ps2013-055-05-002-019.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-02-28 ps2013-055-05-002-019 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.00 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní ministryni školství , mládeže a tělovýchovy . Konstatuji , že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu . Usnesení výboru vám byla doručena jako tisky 959 / 1 až 959 / 3 . Prosím , aby nyní zpravodajka výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu poslankyně Vlasta Bohdalová nás o jednání na výboru informovala a případné pozměňovací návrhy z výboru odůvodnila . Paní zpravodajko , máte dostatečný klid , máte slovo . Poslankyně Vlasta Bohdalová Dobré odpoledne , vážený pane místopředsedo , vážená paní ministryně , páni ministři . Chtěla bych říci , že jsem velice ráda , že právě tímto tiskem završujeme právě takový jakoby triumvirát změn , které jsme v tomto volebním období školám přinesli . První významná změna je , že bylo přidáno skutečně 13 , 5 miliardy do rozpočtu školství . Protože tyto peníze byly přidány , mohli jsme začít pracovat i na dalších legislativních změnách . Jednu už jsme schválili , která je teď v Senátu , a je to ta reforma financování regionálního školství . Další je před námi , máme ji zde ve druhém čtení . Ale musím říci , že mezi prvním a druhým čtením , jak už tady zmínila paní ministryně , byl odpracován velký kus práce . Bylo , jak už tady bylo řečeno , společné jednání výboru senátního a výboru parlamentního . Kromě toho v regionech za účasti poslanců a paní ministryně proběhly kulaté stoly se zástupci učitelů a se zástupci asociací a se zástupci ředitelů škol . A co je podstatné , nebyli seznamováni s tím , co my jsme navrhli , co chceme schválit , ale nabírali jsme od nich informace o tom , co se jim nelíbí , co z praxe by se mohlo změnit . A proto také tyto změny byly zapracovány do některých pozměňovacích návrhů , které byly schváleny minulý týden 23 . usnesením školského výboru . Kromě toho v systému máte ještě 11 pozměňovacích návrhů , které , jak vidím na tabuli , budou tady kolegové přednášet a budou je odůvodňovat . Jsem velice ráda , že tady proběhne podrobná debata , protože všichni , kteří tady budou mluvit , mají zkušenosti , které jim předal , jak my říkáme , terén a které chtějí pozitivně změnit navržený kariérní řád tak , aby mohl fungovat . Na závěr bych chtěla pouze připomenout to , že tento kariérní řád je dokument , o kterém se tady mluví již téměř 15 let , a teprve nám v této Sněmovně a v této vládě se podařilo ho dovést do paragrafové podoby a předložit vám ho k projednání . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní zpravodajce Vlastě Bohdalové za její vystoupení . Otevírám obecnou rozpravu , do které mám velké množství přihlášek . První přihlášená a jako první dostane slovo paní poslankyně Anna Putnová a připraví se pan poslanec Kořenek . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Anna Putnová Děkuji . Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , dámy a pánové , myslím , že dnešní den je skutečně významný pro regionální školství , protože se dostává na pořad jednání otázka kariérního řádu , což jak už bylo několikrát řečeno , byla poměrně klopotná cesta několika ministrů , kteří se pokoušeli kariérní řád prosadit . V tomto smyslu bych chtěla ocenit práci paní ministryně a poblahopřát jí , že se dostala tak daleko a dokázala prosadit vůbec v podobě , v jaké dnes kariérní řád máme , na jednání Sněmovny . Zazněla tady slova chvály na kariérní řád . Myslím si , že je správné , abychom viděli nejenom pozitiva , která přináší a o kterých už tady byla řeč , ať už je to ta jednoznačná finanční garance , předvídatelnost a nějaká kontinuita v řízení školské politiky , tak je potřeba , abychom se podívali i na tu druhou stránku , protože samozřejmě ten kariérní řád není a nemůže být dokonalý a bude přinášet i určité - nechci říct problémy , ale bude to nepochybně přinášet v zaváděcí fázi některé náročné kroky . Vidím problém především tohoto kariérního řádu v tom , že třístupňový model bude znamenat , že většina učitelů , ta stotisícová armáda , se ocitne ve druhém stupni , což nepochybně bude v budoucnosti vyžadovat , aby došlo k diferenciaci ještě další úrovně učitelů podle jejich kvalifikace a zkušenosti . Na druhou stranu chápu , že je obtížné v prvním a v jednom kroku zavést více stupňů , protože administrativně by to naše školy pravděpodobně nezvládly . A také je třeba , aby si veřejnost a především učitelé a ředitelé na tuto metodu zvykli . To všechno je fakt . Nicméně si myslím , že by bylo správné , abychom si byli těchto negativ vědomi , abychom si byli vědomi toho , že jsme na začátku cesty , že je to podle mého soudu vykročení správným směrem , ale že to není cesta , která by byla jednoznačně prošlápnutá , ověřená u nás a po které bychom mohli úplně bez klopýtání pokračovat . Dá se předpokládat , že v budoucnosti bude nutné kariérní řád ještě znovu precizovat , upravovat pro naše podmínky a nepochybně nastavit ještě více stupňů . V druhé části svého vystoupení bych se chtěla vyjádřit k pozměňovacímu návrhu , který je zaměřený na volno pro vzdělání pro učitele . Je to věc , kterou jsem se nechala inspirovat jednak ze zkušeností v zahraničí a jednak také vysokoškolským zákonem , který má v sobě zakomponovaný institut takzvaného sabatiklu . Jedná se o prostor , volno pro vzdělání učitelů , které nemá ovšem nahrazovat kontinuální vzdělávání , ale má být takovým dopingem a možností po určitě době , v tomto případě po 15 letech , doplnit si znalosti , které v tom oboru za tu dobu ten obor prodělal , a za další je to také jakási prevence před vyhořením . Můj návrh směřuje na střední generaci učitelů . To jsou čtyřicátníci , kteří už mají spoustu let odučených , o školství už toho vědí hodně , a myslím , že jsou zralí na to , aby si dali pauzu , aby se znovu vrátili do lavic a aby většinou si také odpočinuli nikoliv od školy , ale od toho , že sami učí , a stali se sami studenty . Inspirace přišla také ze zahraničí . Namátkově vám přečtu několik okolních zemí , které upravují a mají pro svoje učitele pochopení a dávají jim pro vzdělání prostor . Můžeme začít v Německu , kde je studijní volno v kompetenci jednotlivých spolkových zemí a podporuje se jak krátkodobé studijní volno , tak i sabatikl , který umožňuje zaměstnanci vzít si volno z práce po dobu tří až dvanácti měsíců . V Polsku má učitel zaměstnaný na plný úvazek právo na placené volno spojené s profesním rozvojem . Detailní podmínky volna stanoví svým nařízením Ministerstvo školství . V Rakousku existuje institut sabatikl , učitelé mohou být na žádost uvolnění na dobu šesti až dvanácti měsíců , pokud odpracovali více než pět let . Další speciální ustanovení se týká učitelů odborných učilišť a mistrů odborného výcviku , kteří mohou čerpat volno v době navštěvování univerzitních kurzů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities