|

ps2017-039-01-004-008.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-26 ps2017-039-01-004-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 336/ - druhé čtení

Date2019-11-26
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039016.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Ministr kultury ČR Lubomír ZaorálekDěkuji, pane místopředsedo. Takže přítomní, dovolte mi, abych připomněl vládní návrh zákona, jsme ve druhém čtení. Toto je vládní návrh, máte ho v dispozici jako tisk 336. Prošel prvním čtením v červnu tohoto roku. Slouží k vnitrostátnímu provedení novely evropského aktu o volbě členů Evropského parlamentu ze 13. července 2018. V tomto aktu se členským státům zavádí povinnost přijmout nezbytná sankční opatření k zajištění toho, aby nikdo nemohl v týchž volbách do Evropského parlamentu hlasovat více než jednou. V návaznosti na tento princip, který nesmí být porušen, se v českém zákoně o volbách do Evropského parlamentu nově stanoví příslušný přestupek, pokud to tedy někdo takto udělá, že hlasuje ve volbách dvakrát, bude mu možné uložit pokutu do výše 10 tisíc korun. Další změny obsažené v návrhu jsou potom jenom legislativně technické úpravy, které především promítají zavedení přestupku do příslušných pasáží zákona. Pokud vím, tak návrh byl projednán ústavně-právním výborem a ten vznesl pozměňovací návrh. Účelem pozměňovacího návrhu je v souladu s nedávno schválenou novelou zákona o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv posunout datum nabytí účinnosti na 1. leden 2021. vím, že s tímto pozměňovacím návrhem Ministerstvo vnitra souhlasí, takže mi připadá, že situace je poměrně přehledná. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu ministru kultury Lubomíru Zaorálkovi. A požádám zpravodaje, když konstatuji, že jsme v prvním čtení přikázali tento tisk k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 336/1. Požádám teď zpravodaje, aby se ujal slova. Máte slovo, pane zpravodaji. Poslanec Jiří StrýčekVážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych ještě jenom na doplnění pana ministra kultury. V podstatě předložený vládní návrh implementuje do volebního zákona požadavek na účinné, přiměřené a odrazující sankce pro případy dvojího hlasování při volbách do Evropského parlamentu s tím, že zaváděná sankce je do výše 5 tisíc za pokus o dvojí zápis do volební evidence a do výše 10 tisíc za dvojí hlasování. osobně si tedy myslím, že u nás je to upraveno dobře, že tady tato situace nemůže nastat, ale tato navržená sankce spíše odradit voliče od dvojího hlasování v případech, kdy volič dvojí občanství a z toho titulu je automaticky zapsán v seznamech voličů obou členských států. To za prvé. A za druhé, může dojít k pochybení ze strany volebních orgánů při zápisu do volebních seznamů. Tento vládní návrh zákona projednal ústavně-právní výbor na své 50. schůzi dne 31. října 2019 a přijal následující usnesení: Po odůvodnění náměstka ministra vnitra pro řízení sekce legislativy, státní správy a územní samosprávy pana Petra Mlsny a zpravodajské zprávě poslance Ing. Jiřího Strýčka a po rozpravě ústavněprávní výbor I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila; II. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto návrhu zákona tuto změnu a doplněk: Článek 2 včetně nadpisu zní: Účinnost. Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2021; III. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu; IV. zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona na schůzi ústavněprávního výboru; V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu zpravodaji. Otevírám rozpravu, do které mám zatím přihlášené s přednostním právem pana místopředsedu Okamuru a pana místopředsedu Pikala. První se ujme slova pan místopředseda Okamura. Ještě než dojde ke stolku, konstatuji došlou omluvu paní poslankyně Aleny Gajdůškové od do konce jednacího dne a pana Martina Kupky od do . Nyní pan místopředseda Tomio Okamura v obecné rozpravě. Máte slovo, pane poslanče. Místopředseda PSP Tomio OkamuraVážené dámy a pánové, máme tady další vládní návrh zákona, který v podstatě oslabuje Českou republiku ve prospěch Evropské unie. Hnutí SPD s tímto návrhem nesouhlasí a bude hlasovat proti. Nemám připomínky k technikám, které novela upravuje, ale zaujala důvodová zpráva, která zmiňuje pozoruhodné změny v aktu o volbě členů Evropského parlamentu. Každý občan Evropské unie právo volit a být volen ve volbách do Evropského parlamentu v České republice, pokud tu přechodné nebo trvalé bydliště alespoň 45 dní. To je dost nefér, protože v rámci přímé volby by své zástupce měli volit občané jednotlivých zemí. Cílem, tedy alespoň formálně deklarovaným, kdysi bylo, aby jednotlivé země měly v europarlamentu svůj hlas a alespoň formální, když ne faktickou možnost hájit zájmy mateřské země. Jak víme, Lisabonská smlouva zakázala hájit zájem mateřské země eurokomisařům, takže řeči o tom, že máme my, tedy Česká republika, svého zástupce v Evropské komisi je faktický blábol a odporuje jak platné legislativě, tak koneckonců i praxi, protože pravda je, že naši údajní zástupci zájmy republiky opravdu nikdy nehájili, a Lisabonskou smlouvu tedy neporušovali. V tuto chvíli jsou na cestě další změny. Bruselistům jde o to odnárodnit i zástupce europarlamentu - a o tom je tady řeč - jednak tím, že volit může v podstatě každý v podstatě kdekoliv, takže se z volby v reálu vytratí princip zastupování zájmů občanů konkrétního státu, protože zástupce státu nevolí výhradně občané daného státu, ale kdokoliv, kdo si tam nahlásí nějakou formu pobytu. Brusel je v salámové metodě důsledný. A protože stále formálně jsou poslanci zvoleni v jednotlivých zemích, chtějí formálně zástupci České republiky změnit i toto. Evropský parlament přijal dne 11. listopadu 2015 usnesení o reformě volebního práva Evropské unie, jedná se o usnesení 2015/2035, ve kterém navrhl změny aktů o volbě zastupitelů v Evropském parlamentu. Tento návrh byl následně předán Radě EU a ta rozhodnutím ze dne 13. července 2018 změnila akt o volbě členů Evropského parlamentu ve všeobecných a přímých volbách. A to je to, o čem bych tady chtěl mluvit a co tady vůbec nezaznívá, a připadá mi, že se tady projednává něco, o čem si možná mnozí poslanci jiných stran ani neuvědomují, co tady vlastně projednáváme. Rozhodnutí Rady totiž upravuje celkem osm článků, na kterých členské státy nalezly jednomyslnou - zdůrazňuji jednomyslnou - shodu, takže to podpořila i vláda hnutí ANO se svými koaličními partnery. Mně se jedná konkrétně o následující ustanovení. Jedná se o článek 1, který novelizuje stávající článek 1 tak, že poslanci Evropského parlamentu jsou v reakci na Lisabonskou smlouvu a v souladu s článkem 14 odst. 2 Smlouvy o Evropské unii nově uvedeni výslovně jako zástupci občanů Evropské unie. Tedy ještě jednou bych to chtěl zmínit, co se tady prosazuje - že europoslanci nebudou výslovně zástupci národních zemí, ale budou to zástupci občanů Evropské unie. A tuhletu globalizační politiku, tuhletu salámovou metodu hnutí SPD důrazně odmítá a nebudeme tyto návrhy podporovat. Takže jak prakticky, tak fakticky Brusel za souhlasu naší vlády, a je to vláda hnutí ANO, ČSSD a KSČM, což překvapuje zvláště v případě komunistů, kteří, ani jsem netušil, že do míry podporují bruselskou politiku, takže za souhlasu této vlády v podstatě odsouhlasili další oslabení národních států v Evropské unii. Poslanci v europarlamentu nebudou zástupci svých zemí, ale zástupci občanů celé Unie, což je pro nás v SPD zcela nepřijatelné, pro nás jako pro vlasteneckou stranu a stranu, která hájí národní zájmy. Vím, že v praxi samozřejmě většina stran v europarlamentu nehájí zájmy českých občanů a jsou v nadnárodních frakcích, které přímo práva a zájmy národních států a jejich občanů popírají. A je jedno, zda to je hnutí ANO, ČSSD, nebo ODS, či lidovci. U nás v SPD je to naopak. Naši europoslanci jsou členy vlastenecké frakce Identita a demokracie - ID. To je dobré vědět, jelikož v České republice politici vedou řeči o obhajobě národních zájmů, ale karavanu Bruselu směrem k odnárodnění a zrušení národních států táhnou v nezměněném tempu dál za souhlasu všech, kdo o tom mají sílu rozhodovat, včetně zástupců České republiky. Hanba jim!

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities