ps2017-019-05-005-032.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-18 ps2017-019-05-005-032 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.30 hodin) Otázkou tak je , zda bylo vůbec možné eNeschopenku připravit zavčas , i kdyby na ní aparát Ministerstva práce a sociálních věcí pracoval dnem i nocí . Bývalá paní ministryně za hnutí ANO , paní ministryně Němcová , každopádně v minulosti usoudila , že nikoliv , a tak raději připravila zrušení celého projektu , což si možná někteří z vás pamatují . Já můžu dnešní paní ministryni Maláčové vyčítat kdeco , ale určitě ne to , že by za současný stav nesla vinu . Na to je ve funkci příliš krátce . Ale platí , že už nyní nese veškerou odpovědnost za to , že eNeschopenka skutečně začne jednou fungovat . Podle důvodové zprávy to má být v roce 2021 . Jestli jsem správně zaznamenal , paní ministryně tvrdí , že se to dá stihnout do roku 2020 . Podklady k předloženému zákonu jsou nicméně natolik děravé a vágní , že příliš velkou důvěru v tato data , to znamená rok 2020 , já osobně určitě nemám . A to je pro mě velký problém , protože tu současně máme socialistický návrh na zrušení karenční doby . Pan premiér se nechal , a to je evidentní , dost nahlas slyšet , že svůj souhlas s návrhem svého koaličního partnera podmiňuje právě rozjezdem eNeschopenky . Jenže ta se nerozjede dříve než za dva roky , tedy pokud platí zmíněná důvodová zpráva nebo optimismus paní ministryně Maláčové , v opačném případě to bude trvat ještě o pár let déle . Já bych se chtěl proto zeptat : Je možné vzít pana premiéra za slovo a oddechnout si , že karenční doba zůstane v platnosti minimálně až do vyřešení eNeschopenky ? Doufám , že tady zazní odpověď . A za další . Anebo bude platit premiérské slovo Andreje Babiše jen do příštího dne , nebo do nových instrukcí podle PR týmu ? Chci panu premiérovi Andreji Babišovi tentokrát pro jednou věřit a chci věřit , že když nás vláda nutí hlasovat o odsunu eNeschopenky , tak nás současně nebude nutit hlasovat o rušení karenční doby , tedy o opatření , které bude mít negativní dopad na celý firemní sektor a ve výsledku i na samotné zaměstnance . Pan premiér navíc nebyl pro jednou originální , to je evidentní , protože zavedení eNeschopenky od počátku podporovali také všichni zaměstnavatelé a jsou to také oni , kdo ji současně vnímají jako součást debaty o případném novém nastavení nemocenské a změn v karenční době . Na závěr mi dovolte obecnou poznámku . Celá anabáze s eNeschopenkou ukazuje , jak moc je důležité mít na ministerstvech kvalitní aparát , odborníky a legislativce , kteří jsou schopni připravit kvalitní návrhy a poslat je do standardního legislativního procesu . Jakmile si resorty tuto cestu zkrátí nebo začnou prosazovat své zájmy prostřednictvím pozměňovacích návrhů až na půdě Sněmovny , nedopadá to podle mých zkušeností obvykle dobře . Za viníky bohužel jsou pak často považováni poslanci , ve skutečnosti jsou to ale vládní resorty a jejich ministři a vláda . Jestli mi v této chvíli opravdu začíná něco vadit na vládě Andreje Babiše , tak je to právě opakovaně prokázaná neschopnost tento trend zastavit . Je to vláda Andreje Babiše , která naopak kvalitu legislativní práce dál snižuje , přivádí do ní chaos a nepořádek . Ale to už není příběh eNeschopenky , ale také vizitka této vlády . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . Přeji hezký večer . Nyní tedy s přednostním právem předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura . Připraví se ve standardním pořadí paní poslankyně Pekarová . Prosím . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . Paní ministryně , kolegyně , kolegové , mé vystoupení bude o něco delší než mého předřečníka . Já už jsem dneska avizoval u jiného bodu , a to bylo u čínské medicíny , že když se něco nepovede , tak se pak tváříme , že něco se omylem stalo , jako by za to nikdo nemohl . Za tento stav , ve kterém jsme v tomto konkrétním bodě , je jednoznačný viník a jmenuje se Česká strana sociálně demokratická a její bývalá ministryně , její poslanci . Jednoznačný spoluviník , což jsou dnešní koaliční partneři , jsou poslanci hnutí ANO a poslanci KSČM . Potom své tvrzení doložím statistikou hlasování z minulého volebního období . Pan poslanec Bauer to řekl kulantně . Důvodová zpráva je opravdu zdrcující , důvodová zpráva , kterou napíše nový ministr , který přichází z opozice a nenechá nit suchou na předchozí vládě , kterou dlouhodobě kritizoval . Já vám zkusím ocitovat jenom pár vět z důvodové zprávy k tomuto návrhu zákona : Změny , které se týkají eNeschopenky , nebyly součástí původního vládního návrhu tohoto zákona . Právní úprava eNeschopenky byla na základě pokynu tehdejšího vedení Ministerstva práce a sociálních věcí - k tomu jsem řekl , kdo ten resort vedl , paní ministryně to tak trošku ve svém úvodním slově zamlčela , nebo nám nepodala úplnou informaci , kdo stál v čele resortu - do zákona o nemocenském pojištění vložena až dodatečně , a to formou poslaneckého pozměňovacího návrhu . Tento poslanecký pozměňovací návrh přitom připravilo samo MPSV . Tak si to řekněme a přeložme . Ano , formálně to byl poslanecký pozměňovací návrh , ale věcně ho připravilo Ministerstvo práce a sociálních věcí , které tím obešlo vládu a standardní legislativní proces . Nevím , jestli to vypadlo z původního návrhu zákona v rámci připomínkového řízení , nebo to tam vůbec nebylo . Abych se zastal Poslanecké sněmovny , i když já jsem pro to nehlasoval , to bude na závěr , nepřipravili to poslanci , poslanci se pod to jenom podepsali , ale připravilo to samotné ministerstvo . To samé ministerstvo , které dneska říká , že termín je nereálný , že se to nedalo stihnout . A navíc to ministerstvo vede politicky ta samá strana jako v té době . Takže viník je naprosto jasný a je objeven . Teď k té druhé části . Navíc se součástí pozměňovacího návrhu stala ještě úprava jednotného informačního systému práce a sociálních věcí , hezká zkratka , zakotveného v § 4 zákona o Úřadu práce , který byl rozšířen i na informační systémy registrů dosud vedených Českou správou sociálního zabezpečení . Tyto informační systémy , registr pojištěnců , registr zaměstnavatelů a nový registr ošetřujících lékařů , by od 1 . ledna příštího roku již neměla vést Česká správa sociálního zabezpečení , ale MPSV v rámci JISPSV . Ministerstvo se mělo stát správcem těchto registrů s tím , že zaměstnanci - představte si to - že zaměstnanci České správy měli přístup . Tak velkodušné bylo ministerstvo v té době . Vezmou jí agendu a pak řeknou : ale mohou mít přístup . Tyto změny , které si vyžádaly kromě změny zákona o Úřadu práce též dílčí změny v zákoně o organizaci a provádění sociálního zabezpečení a též změny v zákoně o nemocenském pojištění , byly přitom jako samostatná součást pozměňovacího návrhu vypracovány externě , v tomto případě nevypracovávalo samotné ministerstvo . Tady je viník někdo jiný , tady je viník poslanec sociální demokracie , který tyto návrhy podal , a spoluviníky jsou ti poslanci , já je pak ocituji , kteří pro návrh hlasovali . Je evidentní , píše vláda ve své důvodové zprávě , že uvedený způsob prosazení právní úpravy eNeschopenky a právní úpravy změny JISPSV neumožnil provedení řádného legislativního procesu a že tento deficit je při zachování současně platné právní úpravy neschopenky neodstranitelný . - Paskvil , který je neodstranitelný . To neříká opozice , to říká vláda , která vládla v minulém volebním období , kdy to prosadila , a která vládne i v tomto volebním období . Nedalo mi to a podíval jsem se , zda opozice v minulém volebním období splnila svou roli a vládu upozornila na problémy , které by vznikly případným přijetím pozměňovacího návrhu . Ano , nepřekvapím vás , splnili jsme tu roli . Budu vám postupně citovat z těch stenozáznamů . To je opravdu hrozná věc . Budu citovat své vystoupení , vystoupení pana poslance Běhounka , ctěného kolegy , a paní ministryně Marksové . Nejdřív jenom část mého tehdejšího vystoupení : Mnohem kritičtější komentář si zaslouží návrh pana poslance , pana hejtmana a pana předsedy Správní rady VZP . Spolu jsme v nějaké pracovní skupině , kterou zřídil tehdejší premiér , která se má zabývat elektronizací veřejné správy , a myslím , že zrovna tento návrh je přesná ukázka toho , co v té skupině oprávněně kritizujeme a jak se postupovat nemá . Podívejte se na pozměňovací návrh , je poměrně robustní , není provázaný s ničím ostatním , nebylo k tomu provedeno standardní připomínkové řízení ani výběrové řízení . Zavádíme tady yettiho , jednotný informační systém Ministerstva práce a sociálních věcí .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities