|

ps2017-054-01-001-001.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-07-07 ps2017-054-01-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 679/ - druhé čtení

Date2020-07-07
Meetingps2017/054
Agenda Itemps2017/054/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/054schuz/s054007.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

A současně nás o toto požádalo hlavní město Praha, a to usnesením Rady hlavního města Prahy, které nás vyzvalo, aspoň výbor životního prostředí, abychom podpořili pozměňovací návrhy, které umožní zpětný odběr PET flašek, protože v Praze opravdu povalující se PET flašky a plechovky znečišťují veřejný prostor a je to velký problém. Také jsou jimi, protože tady je hodně turistů, přeplněné odpadkové koše. Takže ten zpětný odběr by velmi pomohl. Děkuji vám za pozornost. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji. Jako další je do rozpravy přihlášený pan poslanec Kott, poté pan poslanec Jurečka. Poslanec Josef KottDěkuji za slovo, pane předsedo. Vážení členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové, se vás na rozdíl od kolegy pana Adamce zkusím přesvědčit o svém pozměňovacím návrhu, který se týká, jak on hovořil, autorizovaných obalových společností. Cílem mého pozměňovacího návrhu je úprava vytvoření podmínek pro vznik dalších takovýchto společností bez další současné administrativní zátěže. A jenom v bodech vás jednoduše seznámím s tím, co k tomuto pozměňovacímu návrhu vedlo. Návrh mění způsob podmínek pro vstup nových autorizovaných obalových společností na trh, a to na principu sdílení. Jedná se o plné sdílení a využívání již vybudované sítě zpětného odběru, výše odměn - to jsou obce, svozové firmy, třídicí linky a zpracovatelé - bude závislá na výši podílu jednotlivých AOS na trhu. To, co je dle mého názoru velice důležité, je, že ty povinné osoby, to jsou společnosti, které uvádějí obaly na trh, budou mít volbu AOS, se kterou budou dále spolupracovat. Nastavením jednotné cenotvorby pro výpočet výše příspěvků povinných osob nebude docházet ke zvýhodňování žádného subjektu. V rámci navrženého principu sdílení není nutná další administrativa pro uzavírání smluv s obcemi a všemi dalšími dotčenými subjekty poskytujícími tyto služby v oblasti nakládání s odpady. Zde návrh významně zjednodušuje navrhované podmínky vládního návrhu při podání žádosti o vydání rozhodnutí o autorizaci. Další bod, který si myslím, že je velice důležitý, je bezproblémový chod všech AOS, kdy bude vytvořeno kontrolní obalové centrum pro zabezpečení systému výkaznictví, informačních toků a evidence kontroly. A co si myslím, že je také velice důležité, Ministerstvo životního prostředí bude zde držet 30 % akcií Kontrolního obalového centra, takže dochází k posílení jeho dozoru nad výkaznictvím, a AOS budou předávat do kontrolního centra výstupy ze svých informačních systémů. Můj návrh navíc doplňuje podmínky pro odbornou způsobilost, praxi a vzdělávání a dále požaduje u každého žadatele AOS o složení jistoty ve výši 30 milionů korun na zvláštní účet, který je vázaný u ČNB. navrhovaná úprava nezatíží státní rozpočet ani rozpočty obcí. souhlasím s tím, co tady řekl pan kolega Adamec, že tento pozměňovací návrh je velice rozsáhlý a že by si zasloužil být samostatnou novelou, nicméně dovoluji si vás požádat potom ve třetím čtení, abyste tento pozměňovací návrh podpořili, a tím umožnili vstup dalších autorizovaných obalových společností na český trh. Děkuji vám za pozornost. Předseda PSP Radek Vondráček vám děkuji a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Jurečka, poté pan poslanec Dolínek. Poslanec Marian JurečkaDobré odpoledne, vážený pane předsedo, pane ministře, členové vlády, kolegyně, kolegové. Dovolte mi, abych k tomuto sněmovnímu tisku, novele zákona o obalech, řekl několik postřehů a postojů za KDU-ČSL. musím říct, že na jedné straně jsem rád, že celá ta baterie obalových odpadových zákonů, těch čtyř sněmovních tisků, sem dorazila, protože se na ni poměrně dlouho čekalo, čekali na ni nejenom starostové obcí, ale všichni ti, kteří nějakým způsobem přicházejí do styku s prací, se zpracováním odpadů, tříděním, využíváním recyklátů atd., stejně jako na to čekají i výrobci, ti všichni, kteří balí do nějakých obalů své výrobky. A musím říct, že jsem trošku zklamán z toho, že ambice Ministerstva životního prostředí v této oblasti nebyla větší, že se nepodařilo dotlačit i třeba ostatní resorty k tomu, aby opravdu se hledalo systémové řešení pro to, jak nastartovat v České republice dobré oběhové hospodářství. Oběhové hospodářství s důrazem na to, že se budeme snažit předcházet tvorbě zbytečných obalů, a tím pádem i v mnoha případech odpadů tím, že budeme motivovat výrobce, aby se daleko více snažili hledat pro své výrobky obaly, které jsou co nejméně zatěžující pro životní prostředí, nebo že jsme se tady nedočkali materiálu, který by řešil i přímo motivaci nás spotřebitelů hledat třeba prostřednictvím i různé daňové podpory ty výrobky, které by byly právě šetrné k životnímu prostředí tím, že obalů mají minimum nebo obaly nemají vůbec. Protože si uvědomme, že my dnes bohužel nemáme mnoho výrobků, které bychom vůbec nemuseli balit do speciálních malospotřebitelských balení, nemuseli na používat papír, nebo plast, ale mohli bychom si jako spotřebitelé přijít do nějaké části prodejny, kde bychom si mohli tyto výrobky kupovat do svých vlastních spotřebitelských nádob, samozřejmě na naše vlastní riziko, s vědomím toho, že ten výrobek, ta potravina apod. jde do našeho vlastního obalu. Mně tady chybí větší koncepčnost a provázanost těchto věcí. chápu, že to není jenom agenda Ministerstva životního prostředí, že to jsou agendy, které zasahují např. do působnosti Ministerstva financí, do oblasti daňové nebo do oblasti Ministerstva zemědělství. Ale kolikrát když se podívám, jakým způsobem se dneska v České republice zachází s tím, že balíme potraviny, které od přírody mají přirozeně svůj vlastní obal, ale prostě dneska jen zabalit nakrájený oloupaný pomeranč a mnoho výrobků, které od přírody mají svoji vlastní skořápku, slupku a apod., se přesto těm výrobcům vyplácí. Tak mně prostě chybí tady nějaká systematická motivace pro to, aby ten výrobce se zamýšlel nad tím, nejenom že ten výrobek třeba na první pohled pěkně vypadá, ale také aby se více zamýšlel nad tím, jestli je to nutné, jestli je to ekologické a jestli je to z dlouhodobého hlediska udržitelné. Takže byl bych velmi rád, aby se i tyto věci promítly do celé filozofie odpadového hospodářství, do oblasti obalů atd. jsem s kolegou Janem Čižinským připravil i dva pozměňující návrhy, které se týkají tohoto tisku, on se k nim potom v podrobné rozpravě přihlásí. Ale chci tady říci, že pokud chceme v České republice dosáhnout vyššího podílu vytříděných plastů, plastů, které se nám vrátí k nějakému dalšímu využití, k recyklaci - a když se podíváme do jiných států v Evropě, tak žádný stát se nedostal přes víc jak 80 % těchto plastových obalů, které se mu vrátí a jsou použitelné k další recyklaci a k dalšímu využití, pokud nezavedl ten stát zálohované PET lahve. A ten náš pozměňující návrh právě jde tímto směrem, abychom na obaly do 5 litrů objemu zavedli zálohování ve výši 3 korun, aby ten spotřebitel, ale i třeba lidé, kteří takovýto obal někde potkávají, měli motivaci ho vrátit zpátky, aby nekončil někde v ilegálním využití, v kotlích apod. Takže bych byl velmi rád, abychom zvážili i tuto podporu, abychom do České republiky přinesli to, co je v mnoha státech v Evropské unii běžné, a sice daleko větší motivaci nás spotřebitelů vracet PET lahve k opětovnému využití, a to právě nástrojem, jako je zálohování PET lahví. Děkuji za případnou podporu. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji. Pan poslanec Dolínek do rozpravy.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities