ps2017-040-10-003-213.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-02-12 ps2017-040-10-003-213 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.30 hodin) Dámy a pánové , ještě jednou se omlouvám , že jsem v tomto svém příspěvku reflektoval pouze na vřazenou kontrolu České televize , ale přirozeně jsem všemi deseti pro obdobnou kontrolu úřadem takových institucí , jako je Český rozhlas , ale osobně i veřejné vysoké školy a některé další . V předkládané novele zákona o taxativně vymezené subjekty , ale podporu , oprávněnost jejich zařazení bych už rád nechal zase zde na plénu na někom jiném . Děkuji vám za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji . Přečtu omluvu . Omlouvá se pan poslanec Jiří Běhounek dnes mezi 11.30 až 13.00 hodin ze zdravotních důvodů . Tak . Ptám se , kdo další má zájem o vystoupení v rozpravě . Pan poslanec Kupka se právě objevil na tabuli a přihlásil z místa . Máte slovo . Poslanec Martin Kupka Ještě jednou dobré dopoledne . Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , milí kolegové , já si dovolím zmínit dvě důležitá témata . Obě souvisí s pozměňovacími návrhy , které jsem předložil . V tom jednom případě jde opravdu o to vymezit , které samosprávné funkce mají zůstat s tím současným systémem kontrol bez rozšíření dalších pravomocí . Já jsem stejně jako kolegové přesvědčený o tom , že česká samospráva funguje dostatečně kvalitně , má dostatek kontrolních mechanismů a je zbytečné rozšiřovat další kontrolní činnosti tam , kde to ve výsledku spíše přispívá k omezení funkcí pro veřejnost , k ohrožení služeb , a nikoliv k tomu , aby se opravdu fungování samospráv zkvalitňovalo . Tak to je první poznámka k rozšiřování samotných kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu na kontrolu obcí a měst . S tím , že v té komplexní podobě zůstávají statutární města , tak jak to navrhovali . Náš návrh spočíval v tom , obecní a městské samosprávy do činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu nezapojovat . Druhé téma se týká sledování a vyhodnocování funkčnosti systému kontrol v České republice . Už jsem o tom hovořil v předchozím příspěvku . Pozměňovací návrh , který jsme připravili k tomuto prováděcímu zákonu o Nejvyšším kontrolním úřadu , zavádí novou formulaci " významná kontrolní zátěž " , protože víme a opakovaně se ukázalo , že Česká republika čelí , a jak malé obce , větší obce , menší firmy čelí často významné kontrolní zátěži , a má nám jít o to , aby kontroly fungovaly lépe , aby se nezdvojovaly , neztrojovaly , ale aby byly opravdu efektivní . A znásobená duplicitní kontrola neznamená lepší výsledky , nápravu problémů , ale znamená opravdu jenom zbytečnou zátěž pro subjekty , které mají jako principiálně , jako základně svoji funkci buď poskytovat služby občanům , nebo vytvářet hodnoty , z nichž potom stát žije . Snažíme se o to zavést nadhled , kontrolu nad tím , jakým způsobem funguje Česká republika v oblasti kontrol . Návrh přináší vznik evidence kontrol , která by umožnila jak Nejvyššímu kontrolnímu úřadu , tak samotným kontrolním orgánům koordinovat lépe činnosti pro Nejvyšší kontrolní úřad , pak vyhodnocovat , co se v této oblasti děje , kde kontrola je opravdu neefektivní , a vést třeba v podobě pravidelných zpráv celý systém veřejné správy k tomu , aby napravoval ty zbytečné duplicity , aby napravoval tu neefektivní činnost tam , kde k ní dochází . Zároveň nám jde také o to přesněji stanovit , kde ta významná kontrolní zátěž už opravdu znamená omezení , ochromení samosprávných činností nebo například funkčnosti firem . Ten návrh říká , že všechny kontroly , kterých je v tom roce pro malé obce a pro malé firmy víc než tři , tak už to je významná zátěž . Stejně tak říkáme , že tam , kde dochází v tomtéž roce ke kontrole téže věci , téhož problému , dvakrát a víckrát , tak je to pro fungování celého systému kontrol neefektivní a jenom zatěžující . A stejně tak jde o to , aby v daném místě u dané obce nebo dané firmy neprobíhaly nekoordinovaně dvě a více kontrol současně . Zároveň je nám ale jasné , že je kontrolní orgány musejí mít , a nechceme zasáhnout do jejich pravomocí v tom smyslu , že by je někdo omezoval . Ale tam , kde se jedná o plánované kontroly , tak tam samozřejmě ona koordinace je namístě , a má být v zájmu státu sledovat efektivitu kontrol a zároveň spolu s tím sledovat to , aby tou kontrolou kontrolované subjekty netrpěly a neochromovalo je to , a to zejména v oblasti právě těch malých subjektů a v oblasti malých obcí . Stanovujeme , kromě toho také rozšiřujeme ten okruh sledovaných kontrol nejenom na samotné kontroly finanční , ale na kontroly dle kontrolního řádu , tak se to podařilo vymezit , tak aby bylo možné opravdu v tomhle směru zajistit efektivní nadhled a systémově sledovat , jak se České republice v tomto směru daří . Já jsem zaznamenal konkrétní připomínky k tomu návrhu , že například nebude možné tedy , když tam není zároveň pro kontrolní orgány sankce , dosáhnout změny . Právě proto , že není možné zasáhnout do pravomocí kontrolních orgánů , omezit jejich činnost tam , kde je namístě , tak se snažíme postupovat rozumně v tom smyslu , že dáváme těm kontrolním orgánům povinnost v okamžiku , kdy se ocitnou v tom režimu významné kontrolní zátěže , tak to tomu kontrolovanému orgánů zdůvodnit , vysvětlit , proč je ta kontrola nezbytná . A tohle je mechanismus , který možná někomu zní jako měkký , ale z hlediska řízení kontrol , z hlediska jejich koordinace je to namístě a je to nejrozumnější cesta , jak dosáhnout i lepší spolupráce kontrolních orgánů a přehledu nad tím , jak vlastně kontrola v České republice probíhá . Zaznívalo , že ten systém bude stát příliš mnoho peněz . Proti tomu je ale potřeba říct , že ten současný systém pro stát znamená zbytečně vyhazované finanční prostředky , protože jedna ruka neví , co dělá druhá , a zaskakuje stát sám sebe v okamžiku , kdyby měl fungovat lépe , vidět na to , co dělají například související kontrolní mechanismy a související kontrolní orgány . Vytvoření té evidence , která v současné době už v omezené podobě funguje na Ministerstvu financí , rozhodně , tak jak tady zaznělo , nemá znamenat náklady ve výši stovek milionů korun , ale budou to nepochybně náklady jen v řádu milionů , nízkých milionů korun . Efekt , který by ale díky tomu mechanismu mohl nastat , samozřejmě znamená mnohem významnější úsporu a mnohem významnější pozitivní efekt pro to , jak stát funguje . Zaznívalo , že NKÚ bude takovým nadhledem nad kontrolami neúměrně zatížený . Ale byl to sám Nejvyšší kontrolní úřad , který v několika svých závěrech upozornil na to , že kontroly nejsou efektivní . A má být v zájmu České republiky , aby tedy v této oblasti udělal stát větší pořádek a zajistil , že prostě budeme schopni sledovat efektivitu a podobu toho , jak samotné kontroly probíhají , zda se nezdvojují , nebo dokonce nenásobí . A zároveň ten nástroj , který by v tu chvíli Nejvyšší kontrolní úřad měl k dispozici , umožní velmi jednoduše a efektivně ten nadhled mít , vidět , co se kde odehrává , a snadno vytřídit právě ty banální , marginální , nevýznamné případy a zaměřit se na to , kde opravdu dochází k selhávání kontrolní činnosti státu . Opakovaně se instituce shodují v tom , že systém kontrolní činnosti státu opravdu selhává . Není efektivní . Dochází k významné nebo nadměrné zátěži malých obcí , dalších subjektů , které čelí nekoordinovaným kontrolám , a ve výsledku vedou k tomu , že místo toho , aby na prvním místě , na prvním místě z hlediska zájmu státu , bylo poskytování služeb nebo například fungování firem , tak se tady na první místo staví jakási kontrola pro kontrolu , aby někdo měl prostě odškrtnuto , že kontrola proběhla , bez ohledu na to , jestli má skutečný efekt a jestli dopadá na úrodnou půdu a je schopna dosáhnout změny jak u těch obcí , tak u těch subjektů . Návrh , s kterým přicházíme , je postavený se znalostí věci , se znalostí i negativních dopadů těch kontrol a zároveň s pochopením pro to , že zasahovat nějakým tvrdým způsobem do systému kontrol by nebylo ani vhodné a ani by to ve výsledku pro Českou republiku nebylo přínosné . Jde nám ale o to zajistit efektivní nástroj , jak sledovat v České republice fungování kontrolních mechanismů , fungování kontrolního systému a bránit těm excesům , bránit případům , kdy stát opravdu jenom dokola provádí kontrolu tam , kde žádný efekt ve výsledku nemá . Děkuji za pozornost . Věřím , že odhlédnete třeba od zbytečných ideologických zátěží pohledu na tento návrh a budete sledovat jak zájem předkladatele udělat v oblasti kontrolní činnosti státu větší pořádek , tak zajistit úsporu a efektivní nakládání s veřejnými prostředky .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities