ps2017-045-04-002-250.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-06 ps2017-045-04-002-250 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.40 hodin) Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Jako další je do rozpravy přihlášen pan poslanec Dominik Feri . Poslanec Dominik Feri Děkuji za slovo . Vážený pane ministře , dámy a pánové , pojďme ukončit nejistotu a pojďme zrušit povinnou maturitu z matematiky . Víte , já si myslím , že jsem asi poslední z vás , který maturitu skládal . Já jsem maturoval v roce 2015 a mám ještě v živé paměti středoškolskou výuku , to , jak jsme k tomu jako studenti přistupovali , to , jak k výuce přistupovali vyučující - měl jsem velmi dobré vyučující - a taky stres před maturitou a vůbec celkový dojem z maturity . Na střední škole jsem měl matematiku velmi rád , byť jsem z ní nematuroval . Moje láska byl a stále je dějepis a historie . Ale kdybych měl vytvořit nějakou paralelu z pozice člověka , který ze střední školy není zas tak dlouho venku , a měl bych vytvořit třeba návrh , který by zaváděl povinnou maturitu z dějepisu , tak bych tak neučinil . A byl bych proti ní . A to z několika důvodů . Ten první je nějaká osobní filozofie a vlastní pohled na svět . To znamená , mít možnost žít život podle svého a brát se za své vlastní štěstí a činit vlastní rozhodnutí , za které nesu vlastní odpovědnost . To znamená , nedělat z mladých lidí hlupáky , dát jim možnost rozhodnout se pro volbu budoucího povolání a studia , které tomu předchází , a neříkat jim jasně : budeš maturovat tu z dějepisu , tu z matematiky . Jistě , dá se namítnout , že takovýto pohled by mohl zrelativizovat význam jakéhokoliv maturitního předmětu . Ať si každý přece maturuje , z čeho chce , vždyť není potřeba čeština ! Ale tak to není míněno . Jistě nějaký základ z toho , co je skutečně důležité , býti musí . A tím se dostávám k tomu dalšímu důvodu . Jako kdyby snad zkouška v závěru byla tím cílem . Ale zkouška v závěru nemá být cílem vzdělávání . Cílem vzděláváním má být ta samotná cesta , vklad do života . A během rozpravy - nejsem člen školského výboru , ale sledoval jsem celospolečenskou debatu - opakovaně zazníval argument : vždyť přece maturita z matematiky není nic složitého , vždyť je to naprosto banální . A to necítíte , že tento argument je naprosto nepřesvědčivý ? Že budeme vytvářet zkoušku , která nemá dostatečnou úroveň , jenom proto , abychom si řekli " no něco vědí " ? Neměla by naše aktivita směřovat spíše k tomu , aby ty čtyři roky tady nebyly vniveč ? Aby ty čtyři roky byly s matematikou , která ty studenty baví ? S učiteli , které baví matematiku vyučovat novými způsoby , atraktivně . Dámy a pánové , já věřím , že tu převládne tento přístup , přístup možnosti volby s ohledem na budoucí povolání , a že se rozhodneme povinnou maturitu z matematiky učit . A to bude to A . A to B bude , že jako Poslanecká sněmovna i jako poslanci , kteří nejsou ve školském výboru , poskytneme veškerou součinnost a podporu panu ministrovi , ředitelům škol , učitelům a studentům , aby je matematika bavila . Protože jakkoli se může zdát , že tu stojíme na odlišných pozicích a zastáváme odlišné názory , tak myslím , že nám všem jde především o to , aby si studenti z té matematiky něco odnesli . A ten prostředek podle mého názoru a podle mého náhledu na svět by měl být v té výuce , aby byla zajímavá , atraktivní a přínosná , a nikoli v nějaké zglajchšaltované zkoušce na konci , která nepřinese žádného výsledku . Děkuji vám za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji a poprosím pana poslance Karla Raise . Připraví se paní poslankyně Hyťhová . Poslanec Karel Rais Přeji vám všem dobrý den . Já bych se vyjádřil k pozměňovacím návrhům , které jsem tam dal s kolegy , to znamená , vyjádřil bych se k tomu , co už tady zaznívalo : maturitní zkouška z matematiky . Jednak bych chtěl říct , že v podstatě asi patrně v každém poslaneckém klubu jsou různé názory a že to není politická záležitost , ale že je to spíš věcná , odborná , kdy prostě jedna skupina je pro matematiku a druhá je víceméně proti povinné matematice . Čili je to záležitost , kterou jsme tady řešili v roce 2016 , kdy došlo k jakémusi rozumnému kompromisu , kdy byly vyjmuty některé obory z oblasti kultury , sociálních věcí a zdravotnictví a ty vyhláškou , myslím , vlády , mám pocit , byly z toho vyjmuty . To podle mne bylo rozumné . Teď se ta situace vyhrotila , že buď někdo , je tady skupina lidí , která je pro , a druhá skupina , která je proti . Já se domnívám , že těch důvodů , proč je ten strach , a podle mne je naprosto neopodstatněný , je několik . Jednak , že ty zkoušky - říká se , že 21 % žadatelů v podstatě propadá . Ono je to dané tím , že můžeme udělat , vymyslet testy , kdy propadne 100 % , můžeme vymyslet testy , kdy propadne nula . To je akorát o tom , co dělají ti úředníci , co vytvářejí centrální testy z matematiky . A o tom jsem mluvil ve druhém čtení . Tam podle mne to je jedna z těch chyb . Druhá z těch chyb je samozřejmě kapacita , která je věnovaná matematice . Tři hodiny týdně není nic moc a samozřejmě to odpovídá potom tomu , že ti lidé mají s tím problém . Také bych chtěl říct , že to , co jsem tady říkal minule , že v podstatě zas je potřeba se na to dívat objektivně . A jistým druhem objektivních testů jsou testy PISA , a když se podívám na hodnocení PISA , tak si myslím , že tam není vidět žádný výrazný propad . Tady je dost často argument , že musíme změnit metodiku výuky matematiky . Je potřeba si uvědomit , že od roku 2016 jsme v podstatě měli možnost tu matematiku změnit zejména jako úředníci , zejména metodici výuky . Že ji nezměnili , to je výsledek . A pak ten argument , že dva roky je málo na tu změnu . No to není o dvou letech , na která je ten odklad , to je od roku 2016 , čili o čtyřech letech , co prostě dělali ti lidé , kteří mají na starost matematiku . Chtěl bych zdůraznit , že matematika je svým způsobem komunikační jazyk a je to komunikační jazyk mezi techniky . Čili to je potom naprosto stejné jako pro někoho , pro překladatele angličtina třeba . Tak to jsou taky komunikační jazyky jako čeština , angličtina , o tom nikdo nepochybuje . To stejné je pro ty techniky . Čili teď to chceme budovat , tady slyším dost často zejména třeba od pana ministra Havlíčka snahu , že je cíl vybudovat Country for Future , že chceme vybudovat průmysl , který bude založený na zvýšené přidané hodnotě pomocí umělé inteligence , pomocí moderních technologií . To jsou všecko věci , kde ten zájem je stejný . A potřebujeme k tomu kvalitní nejenom vysokoškoláky , ale i kvalitní středoškoláky . A toto si myslím , že jsou odborné důvody , proč by měla být matematika . Politický důvod je - část z nás tady byla v roce 2016 a hlasovali jsme pro ten zákon a v tom zákoně bylo zdůvodnění , samozřejmě . A tady si dovolím citovat to zdůvodnění , které podle mne je stále aktuální , kdy se říká : " Nedostatečný důraz na matematické vzdělání v průběhu plnění povinné školní docházky i v rámci výuky ve středních školách , jeho nízká efektivita a zároveň velmi kolísavá úroveň matematické gramotnosti absolventů středního vzdělání s maturitní zkouškou , a proto je toto v posledních letech předmětem kritiky jak pedagogů vysokých škol zejména technického směru , tak taky přírodovědeckého a ekonomického zaměření , tak zástupců podnikatelských a zaměstnaneckých svazů , zejména Svazu průmyslu a dopravy , Hospodářské komory a dalších . " Na tom se absolutně nic nezměnilo . To můžu jako emeritní rektor potvrdit , protože když studenti přijdou do škol , tak je prostě potřeba udělat různé doškolovací kurzy , abychom vůbec srovnali tu úroveň matematiky .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities