurzu , kurzu zubní instrumentářky , který jinak stačí . Ten dvouměsíční kurz dělá kdokoliv , kdo chce jít pracovat do zubní ordinace , kdo tam chce prostě normálně pracovat , vypomáhat zubaři , a tento dvouměsíční kurz je vlastně velice podobný v tom , co se během něj absolvuje , tomu , co současně pokryjí ty čtyři semestry studia zubního lékařství . Srovnali jsme všechny sylaby . I proto byly uděleny ty souhlasy všemi těmi proděkany . A proč to takhle zdůrazňuji . Protože ta důležitá věc je , že praktická sestra už dnes může také vykonávat funkci zubní instrumentářky . Takže schválí - li tato Sněmovna ten návrh zákona , tak jak je předložen , tak se stane to , že studenti všeobecné medicíny budou moci vypomáhat v zubních ordinacích jako zubní instrumentářky a naopak studenti zubního lékařství takhle vypomáhat moci nebudou . A to mi přijde nesmyslné . Myslím si , že jde jenom o opomenutí , a nerozumím tomu , proč je takový odpor . Slyšela jsem tady od pana kolegy Běhounka , že ten kurz není dvouměsíční , ale šestiměsíční , já mám v podkladech tohle . Podstata za mě je , že čtyři semestry zubního lékařství , když jsme srovnali všechny ty sylaby , všechno to , co ti studenti absolvují za ty čtyři semestry , tak se to překrývá s náplní toho kurzu zubních instrumentářek , a to nám dává ten smysl , proč by dávalo smysl to uznat . Já budu velmi ráda za vysvětlení . A současně znovu zdůrazňuji , že jsme to zkonzultovali se všemi relevantními odborníky v oboru , a přijde nám , že jde o čisté drobné opomenutí , které tady můžeme jednoduše napravit . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak teď se zeptám pana ministra Jana Blatného , jestli máte zájem o faktickou poznámku , což byste šel hned . Kdybyste šel jenom s přednostním právem , tak byste šel po panu poslanci Běhounkovi . Takže na faktickou na dvě minuty hned . Tak prosím . A připraví se tedy pan poslanec Jiří Běhounek . Prosím . Ministr zdravotnictví ČR Jan Blatný Děkuji moc . Pane předsedající , paní poslankyně , to bude kratší . Já jenom upozorňuji na to , že těch oblastí v té stomatologii může být víc , tam třeba může být ještě také po čtvrtém ročníku zubní hygienistka a tak podobně , což jsou stanoviska např . stomatologické komory . Já prosím nemám k tomuto pozměňovacímu návrhu zamítavé stanovisko , já mám neutrální stanovisko . A ten původní návrh byl , že se to dá projednat i v rámci standardního legislativního procesu , tato pozměňovací záležitost , protože řešení té stávající situace je zejména na medicích . Ale nechtěl jsem tím říct a neříkám tím , že mám negativní stanovisko . Mám k tomu stanovisko neutrální . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Jiří Běhounek . Prosím . Poslanec Jiří Běhounek Děkuji za slovo . Já jenom nechci eskalovat diskusi , chci konstatovat , že samozřejmě mi není známo , alespoň v mém okolí , že by jakýkoli student zubního lékařství byl vyslán do činnosti na nouzový stav . Jedná se tedy o situaci , která vznikla právě proto , že studenti všeobecné medicíny tuhle záležitost s nasazením měli . V těch zdůvodněních , která tam uvádíte , kolegové , není tedy zdůvodnění České stomatologické komory , což podle mého soudu je zcela zásadní organizace , která potom tyhle lidi bude případně zaměstnávat . Já jsem se s panem prezidentem Šmuclerem spojil , on v zásadě problém nemá . Z jeho úst zaznělo těch šest měsíců vzdělávání , tak proto jsem to panu ministrovi takto říkal . A pravda , upozorňoval na to , že mnohem větší záležitost by byla dentální hygienistka po čtvrtém ročníku atd . Takže já jsem názoru , že by zařazení do řádného legislativního procesu klidně mohlo proběhnout . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Bohuslav Svoboda . Pane poslanče , jste omezen tou pětiminutovou lhůtou , jenom připomínám . Tak prosím , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities