ps2017-026-06-025-040.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-30 ps2017-026-06-025-040 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.10 hodin) Musím také říct , že tu ale máme národního dopravce , České dráhy , a ty se pochopitelně té liberalizaci brání . Já tomu rozumím na jednu stranu , je to národní dopravce . Na druhou stranu , pokud budeme tady pořádat otevřené soutěže , tak je potřeba i částečně toho národního dopravce chránit . Myslím si , že oni oprávněně křičí , že se jim to nelíbí a že je potřeba přijít s legislativními návrhy , které postavení Českých drah s těmi ostatními dopravci srovnají , a mám pocit , že zatím toto se nestalo . Pokud se mýlím , budu rád , že se tak stane , protože pokud chceme opravdu ten trh otevřít , tak musí mít podmínky všichni stejné . Musíme se s tím problémem nějak porovnat , abychom učinili zákonu , a hlavně té evropské legislativě . Máme tady novelu zákona o dráhách , která je potřebná pro rovnou soutěž na poli železniční dopravy , ale konkrétní kroky , ty bych rád tady slyšel od pana ministra , které budou následovat tak , abychom neohrozili postavení Českých drah a zároveň proběhla liberalizace , proběhl ten trh na kolejích tak , abychom naplnili tento zákon , který je transpozicí skutečně evropské směrnice . Děkuji panu ministrovi za případné odpovědi . A samozřejmě my ten návrh zákona chceme propustit do výborů . Myslím si , že je tam spousta odborných záležitostí , které je potřeba vyřešit v rámci jednání hospodářského výboru , nicméně to byly takové mé úvodní dotazy , protože si myslím , ta problematika je natolik vážná - a chápu , že ne všichni vědí , jak funguje železnice . Já vím , každý z nás někdy jel vlakem , ale nemusíme vědět , jak je to s tou soutěží a s těmi kolejemi , to je mi jasné . Ale rozhodně pokud chceme , abychom měli kvalitní železniční dopravu , osobní dopravu , aby vlaky měly jinou úroveň , jiné standardy , aby došlo k rozvoji , k investicím v této oblasti , tak je potřeba samozřejmě mít kvalitní zákon , který pak budeme tvrdě uplatňovat v praxi . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Také děkuji . Nevím , jestli bude chtít někdo reagovat s faktickou poznámku . Nevypadá to . Prosím paní poslankyni Matušovskou . Prosím . Poslankyně Květa Matušovská Děkuji , pane předsedající . Děkuji kolegovi Adamcovi za spoustu připomínek , které k tomu měl , prostřednictvím předsedajícího , protože ohledně liberalizace národního dopravce a stejných podmínek pro všechny , samozřejmě v tomhle se shodneme . Protože pan ministr dopravy spolu s panem zpravodajem vás informovali o hlavních cílech této novely zákona , já bych k této novele měla pár připomínek . Jedná se o následující oblasti . Ráda bych , aby se zakotvila do zákona o dráhách existence hasičských záchranných služeb SŽDC , tj . Správa železniční dopravní cesty . Tato hasičská záchranná služba už v současnosti existuje , ale zákon na ni nemyslí nebo o ni nehovoří . Díky zákonnému zakotvení by se částečně usnadnilo obstarávání finančních prostředků na její provoz . Dále , co bych ráda , aby v té novele bylo - stanovení limitu pro formu náhradní dopravy , za kterou je poskytována finanční náhrada provozovatelem dráhy , a to s odkazem na přiměřenost ve vztahu k původní dopravě . Úprava by měla zabránit zneužití zákonného ustanovení . Doplnění práva drážního správního úřadu požadovat po provozovateli dráhy sběr čísel , licenci od strojvedoucích vlaků užívajících dráhu . Uvedené slouží ke znemožnění překračování povolených dob k vedení drážního vozidla strojvedoucím , když jiný nástroj není . Správa železniční dopravní cesty v praxi poskytovala tyto údaje drážnímu úřadu , právě data od dopravců , které sbírala na základě dohody , ale takový postup není možný pro neexistenci vysloveného zákonného zmocnění a byl právě některými dopravci napadán . To bych byla ráda . Potom bych tady měla pár připomínek k paragrafům , kdy v paragrafu 32 odstavci 3 je definice nezávislého přídělce , ale v dalších paragrafech se hovoří pouze o přídělci . Tady také ještě navážu na pana zpravodaje , kdy mluvil o vlečkách . V těch přechodných ustanoveních je uvedeno , že nelze vlečku , která je nyní provozována jako veřejně přístupná , prohlásit za veřejně nepřístupnou , protože se významně změnily informace v paragrafu 22 a . To může být vlastně i diskriminační pro dopravce , kteří v dobré víře prohlásili vlečky za veřejně přístupné , aniž by o tom musel rozhodovat Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře . A potom mám tady další připomínky , ale myslím si , že to rozebereme více na hospodářském výboru . Myslím , že projednávání zákona o dráhách na hospodářském výboru nebude snadné a bude spousta pozměňovacích návrhů , a doufám , že Ministerstvo dopravy - i když v těch připomínkových řízeních byly některé vypořádány záporně , tak doufám , že se domluvíme a určitě je vypořádá kladně . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji paní poslankyni . Mám tady omluvenku . Pan ministr zdravotnictví Adam Vojtěch prodlužuje svoji omluvu od 17 hodin do konce jednacího dne z důvodu neodkladných pracovních záležitostí . V tuto chvíli nemám dalších přihlášek do rozpravy . Stejně tak to nevypadá , že by se někdo hlásil z místa , takže rozpravu končím . Svolám kolegy do sálu . Pardon . Prosím pana ministra o závěrečné slovo . Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , cítím se povinen reagovat na to , co tady bylo řečeno , aspoň trošku . V každém případě vítám ty připomínky , protože si myslím , že jsou to přesně ty věci , které se mají řešit na hospodářském výboru . Na tu debatu tam se těším a jsem na ni připraven a budeme hledat nějaké kompromisní řešení , pokud to bude jenom trošku možné . Jenom bych chtěl možná odpovědět na tu jasnou otázku pana poslance Adamce , prostřednictvím pana předsedajícího . Za prvé , trošku bych korigoval ten název rozstřely , že to byla nějaká soutěž . Ona to úplně soutěž nebyla . My jsme prostě se rozhodli , že Českým dráhám jako národnímu dopravci umožníme přímé zadání do té doby , dokud nám to Evropská komise dovoluje , tak abychom jim opravdu nachystali prostředí na to , aby se mohly připravit na liberalizaci . Mají spoustu věcí z minulosti , které musí řešit , a stejně jako ostatní národní dopravci v ostatních zemích prostě mají právo na to , aby ten čas využily na přípravu . Takže to jim chceme poskytnout . Nicméně pro některé z těch tratí jsme dostali konkurenční nabídky a bylo jednoznačné , že ty konkurenční nabídky , pokud jsou srovnatelné , musíme vzít do úvahy . Některé z nich jsme vzali . Pro ty další , přímé zadání , které by měly probíhat v tomto roce , tu situaci vidíme jinak . Tam těch nabídek konkurenčních není . Tam spíše počítáme , že bychom Českým dráhám ty dálkové linky zadali přímým zadáním . Samozřejmě je tam ještě další balík tratí , které se zadávají ze strany regionálních tratí , to znamená ze strany krajů . Tam si to musí České dráhy obchodně vybojovat a pracují na tom velmi intenzivně a nevidím to nijak špatně . Já si myslím , že České dráhy budou mít docela velký prostor na to , aby se na liberalizaci připravily a aby nebyly znevýhodněny tím , že mají nějaké historické věci z minulosti . To je v podstatě všechno . A jak jsem říkal , těším se na debatu v hospodářském výboru . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . Má pan zpravodaj zájem o závěrečné slovo ? Nevypadá to . Budeme hlasovat o přikázání výborům k projednání . Jak již zaznělo , organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu . Pokud nikdo nenavrhuje jiný výbor , což nevidím , přistoupíme k hlasování . Zahajuji hlasování . Ptám se , kdo je pro přikázání garančnímu výboru . Kdo je proti přikázání hospodářskému jako garančnímu ? Děkuji vám . V hlasování číslo 141 je přihlášeno 179 poslanců a poslankyň , pro 144 , proti nikdo . Konstatuji , že návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu . Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru . Jsou návrhy na další výbor k projednání ? Pan poslanec Růžička .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities