ps2017-020-06-003-065.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-31 ps2017-020-06-003-065 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.20 hodin) Co mě ale opravdu štve , a možná bych pro to našel i jiný výraz , když v televizi každou chvíli slyším nebo v novinách čtu o nových a nových kauzách při přidělování sportovních dotací . Tohle se mi příčí , protože vidím , jak to degraduje celé sportovní prostředí , jak to znedůvěryhodňuje všechny ty , kteří v tomto sportu poctivě pracují a dělají to s láskou a velkou obětí na úkor svého volného času , svých rodin a nejbližších a často s použitím svých vlastních peněz , které opravdu nejsou malé . Když jsem se jako zástupce ANO podílel na přípravě programového prohlášení vlády a jednali jsme se zástupci sociální demokracie , jasně jsme se shodli , že se sportem musíme pohnout a vytvořit novou entitu , která bude nově oblast podpory sportu v České republice řídit . A přestože ho znáte , já si dovolím pro vás všechny , kolegyně a kolegové , odcitovat část znění tohoto uzavřeného programového prohlášení : " Vládní zmocněnec pro sport , podřízený předsedovi vlády , bude ve spolupráci s Ministerstvem školství , mládeže a tělovýchovy koordinovat oblast státní podpory sportu a definovat institucionální , finanční a legislativní parametry pro vznik nové centrální autority , Národní sportovní agentury , která bude komplexně zajišťovat realizaci státní politiky v oblasti podpory sportu a pohybových aktivit obyvatelstva . " Takže dámy a pánové , tady to máme . Do prvního čtení je předložena technická novela zákona o podpoře sportu , která upravuje to klíčové , a to je , že dává možnost vzniku Národní sportovní agentuře . Agentuře , která bude mít za cíl komplexně zajišťovat realizaci státní politiky v oblasti podpory sportu a pohybových aktivit obyvatelstva , tedy nás všech . Chci teď na tomto místě poděkovat všem , se kterými jsem měl tuto technickou novelu možnost komunikovat a připravovat , což bylo napříč politickým spektrem , a kteří se pod ni posléze i připodepsali . Ještě jednou děkuji . Z jednání , která vedu se zástupci sportovního prostředí , vyplývají jednoznačně závěry a doporučení , nejen že to je potřebné , ale je nutné změnit a nastavit nové podmínky podpory sportu tak , aby odpovídaly významu sportu jako veřejně prospěšné činnosti . Při poskytování podpory sportu je naprosto klíčové klást důraz na rychlost , přehlednost , transparentnost , předvídatelnost , stabilitu a průběžnou informovanost . Asi se ptáte , co myslím tou rychlostí . Uvedu konkrétní příklady . Není absurdní , aby se Jizerská padesátka , která se koná v lednu , dostala jako žádost o projekt ve výzvě v červnu a dotace jí byla přidělena v září nebo až v říjnu , tedy devět měsíců poté , co dojel i poslední závodník tohoto skvělého a prestižního závodu ? Tou rychlostí myslím také to , že malý klub , který si v prosinci požádá o dotaci na podporu své činnosti , obdrží dotaci v srpnu následujícího roku , tedy opět až po osmi měsících , co podal žádost . Já se ptám , jak může sportovní prostředí efektivně a účelně fungovat , což se od něj samozřejmě očekává , když vlastně pořádně neví , jestli mu dotace bude přidělena , jestli nebudou změněny podmínky dotace během doby od vyhlášení výzvy po udělení dotace a vydání rozhodnutí . Chci tady říci , že rychlostí nevnímám to , že by se peníze bezhlavě a slepě posílaly všem , kteří o ně požádají , ale že je sportovní prostředí průběžně informováno o přípravách výzev , o podmínkách a kritériích , za kterých je možné finanční podporu získat , že jsou s nimi , tedy sportovním prostředím , připravované změny konzultovány a že tak nedochází k chybám a zbytečným administrativním a byrokratickým obstrukcím , právě kvůli kterým často dochází k tomu , že kluby , svazy a prostě celé sportovní dění dlouho čeká na požadovanou finanční podporu . Tady vidím nutnost a principiální změnu přístupu poskytovatele dotace ke všem žadatelům o dotaci . Dále jsem zmínil přehlednost . Zde mám na mysli především vytvoření funkčního rejstříku sportovců , trenérů a sportovních funkcionářů , ale také zavedení rejstříku sportovišť . Vždyť centrální autorita , tedy Ministerstvo školství zodpovědné za oblast sportu , v současné době pořádně ani neví , kolik je aktivních sportovců , trenérů , klubů , hřišť a sportovišť . Ptám se tedy - je možné v takovém naprosto nepřehledném prostředí udělovat správně a včas , přehledně a efektivně sportovní dotace , které český sport drží nad vodou ? Je možné v takovém prostředí očekávat , že se nám s podporou státu podaří vychovat nové olympijské vítěze nebo že se nám podaří ke sportu , sportování a sportovní činnosti přilákat většinu naší společnosti ? Podle mého názoru určitě ne . Takové prostředí tomu jednoznačně nenahrává . Nemůžeme se proto divit , když na poslední zimní olympiádě hrála čtrnáctkrát norská hymna , osmkrát holandská a pětkrát rakouská , a nebýt naší fantastické a poměrně autonomně fungující Ester Ledecké , tak bychom tu naši hymnu neslyšeli ani jednou . Ty země , které jsem zmiňoval , Norsko , Holandsko či Rakousko , nejsou velké jako Spojené státy americké nebo Rusko . Jsou podobně velké , jako jsme my , ale ve svých systémech mají vyprecizované - není to přesně to , co nám chybí ? - přehlednost , transparentnost , jasné zacílení podpory a s tím související efektivitu vynaložených prostředků . Mají prostě to , co nám na centrální úrovni chybí . Proto když začneme tím základním , to je rejstříkem , bude pro potřeby přehlednosti rovněž důležité zavést digitalizaci sportovního prostředí , ať už v rámci elektronické evidence sportovců pro účely přesnějšího a rychlejšího přerozdělování dotačních prostředků , nebo pro účely efektivní kontroly . Teprve po reálném zprovoznění takovýchto opatření budeme moci mluvit o základních prvcích přehledného sportovního prostředí . Zmínil jsem také transparentnost , předvídatelnost a stabilitu . Tato kritéria , resp . tyto nutné podmínky k sobě neodmyslitelně patří a jsou základními stavebními kameny pro rozvoj sportu , protože každá sportovní organizace potřebuje pro svou činnost vědět , za jakých podmínek jí bude poskytnuta podpora ze strany státu a ideálně také v jaké výši . Pro svůj rozvoj potřebuje znát , za jakých podmínek bude moci případně dosáhnout i na podporu vyšší , nebo případně na podporu jinou či další z jiného finančního zdroje . Dovolím si tvrdit , že téměř každá sportovní organizace řeší vícezdrojové financování . Co ale rozvoji českého sportu v posledních letech způsobilo největší problémy , byla absence systematického přístupu . Téměř v pravidelných intervalech se střídali noví ministři školství , s každým jedním novým ministrem přišel i jiný způsob uchopení podpory sportu . Za posledních deset let se na resortu školství vystřídalo třináct ministrů . A v takovém prostředí se opravdu jen velmi těžko vytvářejí fungující systémy . A já se ptám - nebude právě v novele zákona námi navržené šestileté funkční období předsedy agentury tím , co tyto nutné podmínky pro rozvoj sportu v podobě transparentnosti , předvídatelnosti a stability zajistí ? Nebude právě toto vytvářet potřebný prostor pro systematický přístup ke sportu ? Dovolím si odpovědět , že ano , že bude . Možná si , milé kolegyně a kolegové , pro sebe teď říkáte , co nám to tady ten Hnilička povídá , kde k tomu přišel , že nám tvrdí , že to je právě takhle . No , dovolím si na tomto místě použít kontrolní závěry Nejvyššího kontrolního úřadu , které mám i tady s sebou , mohu popřípadě i ukázat , závěry ze čtyř posledních kontrol provedených na MŠMT v letech 2011 až 2016 . Konstatují , že se při poskytování dotací ze státního rozpočtu jednalo o systémová pochybení MŠMT při poskytování dotací na podporu sportu . Uvedu několik příkladů . MŠMT přidělilo dotaci ze státního rozpočtu ve výši 4 , 5 milionu korun příjemci , který vypracoval žádost o dotaci jedenáct měsíců po stanoveném termínu a zároveň vůbec nesplňoval stanovené podmínky programu . Nebo třeba když MŠMT poskytlo dotaci na projekt , na který žadatel podporu nepožadoval . Konkrétně MŠMT poskytlo dotaci ze státního rozpočtu ve výši 250 tisíc korun příjemci na projekt , přestože v žádostech o poskytnutí dotace žadatel o podpoření tohoto projektu vůbec nežádal . Není pro mně zcela neuvěřitelný závěr a nález NKÚ , že MŠMT neoprávněně vynaložilo peněžní prostředky státního rozpočtu a porušilo rozpočtovou kázeň tím - a teď mě , prosím , dobře poslouchejte - že poskytovalo dotace na základě žádostí o dotaci , které byly vyhotovené až poté , co bylo vydáno rozhodnutí o jejím poskytnutí .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities