ps2017-026-06-025-040.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-30 ps2017-026-06-025-040 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.00 hodin) Navrhováno je rovněž odstranění několika nedostatků právní úpravy , jež se v zákoně č . 266 / 1994 Sb . , o dráhách , ve znění pozdějších předpisů , objevily v průběhu projednávání návrhu novely tohoto zákona , následně publikované pod číslem 319 / 2016 Sb . Zejména dochází k novému vymezení veřejně přístupné i nepřístupné vlečky , k převedení působnosti ke schvalování návrhu plánu omezení provozování dráhy nebo její části z Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře na drážní správní úřad , nejde - li o dráhu celostátní nebo regionální nebo veřejně přístupnou vlečku . U vlečky veřejně nepřístupné se návrh plánu nově nebude zpracovávat , nebo k drobnému rozšíření kompetence Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře projednávat vybrané přestupky dle požadavků unijního práva . Převážná většina těchto úprav je rovněž relevantní z hlediska právních předpisů Evropské unie . Stejně tak je navrhováno odstranění dílčích nedostatků právní úpravy , jež se v zákoně č . 194 / 2010 Sb . , o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů , ve znění pozdějších předpisů , objevily v průběhu projednávání návrhu novely tohoto zákona , následně publikované pod číslem 135 / 2016 Sb . Jde o opravu chybných odkazů na zákon 134 / 2016 o zadávání veřejných zakázek . Děkuji za pozornost a žádám o podporu tohoto návrhu . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Také děkuji . Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Martin Kolovratník . Prosím , pane poslanče . Poslanec Martin Kolovratník Děkuji za slovo . Kolegyně , kolegové , dobrý podvečer . Teď ne v roli volební komise , ale zpravodaje tohoto návrhu zákona velmi krátce vystoupím , abych nezatěžoval vás , pro které drážní problematika není zásadní . Budeme to řešit na garančním hospodářském výboru . Jak bylo řečeno panem ministrem , je to novela zákona č . 266 / 1994 . Já ji vnímám jako zásadní . Je opravdu , možná mohu použít slovo , průlomová , protože ona přijímá , nebo implementuje do českého práva tzv . čtvrtý železniční balíček . Ten byl mezi orgány Evropské unie projednáván dlouho , jak to u této legislativy bývá , mezi léty 2013 až 2016 . V rámci toho balíčku bylo vytvořeno šest návrhů právních předpisů Evropského parlamentu i Rady a primárně tady ten tzv . čtvrtý železniční balíček si dává za ambiciózní cíl revitalizovat železniční prostor , udělat železnici ještě atraktivnější , zvýšit její konkurenceschopnost oproti jiným druhům dopravy , především tedy silniční , a zavést cosi , čemu i eurokomisařka Violeta Bulc říká one single market , tedy jeden společný dopravní trh pro celou evropskou železnici . Ty předpisy sestávají ze dvou pilířů . Jeden je technický a druhý je tržní . A to , co tady dnes s panem ministrem prezentujeme , je řešení právě toho tzv . tržního pilíře , tedy řešení problematiky liberalizace , postupného otvírání železničního trhu . A je potřeba vysvětlit , že tu část technickou , která řeší implementaci , popisuje implementaci technických norem , interoperabilitu a podobné otázky , zatím neřešíme , protože Česká republika využívá možnost prodloužení lhůty transpozice , a to až do 16 . června 2020 . Máme tedy vlastně rok a půl na to věnovat se pak následně těm technickým náležitostem . Nebudu zdržovat a znovu číst čísla evropských dokumentů . Pan ministr je zmiňoval . Když to velmi zjednoduším , předložený návrh dává možnost otvírání železničního trhu , vytváří a popisuje právní prostředí pro liberalizaci železničních služeb , kterou už Ministerstvo víceméně postupně začíná realizovat , a teď jí to tedy dává jakýsi pevný právní rámec . A ještě musím říci , že i tato novela logicky navazuje na předchozí novelu , kterou jsme tady ve Sněmovně diskutovali a schválili v roce 2016 , kdo jste tu v té době byl . V té době jsme i zaváděli existenci , vlastně vznikl tzv . Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře , který je vlastně tím nezávislým regulátorem a veškeré případné spory řeší v návaznosti na legislativu . Určitě také se přimlouvám a prosím za schválení , za podporu . Případné pozměňovací návrhy budeme projednávat na hospodářském výboru . Mohu avizovat , že určité množství jich bude . Už jsem měl avizováno , že bude zájem otvírat debatu právě těch vleček , jestli mají být veřejné , nebo neveřejné . Takže určitě na hospodářském výboru se budeme snažit najít vysvětlení a stanovisko , které považujeme za správné . Diskutujeme na SŽDC i o tzv . institutu přetížené dopravní cesty , co dělat , když už při žádosti dopravců se vlastně nevejdou všechny vlaky na ten - v našem případě je to především ten hlavní koridor směrem z Prahy na Moravu , i když si myslím , že ještě nenajdeme shodu celého sektoru a nebudeme tento trochu citlivý bod nakonec zařazovat do této novely a že ho třeba necháme na nějaké případné další projednávání zmíněného zákona . S panem ministrem jsme diskutovali , že nebude ministerstvo žádat o úpravu nebo zkracování lhůt . Měli bychom mít tedy dostatek času případné pozměňovací návrhy v rámci hospodářského výboru řádně projednat . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Také děkuji . Otevírám obecnou rozpravu , do které se mi přihlásil pan poslanec Adamec a paní poslankyně Matušovská . Jako první prosím pana poslance Adamce . Prosím , máte slovo . Poslanec Ivan Adamec Děkuji za slovo . Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , já trošku zdržovat budu a možná bych se vrátil i malinko do historie , kdy jsem působil ve Správní radě SŽDC , Správy železniční dopravní cesty , a už v té době jsme řešili liberalizaci železničního trhu , to znamená to , že nám Evropa nařídila oddělit koleje od vlaků . Ta jednání byla velmi intenzivní , nebyla úplně jednoduchá . A musím říct , že dodnes nejsem přesvědčen o tom , že Evropa toto dělá správně . A docela musím říct , když jsem byl na návštěvě za evropské peníze v rámci projektu ve Švýcarsku , kde jsme porovnávali švýcarskou železnici , která je takovým vzorem pro všechny svou přesností , svým výkonem , tak jak je to tam uděláno , tak když jsme otevřeli problematiku unbundlingu , to znamená oddělení kolejí od provozu , tak se nám Švýcaři trošku smáli a říkali , že to je jeden z hlavních důvodů , ne tedy jediný , kdy oni radši budou přidruženými členy Evropské unie , ale nikoli řádnými , protože oni nikdy na tuto praxi nepřistoupí . A já si myslím , že mají pravdu . Ale my jsme bohužel v tuto chvíli , v uvozovkách bohužel , členy Evropské unie , musíme se řídit evropským právem . Evropa to takto řeší . A já znovu opakuji , že si nemyslím , že to je úplně ideální . Je pravda , co tady bylo řečeno . Tento návrh zákona je hlavně transpozicí tržní části čtvrtého železničního balíčku a ten byl právě schválen z důvodu vytvoření podmínek pro hospodářskou soutěž v železniční dopravě . A když vypíchnu ten hlavní cíl , který už tady byl řečen , že hlavním cílem navrhované právní úpravy je v obecné rovině v souladu se směrnicí EU / 2016 / 2370 dokončit vytvoření jednotného evropského železničního prostoru se společnými pravidly , který zavedla směrnice 2012 / 34 / EU , a umožnit ve zvýšené míře hospodářskou soutěž na vnitrostátním trhu železniční dopravy a rovný přístup k železniční infrastruktuře . Tolik hovoří teorie . A teď se pojďme trochu podívat , jak to vypadá v praxi . V minulosti Ministerstvo dopravy , resp . v minulém roce , uskutečnilo několik tzv . rozstřelů neboli interních soutěží mezi provozovateli železniční dopravy na provozování několika rychlíkových linek , čímž stát ušetřil stovky milionů . To , že pak je rozdal na jízdném , nebo na slevy na jízdném , tak to bylo politické rozhodnutí , to bych tady nekritizoval , to je jenom moje takové povzdechnutí a omlouvám se za to . Ale pravda je , že podle mých informací v letošním roce s tímto formátem Ministerstvo dopravy už nepočítá a že - aspoň vycházím ze zprávy tiskového odboru Ministerstva dopravy , který říká , že institut tzv . rozstřelů v letošním roce zřejmě nevyužijeme , i po konzultacích s dopravci bude pro ministerstvo prioritou namísto rozstřelů nastartovat režim řádných nabídkových řízení , řekla Lenka Rezková , mluvčí Ministerstva dopravy . A teď nevím , jestli mám správnou informaci . Mám pocit , že zatím žádné nabídkové řízení neběží . Ale pokud se mýlím , tak samozřejmě rád uvěřím panu ministrovi , že je to jinak . A zajímalo by mě , v jaké době na jakou linku , kdy výběrové řízení vypíšete , a asi v tuto chvíli možná , jestli už nějaké bylo vypsáno v minulosti za vašeho působení , tak bych rád věděl , kde to bylo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities