ps2017-045-04-002-250.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-06 ps2017-045-04-002-250 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.30 hodin) Já a klub KDU - ČSL považujeme za nešpatnější variantu toho dvouletého odkladu . Je to neseriózní varianta v tom smyslu , že se přehodí odpovědnost na novou Sněmovnu . Nechci říkat nového ministra , nemám křišťálovou kouli , ale prostě bude nové složení , předpokládám , v mnoha oblastech . A prostě takto naslepo to dát někomu potom k nějakému datu s tím , že se to řeší už několik let zpátky , mi opravdu nepřijde dobré a seriózní na to , že je to docela vážný krok , který se nediskutuje samozřejmě posledních pět nebo šest let , ale asi tak posledních třicet let . Ale ta podstata nám uniká , vážení . To je ten obsah předmětu matematika a její užitečnost směrem k praxi . Protože na to se nejvíc poukazuje , proč je ta matematika takový strašák nebo proč někteří ji prostě nechtějí mít jako povinný předmět . Možná právě proto , že nevnímají tu důležitost předmětu směrem k praxi . A myslím , že to se bohužel nepodařilo ani při této sáhodlouhé diskuzi posunout dál . Takže klub KDU - ČSL podpoří odklad maturity z matematiky tak , jak to předkládá ministr školství . Tedy odmítáme ty pozměňovací návrhy odkladu o dva roky , aby bylo úplně jasno . Chtěli bychom ale , aby se velmi razantně posunula ta diskuze právě proto , aby s ohledem na příští volby a příští Sněmovnu , kdy se budou jednotlivé strany hlásit ať k takové , nebo jiné podobě maturitní zkoušky , se to dalo řešit od začátku a na plný plyn . Ten zákon obsahuje , jak bylo řečeno , řadu zajímavých pozměňovacích návrhů . Já jsem si dovolil tam také některé předložit a chci vás poprosit o jejich podporu . Je to jednak pozměňovací návrh , který jde s těmi návrhy z výboru , nebo má podporu školského výboru , a najdete ho pod číslem A 17 . Týká se výdejen ve vlastních mateřských školách . Teď nedávno měly lesní mateřské školy svůj den a úspěšně se tento fenomén rozvíjí a jsou na ně kladeny také určité hygienické nároky . A právě tady to zřízení výdejen ve vlastních mateřských školách významně ulehčí jejich fungování a naplnění i povinností , které vyplývají ze školského zákona . Takže to je první prosba . Máme tam také přípravné třídy kolegy Čižinského . Rovněž bych chtěl poprosit o podporu . Získal ji také na školském výboru , takže věřím , že ji nalezne i v Poslanecké sněmovně . A na závěr bych chtěl zdůraznit pozměňovací návrh pod písmenem J , který už tady byl předkládán také mnou a klubem KDU - ČSL a je podepsán napříč dalšími kluby . Byla to otázka preambule školského zákona , čili ne přímo nějaký paragraf . Ale podle mého názoru učitele s 27 letou praxí je to velice důležité především v souvislosti se zdůrazňováním kultury , kořenů , identity a tak dále . Často je tady to téma na stole , a to je to přihlášení se k těm antickým , židovským , křesťanským kořenům Evropy , jakožto i k této kultuře a také k humanistickým tradicím . Takže je tam vlastně všechno důležité , co se evropských dějin týká . A minimálně pokud má někdo pocit , že je to zbytné , tak to není nic proti ničemu , ale já to vnímám naopak jako velmi důležité právě proto , že se tato témata velmi často otevírají a velmi klopotně se hlásíme právě k těm kořenům , kultuře , identitě . Tak to potvrďme i tam , kde se vlastně ten člověk formuje , kde to vzdělání nejvíce nasává . Myslím si , že to tam rozhodně patří . Chtěl bych využít tohoto svého vystoupení k prosbě na pana ministra školství . Vím , že on tady komentoval , já jsem poslouchal opravdu pečlivě a vím , že ta situace není jednoduchá a že každý by chtěl rychlé řešení , které by vedlo ke spokojenosti všech , ale takové není . Proto mám velké pochopení . Ale opravdu jsme bombardováni , doslova bombardováni , dopisy , nejen různými názory , ale především prosebnými dopisy , které se týkají především toho termínu maturitních zkoušek a také přijímacích zkoušek na střední školy . A já jsem opakovaně žádal pana ministra a učiním to i teď zde , když ho mám kousek od sebe , jestli by nezvážil v otázce přijímacích zkoušek na střední školy - protože především on v tom nouzovém stavu bohužel poslanecký návrh , který je připraven , nemůže - to zdůrazňuji - nemůže vlastně započít svoji cestu Sněmovnou , protože máme nouzový stav . Takže já to ovlivnit nemohu , a proto žádám velmi pana ministra , aby zvážil ten druhý termín . Je o to velký zájem , lidé píší . Mnozí si to možná ještě neuvědomili . Vzhledem k tomu , že neznají ten termín přijímacích zkoušek , tak jim to ještě tak úplně nepadlo do očí , že najednou tam místo dvou termínů , tak jak to měli studenti v předešlých letech , bude termín jenom jeden . Myslím si , že epidemiologická situace , kterou pan ministr často zdůrazňuje , se přece jenom posunula . Když to tak srovnávám , budou fungovat divadla , kina , kde bude daleko víc lidí , kde budou i ti studenti a žáci , třeba sami nebo se svými rodiči a ve větším počtu , než jak se to dá krásně zregulovat , opravdu zregulovat , v těch dvou termínech přijímacích zkoušek . Pro toho mladého člověka , který vlastně začíná do života naplno vstupovat právě tím , že se hlásí na střední školu , je to velice důležitý krok . A neměli ty možnosti jako předchozí ročníky se připravovat v nějakých přípravných kurzech . Víte , že to prostě nebylo možné . Určitý stres z celé té situace tady také je a v uvozovkách kompenzovat to pouze tím , že tady měli hodně času na svoji přípravu , to nelze , to není adekvátní . Čili já se velice přimlouvám a prosím pana ministra , aby zvážil toto rozhodnutí a vyhodnotil ho podle nové situace a umožnil žákům , kteří se hlásí na ty střední školy , aby měli dva termíny přijímacích zkoušek . A pak bych chtěl požádat také , aby rodiče měli stejně jako vždycky předtím možnost odvolání . Nevidím opravdu důvod k tomu , aby to z toho školského zákona vypadlo . Je to důležitý instrument , který k demokracii patří , a je o něj zájem , ne že není . Je o něj zájem . A tuto věc řeší v tuto chvíli i ombudsman , respektive zástupkyně ombudsmana paní magistra Šimůnková . Já jsem to vlastně do té novely školského zákona , kterou jsem připravil , ale která se nemůže vzhledem k tomu nouzovému stavu probírat , i explicitně doložil . Čili to není nějaká domněnka , něco , že se někomu zdá a nezdá , ale je to podložené právním názorem a myslím si , že tento důležitý instrument by ve školském zákonu měl být . Je tomu tak v okolních zemích a fungovalo to tady vždycky . Nevidím opravdu žádný vážný důvod , aby to tam nebylo . Takže pane ministře , opravdu prosím a naléhám na vás kvůli těm žákům a jejich rodičům , abyste toto rozhodnutí zvážil . Já v řadě věcí opravdu mám i pro vaši těžkou situaci pochopení a mnohé věci , jako třeba tu maturitu z matematiky , podporujeme dle vaší předlohy . Ale zkuste poslouchat i nás , a především tedy ty , kterých se to nejvíc týká . To znamená ty žáky a rodiče . Děkuji a prosím o podporu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities