ps2017-040-04-006-027.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-24 ps2017-040-04-006-027 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin) Já tedy ten zákon v prvním čtení podpořím . Samozřejmě že vím , že tam hodnocení RIA nebylo provedeno . Co se týká Legislativní rady vlády , tam se vyjádřil její předseda . Myslím , že ta analýza dopadů na naši ekonomiku , na naše občany by byla určitě žádoucí . Proto tedy se na vládu obracím se žádostí , aby tuto analýzu připravila . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak nyní vyzývám k vystoupení paní poslankyni Květu Matušovskou a připraví se pan poslanec Petr Bendl . Prosím , máte slovo . Poslankyně Květa Matušovská Děkuji . Vážený pane místopředsedo , vážení kolegové , vážené kolegyně , dovolte mi , abych i já řekla stanovisko k projednávanému hornímu zákonu . Úplnou novinkou , kterou novela horního zákona přináší , je povinnost firem vytvářet rezervy na technickou likvidaci staveb , která doposud nebyla řešena . Už to tady bylo dneska zmíněno . Jedná se o součást sanace území po ukončení těžby . Tolik velmi stručná zmínka o novém termínu v důvodové zprávě . Přitom důsledky tohoto nového ustanovení mohou být v řádech desítek či stovek milionů korun . A když ještě připočteme povinnosti převádět rezervy na vázané účty a avizované zvyšování úhrad z vydobytého nerostu , dostáváme se k částkám , které mohou být pro menší firmy doslova likvidační . Předpokládám proto , že předkladatel má jasně vyargumentováno , jaká pozitiva a negativa tato nově zaváděná úprava může mít na těžební sektor . Počkám na jednání hospodářského výboru , abych nyní nezdržovala , nicméně už teď si myslím , že by to stálo za pozměňovací návrh , který by precizně a hlavně jednoznačněji toto ustanovení definoval , aby nevznikaly jakékoli pochybnosti a hlavně další neúměrné finanční zatížení v těžebním sektoru . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak nyní požádám o vystoupení pana poslance Petra Bendla a připraví se paní poslankyně Hana Aulická . Pane poslanče , máte slovo . Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážený pane ministře , kolegyně , kolegové , dovolte i mně říct pár slov , neboť já jsem byl v minulosti často konfrontován s tvorbou horního zákona , neboť pocházím z regionu , kde hornická činnost byla velmi dlouhá léta klíčovým prostorem pro zaměstnávání lidí , a já jako bývalý starosta Kladna jsem se s horním zákonem musel často potýkat . Proto jsem si ho přečetl , a když jsem se na něj díval , mám pocit , že jsou tam některé otázky , na které je třeba si asi odpovědět , protože nerozumím tomu , proč ten horní zákon jde tímto směrem . Ona to tady částečně říkala i moje předřečnice , protože ono vytváření rezerv na sanace , to je v pořádku a je to tak správně , v minulosti - máme to už od roku 1991 v systému , potom v roce 2006 jsme novelizovali , tuším , tento zákon . Naše legislativa umožňovala , že si (společnosti) mohly vytvářet rezervy na ty úkoly , které jim vzejdou z té povinnosti v oblasti sanací po likvidaci důlního díla , postupně každý rok . Jestli já tomu dobře rozumím , tak vy tady tímto návrhem zákona tlačíte na společnosti , že si ty rezervy musí dělat mnohem rychleji , tzn . ekonomicky budete zatěžovat daleko více . Pak tam rozděluje najednou horní zákon i těžební společnosti podle toho , co těží . Tomu nerozumím , proč to tak vlastně děláme , že rozdělujeme důlní společnosti na ty , které těží energetické , a (ty, které těží) neenergetické nerosty , a všichni mají jiné lhůty pro převod z těch analytických účtů na vázané účty . Tak by mě zajímalo , proč to děláme . Protože horní zákon , to je norma , která - taky už to tady říkali mí předřečníci - by měla být předvídatelná , neměla by se v průběhu té těžební činnosti nějak zásadně změnit , neboť jsou na to navázané ještě další aktivity , což tady mí předřečníci vlastně taky zmiňovali , a říkal to i kolega Zahradník , a to jsou ty zmiňované teplárny . My totiž máme na stole i tzv . vodní zákon . A já když jsem zaslechl teplárny , které by mohly mít problém ve svých důsledcích a změně horního zákona , tak my vzhledem k tomu , že teplárny často potřebují ke své činnosti dostatek povrchových vod , vzhledem k tomu , že povrchových vod nám ubývá , čeká nás období podle mě mnohem dramatičtější z pohledu sucha , než bylo období , které máme teď za sebou , to poslední pětileté , ale bude hůř , a bude možná mnohem hůř , ve vodním zákoně vláda navrhuje zrušit systém správního řízení , kterým se udělují povolení na čerpání povrchových vod pro spotřebitele povrchových vod , a navrhujete , že to rozhodne vodoprávní orgán téměř ze dne na den , že bude možné omezit dodávky vody , tzn . omezit i fungování průmyslu navázaného na povrchovou vodu , a vy s tím jako vláda souhlasíte . Tohle by mohla být další rána . A jestliže bychom se chovali k tomuto principu poměrně nezodpovědně , tak těch 1 , 5 milionu lidí , kteří jsou navázáni nejenom na teplárny , ale i na další provozy , elektrárny atd . , které potřebují ke své činnosti nejenom legislativní zajištění v podobě horního zákona , ale i dalších , tak bychom je dostali do problémů . Já také nebudu v tuto chvíli dávat návrh na zamítnutí tohoto zákona , ale myslím si , že jsou tam natolik vážné otázky , které si musíme zodpovědět , že uvidíme , jak se k tomu nakonec postavíte , jaké budou odpovědi . Já sám si myslím , že k tomu máme přistupovat konzervativně , nemáme začít dělit společnosti podle toho , co těží , ale máme se dívat i rozumně , samozřejmě s potřebou vytváření rezerv na budoucí sanaci a likvidaci případně budov a toho daného území , ale dívat se na to rozumně , tak aby to bylo ekonomicky ustojitelné , a ne že bychom do tohoto oboru implementovali nějaký chaos . Děkuji vám . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak nyní požádám o vystoupení paní poslankyni Hanu Aulickou a připraví se pan poslanec Jiří Kohoutek . Paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Hana Aulická Jírovcová Děkuji , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , i já si dovolím vystoupit k novele horního zákona . Pan ministr si asi nepamatuje diskuse v minulém volebním období kolem této problematiky a vůbec , co se odehrávalo , prolomení limitů . Asi většina , nebo někteří z vás víte , že já jsem z Ústeckého kraje , z Mostu , a byla jsem velký bojovník za to , aby se prolomily limity u obou společností , tzn . i na Severní energetické , protože nejen že tam máme jedno z nejkvalitnějších uhlí v Evropě , ale jsem přesvědčena , že i tak jak je dosavadní politika energetiky , tak Česká republika nejde úplně optimální cestou . A to , že nám tady hrozí po roce 2030 velký problém , a to v podobě nejenom zdražení elektriky , protože už téměř vůbec nebudeme schopni to řešit svými procesy , to se v České republice zatím neříká , protože možná pro Ministerstvo průmyslu a i pro samotného premiéra je to daleko , ale pro občany České republiky je to určitě téma , které bychom měli diskutovat již dnes . Proto si dovolím tady přečíst i svůj názor , který , jak vidím , asi mnoho kolegů nezajímá (poloprázdné lavice) , budu doufat , že určitě pana ministra zajímat bude .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities