ps2017-026-09-005-021.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-02-12 ps2017-026-09-005-021 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.20 hodin) Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . V tuto chvíli je do rozpravy přihlášen pan poslanec Munzar jako první . Poslanec Vojtěch Munzar Děkuji , pane předsedající . Dobrý den , dámy a pánové , vážení členové vlády . Na úvod možná začnu netradičně , protože bych chtěl vlastně poděkovat panu Raisovi za to , že se snaží napravit jednu nerovnost , která byla dána , že ve výlukách nebyly explicitně vyjmenovány jednotky v rodinných domech . Byla to chyba , že tam nebyly explicitně vyjmenovány . Našim občanům to způsobilo komplikace , i když smysl zákonodárce byl od začátku zřejmý . Bohužel ten výklad nebyl úplně ve prospěch našich občanů . Takže já to velmi vítám . Ale na základě toho chci ukázat jednu věc - že to ukazuje de facto na past určitých výjimek . Pojďme se tedy na daň z nemovitosti podívat trochu obšírněji . Jaký má vlastně dneska charakter ? Stát vybírá poplatek od našich občanů za to , že si na území naší země kupují nemovitost . Jiný charakter tato daň nemá . Je to vlastně podobné , jako kdybyste vybírali poplatek doma od svých dětí za to , že si v obýváku postavily stavebnici , kterou si ze svého kapesného koupily . Je to absurdní , ale přesně takový charakter má dneska daň z nabytí nemovitosti . Já to považuji za nejvíce absurdní daň v našem daňovém systému . Tím , že daň od roku 2016 platí kupující , ztratila veškeré zbytky logiky . Protože čím jiným dneska je tato daň než trestem , pokutou či penalizací , nazvěme to , jak chceme , za to , že si člověk kupuje nemovitost ? Klasické bydlení by přece nemělo být luxusem jen pro ty nejbohatší . Proto v podrobné rozpravě přijdu s návrhem na zrušení daně z nabytí nemovitosti . A protože jsme to už jednou v tomto volebním období předkládali jako samostatný návrh zákona , tak v tom návrhu uvedu i variantní snížení , abychom alespoň trochu pomohli občanům , když si pořizují vlastní nemovitost . Důvod , proč toto budu navrhovat za ODS , je následující . Jedná se - daň z nabytí nemovitosti - jednoznačně o dvojí zdanění . Stavitel odvedl DPH , kupující zaplatil daň z příjmu . Daň se tak vybírá z již jednou zdaněných peněz . To úplně normální není . Mimochodem zastánci často argumentují , protiargumentují DPH . Jenže jaká je přidaná hodnota pro hospodářství to , že soukromá osoba si kupuje nemovitost od jiné soukromé osoby ? Novostavby jsou přece osvobozeny . Takže skutečně tato daň znamená jenom vybírání poplatku od kupujícího za to , že si může , chce koupit nemovitost . V celé republice , zejména v Praze , ve středních Čechách , ale na celém území České republiky cena nemovitostí rapidně roste . Zrušením , či alespoň snížením této daně by se aspoň částečně ulevilo lidem , kteří si kupují vlastní nemovitost . Kromě toho , že roste cena nemovitostí , a to my vnímáme trh s bydlením velmi citlivě , tak roste i regulace poptávky od České národní banky . Všichni víme , že se zpřísnily hypotéky , zvyšuje se spoluúčast , zvyšují se nároky na toho , kdo si bere hypotéku . Takže dneska člověk , který si jde koupit nemovitost , musí mít naspořeno 20 , či spíše 25 % na spoluúčast a další 4 % na daň . Jenom pro vaši představu - pro mladého člověka , který si musí koupit byt za 3 miliony , protože zakládá rodinu , tak ta daň je 120 000 Kč . Pro mladou rodinu je to několikaměsíční příjem . A podle mě ty peníze mladá rodina dokáže využít daleko lépe než zaplacením daně z nabytí nemovitosti , například na koupi kuchyňské linky , na rekonstrukci a podobně . Takže ty peníze se z ekonomiky nijak neztratí , ale naopak podnítí hospodářský růst . Na dani se vybírá pouhé necelé 1 % z příjmu státního rozpočtu . Ve schváleném rozpočtu na rok 2019 vláda předpokládá příjem 12 , 3 miliardy korun , což se může zdát na první pohled jako veliká částka , nicméně je to skutečně necelé procento příjmů . Takže pro stát je to částka minimální , ale pro zodpovědného člověka , jenž se snaží zabezpečit vlastní střechu nad hlavou , jsou to zbytečné výdaje navíc . Zrušením této daně nebo jejím snížením také nebude nijak ohrožena funkce státu , zatímco spoustě lidem její zrušení ulehčí život . Ještě tady zmíním jednu věc , kterou jsem tady už říkal před rokem . Vzniká tady veliká nerovnost před zákonem , na kterou doplácejí běžní občané , protože již dnes existuje způsob , jak tuto daň neplatit , a to když neprodáváte nemovitost , ale prodáváte společnost , do které je vložena nemovitost jako základní jmění . Prodáváte společnost , tím se vyhýbáte zaplacení daně z nabytí nemovitosti . Takže na jednu stranu tu máme velké firmy , které si to dokážou přes své právníky zařídit , na druhou stranu tady máme běžného občana , který se chce postarat o své bydlení , zodpovědně přistupuje ke svému životu , chce zabezpečit bydlení pro svou rodinu , a toho trestáme čtyřmi procenty daně z nabytí nemovitosti navíc . Když jsem tady hovořil o regulacích , tak dneska je tendence regulovat stranu poptávky , ČNB hypotéky a stát například reguluje poptávku po bydlení touto daní . Jenomže upřímně řečeno , regulací poptávky se nijak potřeba bydlení nezmenší . My vidíme ten problém na straně nabídky . A řešením tedy není , že se vyberou 4 % daně od každého , kdo si jde koupit nemovitost a vydělá si na to , a potom část peněz poslat nějakým způsobem pouze někomu vybranému pro bydlení pouze někoho vybraného . Tam vidíme , že problém je nedostatek bytů . Stávající stav vede k tomu , že lidé , kteří si chtěli pořídit vlastní nemovitost , vzhledem k cenám a menší dostupnosti hypoték budou vyhledávat spíše nájemní byty . A tam je ten samý problém . Nedostatek bytů . Nájmy v konečném důsledku porostou . A místo aby mladí lidé investovali do svého bydlení , budou muset platit za půjčení cizí nemovitosti , a tím si zúží ve svém životě prostor pro vlastní úspory na spoluúčast hypotéky a právě na tuto daň . Podle mého názoru bychom měli podporovat vlastní snahu občanů o vlastní odpovědnost , kterou vlastnické bydlení přináší . A jednou z metod , která je velice rychlá a efektivní , státu to výrazně neublíží , je právě zrušení , nebo alespoň snížení této daně . Chtěl bych vás potom ve třetím čtení požádat o podporu tohoto našeho návrhu . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám . Další je přihlášen do obecné rozpravy pan poslanec Martínek . Poslanec Tomáš Martínek Vážené dámy , vážení pánové , nejdřív bych rád jenom krátce doplnil kolegu Munzara , který tady mluvil o možnosti , které využívají některé právnické osoby při prodeji celé právnické osoby . Tak podle informací od Ministerstva financí , kterou mám , považují takovou operaci , kde existuje fiktivní společnost za účelem pouze vlastnění jedné nemovitosti a jejího převodu , se to dá považovat jako obcházení zákona , takže pokud občané vědí o tom , že se něco takového stane a že se o tom dozví úřad , tak ten je schopen případně doměřit danou daň . Kromě toho bych chtěl zmínit , že jako Piráti podporujeme navrženou novelu . Podpoříme ji . Navíc předkládáme dva pozměňovací návrhy , které mohou ještě zlepšit fungování této daně ve prospěch občanů České republiky a které bych nyní rád odůvodnil . První se týká zavedení snížené sazby daně pro fyzické osoby , které nevlastní jinou nemovitost k bydlení . Tento návrh změny zákona má za úkol udělat vlastní bydlení více dostupným velké části populace . V době , kdy ČNB zvyšuje úrokovou míru a vytváří přísnější regulace v oblasti hypoték , se jeví možnost snížení daňového zatížení vlastního bydlení jako rozumné řešení . Dle doporučení ČNB by měl mít v tuto chvíli pro získání hypotéky žadatel k dispozici 20 % hodnoty . K tomu je nyní nutné také přičíst právě výši daně z nabytí nemovitosti , tedy 4 % , která se platí do tří měsíců od zápisu do katastru nemovitostí . Tento návrh přidává možnost využít snížené sazby daně z nabytí nemovitosti těm osobám , které kupují danou nemovitost pro své vlastní trvalé bydlení a zároveň žádnou jinou takovou nemovitost nevlastní . Daný návrh je dle našich odhadů vhodnější než úplné zrušení této daně . V případě úplného zrušení daně z nabytí nemovitosti by kromě významného snížení příjmu státního rozpočtu o více než 12 miliard došlo také ke zvýšení spekulativního a investičního kapitálu na nemovitostním trhu , což by z makroekonomického hlediska v dlouhodobém horizontu znamenalo nežádoucí zvýšení cen nemovitostí , a tím i snížení dostupnosti vlastního bydlení . Pokud by mělo dojít k zrušení této daně , musela by se najít jiná regulace na trhu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities