|

ps2017-058-01-003-003.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-09-15 ps2017-058-01-003-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, zákony související s přijetím zákona o evidenci skutečných majitelů a zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 909/ - druhé čtení

Date2020-09-15
Meetingps2017/058
Agenda Itemps2017/058/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/058schuz/s058026.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Poslanec Roman OnderkaDěkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi komentář k dané novele, a to ve smyslu toho, že bych zároveň odůvodnil svůj pozměňovací návrh. Musím konstatovat, že na základě tohoto pozměňovacího návrhu, který jsem podal, dochází k omezení podmínek, za kterých mohou povinné osoby využívat institutu takzvaně dálkové identifikace, to jest identifikace bez fyzické přítomnosti identifikovaného. Cílem připravované novely AML je mimo jiné umožnit provozovatelům hazardních her takzvaně vzdálenou identifikaci hráčů. Jde o velmi podstatné zjednodušení současného stavu. Zatímco nyní je v zákonu každý hráč, který se chce zúčastnit hazardní hry, povinen osobně přijít na pobočku a fyzicky se identifikovat, nově by bylo umožněno provést takzvanou vzdálenou identifikaci. To by v praxi znamenalo, že k účasti na hazardu bude stačit zaslat dvě elektronické kopie naskenovaných dokladů totožnosti provozovateli a fotografii bankovního výpisu. Zaslání těchto dokumentů samozřejmě žádným způsobem nezaručí, že osoba, která tyto dokumenty zasílá, je skutečně osobou, za kterou se vydává. Uvedená změna je tedy od základu koncepčně vadná. Zákon nesmí provozovatelům hazardních her umožnit vzdálenou identifikaci. Pokud by k tomu došlo, neúměrně by se zvýšilo riziko ohrožení hazardními hrami ohrožených sociálních skupin, zejména osob vyloučených z hraní hazardních her, to jest dle takzvaného registru vyloučených osob osob sociálně slabých, dětí a mladistvých. Celý koncept, který počítá s tím, že by hazardní firmy mohly nabízet vzdálenou identifikaci svým klientům, je dle mého názoru naprosto mylný a nebezpečný. Jde opravdu o společensky nebezpečné odvětví. Mohl bych zmínit například Ústavní soud, kde se v rámci nálezu Ústavního soudu č. 56/10 ze dne 7. 9. 2011 vyjádřil o hazardních hrách jednoznačným způsobem: jde o aktivity převážně na okraji společensky akceptovaných aktivit, samozřejmě v míře různé podle typu a parametru které hry. Domnívám se, že identifikace potenciálních hráčů hazardních her ze samé podstaty věci musí být zajištěna co nejpřísnějším režimem, protože je evidentní, že motivace provozovatelů hazardních her umožní vzdáleně identifikovat co nejvíce potenciálních hráčů. Další problém je, jak vůbec zajistit ověření. Novela dále ohrožuje systém a myšlenku nákladně budovaného takzvaného registru vyloučených osob. Ten být spuštěn na konci tohoto roku a jeho hlavním úkolem je zabránit hraní hazardních her osobám v exekuci, neplatičům výživného, patologickým hráčům a podobně. Novela AML vůbec neřeší ochranu mladistvých a dětí před hazardními hrami. K náplni účelu navrhované změny a současnému zachování míry opatření zakotvených současnými změnami AML zákona bude naprosto dostačovat využití elektronických občanských průkazů, které jsou občanům České republiky vydávány již od 1. července 2018. Navrhovaná úprava je v rozporu s dosavadní výkladovou praxí Finančního analytického úřadu, který vždy razantně a důsledně zastával názor, že fyzická přítomnost osoby při prvotní identifikaci je v případě hazardních her naprosto zásadní a nelze ji žádným způsobem nahradit. To je jen pár argumentů k tomu, kdy chci odůvodnit svůj pozměňovací návrh, kterým dochází k omezení podmínek, za kterých mohou povinné osoby využívat institutu takzvané dálkové identifikace, to jest identifikace bez fyzické přítomnosti identifikovaného. K pozměňovacímu návrhu se přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Tomio OkamuraPřeji hezký večer. A nyní s přednostním právem vystoupí předseda klubu Pirátů Jakub Michálek a připraví se pan poslanec Milan Feranec. Prosím. Poslanec Jakub MichálekDěkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, bych také rád představil své pozměňovací návrhy. Navazuji na pana předsedu ústavně-právního výboru Bendu, který zde mluvil o návrhu Rekonstrukce státu, který pracovně označuji jako střední variantu. Týká se povinnosti ověřit při vyplácení dotace v evidenci skutečných majitelů, zda tam jsou skutečně zaneseny údaje, jak tam mají být zaneseny. Takže navrhuji několik pozměňovacích návrhů, ideálně tak, aby ten, kdo vyplácí dotaci, měl povinnost zjistit skutečného majitele, žadatele o dotaci, je-li žadatel právnickou osobou. To je ten maximalistický návrh. V případě, že nebude přijat tento maximalistický návrh, pouze povinnost ověřit to v evidenci. A pokud nebude přijat ani ten, tak aspoň v minimalistické variantě povinnost zveřejnit zapsaného skutečného majitele bez ověřování a možnosti neposkytnout dotaci. Poslední pozměňovací návrh, který bych chtěl uvést, je zavedení možnosti zadavatele odstoupit od smlouvy, pokud se ukáže při plnění veřejné zakázky, že v evidenci byly zaneseny nepravdivé údaje. To jsou pozměňovací návrhy, ke kterým se přihlásím v podrobné rozpravě. Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní tedy jako posledního v obecné rozpravě požádám o vystoupení pana poslance Milana Ferance. Vy jste i v podrobné rozpravě, ale teď v obecné. Prosím, máte slovo. Poslanec Milan FeranecDěkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte, abych vás stručně seznámil s pozměňovacími návrhy kolegy Jana Volného. se k nim následně přihlásím v podrobné rozpravě. Vesměs se v zásadě jedná o legislativně technické úpravy textu zákona. Je tam devět částí. V části druhé - změna zákona o hazardních hrách, kde se vlastně do úpravy jenom promítá novelizační bod č. 2. V části třetí je změna živnostenského zákona. Zase se tam upřesňuje text. V části čtvrté - změna zákona o soudních poplatcích. Ten navazuje na sněmovní tisk 767, jenomže ten ještě neprošel ani prvním čtením, takže je potřeba vlastně následně upravit i text tohoto zákona. V části páté - změna notářského řádu - zase upřesnění textu. Část šestá - změna zákona o daňovém poradenství. Znovu se jedná o promítnutí novelizačního bodu 7. V části sedmé - změna zákona o advokacii. Tam je to určitá věcná změna, kde po dohodě Ministerstva financí a Ministerstva spravedlnosti došlo k úpravě určitých lhůt podle tohoto zákona. Potom se mění část devátá - změna insolvenčního zákona. V podstatě na novelizační bod se upřesňují vnitřní odkazy v tomto zákoně. V části čtrnácté - změna zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní - se to upravuje vzhledem k tomu, že jsme schválili zrušení daně z nabytí nemovitosti, promítá se to do tohoto zákona. A v poslední části, devatenácté - změna zákona o centrální evidenci účtů, kde se dává přesný název evropské směrnice, na kterou se tento zákon odvolává. Děkuji. Místopředseda PSP Tomio OkamuraToto byla zatím poslední přihláška do obecné rozpravy. Rozhlédnu se, zdali se někdo další hlásí. Nikdo se do obecné rozpravy nehlásí, takže obecnou rozpravu končím. Táži se, zdali je zájem o závěrečná slova. Paní ministryně? Pan zpravodaj? Ne. Takže nyní tedy zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Takže o slovo s přednostním právem požádal předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura. Dále tady mám z místa přihlášeného pana poslance Ferance, ale protože jsem přebíral řízení, nevím, kolikátý jste v pořadí. klidně poslední. Děkuji. Pane předsedo, máte slovo. Poslanec Zbyněk StanjuraDěkuji za slovo. bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu, dokument v systému číslo 6241. Je podle technického charakteru, proto jsem nevystupoval v obecné rozpravě. Řeší problém toho, kdy povinná osoba může, či nemůže, nebo zda může bez souhlasu klienta kopírovat osobní průkaz. Tady proti sobě evidentně stojí několik zákonů, které u nás platí, protože podle zákona o občanských průkazech je nemožné kopírovat občanku bez souhlasu držitele, kdežto AML zákon a směrnice vyžadují, aby to vždy povinná osoba udělala, ale neřeší se situace v okamžiku, kdy to ten klient odmítne. Jenom připomínám, že při transponování této směrnice Slovensko v zákoně, že mohou požadovat kopie bez souhlasu majitele, a v Německu je pořizování kopií dokladů právní povinností, to znamená, je to vyřešeno tak, aby povinné osoby mohly naplnit povinnosti AML zákona a transponované směrnice. Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní požádám o vystoupení pana poslance Marka Bendu. Připraví se paní poslankyně Věra Kovářová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities