ps2013-055-06-013-192.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-03-01 ps2013-055-06-013-192 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.20 hodin) Ministerstvo financí argumentuje , to teď nechci rozvádět úplně , tím , kolik mají obce rezervních prostředků na svých účtech , že obce dobře hospodaří a nadto se podílejí na celkovém vyšším inkasu daňových výnosů . Paní zpravodajka zde vzpomněla nedávno projednávané nebo schválené zákony spojené s rozpočtovou odpovědností , které vyvolaly ostrou reakci ze strany především obecních samospráv . V zásadě ten , kdo hospodaří zodpovědně , je vlastně postihován . To je pravda , která by neměla platit , a proto tento návrh Libereckého kraje a další dvě iniciativy se snaží , aby tato věc neplatila . Ony tři zákonodárné iniciativy v zásadě jsou podobné . Všechny vycházejí z toho , že by se měl sjednotit podíl na DPH , podíl na všech sdílených daňových výnosech ve výši 23 , 58 % . Zástupci obcí , ať se to týká Svazu měst a obcí , Spolku pro obnovu venkova a Sdružení místních samospráv , se nakonec přiklonili k projednání liberecké iniciativy především proto , že tato iniciativa vlastně žádné jiné ambice než to sjednocení daňových výnosů na úroveň 23 , 58 % nemá . Musím však poznamenat , a určitě ta debata proběhne ve druhém čtení , že v této omezené ambici je však také zasunut určitý problém . Delší dobu se především z úrovně Svazu měst a obcí , ale myslím , že se to týká i dalších sdružení , volá po zvýšení hodnoty kritéria počtu žáků základních a mateřských škol ze stávajících 7 % na 9 % . Ukazuje se , že stávající kritérium je příliš nízké a fakticky vůbec neodpovídá průměrným neinvestičním nákladům , které musí obce coby zřizovatelé škol vynakládat . Ta změna by přinesla v průměru na jednoho žáka navýšení asi 2 500 až 2 700 korun . Taková změna však samozřejmě vyvolává určité dopady pro obce , které školu neprovozují . Proto alespoň v tomto případě se prosazuje ve druhém čtení provedení této změny ve chvíli , kdy se zvyšuje celkové rozpočtové určení daňových výnosů . Jinak těžko se v budoucnosti budeme průřezově ve všech velikostních kategoriích obcí na tom shodovat . Pokud se týká obnovení tzv . motivace , o tom tady byla velká debata před dvěma lety . Čísla z minulého roku a predikce roku letošního ukazují , že skutečně zrušení motivace u daně z příjmů fyzických osob odváděných na základě přiznání bude znamenat pro mnohé obce větší negativní dopad , než na konci roku 2015 Ministerstvo financí a tehdy pan senátor Martínek předpokládali . Inkaso daně z přiznání se v roce 2016 zvýšilo z částky 2 500 mil . korun na 6 850 mil . korun . Vedle samotného ekonomického růstu totiž odezněl efekt vracení daně pro tzv . pracující důchodce z minulých let . Samozřejmě platí , že na motivaci některé obce vydělávají , některé nevydělávají . V systému rozpočtového určení daní by měla být zakomponována určitá vazba placení daňových výnosů na konkrétní území , kde daně vlastně vznikají . Není to sice černobílé , ale pouze centralistický přístup vlastně vůbec obce k vytváření příznivých podmínek pro podnikání nemotivuje a to je špatně . Vím , že stávající koalice z nejrůznějších důvodů zavedení motivace nepodporuje . Odpovídá to určitému profilu a počínání této vlády . Ale tento moment je také důležitý , byť úplně si nemyslím , že bychom ho teď měli přijímat . Ale obsahuje to vedle našeho návrhu poslanců Občanské demokratické strany také iniciativa Pardubického kraje . Dámy a pánové , v rozpočtovém určení daní se toho dá vymyslet určitě více . Ale nějaké další změny spíše situaci znepřehledňují , komplikují a vždy v konečném důsledku někdo na nich vydělá a druhý prodělá . Proto bychom měli být velmi uvážliví . Nějaké pokusy , např . o převod výnosu daně z hazardu do rozpočtového určení daní , se kterým přišel pan ministr na pracovní skupinu o rozpočtovém určení daní , považuji právě za jednu z dalších komplikací . Věřím , že většina Poslanecké sněmovny se dokáže shodnout alespoň na tom , že je potřeba napravit stav , který zde u rozpočtového určení daní obcí nastal . To nikdo nemůže zpochybnit ani poukazem na tzv . dobré hospodaření obcí . Proto také doporučuji tento sněmovní tisk 791 k postoupení do druhého čtení . Podporuji návrh paní zpravodajky , aby se zkrátila doba projednání o třicet dnů . A věřím , že ve druhém čtení je možné provést minimálně změnu posílení kritéria žáků základních a mateřských škol , změnu vedle toho sjednocení podílu , změnu , na které se alespoň v případě Svazu měst a obcí dokážou samosprávy bez problémů dohodnout . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Vilímcovi . A ještě než budeme pokračovat , konstatuji omluvu od 18 hodin ze zdravotních důvodů pana poslance Vojtěcha Adama a mezi 17.30 až 19 hodin pana poslance Daniela Korteho . Pokračovat budeme v rozpravě vystoupením pana poslance Herberta Pavery . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Herbert Pavera Hezký a příjemný podvečer , milé kolegyně , kolegové , vážený pane předsedající , vážený pane hejtmane , vážení členové vlády . Dovolte mi , abych i já se vyjádřil jako zástupce starostů obcí a měst , protože jsem starostou 19 let , k této novele . Myslím si , že je velmi dobře , že tato novela přišla tady na projednávání , i když už jsme měli několik příležitostí k tomu , abychom navýšili rozpočtové určení daní pro obce a města . Myslím si , že pokud se navýší podíl obcí a měst z celostátního hrubého výnosu z daně z přidané hodnoty z 20 , 83 na 23 , 58 % , tak to výrazně posílí rozpočty obce . Já si vzpomínám na nedávno navýšené rozpočtové určení daní v roce 2013 , kdy nám v obci Bolatice , která má 4 440 obyvatel , poskočilo rozpočtové určení daní o 10 mil . korun . To je obrovská částka , která pomáhá při rozvoji naší obce . Když se navýší rozpočtové určení daní o téměř 2 % , opět se nám to navýší o několik milionů korun . A myslím si , že o to jde všem obcím a městům , aby měly dostatek financí na rozvoj služeb , na rozvoj celého života v obci , na zlepšení kvality života v obci . Když jsem se díval na vyjádření vlády k této navrhované novele , tak mě velmi mrzí , že se vyjádřila negativně . Možná u pana premiéra bych to chápal tím , že on neprošel žádnými takovými nižšími funkcemi , jako je být zastupitel , být starosta , místostarosta apod . , takže neví , jak se řídí obec a co obec a město potřebuje . U pana Babiše se nedivím zase , že taky nechce dát peníze na obce a města , protože 6 250 obcí , to nejsou hlasy těch starostů , kteří by volili třeba pana Babiše apod . A občané , kteří žijí v těch obcích , nechápou , zatím nechápou , že když se zvýší rozpočtové určení daní , tak těm obcím a městům se bude žít lépe , stejně jako těm občanům . Možná že by bylo dobré říci všem občanům České republiky , že tato novela jim může přinést zlepšení kvality života . Věřím , že budou sledovat rozhodování v Poslanecké sněmovně a budou sledovat , jak jednotlivé politické strany přistoupily k této novele . Myslím si , že KDU - ČSL , která je koaliční stranou , podpoří rozpočtové určení daní , protože i pan ministr Jurečka jako ministr zemědělství má ve své gesci podporu života na venkově . A jak jinak podpořit venkov a život na venkově než navýšením rozpočtového určení daní ? Zvýšení daní totiž bude znamenat větší rozvoj obcí a měst , bude také znamenat větší nezávislost obcí na dotacích . Já se přiznám , že využíváme dotace od roku 2000 - 2001 , kdy začaly první velké evropské dotace . Ale jsem zapřísáhlý odpůrce všech dotací , protože přinášejí zbytečnou byrokracii , zbytečné problémy , leštění klik apod . A tvrdím odpradávna , že nejlépe je dát peníze obcím a městům , které vědí , jak peníze správně využít . Tím , že navýšíme rozpočtové určení daní obcím a městům , tak samozřejmě obcím a městům umožníme lépe plánovat svůj rozvoj . Takže myslím , že je to taky dobrá věc a podpora těchto obcí a měst .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities