Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-07-12 ps2017-033-04-006-022 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 326/ - druhé čtení
Zadruhé,můjpozměňovacínávrhsetýkákácenídřevin.Jehoúčelemjepředloženínávrhuvytvořitvrámcizákonaodráháchconejjednoduššíprocesnípostupyprozajištěníbezpečnostidrážnídopravypřednečekanýmipádypoškozenýchstromů,alezejména,atozdůrazňuji,zdravýchstromůdokolejištěanáslednénajetívlakůnaspadlýstromkončícípřípadněvykolejenímvlaků.Cílemnavrženéúpravyjezejménachránitcestujícíaobsluhuvlaku,protožepádstromudokolejištěznamenáohroženíživotů,zdraví,bezjakýchkolinárokůnaodškodnění.Tadyktomu,pokudmohu,uveduičísla,kterámluvízavše.Vroce2016byloSprávouželezničnídopravnícestyevidováno206případůpádustromudokolejiště,alevroce2017jichbylodokonce706,vprůměrutéměřdvapřípadydenně.Pádystromůbylyzaznamenányvýznamnýmdílemjakzobvodůdráhy,takzochrannéhopásmadráhy.Navrhovanáúpravanepožadujelikvidacistromůvblízkostidráhy,naopakumožňujevzrůstdřevinatenmábýtvyššívzávislostinajejichvzdálenostiodtratě.Tímjetatonavrhovanáprávníúpravamnohempříznivějšíkzájmůmochranypřírodynežkupříkladuúpravaslovenská,kterástriktnězakazujevcelémochrannémpásmudráhybezohledunavzdálenostmísta,vkterémstromroste,stromyvyššínež3metry.Spádystromůjsmesemohlisetkatiminulépondělí,kdyžbylatavichřice,takvím,ženatrati260stályvlaky,mělyažtříhodinovézpoždění.Dalšímpozměňovacímnávrhemjenávrhomezinárodnídopravě.Jetopozměňovacínávrh,kterýmnavrhujivložitdozákonaodráháchnovýpojemmezinárodnídoprava.DefinicejepřevzatazprávaEvropskéunieamávýznamvliberalizovanémprostředípropřídělkapacitydopravnícesty.Pojemmezinárodnídoprava,sekterýmzákonpracujenaněkolikamístech-v§3odst.1,v§32odst.4aodst.5,nebo§34aodst.4-nenípřitomvzákonuvůbecdefinován.Dalšímpozměňovacímnávrhemjepozměňovacínávrhovysokorychlostnídopravě.Stávajícízákonobsahujepouzeprávníúpravudráhyproprovozovánívysokorychlostníželezničnídopravy,alezákonjižnedefinujevysokorychlostnídopravu.Navrhujiprotodozákonazačlenitpojemvysokorychlostnídoprava,kterýjepřevzatýzečtvrtéholiberalizačníhobalíčku.Vymezenívysokorychlostnídopravyjenezbytnéprostanovenímíryinvesticdovysokorychlostnídopravy.Další,cobychrádaupravila,jepředmětpodnikání.StávajícípředmětpodnikáníČeskýchdrah,jehožúpravajezroku2002,jepřekonanýazpůsobujevýkladovéproblémy.PodleplatnéhozákonaprovozujespolečnostČeskédráhypřímozezákonaveškerouželezničnídopravu,projejížprovozovánísijistátzřídil.PodlepřímozávaznéhonařízeníEvropskéuniemusívšakČeskédráhypostupovatpřizískávánípřístupunadopravníinfrastrukturuazejménanatrhveřejnýchslužebstejnějakoostatnídopravci.Protomnounavrženýpředmětpodnikáníakceptujenezbytnostpostupupodlenařízení13/70/2007vplatnémznění,tojestnezbytnásmlouvaoveřejnýchslužbáchprozajištěnídopravníobslužnostizkompenzacíveřejnýchrozpočtůnebokomerčnídopravabezsmlouvy.Čtvrtýželezničníbalíčekprostátemzřízenéželezničnídopravcestanovilpřechodnéobdobídesetlet,vekterémmajístátymožnostimplementovatliberalizacitrhuosobnídopravypostupněařízeně,abynedocházelokestrukturálnímotřesůmnaželeznici-tutoskutečnostřešínavrženépřechodnéustanovení-atímbudeprocesliberalizacetrhutransparentníprodopravcevčetněČeskýchdrahapředvídatelný.Vžádnémpřípaděnávrhneznamenázamezeníliberalizacetrhu.Dalšípozměňovacínávrh,kterýjeuvedenvsystémupodčíslem2955,setýkáspojovánívlaků.SoučasnáprávníúpravajiždnesumožňujeSprávěželezničnídopravnícesty,abypřipřetíženíkapacitydopravnícestyčinila...spočívajícívespojovánívlaků,alepouzejednohodopravce.Liberalizacítrhuosobníinákladníželezničnídopravyvšakstálečastějidocházíksituacím,kdyvícedopravcůpožadujestejnépřiděleníatraktivníkapacitydopravnícesty.AabySprávaželezničnídopravnícestynebylanucenazbytečněprohlašovatkapacitudráhyzapřetíženou,resp.abymohlavrámcisvýchopatřenípřipřetíženíkapacitydopravnícestypožadovatspojenívlakůrůznýchdopravců,mělbytentozákonprávětakovétospojovánívlakůrůznýchdopravcůumožnit.Jesamozřejmostí,žekespojovánívlakůrůznýchdopravcůmůžedocházet,pouzepokudtojetechnickymožné,azákonjednoznačněstanoví,kterýzdopravcůneseprávníodpovědnostzacestující.Dálejsemještěvložilapozměňovacínávrhpodpísmenem(číslem)3121,kterýsezabýváplatnostílicencestrojvedoucích.Všechnysvépozměňovacínávrhysamozřejměnačtuivpodrobnérozpravě.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.PaníposlankyněKovářová.PřipravísepanposlanecDolínek.Ještějednaomluva.PanposlanecŠpičákseomlouváoddokoncednešníhojednánízpracovníchdůvodů.Prosím,máteslovo.Poslankyně Věra KovářováDěkujizaslovo.Váženékolegyně,váženíkolegové,dovolte,abychvámpředstavilasvůjpozměňovacínávrh.Jednáseoúpravu,kdyseDrážníinspekcivracíoprávněnívýkonustátníhodozoruvevěcechdrahvevymezenéoblasti,tojestvoblastišetřenímimořádnýchudálostívdrážnídopravěajejichprevence,včetnědozorunadšetřenímmimořádnýchudálostí,kteréprovádíprovozovatelédráhyadopravce,atoabyjejichšetřeníbylozejménaobjektivněavěcněsprávnécodopříčinapřijímáníopatřenívpředcházenímimořádnýmudálostem.Návrhreagujenanegativnídopadynovelyzákonaodráhách,kterájeúčinnáod1.4.2017.Dlestatistickýchdatvývojenehodovostijednoznačnětotižvyplývázhoršeníbezpečnostnísituacenadráhách,kterábylamarkantnízejménavprvnímčtvrtletíroku2019.Zcelkovéhopočtumimořádnýchudálostí,kterýchjevícenež4tisíce,seDrážníinspekcezabývánebomůžezabývatpouzenepatrnoučástí,ccasejednáo60nehodaincidentů,kteréšetříročně,zatímcozapředešléúpravytobylycca2tisícemimořádnýchudálostí.Bezmožnostiprováděníprevencejerizikovznikuvážnýchnehodobrovskéapřípadyzposlednídobyukázaly,žekvážnýmnehodámrozhodněnebylodaleko.Výkonstátníhodozoruzároveňřešímožnostiinspektorůajejichvýjezdůnamístomimořádnéudálosti,anižbymuselaDrážníinspekcezároveňihnedzahájitšetření.Toznamená,jevrácenooprávněníproinspektory,abypřímonamístěmohlishromažďovatpodklady,zhodnotitstav,vyhodnocovatskutečnosti,ateprvepotéserozhodnout,zdajedanámimořádnáudálostvhodnátakzvanéhobezpečnostníhošetření.Nynísemůžerozhodovatpouzeodstolunazákladěoznámenýchskutečností,kterénejsouvždypřesné.Výkonstátníhodozoruzároveňřešímožnostiinspektorůkšetřenípracovníchpodmínekadůvoduselhávánílidskéhočiniteleprovozníchzaměstnancůvreálnémprovozu.Výkonstátníhodozoruřešíiprováděníověřovacíchpokusůanejrůznějšíchzkoušek.Navrhovanáúpravajeobdobná,jakomávyšetřovacíorgánproleteckénehodyaincidentyvČeskérepublice.Kesvémupozměňovacímunávrhusepřihlásímještěvpodrobnérozpravě.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.AposlednípřihlášenýdoobecnérozpravyjepanposlanecDolínek.Máteslovo,paneposlanče.Poslanec Petr DolínekDěkuji.Dovolte,abychvámtakéřeklněcokpárpozměňovacímnávrhům.Jedenjemůj,toječíslo2637,ktomusetakésamozřejměpřihlásímvnásledující,dalšírozpravě.Tensetýkájinéhozpůsobuúpravy,způsobu,jakbysemohlstát,resp.státníorganizacestaratprávěoželezničnípamátky.Takžepotombudeurčitěnaprojednánívevýborechavdalšíchdiskusích,kterýtenzpůsobbudepřijatstěžejní,abynakonecjednazúpravpřijatabyla,takabyskutečněželezničnípamátkybylyobstaráványamohlybýtbezproblémůvbudoucnuzachovány.