Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-28 ps2017-040-05-004-026 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
26. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 503/ - prvé čtení
Určitěvyostřenádebatabudeotom,jak,zajakýchokolnostípouštětvysokoškolákybezpedagogickéhovzdělánídoškol.Nicméněpokuduvádějícíučitel,kteréhozdemají,nebudepouzeformální,alebudedoopravdyuvádětdanéhoučitele,budezáležetnařediteli,zdatohotočlověkabudechtítmítvpedagogickémsboru,takmyslím,žetotobudelepšíaženovelazákonaumožnívstuplidem,kteřímohoubýtdobrýmiučiteli,doškolství,zatímcosoučasnézněníbohuželnenívstřícnévůčivstupulidemdoškolství,defactopředpokládá,žeučitelemsechcečlověkstátjižvsedmnácti,osmnácti,aprotosepřihlásínapedagogickoufakultu.Tomutaknení.Jeplnolidí,kteřímůžoubýtidobrýmiučiteli,aletacestaneníproněpříjemná,neníproněvstřícná,zatímcotentozákon,tatonovelatonarovnává.Tolikúvodníslovo.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkujipanuzpravodajiaotevírámobecnourozpravu.DoobecnérozpravyjeprvnípřihlášenpanposlanecMartinBaxa,připravísepanposlanecMihola.Prosím,máteslovo.Poslanec Martin BaxaDěkuji.Dobrýpodvečer,panepředsedající,dámyapánové,mévystoupeníktomutonávrhubudestručné.Ikdyžjsemreprezentantemopozičnístrany,takmusímvtomtopřípaděvyslovitobecnýsouhlasstímvládnímnávrhemzákona,kterýsemvládapředkládá.Musímuvéstto,ževzhledemktomu,žejsemtadyprvnífunkčníobdobí,takjsemdnesslyšelvelmikritickénázorykolegů,kteřítadyužbylivpředchozíchvolebníchobdobíakteřípoukazovalinato,jakýmzpůsobemselegislativavminulýchletechpozměňovala.Toznamená,byloobdobí,kdytentrendbylnaopakopačnýakdysevlastněukládaloučitelům,abysipoměrněrychledoplňovalikvalifikaci,bylotourčenojakopodmínkatoho,abymohlidálvzdělávatděti,nicméněrealitanakonecukázala,žetentostavnenídlouhodoběfunkční,avlastněsenynípředkládánávrh,kterýse,řekněme,vydáváopačnýmsměrem.JápocházímzPlzeňskéhokraje.Mámekdispozicivelmidetailníšetřeníprozákladníistřednístupeňvzdělávánívnašemkraji,nejenomvPlzni,aleivPlzeňskémkraji,amusímříci,žetakjakounás,veměstěPlzni,jesituacecelkempříznivá,vřaděokresůnašehokrajenaopaktačíslajsouvelmialarmující,žeseukazujejednakvysokýprůměrnývěkučitelůněkterýchoborů,zejménatedypřírodníchvěd,matematiky,informatiky,atakéseukazuje,žezejménavtěchtooborechprostěučiteléchybějí.Ato,coužtadyzmiňovalpanministr,ztohošetření,kteréprovedloMinisterstvoškolství,myslím,vloňskémrocebylytyzávěryzveřejněny,taktačíslajsouvněkterýchregionech,zejménavKarlovarskémkraji,opravdualarmují.Ajakkolivjácháputo,žezejménapedagogickéfakultysestavějíktomutonávrhuvelmikriticky,takvtutochvílivlastněpodleméhonázorunemámežádnoujinoucestunežtu,abychomtypodmínkyproto,abymohliučitnadruhémstupnizákladníchškolanastředníchškoláchlidé,kteřínenaplňujístávajícípřísnépodmínkyprovzdělávání,takjenezbytněnutné.Samozřejmětentonávrhneznamená-tojsemrád,žetopanministrvesvémúvodnímslovězmínil-to,žebychomrezignovalinato,žetěmihlavnímiškolami,kterémajíposkytovatpedagogickévzdělávání,jsoupedagogickéfakulty,anebofakultyuniverzit,kterémajíktomupodmínky.KoneckoncůjásámjsemabsolventemučitelskéhovzdělávánínaFilozofickéaPřírodovědeckéfakultěMasarykovyuniverzity,nikolivtedyčistětohovzdělánínapedagogickýchfakultách,ajezapotřebídobudoucnavelmipodpořittytofakulty,které(jsou)obecněučitelevzdělávající.Samozřejmě,žeděkanipedagogickýchfakultnebozástupcipedagogickýchfakultleckdypoužívajívelmiexpresivníhodnocenítohotonávrhuzákona.Slyšeljsemnasemináři,kterýuspořádalpanposlanecBartoň,jednohopředstavitelepedagogickéfakulty,kterýmluvilotom,žetentonávrhzákonavypouštírybníkpedagogickýmfakultámavlastněmádojítktomu,ženebudenadálepotřebnévzdělávánínapedagogickýchfakultách.Jájsempřesvědčenonaprostémopakuamyslímsi,žeidobudoucnabudoupedagogickéfakultytěmihlavními,kterébudoupřipravovatbudoucíučitele,aleminimálněprototoobdobíjenaprostopodleméhonázorunezbytné,abytentonávrhzákonabylpřijatačástečněselegalizovaloposkytovánívzdělávání(učitelům),kteřínemajítutoodbornoukvalifikaci,avytvořilsevětšíprostorproto,abyučitelibyliti,kteřípřímopedagogickévzdělávánínemají.Rozpravaseurčitěpovedekněkterýmdalšímzáležitostemtohotozákona,cožjezejménato,kteréinstitucemajíprávoposkytovatdalšívzdělávánípedagogům.Tadysimyslím,žepanministrpředložilnávrh,kterýjevtomtoohleduvelmirestriktivní,abezpochybyseobjevínávrhy,kterébudoutotomodifikovat,aletosamotnégrostohonávrhuzákonajeurčitěsprávné.Achtělbychpodotknoutještějednuvěc.Jájsemosobněpřesvědčenýotom,ževněkterýchoborechsenepodařítusituacivyřešitanivrelativněblízkébudoucnosti.VímnapříkladutřebazPedagogickéfakultyZápadočeskéuniverzity,ževněkterýchoborech,jakojetřebamatematika,informatika,přírodnívědy,vtěchjednotlivýchročnícíchvycházejíúspěšněpouzejednotkystudentůvtěchoborech,atozdalekanevšichni,samozřejmě,znichpůjdouučit.Takžejájsempřesvědčenotom,žetenproblémtřebasnedostatkemučitelůmatematiky,informatiky,těchtooborů,budedlouhodobýaževtomtopřípaděmůžebýtipozitivnípříležitostproty,kteřítřebachtějíučitamajítřebainženýrskévzdělání,ktomu,jakvyužítjejichochotyvdobě,kdydlouhodoběbudenedostatekučitelů,kteřímajívzdělánízpedagogickýchfakult.Takžeurčitěsetěšímnadalšíprojednávání,alechtělbychzávěrempodotknout,žejsempřesvědčenotom,žetentovládnínávrhzákonapředloženýpanemministremPlagoujesprávný.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkujiasfaktickoupoznámkousepřihlásilpanposlanecAntonínStaněkatakypanposlanecKarelRais.Máteslovo,paneposlanče.Poslanec Antonín StaněkDěkujizaslovo,panepředsedající,jáopravdujenomkrátcebychchtělreagovatnadvěvěci,kterézdezazněly.Jásisamozřejměuvědomujitusložitousituaci,sekterousemusípotýkatřediteléškol,zejménatedystředníchodbornýchškol,vtěchodbornýchvzdělávacíchpředmětech.Nadruhoustranunaprostochápuexpresivnívyjádřenísvýchkolegůzpedagogickýchfakult,kteřívnávrhuzákonavidíotevřeníPandořinyskříňky.Samozřejměsezcelapřirozeněobávajítoho,žejetoprvnípozvolnýkrůčekktomu,abychompomalu,alejistězačaliuvažovatoobcházenívysokoškolsképřípravybudoucíchučitelů,protoževelmičastovespolečnostizaznívajínázory,žesvýmzpůsobemproučitelebystačilopouzebakalářskévzděláníapod.Chcijenupozornitnajednuvěc.Pokudjstesedobředívalivy,kteříjsteobdrželivýročnízprávuČeskéškolníinspekcezaškolnírok2018/2019,taksevtétozprávěhovoříovysokémířeneúspěšnostižákůumaturitníchzkoušekaoidentifikaciproblémů,kterébylyzjištěny.Amimojinésepoukazujenato,žejdeioškoly,kdevevelkémířeučíprávěučitelébezaprobace.Onototiž(k tomu)býtdobrýmučitelemnestačíbýtjenomskvělýmodborníkem.Ktomu,abystemohlibýtdobrýmučitelem,musítemítiurčitoumírutalentuapakvelkoudávkupedagogickýchdovedností,kteréopravdusenedajízískatvrámcinějakéhodoplňkovéhostudia.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.PanposlanecKarelRais,faktickápoznámka.Máteslovo,paneposlanče.