ps2013-055-05-002-019.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-02-28 ps2013-055-05-002-019 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.10 hodin) V Maďarsku je povinnost neustálého vzdělávání zakotvena v zákoně . Minimálně jednou za sedm let se musí učitel účastnit povinných programů dalšího profesního vzdělání . Takže to jenom namátkou ty okolní země , abychom ukázali , že se nejedná o nějaký experiment v České republice , ale že vlastně jenom srovnáváme krok s tím okolím , které už tuto možnost dávno vyzkoušelo . My jsme se pokusili do toho pozměňujícího návrhu zahrnout připomínky Ministerstva školství , protože jakkoli by byl legislativně stanovený nárok na volno , podléhal by schválení ředitele , tudíž by bylo možné v rámci školy rozvrhnout , kteří učitelé a kdy budou moci toto volno čerpat . Nemůže se tedy stát ta obava , která se samozřejmě nabízí , že by polovina školy odešla a neměl by kdo učit . Taková věc se nemůže stát ani prakticky , ani teoreticky , a to proto , že budou teprve postupně nabíhat programy , které by byly nabízeny učitelům na odborných fakultách , učitelských fakultách , takže ten náběh by byl pozvolný a náš odhad , který je postavený na takové anketě mezi učiteli , vypadá , že by bylo možné , aby desetina učitelů odešla v rámci jednoho školního roku na studijní volno , aniž by to zásadně ohrozilo výuku . Myslím , že učitelé , kteří jsou motivovaní , kteří mají školu rádi , jsou ti dobří učitelé , které bychom ve škole chtěli vidět a které by si také přáli rodiče dětí . K pozměňujícímu návrhu se přihlásím v podrobné diskusi . Pokud byste měli zájem se dovědět víc , odkazuji také na velmi podrobnou důvodovou zprávu tohoto pozměňujícího návrhu . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Anně Putnové za její vystoupení . Nyní pan poslanec Petr Kořenek v obecné rozpravě , připraví se pan poslanec Karel Rais . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Petr Kořenek Děkuji , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , ke kariérnímu řádu jako člověk z profese můžu poznamenat , že i v současnosti je povinnost učitelů se vzdělávat . A nejenom učitelů , ale i vychovatelů a psychologů . Nicméně všechno je to tak nějak bráno jako samozřejmost . Uvádíme i nové učitele . Ale všechno to děláme zadarmo . Tímto se otevírá cesta k ohodnocení všech dalších činností učitele , které veřejnost vůbec nezná nebo o nich neví . Vnímána je obecně jenom výuka . Ostatní práce učitele je zejména rodičovské veřejnosti utajena . Takže věřím , že kariérní řád bude ten , který pomůže učitelům jednak k lepšímu ohodnocení , ale jednak k tomu , aby jejich práce byla daleko snazší a měla patřičnou podporu odborných institucí . Přesto si dovoluji k tomuto zákonu načíst několik pozměňovacích návrhů a uvést jejich zdůvodnění . První pozměňovací návrh bude : Ve sněmovním tisku v bodě 3 v nově vkládaném odstavci § 9 a odst . 1 slova " odborných předmětů a odborného " se zrušují a za slova § 9 a odst . se vkládají slova " jedna nebo " . K bodu 1 . Pozměňovacím návrhem se navrhuje umožnit působení učitelů bez odborné kvalifikace , tzv . odborníků z praxe na středních školách , úprava se však vztahuje výhradně na učitele odborných předmětů středních škol . Netýkala by se tedy gymnázií , kde nejsou odborné předměty . V praxi by tak mohlo dojít k situaci , kdy by na střední škole učil odborník z praxe např . chemii jako odborný předmět , tento odborník z praxe by však již nemohl učit chemii na gymnáziu , neboť na gymnáziu by se jednalo o všeobecně vzdělávací předmět . Navrhuje se proto rozšířit možnost působení učitelů bez odborné kvalifikace s vysokoškolským vzděláním , které odpovídá charakteru vyučovaného předmětu , na všechny střední školy . Podmínka získání příslušné odborné kvalifikace do čtyř let ode dne vzniku jeho pracovního poměru zůstává zachována . Další úprava : V bodě 3 a v nově vkládaném § 9 a slova " pracovního poměru " nahrazují slovy " základního pracovněprávního vztahu " . Zde se navrhuje legislativně technická úprava . Ředitel školy může písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace nejen učitelům , kteří jsou zaměstnáni v pracovním poměru , ale i těm , kteří mají dohodu mimo pracovní poměr . Pod písmenem b ) se však objevuje " pracovní poměr " . Další pozměňovací návrh se týká části třetí , kde se vkládá část čtvrtá . Já jenom řeknu odůvodnění : Tímto návrhem se prodlužuje doba , po kterou bude možné poskytovat preventivně výchovnou péči dětem v diagnostickém ústavu na žádost rodičů . Prodloužením doby umožní další poskytování této podpory a plynulejší úpravu systému výchovné péče . Zákonem č . 333 / 2012 Sb . byla tato možnost stanovena do 31 . 8 . 2017 , která se však ukázala jako nedostatečně dlouhá . Období dalších dvou let umožní dostatečnou a kvalitní přípravu výchovné péče , aby byly zachovány potřeby a zájmy všech dotčených osob a subjektů . Další pozměňovací návrh se týká druhé části čl . III , kde se doplňuje nový bod . Odůvodnění : Navrhuje se zkrátit dobu , po kterou musí žák pobývat v zahraničí , aby měl možnost úpravy maturitní zkoušky . Řada středoškolských studentů z České republiky odchází studovat do zahraničí na kratší dobu , než jsou čtyři roky . Například Francie je jednou ze zemí , kam čeští středoškoláci pravidelně vyjíždějí . Délka studia na gymnáziu ve Francii jsou tři roky . Po návratu by tedy tito studenti nemohli využít možnosti úpravy podmínek konání zkoušky z předmětu český jazyk u společné části maturitní zkoušky . Přitom jejich pobyt je dostatečně dlouhý na to , aby měli s češtinou po návratu určité těžkosti . Dále je nutné vzít v úvahu , že pracovní mise českých občanů v zahraničí , zvláště v oblasti diplomacie , ale i dalších , nejsou nutně na čtyři roky . Jeden dva roky nehrají příliš roli , ale doba tří let a výše bez zázemí poskytovatele vzdělání v zahraničí s pouhým samostudiem již může způsobovat žákům určité problémy . Osm let by mohlo vést k situaci , kdy dítě bude na základní škole po dobu čtyř let v zahraničí , pak se vrátí a na celé čtyřleté gymnázium a bude mít úlevy u maturity . Definice délky vzdělávání mimo území České republiky jako tři roky v průběhu šest let by tak lépe pokryla možné vznikající situace . Poslední pozměňovací návrh je jistou alternativou k pozměňovacímu návrhu , který tady přednesla kolegyně poslankyně Putnová . Obávám se totiž , že v mnoha případech , kdy jsme ve školství byli zvyklí , že byly přijaty normy , které pak nebyly kryty finančními prostředky , dovolím si v rámci odůvodnění navrhnout . Navrhuje se přímo v zákoně o pedagogických pracovnících uvést možnost dohody o poskytnutí volna pro vlastní vzdělávání , kterou by mohl uzavřít ředitel školy s učitelem . Podstatou této dohody by tak bylo poskytnutí placeného volna v délce až šesti měsíců . Dohoda by mohla být uzavřena v případě , kdy učitel odučil deset let , a po dalších deseti letech by mohla být opakována .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities