ps2017-040-10-003-213.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-02-12 ps2017-040-10-003-213 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.20 hodin) Ptám se paní ministryně , zda má jako navrhovatelka zájem o vystoupení před otevřením rozpravy . Je tomu tak . Paní ministryně , máte slovo . Všechny ostatní , ještě oslavující předchozí hlasování , prosím případně do předsálí a prosím o klid v sále ! Ještě jednou prosím o klid v sále . Děkuji . Prosím , máte slovo . Ministryně spravedlnosti ČR Marie Benešová Děkuji za slovo , pane předsedající . Dámy a pánové , pokud jde o tento vládní návrh zákona , jenom chci připomenout , že jej schválila vláda 3 . prosince 2018 , předložila jej Sněmovně 20 . prosince 2018 a návrhem této novely je vlastně realizován jeden ze závazků vlády obsažených v jejím programovém prohlášení , jehož cílem je rozšířit dosavadní omezený rozsah kontrolních pravomocí NKÚ . Rozšíření pravomocí směřuje vlastně k tomu , aby byl vyrovnaný rozpočet v budoucnu a aby se tedy hospodárně nakládalo s veškerým veřejným majetkem a prostředky . Předpokladem přijetí předloženého návrhu zákona je souběžné schválení ústavního rozšíření kontrolní působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu a navazuje to na předchozí tisk 229 , který jste schválili . Pokud jde o další kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu , má podle předkládaného návrhu nově podléhat vedle hospodaření s majetkem státu též hospodaření s dalšími nestátními veřejnými prostředky , hospodaření s prostředky poskytnutými vedle státního rozpočtu i z dalších veřejných rozpočtů , hospodaření právnických osob většinově vlastněných nebo ovládaných státem nebo územním samosprávným celkem . Pokud jde o dosavadní průběh , tak návrh zákona byl projednán v prvním čtení 12 . února 2019 , ve druhém čtení pak 21 . ledna 2020 . Byly vzneseny pozměňovací návrhy spočívající v zúžení okruhu územních samosprávných celků , jejichž hospodaření má podléhat kontrole NKÚ , na statutární města a kraje , v zúžení okruhu územních samosprávných celků , jejichž hospodaření má podléhat kontrole NKÚ , pouze na kraje , ve vypuštění kontroly hospodaření veřejných vysokých škol a veřejných výzkumných institucí z kontrolní působnosti NKÚ , v legislativně technických úpravách vyvolaných pozměňovacími návrhy a ve zvýšení počtu členů NKÚ z 15 na 17 . Dále v posunutí zahájení kontrol na rok 2023 a v rozšíření působnosti NKÚ o průběžné vyhodnocování fungování systému kontrol . K jednotlivým pozměňovacím návrhům se vyjádřím . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Ještě k předchozímu hlasování chce krátce vystoupit pan místopředseda Pikal . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . Netýká se to toho závěrečného hlasování , týká se to hlasování číslo 218 , kde mám na sjetině , že jsem byl proti , chtěl jsem být pro . Nezpochybňuji hlasování . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji . Nyní tedy otevírám rozpravu , do které se jak první přihlásil pan poslanec Vácha . (Není přítomen.) Poprosím pana poslance Valentu . Prosím , máte slovo . Poslanec Jiří Valenta Děkuji za slovo , pane předsedající . Já mám takový dojem , že pan kolega Vácha se dnes ráno omlouval , proto jsem byl připraven hovořit před ním tedy . No nic . Vážené kolegyně , vážení kolegové , skutečně mi nedá , abych po letech permanentního rozkrývání nepravostí v činnosti a hospodaření České televize , v podstatě činnosti úplně to plané , a to vždy v rámci každoročního projednávání těchto výročních zpráv , se teď na vás neobrátil a nepřimluvil se za přijetí této novely . Je mi jasné , že změna zahrnout do kontroly hospodaření tímto zákonem i Českou televizi je pouze jednou z mnoha nyní deklarovaných , dle mého názoru , ale jednou z těch nejdůležitějších a společensky nejoprávněnějších . Nejedná se totiž o nic menšího , než je skoro 7 mld . korun ročně povinně odváděných často z kapes těch nejpotřebnějších sociálních skupin . Musím tedy v této souvislosti ocenit nově zařazený § 3 , ve kterém se nově praví , že úřad vykonává kontrolu hospodaření s dalšími veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných zdrojů , přičemž hospodařením s dalšími veřejnými prostředky se pro účely tohoto zákona rozumí tzv . hospodaření i jiné právnické osoby , a je zde taxativně uvedena i Česká televize . Chtělo by se říci no konečně , to to ale trvalo . Pro vaši informaci , jak tomu bylo s kontrolou České televize ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu doposud . Podle ustanovení § 1 odst . 2 zákona č . 483 / 1991 Sb . , o České televizi , ve znění pozdějších předpisů , je Česká televize právnickou osobou , která hospodaří s vlastním majetkem . Podle ustanovení § 1 odst . 3 tohoto zákona stát neodpovídá za závazky České televize a Česká televize neodpovídá za závazky státu . Z uvedeného je zřejmé , že hospodaření České televize s jejím vlastním majetkem nemá charakter hospodaření se státním majetkem , a proto na něj nelze doposud vztáhnout působnost Nejvyššího kontrolního úřadu ke kontrole hospodaření s tímto majetkem . Kontrolovat účelné a hospodárné využívání finančních zdrojů a majetku České televize podle schváleného rozpočtu patří podle ustanovení § 8 odst . 1 písm . c ) zákona do působnosti Rady České televize . Nejvyšší kontrolní úřad dnes disponuje tedy pouze zákonnou pravomocí kontrolovat hospodaření České televize s televizními poplatky vybíranými na základě zákona , a to v její prospěch . Ale ona ta kontrola hospodaření s televizními poplatky také doposud , a to jaksi velice mazaně , nebyla možná . Poslechněte si v tomto smyslu například část kontrolního závěru z kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu nazvané Televizní poplatky vybírané na základě zákona č . 97 / 2003 Sb . Cituji : " Náležité uplatnění kritérií odpovídajících hospodaření České televize s poplatky může být zabezpečeno pouze v případě , že o poplatcích - " a teď to zdůrazňuji : " bude účtováno odděleně a z účetnictví bude možno prokazatelně zjistit , z jakého finančního zdroje byly náklady jednotlivých činností uhrazeny , neboť - " a opět zdůrazňuji a podtrhávám : " hospodaření České televize s prostředky z ostatních finančních zdrojů kontrolní činnosti NKÚ nepodléhá . " A proto Česká televize velice chytře takovýmto způsobem odděleně neúčtuje . Je zákonné oprávnění NKÚ ke kontrole hospodaření s koncesionářskými poplatky teoreticky sice možné , ale v podstatě prakticky vyloučené . A jak si Rada České televize , která je dnes podivuhodně financována z rozpočtu samotné České televize , nejspíše asi proto , aby nebyla na managementu České televize plně závislá , plní své povinnosti , máme možnost registrovat všichni . Jedním slovem tragédie . Snad až teď při schvalování rozpočtu České televize na rok 2020 se trošku v Radě České televize probrali . Minimální transparence , minimální hospodárnost či například tzv . vykazované vyrovnané hospodaření , které je ale reálně v každoročním deficitu , a mnoho jiných negativ jsou alespoň dle mého názoru těmi hlavními aspekty , proč bychom dnes měli tuto novelu podpořit , byť bude i současně nutná legislativní změna ústavního charakteru , o které tady bylo jednáno v bodě předtím . Ale tato změna určitě bude stát za to . A říkám to zde nejen v zájmu jednotlivého koncesionáře , ale i samotné České televize , aby bylo do budoucna možné alespoň některá z mnoha obvinění či podezření , o kterých jsem sáhodlouze hovořil , a nejen já , při projednávání výročních zpráv České televize , rozptýlit . Některá jsou ale velice těžko vyvratitelná . Ale to už je na jinou diskuzi .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities