ps2017-012-02-005-009.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-005-009 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Cituji pasáž , která tam je uvedena : " Zde je pak třeba zdůraznit , že poslanci a senátoři jsou dnem zvolení zástupci lidu , nikoliv své strany nebo některých voličů , proto musí vykonávat svůj mandát osobně , v souladu se svým slibem , tedy v zájmu všeho lidu , v souladu se zákony a svým svědomím a vědomím . " Konec citátu z důvodové zprávy předkladatele . A to je v přímém rozporu s tím , co předkládaná novela navrhuje . Shodně se stanoviskem vlády k obdobné novele z dílny KSČM už z roku 2014 , tehdejší sněmovní tisk číslo 188 , bych rád shrnul , že za prvé podle čl . 23 odst . 3 Ústavy je slib složený poslancem nebo senátorem formulován tak , že jeho mandát musí být vykonáván v zájmu všeho lidu a podle nejlepšího vědomí a svědomí poslance nebo senátora . Navržená úprava by ve svých důsledcích tento princip výrazně narušila . Za druhé . Podle čl . 26 Ústavy poslanci a senátoři vykonávají svůj mandát v souladu se svým slibem a nejsou přitom vázáni žádnými příkazy . Opět tady je patrný rozpor . A za třetí . Podle čl . 9 odst . 2 Ústavy je změna podstatných náležitostí demokratického právního státu nepřípustná . S tímto ustanovením souvisejí rovněž čl . 3 odst . 3 Listiny základních práv a svobod , podle něhož nikomu nesmí být způsobena újma na právech pro uplatňování jeho základních práv a svobod , tj . včetně jeho politického smýšlení . V čl . 15 Listiny základních práv a svobod potom je zaručena svoboda myšlení a svědomí a v neposlední řadě v čl . 22 Listiny je uvedeno , že zákonná práva všech politických práv a svobod a jejich výklad musí umožňovat a ochraňovat svobodnou soutěž politických stran v demokratické společnosti . Navrhovaná právní úprava tak fakticky spočívá v postihu za změnu politického smýšlení a je s touto ústavní zásadou , tak jak ji definuje mj . i Listina základních práv a svobod , v přímém rozporu . Návrhu lze kromě těchto věcných výtek rovněž vytknout to , že je de facto pouze dílčí a kusý , když společně s návrhem změny Ústavy nejsou předloženy i návrhy změn jednotlivých jednacích řádů , když u vytvoření nového ústavněprávního institutu se nelze podle mého názoru spokojit s tím odůvodněním , které tam je řečeno , že institut ztráty mandátu - cituji : " pak bude specifikován v jednacích řádech obou komor Parlamentu ČR " . Tolik k té první části . Co se týká druhé části návrhu , tedy úpravy zániku mandátu poslance nebo senátora v případě , že dojde k jeho pravomocnému odsouzení k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za trestný čin spáchaný úmyslně , tak zde nelze návrhu upřít jistou racionalitu , avšak i zde je naše stanovisko spíše negativní , a to z důvodu ochrany obou komor Parlamentu a parlamentarismu . Je - li však vůle tuto úpravu přijmout , a tady bych chtěl říci , že nelze si nevšimnout , že společenská poptávka a veřejná diskuze na toto téma zde je , hovořil o tom i pan zpravodaj , tak se domnívám , že je vhodnější spíše upravit podmínky volitelnosti poslance a senátora v tom smyslu , že volitelný není ten , kdo byl pravomocně odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za úmyslný trestný čin a tento trest dosud nevykonal , přičemž ztráta volitelnosti by znamenala jak překážku pro zvolení , tak i důvod pro zánik již existujícího mandátu podle čl . 25 písm . d ) Ústavy ČR . Proto poslanci KDU - ČSL tento návrh nepodpoří . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji panu poslanci za vystoupení . Přeji hezké odpoledne . A jako dalšího mám přihlášeného do obecné rozpravy pana poslance Ferjenčíka . Pane poslanče , máte slovo . Poslanec Mikuláš Ferjenčík Děkuji za slovo . Dvě poznámky . Já souhlasím , že to přeběhlictví je vážný problém , a chápu voliče , kteří jsou oprávněně rozhořčeni například v případech , jako nastal v Praze , kdy zastupitelka za TOP 09 výměnou za dozorčí radu v městské firmě přešla ke koalici a vlastně do klubu ČSSD . To je samozřejmě skandální situace . Lidem to oprávněně vadí a vadí jim to , i když se podobné věci dějí ve Sněmovně . Na druhou stranu úplně stejný problém je , když se naopak ta strana zpronevěří svému programu a ten jednotlivec , co odchází , je jeden z mála , co ten původní program ctí . Takže tady je deklarována teze , že se má chránit to , co chtěl volič , ale ten proces je obousměrný . To znamená , můžou nastat i situace , kdy poslanec zcela v souladu se svým svědomím i v souladu s předvolebním programem se dostane do konfliktu se svou stranou , a to , že by za to měl být trestán , podle mě vůbec není vhodné . (Potlesk poslanců Pirátů.) Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji , pane poslanče . Tady mám jednu faktickou poznámku . Pan poslanec Janulík . Prosím , máte slovo . Poslanec Miloslav Janulík Děkuji , pane předsedající . Já na margo svého předřečníka . On uváděl situaci , kdy se jednotlivec dostane do postavení , že tedy celá strana se odchýlí od toho . To bych , pane kolego , prostřednictvím pana předsedajícího , spíš viděl jako neklamnou známku psychiatrického onemocnění , protože pokud jednotlivec tvrdí , že všichni ostatní jsou blázni , většinou bývá blázen sám . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji , pane poslanče . A mám tady další faktickou poznámku - pan poslanec Ferjenčík . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Mikuláš Ferjenčík Tak když třeba předseda té dané strany před volbami říká , s kým nepůjdou do koalice , a pak se do té koalice chystají , tak on s tím zcela logicky nemusí souhlasit a blázen to být nemusí . (Potlesk poslanců Pirátů.) Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji , pane poslanče . A do obecné rozpravy mám pana poslance Marka Bendu . Pane poslanče , máte slovo . Prosím . Poslanec Marek Benda Vážený pane místopředsedo , vážené dámy , vážení pánové , už toho hodně zaznělo , tak se pokusím být stručný . Kromě toho , že jsem nezaznamenal , jestli zazněl návrh na zamítnutí daného návrhu zákona , pokud se tak nestalo , tak tak činím já . Navrhuji , abychom toto zamítli a nezabývali se tím dále . Možná myšlenka ať se nosí případně do ústavní komise , ale připadá mi zbytečné se trápit s touto ústavní změnou , která stejně nemá šanci projít . Já bych snad jenom dvě teze . Obě ty části jsou špatně . I ztráta mandátu , která bude ponechána na běžný jednací řád , je podle mého názoru fatálně špatně bez ohledu na to , co si myslíme o přeběhlictví nebo nepřeběhlictví . Já si myslím , že taková situace nemá vést ke ztrátě mandátu , že to je holt prostě problematika těch politických stran , které tam takové lidi nanominovaly , těch lidí , kteří se nechali nanominovat , těch lidí , kteří se nějakým způsobem zachovali . Už je asi nemá nikdo nikdy příště volit . Ale abychom z toho vyvozovali ztrátu mandátu , že jsem se například rozešel se stranou , která mě nominovala , a zejména za situace , kdy ještě máme jakoby preferenční hlasy a mnozí se sem dostávají z nevolitelných pozic opravu sami za sebe , tak to už mi připadá pak jako zcela absurdní . Současně ale už jenom ta představa , že to ponechám na běžný zákon , který by mohl běžnou většinou v této Sněmovně stanovit , za jakých okolností se mandát ztrácí , a když koukám tady na pana kolegu , tak mohu stanovit úplně absurdní podmínky . Nechám se oholit , ztratím mandát . A bylo by to běžným zákonem . To se mi zdá obtížně myslitelné . Stejně tak druhá část týkající se pravomocného odsouzení za úmyslný trestný čin . Myslím si , že je to minimálně také sporné , jestli to má znít v této podobě . Mnohokrát se v této Sněmovně vedla diskuze o tom , za jakých okolností , jestli to musí být úmyslný trestný čin , jestli má být trest odnětí svobody . Ale pokud to mají světové parlamenty nějak upravené , někdy je to samozřejmě součástí výroku o trestu , například nemožnost získat veřejné pozice nebo je nadále zastávat , to v České republice možné není .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities