ps2017-058-01-003-003.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-09-15 ps2017-058-01-003-003 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.30 hodin) Poslanec Roman Onderka Děkuji , pane místopředsedo . Vážené kolegyně , kolegové , dovolte mi komentář k dané novele , a to ve smyslu toho , že bych zároveň odůvodnil svůj pozměňovací návrh . Musím konstatovat , že na základě tohoto pozměňovacího návrhu , který jsem podal , dochází k omezení podmínek , za kterých mohou povinné osoby využívat institutu takzvaně dálkové identifikace , to jest identifikace bez fyzické přítomnosti identifikovaného . Cílem připravované novely AML je mimo jiné umožnit provozovatelům hazardních her takzvaně vzdálenou identifikaci hráčů . Jde o velmi podstatné zjednodušení současného stavu . Zatímco nyní je v zákonu každý hráč , který se chce zúčastnit hazardní hry , povinen osobně přijít na pobočku a fyzicky se identifikovat , nově by bylo umožněno provést takzvanou vzdálenou identifikaci . To by v praxi znamenalo , že k účasti na hazardu bude stačit zaslat dvě elektronické kopie naskenovaných dokladů totožnosti provozovateli a fotografii bankovního výpisu . Zaslání těchto dokumentů samozřejmě žádným způsobem nezaručí , že osoba , která tyto dokumenty zasílá , je skutečně osobou , za kterou se vydává . Uvedená změna je tedy od základu koncepčně vadná . Zákon nesmí provozovatelům hazardních her umožnit vzdálenou identifikaci . Pokud by k tomu došlo , neúměrně by se zvýšilo riziko ohrožení hazardními hrami ohrožených sociálních skupin , zejména osob vyloučených z hraní hazardních her , to jest dle takzvaného registru vyloučených osob osob sociálně slabých , dětí a mladistvých . Celý koncept , který počítá s tím , že by hazardní firmy mohly nabízet vzdálenou identifikaci svým klientům , je dle mého názoru naprosto mylný a nebezpečný . Jde opravdu o společensky nebezpečné odvětví . Mohl bych zmínit například Ústavní soud , kde se v rámci nálezu Ústavního soudu č . 56 / 10 ze dne 7 . 9 . 2011 vyjádřil o hazardních hrách jednoznačným způsobem : jde o aktivity převážně na okraji společensky akceptovaných aktivit , samozřejmě v míře různé podle typu a parametru té které hry . Domnívám se , že identifikace potenciálních hráčů hazardních her už ze samé podstaty věci musí být zajištěna co nejpřísnějším režimem , protože je evidentní , že motivace provozovatelů hazardních her umožní vzdáleně identifikovat co nejvíce potenciálních hráčů . Další problém je , jak vůbec zajistit ověření . Novela dále ohrožuje systém a myšlenku nákladně budovaného takzvaného registru vyloučených osob . Ten má být spuštěn na konci tohoto roku a jeho hlavním úkolem je zabránit hraní hazardních her osobám v exekuci , neplatičům výživného , patologickým hráčům a podobně . Novela AML vůbec neřeší ochranu mladistvých a dětí před hazardními hrami . K náplni účelu navrhované změny a současnému zachování míry opatření zakotvených současnými změnami AML zákona bude naprosto dostačovat využití elektronických občanských průkazů , které jsou občanům České republiky vydávány již od 1 . července 2018 . Navrhovaná úprava je v rozporu s dosavadní výkladovou praxí Finančního analytického úřadu , který vždy razantně a důsledně zastával názor , že fyzická přítomnost osoby při prvotní identifikaci je v případě hazardních her naprosto zásadní a nelze ji žádným způsobem nahradit . To je jen pár argumentů k tomu , kdy chci odůvodnit svůj pozměňovací návrh , kterým dochází k omezení podmínek , za kterých mohou povinné osoby využívat institutu takzvané dálkové identifikace , to jest identifikace bez fyzické přítomnosti identifikovaného . K pozměňovacímu návrhu se přihlásím v podrobné rozpravě . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Přeji hezký večer . A nyní s přednostním právem vystoupí předseda klubu Pirátů Jakub Michálek a připraví se pan poslanec Milan Feranec . Prosím . Poslanec Jakub Michálek Děkuji za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych také rád představil své pozměňovací návrhy . Navazuji na pana předsedu ústavně - právního výboru Bendu , který zde mluvil o návrhu Rekonstrukce státu , který já pracovně označuji jako střední variantu . Týká se povinnosti ověřit při vyplácení dotace v evidenci skutečných majitelů , zda tam jsou skutečně zaneseny údaje , jak tam mají být zaneseny . Takže já navrhuji několik pozměňovacích návrhů , ideálně tak , aby ten , kdo vyplácí dotaci , měl povinnost zjistit skutečného majitele , žadatele o dotaci , je - li žadatel právnickou osobou . To je ten maximalistický návrh . V případě , že nebude přijat tento maximalistický návrh , pouze povinnost ověřit to v evidenci . A pokud nebude přijat ani ten , tak aspoň v minimalistické variantě povinnost zveřejnit zapsaného skutečného majitele bez ověřování a možnosti neposkytnout dotaci . Poslední pozměňovací návrh , který bych chtěl uvést , je zavedení možnosti zadavatele odstoupit od smlouvy , pokud se ukáže při plnění veřejné zakázky , že v té evidenci byly zaneseny nepravdivé údaje . To jsou pozměňovací návrhy , ke kterým se přihlásím v podrobné rozpravě . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní tedy jako posledního v obecné rozpravě požádám o vystoupení pana poslance Milana Ferance . Vy jste i v podrobné rozpravě , ale teď v obecné . Prosím , máte slovo . Poslanec Milan Feranec Děkuji , pane předsedající . Dámy a pánové , dovolte , abych vás stručně seznámil s pozměňovacími návrhy kolegy Jana Volného . Já se k nim následně přihlásím v podrobné rozpravě . Vesměs se v zásadě jedná o legislativně technické úpravy textu zákona . Je tam devět částí . V části druhé - změna zákona o hazardních hrách , kde se vlastně do té úpravy jenom promítá novelizační bod č . 2 . V části třetí je změna živnostenského zákona . Zase se tam upřesňuje text . V části čtvrté - změna zákona o soudních poplatcích . Ten navazuje na sněmovní tisk 767 , jenomže ten ještě neprošel ani prvním čtením , takže je potřeba vlastně následně upravit i text tohoto zákona . V části páté - změna notářského řádu - zase upřesnění textu . Část šestá - změna zákona o daňovém poradenství . Znovu se jedná o promítnutí novelizačního bodu 7 . V části sedmé - změna zákona o advokacii . Tam je to určitá věcná změna , kde po dohodě Ministerstva financí a Ministerstva spravedlnosti došlo k úpravě určitých lhůt podle tohoto zákona . Potom se mění část devátá - změna insolvenčního zákona . V podstatě na novelizační bod se upřesňují vnitřní odkazy v tomto zákoně . V části čtrnácté - změna zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní - se to upravuje vzhledem k tomu , že jsme schválili zrušení daně z nabytí nemovitosti , promítá se to do tohoto zákona . A v poslední části , devatenácté - změna zákona o centrální evidenci účtů , kde se dává přesný název evropské směrnice , na kterou se tento zákon odvolává . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Toto byla zatím poslední přihláška do obecné rozpravy . Rozhlédnu se , zdali se někdo další hlásí . Nikdo se do obecné rozpravy nehlásí , takže obecnou rozpravu končím . Táži se , zdali je zájem o závěrečná slova . Paní ministryně ? Pan zpravodaj ? Ne . Takže nyní tedy zahajuji podrobnou rozpravu . Připomínám , že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny . Takže o slovo s přednostním právem požádal předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura . Dále tady mám z místa přihlášeného pana poslance Ferance , ale protože jsem přebíral řízení , nevím , kolikátý jste v pořadí . Až klidně poslední . Děkuji . Pane předsedo , máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . Já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu , dokument má v systému číslo 6241 . Je podle mě technického charakteru , proto jsem nevystupoval v obecné rozpravě . Řeší problém toho , kdy povinná osoba může , či nemůže , nebo zda může bez souhlasu klienta kopírovat osobní průkaz . Tady proti sobě evidentně stojí několik zákonů , které u nás platí , protože podle zákona o občanských průkazech je nemožné kopírovat občanku bez souhlasu držitele , kdežto AML zákon a směrnice vyžadují , aby to vždy povinná osoba udělala , ale neřeší se situace v okamžiku , kdy to ten klient odmítne . Jenom připomínám , že při transponování této směrnice má Slovensko v zákoně , že mohou požadovat kopie bez souhlasu majitele , a v Německu je pořizování kopií dokladů právní povinností , to znamená , je to vyřešeno tak , aby povinné osoby mohly naplnit povinnosti AML zákona a transponované směrnice . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní požádám o vystoupení pana poslance Marka Bendu . Připraví se paní poslankyně Věra Kovářová . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities