ps2013-055-06-013-192.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-03-01 ps2013-055-06-013-192 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.10 hodin) Pane nepřítomný ministře financí , opravdu věřím , že si ty negativní dopady vašich zákonů na obce a města , na český a moravský venkov uvědomíte a posílení daňových příjmů samospráv , které rozvoji venkova napomůže , tentokrát nebudete blokovat . Ostatně vzhledem k tomu , co pan ministr na tomto místě uvedl před rokem a půl , prostředků , které je možné přesměrovat k samosprávám , které jsou lepšími hospodáři než stát , by mělo být dost . Co pan ministr Babiš řekl ? Cituji : Tak hlasujte pro EET a tam jsou peníze pro obce , pro všechny . - Poslouchejte ještě jednou : Tak hlasujte pro EET a tam jsou peníze pro obce , pro všechny . Pokud platí slova pana ministra , a já tomu chci v tomto případě věřit , musí se prostě sedm nebo osm miliard korun pro rozvoj obcí a měst , pro celý náš venkov ve zvýšeném daňovém výnosu snadno najít . I kvůli té slavné EET , která snad konečně bude k něčemu dobrá . Zároveň mi dovolte , abych avizovala následující návrhy . Navrhuji zkrácení lhůty pro projednání ve výborech na 30 dnů a navrhuji přikázat tento návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové . Sama si své návrhy jako zpravodajka jistě poznamená , já jsem si je poznamenal také . Nyní v rozpravě vystoupí pan poslanec Vilímec a připraví se pan poslanec Herbert Pavera . Pane poslanče , máte slovo . Poslanec Vladislav Vilímec Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , jak již uvedla paní zpravodajka , v Poslanecké sněmovně jsou aktuálně tři novely zákona o rozpočtovém určení daňových výnosů . Sněmovní tisk 777 podaný Pardubickým krajem , sněmovní tisk 791 podaný Libereckým krajem a sněmovní tisk 830 podaný poslanci Občanské demokratické strany . Všechny tyto iniciativy mají jedno společné , proto je v zásadě jedno , jakou tu iniciativu projednáváme . Sjednocují od 1 . ledna 2018 podíl obcí na sdílených daních - já používám slovo sjednocují - na těch 23 , 58 % . Vláda totiž , jak jsme sami zajistili , sjednotila a obnovila původní podíl krajů na sdílených daních již od 1 . ledna 2016 , a to na 8 , 92 % . Tehdy bylo 8 , 29 na dani z přidané hodnoty a navýšilo se to na 8 , 92 % . Jak dobře víte a pamatujete si vzrušenou debatu , v případě obcí však sjednocení nenastalo . Od letošního roku se pouze navyšuje mírně podíl obcí na DPH , a to z 20 , 83 % na 21 , 4 % , a zároveň se ruší tzv . motivační složka u daně z příjmů fyzických osob vybíraných na základě daňového přiznání . To byl onen senátorský návrh , o kterém mluvil pan hejtman , nebyl to tedy onen návrh na 23 , 58 , ale pouze na 21 , 4 % . Když půjdu do minulosti , tak v zásadě návrh , který podal Liberecký kraj , kopíruje návrh , který jsem tehdy v rámci druhého čtení k tomu původnímu návrhu v roce 2015 načetl , protože vlastně poprvé vznikla idea sjednocení na 23 , 58 % . Možná že by bylo dobré , když vzpomínala paní zpravodajka , dobré si vzpomenout na ujišťování vládní koalice a především pana ministra financí a vůbec zástupců ANO z prosince 2015 , že vláda , která odmítla tehdy ty návrhy navyšující nebo obnovující původní podíl , že vláda připraví novelu zákona o rozpočtovém určení daňových výnosů týkajících se obcí . Ano , v minulém roce asi dvakrát zasedala pracovní komise k rozpočtovému určení daní . Protože vlastně s panem ministrem financí se nebylo možné na ničem shodnout , tak žádnou novelu zákona ministerstvo nezpracovalo , ani v tomto volebním období již neplánuje . Nezbývá než jít trochu do minulosti . A tady bych chtěl vyvrátit argument , možná ani ne tak proti tomu navýšení , možná ne až tak pana ministra financí , ale úředníků na Ministerstvu financí , že vlastně v mezidobí těch už dnes 16 , 17 let došlo dvakrát k navýšení rozpočtového určení daní . Ano , od 1 . ledna 2008 se skutečně nepatrně zvýšil podíl na daňových výnosech , protože původní podíl byl 20 , 59 % , a to na 21 , 4 % , a to v souvislosti s navýšení rozpočtového určení daní u nejmenších obcí . Navýšení rozpočtového určení daní tehdy činilo asi 4 , 5 mld . korun . Součástí té změny však byly i významnější změny kritérií výpočtu RUD pro jednotlivé obce , snížení počtu velikostních kategorií a další věci , především nahrazení skokového přechodu mezi těmito velikostními kategoriemi systémem tzv . postupných přechodů . Zvláště to poslední bylo logickým vyústěním dřívějšího přetahování trvalého pobytu občanů vždycky v poslední den kalendářního roku . Na této celkové změně ale , a to podotýkám , některá města velmi prodělala . Týkalo se to z velkých měst především Olomouce - tehdy na tom prodělala asi 200 mil . korun , a pak celé řady menších měst v pásmu počtu obyvatel od zhruba 3 000 do 15 000 obyvatel . Proto v roce 2012 došlo k té druhé změně spojené především s posílením velikostní kategorie od 3 000 do 15 000 obyvatel . Celkově ta změna v roce 2012 se započtením dřívějšího příspěvku na žáka základních a mateřských škol , tehdy to bylo 1 , 5 mld . ze Všeobecné pokladní správy , tak činila celkově 12 mld . korun . Tato změna z roku 2012 však přinesla také snížení rozpočtového určení daní pro čtyři největší města a poměrně dramatické snížení pro některé malé obce s velkými katastry . Když jsme dnes debatovali o národních parcích , především Národním parku Šumava , tak právě obce v Národním parku Šumava přišly o poměrně velký podíl na daňových výnosech . V mezidobí , o tom vlastně mluvil pan hejtman v souvislosti s důchodovou reformou a zvýšením DPH , došlo zároveň v roce 2012 k poklesu podílu obcí a krajů na výnosech z DPH . Jak víte , důchodovou reformu tato vláda zrušila bez náhrady , ale podíly opravila pouze v případě krajů . U obcí se tak nestalo . Proto můžeme donekonečna s úředníky Ministerstva financí debatovat , jestli ta částka 23 , 58 je správná , nebo není správná , ale proto používám slovo sjednocení podílu na všech daňových výnosech a v zásadě komplikovaným propočtem se dostaneme k tomu , že ta částka 23 , 58 % je odpovídající . A to , že obce požadují navýšit podíl na DPH , považuji za legitimní jejich požadavek .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities