ps2017-039-01-004-008.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-26 ps2017-039-01-004-008 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.50 hodin) Naši předkové za tuto republiku , za její svrchovanost po tisíciletí bojovali , umírali , byli vězněni a mučeni . Na jejich oběti a na jejich dílo svým konáním v Bruselu strany , které budou hlasovat pro tyto návrhy , plivou . Je odporné zrazovat svou vlast a ještě odpornější je pokrytectví , se kterým to děláte v čele s vládou této země . A já znova říkám , že skutečně pro SPD není , i kdybychom tady měli být jedinou stranou , která bude hlasovat proti , a zatím to tak vypadá , nebo to tak asi dopadne , jak to tak vidím , tak my prostě nemůžeme přijmout rétoriku posouvání tou salámovou metodou , že europoslanci nejsou zástupci národních států , ale jsou zástupci všech občanů Evropské unie . To prostě není možné posouvat tímto globalizačním směrem a směrem odnárodnění . To je cesta do pekel . Takže hnutí SPD v žádném případě tento vládní návrh zákona nepodpoří . Děkuji za pozornost . (Potlesk několika poslanců SPD.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu místopředsedovi Tomiu Okamurovi . Nyní pan místopředseda Vojtěch Pikal v obecné rozpravě . Máte slovo . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . Nyní tedy trošku více k věci , k tomuto návrhu zákona . Jak již bylo řečeno , tento návrh zákona vyplývá z implementace jistého aktu , a ten akt nedělá pouze to , že zavádí ten nový přestupek . Ten akt dělá také jinou věc , kterou zavádí povinně , a to je povinná pětiprocentní klauzule v některých státech Unie , konkrétně v těch , kde se volí v systému aspoň 31 europoslanců v jednom obvodu . To se týká Německa a Španělska . Takže se zde zavádí nová povinnost v rámci nějaké dohody velkých stran Evropské unie , která cílí na to , aby se upevnila nějaká většina některých stran , která se jim ztrácí pod nohama . My s tímto principiálně nesouhlasíme . Skutečně si nemyslím , že je namístě zavádět pětiprocentní klauzuli povinně . Spousta států má daleko nižší klauzule . Pětiprocentní je spíše výjimečná v evropských volbách . Většina států nemá žádnou klauzuli , nebo největší skupina států nemá žádnou klauzuli . Spousta států má takovou tu přirozenou , jako Kypr , který má 1 , 8 % , nebo Itálie a Švédsko , které mají 4 % . Čili já nevidím důvod zavádění této povinné klauzule . Myslím si , že je to špatně . Ostatně my jako Piráti jsme dlouhodobě proti těmto nepřirozeným bariérám pro vstup politických stran do politického života . Myslím si , že v Evropském parlamentu k tomu skutečně není žádný důvod , protože ta klauzule na národní úrovni nezajistí to , že budou ty strany v Evropském parlamentu , ty frakce , které tam jsou a jsou poměrně velké , vznikat nebo zanikat , protože na národní úrovni nikdy neuděláte dost europoslanců na to , abyste vytvořili frakci . Takže ta klauzule je prostě nesmyslná . Proto předkládám v této věci dva pozměňovací návrhy , a to jeden , který navrhuje , abychom my tady doma si snížili klauzuli pro vstup do europarlamentu z 5 % na 3 % . Je to čistě proto , protože my jsme tohle prosazovali vždycky . Ta tříprocentní klauzule je blízká té přirozené klauzuli , která odpovídá tomu , že pokud získáte dostatečný počet hlasů k tomu , abyste měli 3 % hlasů , tak to stačí prostě , odpovídá to zhruba jednomu mandátu , takže je namístě dostat ten jeden mandát . Není přece žádný smysl v tom , abyste získávali více hlasů , když váš počet hlasů odpovídá jednomu mandátu . Stejně se čeští poslanci připojují k nějakým větším frakcím v Evropském parlamentu a sama tady žádná strana jednu frakci neudělá . Takže není žádný důvod stavět tuto umělou bariéru . Samozřejmě pro nás ta bariéra není nepřekonatelná , ale jsou zde jiné strany , které by to určitě mohly ocenit . Myslím si , že debata o nějakém narovnávání volebních systémů tak , aby byly skutečně poměrné , je opět na stole . Čili to je jeden z těch návrhů . Druhý návrh se potom týká samotného aktu , kdy předkládáme doprovodné usnesení , kde Poslanecká sněmovna vyjádří nesouhlas s rozhodnutím Rady 2018 / 994 ze dne 13 . července 2018 jako celkem , přestože implementujeme některá ta usnesení , protože proti těm změnám , které implementujeme do naší národní legislativy , proti těm samozřejmě nic nemáme , to je smysluplné , to je namístě . Ale toto povinné nastavování vyšších klauzulí shora v některých státech považujeme skutečně za nevhodné . Nepřijde nám namístě , aby se do toho Evropa takhle míchala . Ostatně spousta států má většinové systémy . Spousta států má nějaké regionální způsoby volby , preferenční hlasování a podobně . A nepřipadá nám namístě , aby v několika vybraných případech , kde se volí v jednom obvodu více poslanců , bylo nutné mít pětiprocentní klauzuli . Čili to je druhý pozměňovací návrh . K němu se ještě podrobněji dostanu v podrobné rozpravě . A nyní k jiné věci , kterou považuji zde za důležitou , protože ten akt Rady se nevěnuje , nemá jenom povinné části , ale má i nějaké doporučené části , a ty se nezahrnuly do té změny , přestože v těch doporučených částech se jasně doporučuje , že by státy měly zajistit svým občanům možnosti přednostního hlasování , korespondenčního hlasování , případně i elektronického hlasování . A to je věc , která u nás chybí , přestože valná většina států Evropské unie nějakou formu distančního hlasování má . Většina států má hlasování poštou , některé a ještě více států má aspoň možnost hlasování pro své občany , kteří jsou v zahraničí , na ambasádách . A já tedy zde předkládám dva pozměňovací návrhy poměrně obsáhlé , jsou legislativním textem delší než samotný návrh zákona , a to bez podrobného zdůvodnění , které si samozřejmě můžete najít v systému . Čili jsou to dva pozměňovací návrhy , které navrhují korespondenční volbu pro naše občany v zahraničí , případně alespoň možnost prezenční volby na ambasádách v evropských volbách pro naše občany v zahraničí . Protože nyní je skutečně situace taková , že naši občané jsou znevýhodněni proti jiným občanům Evropské unie , kteří na ambasádách nebo poštou , případně dokonce i elektronicky volit mohou , kdežto naši občané mají smůlu . To mi přijde úplně absurdní v případě hlasování na ambasádách , protože to aspoň umožňujeme v případě poslaneckých či prezidentských voleb , ale v případě podobných celonárodních voleb , jako jsou volby evropské , možnost hlasovat občanům na ambasádách neumožňujeme . A to mi skutečně nepřijde vhodné . Dnes jsem se vrátil ze zahraniční cesty , kde jsme se právě setkali se zástupci českých komunit v zahraničí v těch státech , kde třeba hlasování poštou je zcela běžná záležitost , jako je Austrálie . Jedna z těch věcí , kterou nám říkali , že by jim pomohla , a z těch podle mě jednoduše vyřešitelných na rozdíl od nějakých sociálních opatření ohledně započítávání odpracované doby ve státech , kde nemáme smlouvu a podobně , je ta volba . Ti občané se zajímají o to , co se děje doma . A pokud chceme , aby si zachovali vztah k České republice , aby se třeba někdy vrátili s tou zahraniční zkušeností , kterou si udělají , a přenesli ji domů , tak bychom jim měli jít naproti a umožnit jim alespoň to korespondenční hlasování , nebo hlasování na ambasádách . Čili to je k tomu . Podrobněji ještě k těm dvěma návrhům - je to poměrně obsáhlý legislativní text . My jsme se inspirovali , resp . měl jsem to napsané , ale pak jsem to musel přepisovat , protože se objevil ten legislativní návrh v připomínkovém řízení od Ministerstva vnitra na všeobecnou úpravu voleb , kde právě je návrh na korespondenční hlasování v zahraničí , takže tam jsme přepisovali . Je to uděláno tedy stejně , jako je to v tom návrhu Ministerstva vnitra . To znamená , že je to dvouobálkový systém , je to pouze volba v zahraničí . Pouze občané , kteří si požádají v těch zemích , kde je to možné , o zaslání volebních dokumentace , obdrží volební dokumentaci , přidají svůj vlastní hlasovací lístek , řádně to zaobálkují do dvou obálek a pošlou zpátky na ambasádu . Není to nic , co by ty ambasády nemohly zvládnout , jak se mi vyjádřil pan velvyslanec , tisíc obálek za den zvládli v minulosti , není důvod , aby nezvládli pár desítek za měsíc teď .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities