ps2017-020-06-003-065.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-31 ps2017-020-06-003-065 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.30 hodin) Výčet systémových pochybení je dlouhý , popisuje chyby v žádostech , chyby v termínech , samozřejmě i chyby v účelu použití dotace apod . Pochybení rovněž NKÚ spatřoval v nedostatečné kontrole , kdy MŠMT prověřovalo dotace pouze ve dvou případech , v projektech za 15 milionů korun , ačkoli došlo ze státního rozpočtu k podpoře projektů za více než 3 miliardy korun . Jak říkám , jsou to pro mě zcela neuvěřitelná pochybení , která byla jako nálezy NKÚ učiněna opakovaně i při dalších kontrolách . Nejde nezmínit , že výsledkem kontrolních akcí NKÚ zaměřených na poskytování dotací na podporu sportu bylo podání čtyř trestních oznámení a podání 25 oznámení na podezření z porušení rozpočtové kázně . Když k tomu přidám zásah Policie České republiky z května loňského roku , který probíhal v souvislosti s rozdělováním dotací na podporu sportu , pak jen podtrhnu doslova kritický stav , do kterého se systematická podpora sportu v Česku dostala a ze kterého se jen velice komplikovaně a složitě dostává . V této souvislosti pouze doplním , že zásah policie měl tak fatální dopad na odbor sportu na MŠMT , že mimo obviněné znamenal bezprostřední odchody referentů , vedoucích oddělení nebo ředitele odboru sportu . Milé dámy a pánové , kolegyně a kolegové , pochybuje ještě někdo z vás o tom , jak zásadně nutná a potřebná je změna , která musí nastat , aby mohla začít fungovat profesionální , systematická a cíleně vedená podpora českého sportu ? Já spolu s ostatními předkladateli novely zákona o tom nepochybuji . Jako první a nezbytný krok ke změně společně prosazujeme vytvoření nového ústředního orgánu státní správy , který bude mít zároveň vlastní rozpočtovou kapitolu ve státním rozpočtu , navrhujeme vznik Národní sportovní agentury . Odpovím možná dříve , než se zeptáte - ne , nebude to nové ministerstvo s často náročným a komplikovaným systémem fungování a někdy i velmi těžkopádným aparátem . Jsem společně s ostatními předkladateli tohoto návrhu zákona přesvědčen , že pro naplnění očekávání nejen sportovního prostředí , ale i široké veřejnosti není nezbytné zakládat nové ministerstvo , přestože to zaznívá z návrhů některých zástupců sportovního prostředí nebo od některých kolegů z Poslanecké sněmovny . S ohledem na předchozí zákonodárnou praxi , zkušenost a historii při vyčleňování specifických částí kompetencí z ministerstev , jako je právě navržené vyčlenění sportu z resortu Ministerstva školství , se osvědčil model , při němž tyto kompetence přecházejí na nový , další ústřední orgán státní správy , nikoli však na úrovni nově zřízeného ministerstva . Pro příklad uvedu , že tento model byl použit při vzniku Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí nebo Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře . Za předkladatele novely zákona jsem přesvědčený , že uvedený postup má svou logiku , též s přihlédnutím k zákonu o státní službě a jeho prováděcím právním předpisům , zejména pak nařízení vlády č . 92 / 2015 Sb . , o pravidlech pro organizaci služebního úřadu . Rád bych v této souvislosti poznamenal a s plným přesvědčením prohlásil , že ačkoli se předloženým návrhem zákona jedná o vyčlenění sportu z resortu školství , tak je potřeba celou sportovní oblast považovat za tak zásadní pro celou naši společnost , že navržená agentura bude mít některé atributy - a opakuji , jen některé atributy - podobající se ministerstvu . A právě i proto je agentura navržena jako ústřední orgán státní správy mající vlastní rozpočtovou kapitolu . Pokud se ptáte , proč si myslíme , že je to takto správně , odpovím jednoduše . Od té doby , co se pohybuji ve sportovním prostředí jako funkcionář , potažmo poslanec a vládní zmocněnec , se snažím vést debaty a diskuse s rodiči sportujících dětí , trenéry , učiteli a učitelkami tělocviku , zástupci sportovních svazů , největších sportovních klubů , probíráme sport s kamarády sportovci , jako jsou Radek Štěpánek , Jarda Jágr nebo Pavel Nedvěd , jsou to mí dobří přátelé , a další , kteří se již také pomalu dostávají ve sportu na tzv . druhý břeh . A jsem po těchto debatách jednoznačně přesvědčen , že sport je součástí úplně celé společnosti . Sport se prolíná do sportovních aktivit předškolních dětí , dětí ve školách , studentů na univerzitách , týká se mnoha z nás , kteří jsme zapsáni v profesionálních , poloprofesionálních či amatérských sportovních klubech , v jednotách a spolcích , ve kterých nalézáme vlastní naplnění a satisfakci ze sportovních výkonů . Sport se jednoznačně stává nedílnou součástí života i řady našich seniorů a to mě velmi těší . Asi tady všichni také vnímáme fakt , že sport je základním atributem zdravého života a nástrojem pro udržování fyzické i psychické kondice našich dětí , potažmo i dospělých . Vnímáme to , že sport má zásadní význam jako preventivní nástroj proti vzniku onemocnění a hraje významnou roli při předcházení důsledkům nadužívání informačních technologií na úkor přirozeného způsobu trávení volného času . Sport má důležitou roli při posilování prevence kriminality , protidrogové prevence a jiných sociálněpatologických jevů . Dámy a pánové , milé kolegyně a kolegové , při vší úctě k celému kulturnímu prostředí , dovolte mi uvést určité srovnání sportu a kultury . Oblast sportu je z pohledu celospolečenského dopadu oblastí stejně významnou , jako je oblast kultury . Kultura je na rozdíl od oblasti sportu spravována ministerstvem a dvěma státními fondy jako nástroji Ministerstva kultury pro rozdělování dotací . Kdežto sport je celospolečenský fenomén stejně jako kultura , ale působnost státu v této oblasti je vykonávána pátou sekcí v rámci resortu školství . Úspěšní sportovci šíří dobré jméno naší země v zahraničí , stejně jako umělci nebo vědci . Budoucnost dětí je významně spjata se sportem , stejně jako s kulturou či vědou . A přes to všechno doposud nenašel sport jako celospolečenský fenomén vlastní místo mezi ústředními orgány státní správy . Dámy a pánové , ze všech důvodů a skutečností , které jsem zmínil , a věřím , že i dostatečně odůvodnil , si dovolím tvrdit , že námi předkládaný návrh novely zákona o vytvoření ústředního správního úřadu pro oblast sportu je fakticky jediným možným řešením nastalé situace , kterou už nelze dále přehlížet . V souladu s vládním prohlášením ANO a ČSSD proto navrhujeme , aby - jak jsem již několikrát zmínil - nesla tato instituce název Národní sportovní agentura . Hlavním úkolem agentury bude vytvoření nového systému státní podpory sportu , který ve spolupráci s krajskými a obecnými samosprávami zajistí systematickou , cílenou a účelně vedenou pomoc a podporu sportu na všech úrovních . Jsme si vědomi , že nemůžeme samosprávám ukládat žádné úkoly . Můžeme jim však pomoci finančně a metodicky . Společně se samosprávami můžeme podporu sportu z centrální úrovně lépe plánovat a koordinovat . Cíl je tedy naprosto jasný - restart fungování sportovního prostředí , profesionální , systematická a cíleně vedená podpora českého sportu a snížení finanční náročnosti sportu , která jde především na vrub rodin a domácností . Ano , největší zdroj finančních prostředků směřujících do sportu u nás skutečně představují domácnosti . Podle studie KPNG činil v roce 2017 podíl prostředků domácností na celkové spotřebě sportu 81 % . Až pak následovaly peníze z veřejných zdrojů . Dle všech potřebných formálních náležitostí prošel poslanecký návrh novely zákona o podpoře sportu připomínkovým řízením a v polovině srpna jej vláda schválila s tím , že navrhuje určitá doporučení . Pevně věřím , že novela projde prvním čtením , a proto považuji za vhodné tato doporučení dále prodiskutovat , některá z nich zohlednit a ideálně je i do novely zákona zapracovat . Za klíčové považujeme doporučení Legislativní rady vlády , která konstatuje , že pro potřeby novely zákona je žádoucí precizně zpracovat přechodná ustanovení , která zcela jasně stanoví plán a harmonogram , vytyčí po určitou dobu společné kompetence starého a nového úřadu a rovněž popíší průběh delimitace funkčních míst odborníků z odboru sportu pro potřeby agentury . Jelikož se v navrhované novele zákona počítá i s určitými změnami kompetenčního zákona , které spočívají v přesunu kompetencí v oblasti sportu z MŠMT na Národní sportovní agenturu , navrhujeme rovněž upravit zákon o střetu zájmů , a to s cílem vytvořit podmínky k tomu , aby v čele agentury mohl být kdokoli , kdo splní podmínky potřebné pro tuto pozici a koho na návrh premiéra schválí vláda . Zcela odpovědně říkám , že tato pozice by měla zůstat otevřena i poslanci či senátorovi Parlamentu České republiky . Možná se mě opět zeptáte proč . No proto , že by naprosto jednoduše došlo k posílení prestiže a postavení Národní sportovní agentury , a to jak v rámci státní správy , tak i na mezinárodní úrovni .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities