Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-28 ps2017-040-05-004-026 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
26. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 503/ - prvé čtení
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert PlagaDěkujizaslovo.Váženýpanepředsedající,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,dovoltemi,abychkrátcepředstavilvládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonopedagogickýchpracovnících.Tentonávrhzákonanavazujenaprogramovéprohlášenívlády,pokudjdeozáměrposílitpostavenířediteleškolyjakomanažera,atopředevšímvoblastířízenílidíapedagogickéhoprocesu,atakéjdeozvýšenízapojeníodborníkůzpraxedovýukyazáměrřešitpalčivýproblémnedostatkuučitelůodbornéhovýcvikuvestřednímodbornémvzdělávání.Návrhemzákonasepředevšímumožňujeřediteliškolyuznatnadobunejvýšetříletpředpokladodbornékvalifikaceučitelevšeobecněvzdělávacíchpředmětůnadruhémstupnizákladníškolyanastředníchškoláchaabsolventůmjakéhokolivmagisterskéhostudijníhoprogramu.Vpodmínkáchodbornéhoškolstvíbudemítředitelstejnoupravomocuznatpředpokladodbornékvalifikaceodborníkůmzpraxe,pokudjejichpraxevoboruodpovídácharakteruvyučovanéhopředmětu.Toutopravomocíatímtonávrhem,pokudprojde,seposilujepravomoc,aleiodpovědnostřediteleškoly.Jetovždyředitel,kdopodleškolskéhozákonaodpovídázaodbornouapedagogickouúroveňvzděláváníaškolskýchslužeb.Schválenímtohotonávrhuubudeřediteliadministrativaspočívajícívpotřebědokládat,žeškolanavolnémístoučiteleaktivněhledáučitele,kterýjižsplňujepředpokladodbornékvalifikace.Požadavekumožnitřediteliuznatnapřechodnoudobupředpokladodbornékvalifikaceučitelům,kteřídoškolynastupují,anižbyprošlistandardní-podotýkámstandardní,avždytobudetahlavnílinka,pokterépůjdeme-toznamenástandardníučitelskoupřípravounapedagogickýchfakultáchafakultáchvzdělávajícíchučitele,tentonávrhbylposlanciazástupciodbornéveřejnostidiskutovánužvminulémvolebnímobdobíPoslaneckésněmovny.Abychomserozhodovalinazákladěčerstvýchdatatvrdýchdat,realizovaloMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovynazačátkuroku2019mimořádnéšetřeníkestavuučitelskéhosboruvregionálnímškolství.Samotnířediteléškolnámposlalivýsledkyjednaktoho,kteréaprobace,kolikučitelůkdejimchybí,azároveňisvůjpředpokladapredikci,jaksetobudedálevyvíjet.Výsledkyšetřeníukázalyto,cositadydlouhoudobumyslíme,avúplnénahotě,ato,žeprůměrnývěkučitelůvregionálnímškolství,kdejichpracujepřes150tisíc,jepoměrněvysokýadosahuje47,2let,přičemžnižšíjeuučitelekmateřskýchškol,tampřesahuje45let.Naopaknejvyššíuučitelůvyššíchodbornýchškol,tamjetopřes50.Šetřenírovněžukázalo,ževícenež6,5%úvazkuučitelůzastávajíučitelé,kteřínesplňujípředpokladodbornékvalifikacepodlezákonaopedagogickýchpracovnících.Abychtovysvětlil.Jižvtutochvíli6,5%výukyjezabezpečovánoučiteli,kteříjsouveškoláchnavýjimku.Nemajípotřebnépedagogickévzdělánípodlestávajícínormyavněkterýchkrajích,azrovnavtěch,kdebychompotřebovalityintervencedovzdělávánímítconejsilnější,napříkladvKarlovarském,jetenpodíltéměřdvojnásobný.Toznamená,přes13%výukyjezabezpečovánonekvalifikovanýmiučiteli.Aředitel,kdyžchcetakovéhočlověkavzít,protožemusíachcezabezpečittuvýuku,takdneskamusípostupovattakzvaněnavýjimku.Toznamená,vezmetohočlověkanadobuurčitou.Vpřípadě,žebysetotižobjevilčlověk,kterýsplňujekvalifikaci,takhomusíposlatpryčbezohledunato,jakučí.Zároveňpokudbychomsebaviliomířeaprobovanostivýuky,toznamená,kdyfyzikářučífyziku,matematikářmatiku,takjeještěvýznamněnižší.Vněkterýchkrajíchpřes30%jevyučovánoneaprobovanýmipedagogy.Takžejemožnádobrésipřiznat,žetvářítvářstárnutíučitelskéhosboruazhoršujícísesituacijevhodnéředitelůmotevřítsekundárníkanál.Toznamená,tivysokoškoláci,kteříchtějíučit,taknežetampůjdounavýjimku,jakmohoudneska,dneskamůževzítkohokolivnatuvýjimku,ajakjsempředchvilkouříkalnakonkrétníchčíslech,taksetakiděje,alemožnábychomměliuvažovatspíšetoucestou,žekdyžněkdochceučit,taksetenředitelpodíváavyhodnotísi,jestlihotampotřebujeajestlivůbectenčlověkmátenpotenciál.Azároveň,atopřinášítentozákon,tenčlověksidotříletmusíudělatdoplňujícípedagogickéstudiumazároveňškoladostáváprostředkynauvádějícíhoučiteleaadaptačnídvouletéobdobí,abysetomunovicimohlněkdověnovat.Jetozlepšenísoučasnéhostavu,kterýnásnetěší.Samozřejměvšichnibychomasichtělibýtvsystémuseverskýchzemí,ževšichniučitelévevzdělávacísoustavěmajíplnémagisterskévzděláníažejepřetlaknapedagogickýchfakultách,osmi-,desetinásobný,takjakojetonapříkladveFinsku.Tasituacetadyaletakovánení,aprotopřicházímstímtonávrhem.Kdyžještěsevrátímktomu,coposkytlytyškolyvtomcelorepublikovémšetření,takvýukaprobíháaprobovaněpouze-nebopouze-v82%případů.AlejakjsemzmiňovalKarlovarskýkraj,taktamjeto70na30.Konečně,školyvrámcišetřeníposkytlyúdajetakéotom,jakéučitelehledají,toznamená,ivýhleddobudoucna.Velkápoptávkajepoučitelíchmateřskýchškol,poučitelíchnaprvnímstupnizákladníchškol.Aletamtentonávrhnesměřuje,protožesamozřejměprolamovattuhraniciknejmenšímdětemnechceme.Vevyššíchstupníchpakškolypoptávajípředevšímučitelematematiky,téma,kteréjsmetadyteďtřiapůlhodinyřešili,anglickéhojazyka,českéhojazykaaliteratury,fyzikyaučiteleodbornýchpředmětů.Dálesetímnávrhemzákonaposilujepravomocřediteleškolyvoblastidalšíhovzdělávánípedagogickýchpracovníků.Vzdělávacíprogramyprůběžnéhovzdělávánípedagogickýchpracovníkůnebudouakreditoványvsystémudalšíhovzdělávánípedagogickýchpracovníkůavýběrvhodnýchvzdělávacíchprogramůnebojinýchprofesněrozvojovýchaktivitpropedagogicképracovníkybudevpravomociřediteleškoly.Lapidárněřečeno,vdnešnídobě,pokudakreditačníproceszvlášťutěchkrátkýchkurzůzahrnuje12tisícakreditacíročně,taktakontrolajepouzeformální.Stejnějetoředitelškoly,kdosivybírá,jestlitotovzděláváníjedobré,nebošpatné.Samozřejměmožnostplatittozprostředkůostatníchneinvestičníchvýdajůbudezachována,toznamená,jemožnéjiplatitzestátníhorozpočtu.Návrhzákonadáleupravujepožadavkynaodbornoukvalifikacispeciálníhopedagoganaodbornoukvalifikaciasistentůpedagoga.Uasistentůpedagoga,kdyžjsmesedívalinatašetření,takseukázalo,žepoprvnímrocespolečnéhovzdělávánídvětřetinyznichmajístředoškolskévzděláníavětšinaznichpouze,tuším,ten140hodinovýkurz.Myslímsi,ževzhledemktěmproblémům,kterénatěchškoláchjsou,atyškolyvolajípotom,abytilidéskutečněbyliconejvětšímiprofesionály,dávásmyslsebavitvrámcitohotozákonaotom,žebyminimálnírozsahtohokurzubylvyššínežtěch140hodin.Itentonávrhjetamobsažen.Tatozměnasesamozřejměnedotknetěchasistentůpedagoga,kteřízískaliodbornoukvalifikacipodlepředpisůplatnýchvdobějejichstudia.Toznamená,nenítoněco,abytadynevzniklazasepoplašnázpráva,ženěkdo,nebovšichni,kdojsoudneskavtomsystému,sibudoumusetdodělávatnějakénovévzdělání.Návrhzákonadálestanovíminimálníúroveňprokázáníznalostičeskéhojazykapropedagogicképracovníky,kteřízískaliodbornoukvalifikacivjinémvyučovacímjazycenežvčeském,aprovazujekvalifikačnípředpokladyvybranýchskupinpedagogickýchpracovníků,jmenovitěpedagogůvolnéhočasuaučitelůodbornéhovýcviku,sezákonemoověřováníauznánívýsledkůdalšíhovzdělávání.Podstatnounovinkou,kterounávrhzákonapřináší,jezakotveníinstitutuadaptačníhoobdobízačínajícíchučitelů.Tovnímámjakonesmírnědůležitýkrok.Půjdeodvouletéobdobí,běhemněhožbudouvšechnyškolyposkytovatzvýšenoupéčiučitelům,kteřípoprvévstupujídopraxeučitele.Natutopéčiškolyzískajídalšífinančníprostředkystátníhorozpočtu,atopředevšímnaoceněnívětšíhorozsahupráceuvádějícíchučitelů,okterýchjsemmluvil.Myslímsi,žetaktopromítnutézměnyrozhodněneohrožujístávajícísystém,kdyprimárnímkanálem,znovuopakuji,musíbýttenkanálpřespedagogickéfakultyafakultyvzdělávajícíučitele,aceloudobupřípravytohotodokumentusebavímespedagogickýmifakultamiotom,jakbymělavypadatmoderníformatohodoplňujícíhopedagogickéhostudia.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji,paneministře.ZpravodajemproprvéčteníjepanposlanecLukášBartoň.Prosímpanazpravodaje,abyseujalslova.Poslanec Lukáš BartoňDěkujizaslovo.Sněmovnítisk503vládapředložilaSněmovně7.6.2019.Tojennaúvod.Panministružvlastněřeklkompletshrnutí,takjájendodám,žeivodbornýchkruzíchsemluvídostužvýrazněotomtozákonu.Vkladnýchohlasechslyšímzejménaohlasnauvádějícíhoučiteleanaadaptačníobdobí.Zejménazačínajícíučitelépotřebujímetodickoupomocnazačátku,žeabsolventinejsouhozenidoopravdypředkatedru,alejejimpomáhánoprávěvtomzačátku,kdyjetosložitější.