ps2017-049-10-002-260.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-19 ps2017-049-10-002-260 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin) Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní požádám o vystoupení pana poslance Dominika Feriho a připraví se pan poslanec Jan Bartošek . Pane poslanče , máte slovo . Poslanec Dominik Feri Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Vážená paní ministryně , vážení kolegové , vážené kolegyně , jestli mě něco na práci v ústavně - právním výboru těší , tak je to to , že se vypravujeme za hranice novinových titulků , nekloužeme po povrchu a snažíme se věci řešit skutečně odborně a prakticky po technické stránce . Myslím , že na tomto návrhu bylo odvedeno kus dobré práce , za což velmi děkuji paní zpravodajce i dalším kolegům , kteří uplatnili pozměňovací návrhy . Za náš poslanecký klub mohu říci , že my podpoříme všechny pozměňovací návrhy , které se snaží prosadit více do praxe ukládání peněžitých trestů . Kdo tento obor sleduje , tak ví , že před dvěma nebo třemi dny Nejvyšší státní zastupitelství zveřejnilo výroční zprávu o činnosti za rok 2019 , ve které se podává , že se to daří , že v minulém roce bylo uloženo 20 % peněžitých trestů ze všech odsouzených , což je oproti těm 5 % před pěti lety významný nárůst . V tom jdeme správnou cestou . Pro mě osobně je trochu nepochopitelné , ale stálo by to možná za nějaký seminář nebo odbornou debatu , že se sice daří ukládat peněžitých trestů více , ale přesto existují zvláštní diskrepance mezi ukládáním peněžitých trestů v rámci různých okresních soudů , to znamená , v Domažlicích uloží 60 % peněžitých trestů , zatímco v ne tak dalekých Strakonicích je to jenom 25 % , což jsou tedy rozdíly , které mi nepřipadají , že by tam skladba trestné činnosti byla tak odlišná na to , aby tam ty rozdíly byly takto velké . Ale celkově ten směr je dobrý . Jistě na tom má velkou zásluhu ministerstvo , Nejvyšší soud , Nejvyšší státní zastupitelství , Česká advokátní komora a jejich vzájemná spolupráce . Rovněž podpoříme návrhy , které se týkají posílení významu dohody o vině a trestu jakožto nástroje restorativní justice , kdy - já jsem nebyl ve Sněmovně za situace , nebo v době , kdy se tento nový institut do trestního řádu zaváděl , ale myslím , že očekávání byla taková , že se to stane nástrojem relativně masivně využívaným . V současné době se využívají spíše podmíněné tresty , například podmíněné zastavení a tak podobně . To , co je kritizováno u dohody o vině a trestu , tak je zejména administrativní zátěž , což pak vede k tomu , že - když se podíváte na statistické výkazy , tak v roce 2017 to bylo 116 návrhů na schválení dohody o vině a trestu , v roce 2018 to bylo 139 , v minulém roce 160 . Tam si myslím , že máme ještě významné rezervy . Návrhy , které jsou obsaženy v pozměňovacím návrhu A , by mohly být nějakým dílčím krokem pro to , aby se dohoda o vině a trestu využívala více a aby to nebylo něco , s čím státní zástupci bojují buď pro administrativní obtíže , nebo například pro nesouhlas obviněných . Co nepodpoříme , je pozměňovací návrh kolegy Zdeňka Ondráčka - již jsem k tomu vystupoval na výboru - a to z důvodu , že prodloužení promlčecí doby je jasná výsost zákonodárce . Zákonodárce zkrátka může říci ano , toto se bude promlčovat za takto dlouhou dobu , toto se nebude promlčovat vůbec , protože to má velkou společenskou škodlivost , je na tom nějaký široký společenský konsenzus . Jenže říci , že něco prodloužíme a zbytek neprodloužíme , je silně nesystémové a zase to povede k nějakému výkyvu nebo k nějakému vybočení z rovnováhy v rámci trestnosti a v rámci trestní represe . Co je podle mě asi nejpádnější důvod , je to , že v čase slábne nejenom síla uplatnitelných důkazních prostředků nebo pramenů důkazů , ale slábne s tím také nějaký požadavek z hlediska individuální prevence i prevence generální . To znamená , tento pozměňovací návrh nemůžeme podpořit . Přijde mi , že je napsán tak , aby to dopadlo spíše tedy na ty privatizační projekty než na ty zvlášť závažné zločiny . Celkově ale tento návrh podpoříme . Ještě jednou děkuji všem , kteří na tom kus práce odvedli . Věřím , že to nebude interpretováno povrchně jenom z pohledu hranic škod , ale že to bude pojímáno komplexně a že tato novela přispěje k využívání například peněžních trestů a dohod o vině a trestu v praxi . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní požádám o vystoupení pana poslance Jana Bartoška a připraví se zatím jako poslední pan poslanec Marek Benda . Pane poslanče , máte slovo . Prosím . Poslanec Jan Bartošek Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Já jsem k tomuto tisku podal pozměňující návrh , který se týká symbolů hnutí , která směřují k potlačení základních lidských práv a svobod . Je to téma , které je velmi aktuální , a z toho důvodu jsem podal tento pozměňující návrh . Proběhla kolem toho diskuse v rámci ústavně - právního výboru , za kterou děkuji . V rámci tohoto mého pozměňujícího návrhu se diskutovalo i o výši trestu , kde já jsem navrhoval až osm let , a zde došlo ke zpřesnění a snížení trestu od dvou do šesti let , plus řekněme k určitému zpřesnění tohoto mého pozměňujícího návrhu . Věřte , že pro mě je naprosto důležité , aby tento pozměňující návrh prošel . Vzhledem k tomu , že ta upravená podoba , kterou mám v současné době k dispozici - a zde bych chtěl poděkovat jak paní poslankyni Válkové , tak panu poslanci Výbornému nebo panu poslanci Bendovi a dalším , kteří se spolupodíleli na vyprecizování a snížení té sazby - , tak z toho důvodu jsem se rozhodl k jednomu kroku , a to je , že požádám , aby Poslanecká sněmovna odhlasovala stažení tohoto mého pozměňujícího návrhu , a poté ho načtu do sněmovního tisku 624 , což je ten stejný trestní zákoník , který je otevřen na konci prvního čtení a čeká nás projednání ve výboru . Tímto vám , kolegyně a kolegové , nabízím , jestliže se ztotožňujete s myšlenkou , se kterou jsem přišel , a jste přesvědčeni , že by u nás mělo dojít ke zpřísnění propagace symbolů stran a hnutí směřujících k potlačování práv a svobod , jsem připraven , že se můžete spolupodepsat k tomuto pozměňujícímu návrhu jako vyjádření podpory toho , že nesouhlasíte , aby se z masových vrahů dělal byznys . To znamená , že poté požádám o hlasování o stažení tohoto pozměňujícího návrhu , který následně načtu do sněmovního tisku 624 v upravené podobě . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní jako poslední vystoupí pan poslanec Marek Benda . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Marek Benda Vážený pane místopředsedo , vážená paní ministryně , vážené dámy , vážení pánové , moc nás tady není , takže je to takové trochu mluvení spíše jenom pro historii . Já jsem původně ani nebyl přihlášen , protože si myslím , že ten tisk je na ústavně - právním výboru a ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti odladěn tak , že ho můžeme v klidu podle doporučení ústavně - právního výboru schválit a bude to všechno správně . Jenom mě k tomu vyprovokovala trochu paní kolegyně Matušovská , která za to nepochybně vůbec nemůže , alebrž zjevně tady přednášela stanovisko pana kolegy Ondráčka . Já bych jenom byl rád , abychom věděli , že pokud se bavíme o promlčecí lhůtě - a já nepokládám za správné prodlužovat na třicet let , těch důvodů by bylo možné z teorie i praxe snášet mnoho jak z hlediska opožděného příchodu trestu , tak z hlediska obtížné prokazatelnosti . V řadě případů , pokud trestní stíhání například je zahájeno , tak se promlčecí doba staví , nebo dokonce obnovuje , ale každopádně , a k tomu existuje výrok Ústavního soudu , nelze prodloužit promlčecí dobu zpětně . To znamená , to , co tady zaznělo , že se jedná o trestné činy spáchané mezi lety 1991 až 2000 , je úplný omyl . Je to úplný omyl , nevztahuje se to na žádné privatizační zločiny , teoreticky by se to mohlo vztahovat až na privatizační zločiny spáchané za vlád Miloše Zemana , Vladimíra Špidly , Stanislava Grosse , ale ty zase nebyly podle zákona o velké privatizaci , takže na ty se to nevztahuje také . A promlčecí doba vždy se počítá , pokud uplynula , nelze ji ani zákonem zpětně obnovit . To znamená , bavíme se jenom o tom , co je do budoucna , a tam , myslím , je na nějaké případné vážné zvážení , pokud budeme dělat nový trestní řád , jestli se mají obecně prodlužovat . Já pro to nejsem . Ale myslím , že vytrženě vzít jenom zvlášť závažné zločiny a říci prodlužuje se z dvaceti na třicet let , pokládám za úplný omyl . Takže bych poprosil , abychom i v této věci udrželi stanovisko ústavně - právního výboru a nepodpořili návrh pana poslance Ondráčka .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities