ps2017-049-10-002-260.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-19 ps2017-049-10-002-260 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.00 hodin) Místopředseda PSP Petr Fiala Děkuji paní ministryni . Seznámím vás s omluvami . Pan poslanec Petr Třešňák od 12.00 do konce jednacího dne z pracovních důvodů , pan poslanec Petr Gazdík od 12 hodin ze zdravotních důvodů , paní poslankyně Helena Langšádlová se omlouvá od 12.30 do 14 hodin z pracovních důvodů , pan poslanec Radek Vondráček od 11 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů . A v tuto chvíli otevírám rozpravu . Přihlášený přihlášený do rozpravy je pan poslanec Tomáš Vymazal , připraví se paní poslankyně Květa Matušovská . Máte slovo , pane poslanče . Poslanec Tomáš Vymazal Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovoluji si zde vystoupit , abych krátce připomenul svůj pozměňovací návrh pod písmenem C pro ty z vás , kdo třeba nesledovali druhé čtení této novely . Jako předseda stálé komise pro kontrolu použití odposlechů se už přes dva roky setkávám s tzv . informační povinností a kontrolou jejího plnění . Institut informační povinnosti vznikl proto , aby se v případech , kdy je někdo odposloucháván , ale výsledný odposlech nakonec z nějakého důvodu není použit v rámci trestního řízení , tento odposlouchávaný člověk vůbec dozvěděl , že k tomuto závažnému zásahu do jeho základního práva na soukromí došlo , a mohl zákonnost příkazu k tomuto odposlechu nechat přezkoumat Nejvyšším soudem . Informování o odposleších má ale dva problémy . Prvním je , že je dnes plnění této povinnosti uloženo tomu orgánu činnému v trestním řízení , který ve vztahu k odposlouchávané osobě pravomocně ukončil trestní řízení , takže to může být policejní orgán , může to být státní zástupce a může to být i předseda senátu soudu prvního stupně . Tato mnohost subjektů , které mají povinnost odposlouchávané informovat , mnohdy způsobí , že k informování některých osob vůbec nedojde . Neexistuje totiž centrální evidence , ze které by bylo jasně patrné , zda informační povinnost vznikla , komu přesně vznikla a ke kterému datu byla případně splněna . Druhým problémem je , že má k informování dojít až na konci celého trestního řízení , což může trvat roky , ačkoliv k zastavení trestního řízení vůči konkrétní osobě došlo třeba hned na samém začátku policejního vyšetřování a zbytek tohoto trestního řízení už se jí netýkal . Můj pozměňovací návrh tento problém řeší tím způsobem , že povinnost informovat ukládá pouze státnímu zástupci , který má o všech fázích daného trestního řízení přehled , takže nebude mít problém udržovat patřičnou evidenci plnění této povinnosti . A dále můj návrh přesouvá vznik této povinnosti z konce celého trestního řízení už na konec řízení přípravného , které zpravidla končí podáním obžaloby státním zástupcem . Tato změna způsobí , že plnění informační povinnosti bude snadno kontrolovatelné , protože ji bude mít na starost státní zastupitelství , které má jasně danou hierarchii . Stejně tak tato změna způsobí , že se lidé o odposlechu svého telefonu nepoužitém v trestním řízení dozvědí mnohem dřív . Chtěl bych vás tedy poprosit o podporu svého pozměňovacího návrhu , jehož přijetí bylo minulý týden doporučeno i ústavně - právním výborem . Na závěr bych si ještě dovolil k tomuto pozměňovacímu návrhu načíst drobnou legislativně technickou úpravu , která má za cíl formálně sjednotit pojmy v rámci mého pozměňovacího návrhu s pojmoslovím , které používá trestní řád . Tato úprava zní : V § 88 odst . 11 a v § 88 a odst . 5 se slovo " bezprostředně " nahrazuje slovem " bezodkladně " . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Přeji pěkné poledne . A další poslanec či poslankyně v obecné rozpravě - vystoupí paní poslankyně Květa Matušovská a připraví se Dominik Feri . Prosím . Poslankyně Květa Matušovská Děkuji , pane předsedající . Vážená vládo , vážené kolegyně , kolegové , předstupuji před vás v zastoupení dnes nepřítomného poslance Zdeňka Ondráčka , který načetl pozměňovací návrh , kterým se prodlužuje promlčecí doba u zvlášť závažných zločinů a zločinů privatizace ze současných 20 na 30 let . Ústavně - právní výbor jako výbor garanční k tomu sice zaujal nedoporučující stanovisko , ale s konečnou platností rozhodnete vy . Já bych vám chtěla říci , proč byste návrh kolegy poslance Ondráčka měli podpořit . Pro rozhodné období , o kterém mluvíme , tedy mezi roky 1991 až 2000 , eviduje policie cca sto dosud neobjasněných vražd . U každé této vraždy je vedle přímé oběti také někdo oběti blízký , někdo , kdo přišel o svého syna , dceru , manžela , manželku , nebo jen o přítele , kamaráda . Všichni tito lidé se ptají proč . Proč policie nebyla schopna objasnit tento zločin proti životu a zdraví ? Byla to neschopnost , nebo neměla policie dost důkazů ? A mohla pachatele odhalit , obvinit a poslat před soud ? Víte , kriminalistika je živá věda , která se stále vyvíjí . To , co se před 20 či 30 lety zdálo nemožné , je dnes zcela běžné . Jako příklad uvedu obyčejnou kapku krve , která byla zajištěna na místě činu . Ještě před 20 lety kriminalisté dokázali maximálně určit , zda se jedná o krev zvířecí , nebo lidskou , a u té lidské krevní skupinu a podskupiny , tedy skupinovou příslušnost původce oné kapky krve . Dnes ze stejné kapky krve kriminalističtí experti díky DNA analýze určí konkrétní osobu , tedy individuální identifikaci . A víme my dnes , co bude v kriminalistické vědě za pět či deset let ? Ne , nevíme . I díky DNA kriminalisté dodatečně objasnili několik případů vražd , které byly označeny jako neznámé a tvořily ony známé kriminalistické pomníčky , jakými jsou i známé případy např . Otýlie Vranské , ke kterému se policisté vraceli i po 80 letech . Jejich profesní čest jim totiž velí objasnit každý zločin proti životu a nejlépe i postavit jejich pachatele před soud . Nejinak je tomu i v zahraničí . Vzpomenete si na vraždu bývalého švédského sociálně demokratického premiéra Palmeho z roku 1986 ? Před pár dny jsme se i z našeho tisku mohli dozvědět , že švédská prokuratura definitivně ukončila vyšetřování dosud neobjasněné vraždy , neboť hlavní podezřelý - zde nemohu mluvit o pachateli , protože nebyl soudem uznán vinným - zemřel . A pro vaši informaci , právě ve zmiňovaném Švédsku nebo třeba v USA jsou uvedené zločiny nepromlčitelné . V Německu je to až 25 let , na Slovensku je to od 3 do 30 let . I v zahraničí tedy objasňují staré vraždy i po více jak 20 letech , protože na jedné straně možná mizí ta paměťová stopa svědků , ale jsou a vznikají nové kriminalistické metody , které kriminalistům pomáhají , a soudy je uznávají . Ještě než vás požádám o vaši podporu pozměňovacího návrhu poslance Zdeňka Ondráčka , dovolte mi jedno mé osobní sdělení . Jsem žena , která má dceru v předškolním věku , a vím , že kdyby se jí stalo cokoliv , že by jí někdo ublížil , že bych se nikdy nesžila s tím , že zločin , který se stal , by byl po 20 letech promlčen a možný pachatel by beztrestně bydlel či žil někde nablízku . Takovéto zločiny by měly být nepromlčitelné . Ale když to systémově údajně nejde , podpořte alespoň prodloužení promlčecí doby ze současných 20 na 30 let . Děkuji vám za vaše zamyšlení nad mými slovy a podporu onoho zmíněného pozměňovacího návrhu . Zároveň žádám paní zpravodajku , poslankyni profesorku Helenu Válkovou prostřednictvím předsedajícího , aby před hlasováním o tomto návrhu jasně sdělila , že se jedná o tento návrh . Děkuji a věřím , že společně to změníme . Děkuji . (Potlesk poslanců KSČM.)
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities