ps2017-026-10-002-032.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-02-13 ps2017-026-10-002-032 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.30 hodin) Já jsem tady měl už minulý rok velmi konzervativní odhad nákladů živnostníků , který jsem vyčíslil na 4 , 5 miliardy korun . Na serveru Hlídač státu je podobný výpočet . Skutečně ani nemám radost , že jsem se v tomto přiblížil pravdě . Ale další otázka , na kterou mi nebylo odpovězeno . Kolik to vše stojí stát ? Nejen software . Kolik lidí se celkově ve státní správě zabývá EET ? Nejenom pouze ti noví zaměstnanci , kteří byli přijati . Jaké jsou celkové mzdové náklady , náklady na vybavení kanceláří , na provoz a kolik celkově tyto náklady stojí daňové poplatníky ? To jsme se z RIA nedočetli a je to klíčová otázka , která míří na efektivitu podobného opatření . Takže otázky na paní ministryni zní : Kolik byly ty skutečné , nikoliv odhadované náklady na zavedení EET ? Kompletní . Kolik byly dosavadní náklady na jeho provoz , a nejenom na jeho provoz , ale na všechny zaměstnance , kteří se ve své činnosti zabývají EET ? Kolik státních zaměstnanců se muselo kvůli EET nejenom přijmout , ale kolik vůbec se jich EET zabývá ? Stejně tak platí mé otázky týkající se toho zvláštního režimu , který je vlastně papírovou obdobou EET . Takže my zavádíme novou papírovou byrokracii pro živnostníky , respektive vláda to navrhuje . Kolik se očekává výnos z tohoto zvláštního režimu a kolik bude náklad na všechny ty úředníky , kteří ty účtenky v krabicích a papírová hlášení budou přijímat , kontrolovat a archivovat ? Samozřejmě že těmito otázkami mířím k přiměřenosti a efektivnosti uvedeného režimu . Je to zatížení těch nejmenších nikoliv elektronickou , ale papírovou byrokracií . Nebylo by tedy lepší a efektivnější ten zvláštní režim a vůbec celé EET zrušit ? Kolik bude náklad na správu toho zvláštního režimu , té papírové evidence , kdy malý živnostník s tržbou do 200 tisíc korun za rok si bude jednou za čtvrt roku vozit krabice papírových účtenek ke kontrole na berňák ? Podle mě je to z pohledu efektivity úplný nesmysl . A poslední otázka : Jak je ošetřena důvěrnost dat v EET ? Jsou někde unikátní data , kde můžete identifikovat přesně podle provozovny , můžete vyhodnotit strukturu zákazníků , to , na čem ta provozovna nejvíce vydělává ? To jsou samozřejmě citlivé údaje , které mohou hrát roli v konkurenčním boji . A chci se zeptat , jak máme ošetřeno , že údaje neuniknou a nestanou se cennými a dobře placenými informacemi v obchodním styku . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám . Další vystoupí v rozpravě poslanec Skopeček , poté s přednostním právem pan předseda Fiala . Poslanec Jan Skopeček Děkuji pěkně za slovo . Paní ministryně mi tady špitla deset minut , tak já jí slibuji , že to bude možná i kratší . Vystupoval jsem samozřejmě k EET několikrát , ta diskuse byla přerušovaná , proto bych shrnul jenom ty nejdůležitější argumenty a hlavní principy , proč samozřejmě budu hlasovat pro to , aby ten zákon byl zamítnut v prvním čtení . První argument je , že EET je nástroj , kterým se stávají podnikatelé automaticky podezřelí . Otáčí se tak princip , kdy musí stát dokazovat , že někdo neodvedl daně , tak to musí ti podnikatelé dennodenně , 24 hodin online dokazovat , že jsou vlastně nevinní a že ty daně odvádějí dobře . Druhý argument je , že to je samozřejmě administrativní a byrokratická zátěž . Neplatí to jenom u podnikatelů , ale platí to i u státu , který musel zaměstnat další stovky a stovky zaměstnanců . Mě by zajímalo , paní ministryně , kolik to bylo lidí , kteří jsou díky EET nově na Finanční správě . Třetí argument je , že pokud chceme odstranit daňové úniky , tak to musíme dělat prostřednictvím úplně jiné cesty , a to cesty zjednodušování daňového prostředí v České republice , které je složité , a které je složité i podle řady mezinárodních organizací . Světová banka , která každoročně počítá počet hodin , které podnikatelé musejí využít na to , aby dokázali plnit daňové povinnosti a zaplatit daně , tak je to více než 200 hodin , a řadíme se tak jedno z nejhorších , nebo na nejhorší ne , ale na podprůměrné místo v rámci mezinárodního srovnání . Čili pokud chceme odstraňovat daňové úniky , musíme se jednak zaměřit na úplně jiný typ podnikatelů , protože věřím , že se tady v Poslanecké sněmovně shodneme , že živnostníci nejsou těmi , kteří by měli dominantně plnit státní rozpočet , že ani nikdy nebudou těmi , kdo budou dominantně plnit státní rozpočet , ať budou represe na podnikatele uvaleny jakékoliv , že daňové úniky a daňová optimalizace , byť je legální , probíhá nikoliv u živnostníků , ale především u velkých korporací , které si dokážou zaplatit velmi drahé právníky a v tom složitém daňovém systému , který tu desítky let zesložiťujeme , se dokážou pohybovat a najít tomu svému klientovi danou výhodu . To určitě živnostníci nedělají , ti prostředky na specializované daňové poradce a právníky nemají a bezesporu se trápí s administrativou , kterou na ně EET uvaluje . Rovněž odmítám to , že by EET vedlo k narovnání podnikatelského prostředí . Ještě nikde na světě podnikatelské prostředí nenarovnala žádná regulace . Trh přece musíme nechat fungovat bez jakýchkoli regulací nebo s minimem regulací . To je jediná cesta , aby na trhu vládly rovné podmínky a aby jeden typ podnikatelů neměl výhodu nad jiným typem podnikatelů . Je přece zřejmé , že tato administrativní zátěž EET bude dopadat více zejména na malé a střední podnikatele , protože velké obchodní řetězce si ke svému softwarovému systému , ke svým sofistikovaným pokladnám , které mají v těch obchodech dávno , nainstalují jenom nějaký doplněk a EET lehce zvládnou . Nicméně pro malého živnostníka , který si musí tu pokladnu pořídit , ale neplatí jenom pořizovací náklady , platí i každoměsíční náklady , co se týče připojení internetu nebo licence k softwaru , který je k EET potřeba , to samozřejmě má dramatický dopad , zejména na ty malé a střední podnikatele , nikoliv na ty velké . A závěrem snad jenom povzdechnutí , jak to vypadá , když máme dominantní stranu , která není ideově ukotvená , ale je to marketingové hnutí . Mluvím samozřejmě o hnutí ANO . My jsme minulý týden zaregistrovali , jak na ideové konferenci se hnutí ANO začíná velmi stavět za živnostníky , vymýšlí odstranění byrokratické zátěže , znovu se živnostníci stávají středobodem světa hnutí ANO . Ale problém je , že živnostníky zajímá hnutí ANO jenom na těch ideových konferencích . Pokud jednáme o skutečné legislativě tady v Poslanecké sněmovně , tak vidíme jednu a jednu další byrokracii , která se na živnostníky valí jedna za druhou . Takže hnutí ANO mělo minulý týden ideovou konferenci , teď o víkendu bude mít něco jako svůj sjezd , kde bude volit předsedu a své vedení . Bezesporu tam uslyšíme to , jakým způsobem se hnutí ANO chce nyní orientovat na živnostníky . Možná to opět zaplní stránky novin , možná z toho budou nadpisy na webech . Ale až budeme zase jednat v Poslanecké sněmovně , tak hnutí ANO sem se svou socialistickou vládou zase přinese další regulace a další omezení našeho podnikatelského prostředí . Na to chci velmi upozornit : Nenalítněme na marketing hnutí ANO , dívejme se na to , co je projednáváno v Poslanecké sněmovně , co skutečně hnutí ANO Poslanecké sněmovně předkládá , a to nemá se zastáním živnostníků nic společného . EET , její třetí a čtvrtá vlna , je dalším omezením živnostníků . A jak se říká , podle ovoce poznáš je . ANO prostě živnostníky rádo nemá , vybralo si je jako svůj terč , možná udělá ještě 20 ideových konferencí , kde se jich zastane , ale legislativa , kterou bude schvalovat v Poslanecké sněmovně , ta půjde proti zájmu živnostníků . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Další vystoupí v rozpravě poslankyně Kovářová . Pardon , s přednostním právem . . . (Poslanec Fiala z pléna dává přednost poslankyni Kovářové.) Takže definitivní pořadí - poslankyně Kovářová , poté s přednostním právem pan předseda Radim Fiala . Prosím , máte slovo . Poslankyně Věra Kovářová Děkuji za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , zazněla tady řada argumentů pro to , že nejsou jasné důkazy o tom , že EET přináší skutečně výrazné zvýšení výnosů na DPH . Zazněla tady také řada argumentů , které hovoří o zátěži pro ty nejmenší podnikatele . S tím musíme souhlasit . O to více nás překvapuje , že po pěti letech represivních opatření vůči drobným živnostníkům se náhle Ministerstvo financí probralo a říká , že chce usnadnit život drobným podnikatelům , že chce snížit byrokratickou zátěž pro drobné živnostníky a že začíná uvažovat o zavedení takzvané paušální daně pro živnostníky - neplátce DPH .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities