ps2017-026-09-005-021.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-02-12 ps2017-026-09-005-021 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.30 hodin) Návrh počítá s možností využít sníženou sazbu daně 2 % na celou nebo minimálně poloviční část hodnoty nemovitosti kupované k vlastnímu trvalému bydlení fyzickou osobou nebo více fyzickými osobami k jejich vlastnímu trvalému bydlení pro občany České republiky , EU a Evropského hospodářského prostoru . Sazba je tedy snížena na polovinu základní sazby . Stejná snížená sazba pro nemovitosti určené k bydlení se používá například v Nizozemí , které je demograficky České republice podobné . Osoba musí splňovat podmínku , že žádnou nemovitost určenou k bydlení nevlastní , ani nevlastní alespoň 50 % podíl na takové nemovitosti v České republice , ani v jiné zemi . Ověření vlastnictví nemovitostí danou fyzickou osobou na území České republiky by měl ověřit úřad na základě dotazu do katastru nemovitostí . Vlastnictví v Česku i mimo území České republiky a splnění dalších podmínek prokazuje daná fyzická osoba například čestným prohlášením . Návrh vychází z obdobné legislativy platné v jiných zemích EU , například Velké Británii , Řecku , Portugalsku , Itálii , Irsku , Nizozemí , Finsku atd . Podle finského vzoru je toto snížení sazby limitováno věkem kupujícího , který musí splňovat věkovou hranici dosažení 18 let . Spodní věková hranice je určena za účelem , aby nemohlo docházet k obcházení zákona rozdělením podílů na nezletilé osoby , a zároveň za účelem ochrany práv dítěte , které by nemohlo dané snížení využít na vlastní nemovitost , pokud by bylo podílníkem nemovitosti rodičů . Stejně jako ve Finsku je daná úprava tvořena mimo jiné také za účelem , aby se mohly dospělé děti od svých rodičů lépe osamostatnit a měly tak lepší možnost pořízení vlastního trvalého bydlení pro svůj plnohodnotný rodinný život . V návrhu je stejně jako v řecké , britské nebo portugalské legislativě omezena výše , do které lze využít sníženou sazbu daně . Konkrétně se má jednat o hodnotu 4 mil . Kč ze základu daně . Hodnota 4 mil . byla určena na základě výpočtu dle doporučení ČNB k hypotékám . V říjnu 2018 vchází v platnost doporučení ČNB , které stanovuje , že je nutné pro poskytnutí hypotéky mít k dispozici 20 % , měsíční splátka nemá překročit 45 % příjmů žadatele a celková půjčená částka nemá převýšit příjem žadatele za 9 let . Pokud vynásobíme průměrnou mzdu v ČR dvanácti měsíci a následně 9 lety , získáme 80 % částky , kterou si může žadatel půjčit v případě , že má naspořeno zbylých 20 % . Pokud dopočítáme 100 % této částky , získáme částku zhruba 4 mil Kč . Proto je hodnota pro sníženou sazbu daně určena na 4 mil . To znamená , že pokud kupní cena nemovitosti určené k vlastnímu trvalému bydlení bude například 3 mil . Kč , bude se platit daň z nabytí nemovitosti s využitím sazby 2 % . V případě , že kupní cena nemovitosti určená k vlastnímu trvalému bydlení bude například 6 mil . Kč , bude se platit daň z nabytí nemovitosti 2 % ze 4 mil . a 4 % z hodnoty 2 mil . Každý kupující platí daň sám ze svého podílu . Pokud tedy budou například dvě fyzické osoby splňující dané podmínky kupovat nemovitost za 8 mil . Kč a každá bude mít spoluvlastnický podíl ve výši 50 % , nebudou platit žádnou daň . Nebo budou platit daň sníženou . Obdobně , pokud budou nemovitost nabývat manželé splňující podmínky do společného jmění manželů , je stanovena hodnota pro sníženou sazbu daně na 8 mil . Kč . Tímto ustanovením podporuje dané nařízení společný a rodinný život . Podmínkou pro uplatnění snížené sazby daně je , že kupující budou mít v době konce lhůty podání a placení daně z nabytí nemovitosti již registrováno trvalé bydliště v dané nemovitosti , což doloží společně s přiznáním k dani z nabytí nemovitosti . Jde - li o občana jiného členského státu Evropské unie nebo společného Evropského hospodářského prostoru , místo doloží s přiznáním k dani z nabytí nemovitosti prokázáním místa hlášeného pobytu v dané nemovitosti . Tento návrh dále upravuje § 7 . Zásadní změnou v osvobození novostaveb je , že dané osvobození budou moci nově využívat nabyvatelé - fyzické osoby - pouze občané EU a Evropského hospodářského prostoru . Z dostupných informací víme to , co už tady bylo zmíněno . Takže to je ta druhá část . Kromě toho bych ještě představil druhý pozměňovací návrh , který je výrazně jednodušší . Od 1 . listopadu 2016 vstoupila v platnost novela zákona o dani z nabytí nemovitých věcí . Touto úpravou se také stanovilo , že nově platí daň z nabytí nemovitých věcí pouze kupující nemovitosti . Podle legislativy platné do 31 . října 2016 platil daň zpravidla prodávající , nový majitel pouze ručil za to , že daň prodávající skutečně zaplatil , ačkoli neměl žádnou možnost jej k tomu donutit . Pokud své povinnosti nesplnil , musel kupující uhradit daň státu za něj . Daň z nabytí nemovitých věcí je splatná formou zálohy hrazené nejdéle ke dni vypršení lhůty pro podání daňového přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí . Daňové přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí je poplatník povinen podat nejpozději do konce třetího kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci , v němž byl v katastru nemovitostí proveden vklad . Cena nemovitostí dlouhodobě roste , mnoho kupujících tak při koupi nemovitosti vynaloží veškeré své prostředky pro pořízení dané nemovitosti . Tito kupující poté mají problém v krátkém časovém horizontu obstarat dostatečné prostředky potřebné k platbě této daně . To může způsobovat zbytečné problémy v rámci nedoplatků a sankcí i lidem , kteří jsou jinak řádnými daňovými poplatníky . Tento návrh prodlužuje lhůtu pro podání daňového přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí o tři měsíce . Díky této úpravě tak budou mít kupující více času na obstarání prostředků k uhrazení své daňové povinnosti . Stát změnou není připraven o peníze , pouze se o tři měsíce posune cash - flow státu , které se navíc opět srovná . V prvním roce zavedení je proto možné , že se sníží výběr této daně maximálně o 25 % . Stát o tuto část nepřijde , pouze ji obdrží až v roce následujícím , ve kterém již výběr bude na standardní výši , nebo pravděpodobně i vyšší , protože tato úleva může pomoci mnoha kupujícím , kteří tak mohou uskutečnit více transakcí , ze kterých budou odvádět daň . Zavedení této změny je proto vhodné provádět nyní , kdy má ekonomika rostoucí tendenci . Tato úprava vychází vstříc většině společnosti . Díky této úpravě by se na straně státu mělo také snížit procento nedoplatků daně , a tedy také náklady na administrativu spojenou s vymáháním daně a případnými sankcemi . Proto vás potom poprosím ve třetím čtení o podporu těchto pozměňovacích návrhů . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Hezké odpoledne , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , budeme pokračovat v otevřené rozpravě , a to faktickou poznámkou pana poslance Munzara . Připraví se kolega Martínek . Máte slovo , pane poslanče , k faktické poznámce . Poslanec Vojtěch Munzar Ano , děkuji . Já bych chtěl vaším prostřednictvím zareagovat na pana poslance Martínka . On tady dalekosáhle vysvětloval ten návrh Pirátů . Já bych chtěl trošku polemizovat s jednou věcí , kterou on tady sice na mikrofon neřekl , ale je uvedena v důvodové zprávě toho pozměňovacího návrhu , že váš návrh považujete za vhodnější než zrušení daně z nabytí nemovitosti . Já bych chtěl jenom tady polemizovat s tím , jestli je to opravdu vhodnější , protože samozřejmě každé zavedení nějaké výjimky vyvolá vždy určité nerovnosti . Váš návrh nejde úplně špatným směrem , můj kolega poslanec Skopeček také přijde vlastně s nějakým návrhem , nicméně polemizuji s formulací , že to je vhodnější . Ale chci se zeptat na dva příklady , protože samozřejmě výjimkami se těžko posoudí všechny životní situace , takže se chci zeptat na ten váš návrh . Když si představíte , že se například manželé rozvádějí , nemají ještě vypořádáno SJM a jeden z nich si musí koupit nemovitost , tak podle toho , jak chápu váš pozměňovací návrh , se to na to nevztahuje . Na to bych chtěl odpovědět . A druhý příklad je , protože to vážete na trvalé bydliště , může se stát , že jeden z manželů kvůli dětem musí zachovat trvalé bydliště v původním místě kvůli spádovosti škol , tak na to by se to také podle toho vašeho návrhu nevztahovalo . To jsou třeba dva konkrétní příklady . Chtěl bych na to odpovědět , protože skutečně život přináší daleko složitější situace , než si můžeme tady ve Sněmovně i vymyslet pozměňovacími návrhy . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . Kolega Skopeček ještě posečká . Pan poslanec Martínek se hlásí také k faktické poznámce . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Tomáš Martínek Já jenom krátce zareaguji . Samozřejmě asi nelze pojmout zákonem úplně všechny situace , každopádně i při těchto situacích se může postupovat tak , aby dokázali manželé , když se dohodnou nějakým způsobem , tak aby k té snížené sazbě došli . Když nejdříve prodají nemovitost , dojde k vypořádání , nebo jeden prodá druhému nemovitost a bude řešit samozřejmě po té koupi . Možnosti tam určitě jsou . Samozřejmě by bylo skvělé pojmout úplně všechny situace , které mohou nastat , ale předpokládám , že v našem případě to samozřejmě nejde , ale je tam ta možnost , ke které se mohou dostat . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . Nyní vystoupení pana poslance Jana Skopečka , který je zatím posledním přihlášeným do obecné rozpravy . Máte slovo , pane poslanče . Poslanec Jan Skopeček Děkuji za slovo . Já bych chtěl v úvodu podpořit návrh Občanské demokratické strany mířící ke zrušení daně z nabytí nemovitosti . Důvodů je několik . Jednak si myslím , že bychom tím přispěli ke zpřehlednění u nás velmi složitého daňového systému . Když různé mezinárodní instituce hodnotí daňový systém , tak tu jeho složitost ilustrují i tím , že máme spoustu druhů daní . Právě daň z nabytí nemovitosti nebo i silniční daň je příkladem daně , která neznamená pro státní rozpočet dominantní příjem . Jak už tady zaznělo , je to do jednoho procenta celkových příjmů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities