|

ps2013-054-05-007-010.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-01-17 ps2013-054-05-007-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 928/ - druhé čtení

Date2017-01-17
Meetingps2013/054
Agenda Itemps2013/054/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/s054167.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

tady použiji jeden příměr, který se stal v Německu, kdy ta data unikla a zneužily toho soukromé korporace, například. To je běžné, protože se shromažďují veškerá data. Na druhou stranu když se dneska na ten svět digitalizované společnosti podívám, tak svá data de facto všude dávám k dispozici. to jsou nějaké věrnostní karty, nebo když jdu na nákup, tak nějaké zase jiné karty, slevové karty, tak všude dáváte všanc ve své podstatě jméno, bydliště, datum narození, pořád to koluje po síti. Nicméně stát musí garantovat to, že ta data nebudou zneužitelná a v budoucnu je třeba nedá k dispozici soukromým korporacím. Říkám, příklady ze světa tady máme. Takže se tohohle trochu bojím a rád bych věděl, jakým způsobem to bude zabezpečeno, aby ta data nemohla uniknout z toho kyberprostoru. Vím, že se jedná o nelehký úkol, protože těch útoků je poměrně hodně. Další problém vidím v následující věci. Po spuštění elektronických občanských průkazů, které se předpokládá v roce 2018, budou stále existovat občanské průkazy bez čipu, s čipem, který teď normálně máme, a tedy v tom případě nové elektronické občanské průkazy. jsem se dozvěděl, že ti lidé, kteří vlastní v tuto chvíli elektronický občanský průkaz, který je vydáván za 500 korun, je mi absolutně k ničemu, tak jim zadarmo to vymění. Nicméně když jako uživatel budu chtít a nebudu mít občanský průkaz tento nový, s tím čipem, a budu chtít využívat služeb elektronického občanského průkazu, přijdu na úřad a řeknu, že bych rád využíval této služby, vymění mi ministerstvo, resp. úřad zdarma starý občanský průkaz za ten nový? Bavím se teď o tom normálně stávajícím občanském průkazu bez čipu. Budu mít platnost těch 10 let, tam přijdu, řeknu, že teď si budu měnit občanský průkaz někdy v roce 2018, nové občanské průkazy se spustí v polovině roku 2018, a tam přijdu a řeknu: Vy jste mi dali nový občanský průkaz, protože mi vypršela expirace, a bych rád využíval právě služeb elektronického občanského průkazu. Budu si muset zaplatit nový občanský průkaz, nebo mi bude dán zdarma? To je opět další alfa a omega, která zajímá. Nyní je tady ještě tzv. vztah elektronických občanských průkazů a elektronických voleb. Nevím, jak dalece by tuto službu občané využívali. Jsou tady nějaké zkušenosti z Estonska, kdy ten Velký bratr tam opravdu je poměrně na vysoké úrovni, ale opravdu nejsem si jistý, zda by to zvedlo volební účast. V tuto chvíli nejsem si tolik jistý. Můj kolega, nějakým způsobem kamarád, dr. Brunclík napsal knihu Elektronické volby, slepá ulička demokracie, kde rozebírají tyto různé příklady právě elektronických voleb. Ten elektronický občanský průkaz se samozřejmě prolínal do různých zákonů, např. zákona o ochraně před návykovými látkami, kde jsem právě říkal, že pokud o mně někdo něco chce vědět, kolik jsem si toho koupil přes internet, tak by musely existovat elektronické občanské průkazy právě, aby to bylo monitorováno. Nicméně co je komu do toho, co si koupím? Takže to je taky další problém, že o mně jako občanovi budou všude kolovat data, resp. budou shromažďována na jednom centrálním místě, někde, nevím kde, předpokládám možná v Brně nebo na Ministerstvu vnitra, nevím v tuto chvíli. A můžou být využita právě nebo zneužita. Takže to je další věc, kterou je opravdu potřeba vydiskutovat. samozřejmě nebudu pro zamítnutí tohoto zákona, ani vrácení k dopracování, ani přerušení, cokoliv, to chci posunout dál tak, abychom samozřejmě diskutovali o digitalizaci, o digitalizaci státní správy a zavádění nových elektronických občanských průkazů. Byl bych rád, kdybych ty služby mohl využívat, právě, a byl bych taky velice rád, kdyby toho mohli využívat občané, protože jim ušetříme určitým způsobem čas běhání po úřadech. Tady se naplní to sousloví, že konečně začnou úřady obíhat data, a ne občané. To je taky o tom, že snad se tam všichni sjednotí i s různými operačními systémy, které dodnes nejsou jednotné. To se nám ukazuje např. u fotografie, kdy si nedokážou předat jednu fotku v rámci jednoho úřadu, je to u řidičských průkazů a občanských průkazů v tom vztahu, ale to budeme řešit v jiném zákoně možná příští schůzi. Na to tam také poukážu. Nicméně vítám samozřejmě zavádění elektronických občanských průkazů i tu digitalizaci celé státní správy. To by bylo asi ode mne takhle na úvod vše, a když něco napadne, tak se do diskuse určitě ještě přihlásím. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu poslanci Janu Klánovi. Nyní pan poslanec Ivan Pilný v obecné rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Ivan PilnýDěkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, jsem tady uváděl při prvním čtení důvody, proč tenhle zákon je zbytečný. se je tady pokusím stručně zopakovat a něco k nim ještě přidat, abych neopakoval jenom to, co jsem tady říkal. Současný stav je takový, že občanky s čipem jsou vydávány za poplatek a nemají žádnou funkčnost. je tím pádem také nepatrný zlomek občanů. Stávající agendy státní a veřejné správy umožňují vstup jinými způsoby. Jenom Ministerstvo financí v daňové agendě tři způsoby identifikace. Jsou to datové schránky pod penalizací, daňové přiznání pod penalizací v datových schránkách, kontrolní hlášení DPH a EET. Všechno jsou úplně jiné způsoby identifikace než občanský průkaz. Důchodový úřad také jiné způsoby identifikace. Datové schránky, které jsem tady zmínil, jsou u nás velmi málo využívané, jenom na 15 % a jenom na třetinu kapacity, pokud se týká poslaných zpráv. Jsou nejdražší v Evropě, stojí nás 500 mil. korun ročně. Jistě pro komunikaci se státní a veřejnou správou by se daly využít. V komerční sféře vůbec nepřichází použití občanky s čipem, která ještě navíc vyžaduje čtečku, která v žádném přístroji současném ani novém není a musí se k tomu dokupovat, tak nedovedu si představit, že by internetové bankovnictví, které je zabezpečeno dvěma způsoby, nebo stávající bezkontaktní karty s čipem, které jsou používány pro zaplacení, věci, které jsou používány pro hlasování, otevírání dveří jak u auta, tak i u domu, že by se nějakým způsobem tam mohla vůbec promítnout nová občanka s čipem. Teď ještě k tomu schématu. Po výměně občanky budou vydávány jenom občanky s čipem. To se samozřejmě netýká tady zmíněné skupiny občanů 70+, to jsem třeba . My si občanky vyměňovat nemusíme vůbec. Takže z toho tito občané, kteří budou přibývat, tuto povinnost samozřejmě nemají. Interval platnosti občanského průkazu je deset let. To znamená, že můžeme předpokládat, že asi po pěti letech bude zhruba polovina lidí mít občanský průkaz s čipem. Aktivace toho čipu není povinná, to znamená, budeme muset přesvědčit aspoň některé z nich nějakými důvody, zatím jich moc nenapadá, aby si vůbec ten čip aktivovali. Takže po pěti letech tady bude odhadnuto 20 % lidí, kteří budou mít občanku s čipem s funkčností, která v současné době není známa. Komerční použití je prakticky vyloučeno, protože další organizace nebudou přizpůsobovat své systémy zastaralé technologii, kterou tato občanka s čipem představuje. Dneska zhruba půl miliardy lidí smartphony, kde je identifikace zabezpečena úplně jinak, a pomocí mobilních telefonů budeme mít a máme teď desítky aplikací. Bezpečná identifikace je tam zajištěna např. otiskem prstu. Sjednotit systémy veřejné a státní správy bude velmi nákladné, pokud to bude vůbec možné. K těm stamilionům nákladů, které doprovázejí zavedení občanky, samozřejmě přibudou další náklady na to, aby občanka mohla v těch systémech fungovat. Ostatní pokusy, co zavést do toho čipu, se o nich krátce zmíním, možná to může být náhrada elektronického podpisu, ale trochu přitažená za vlasy, protože potřebuje tu čtečku. Aby se tam dávaly lékařské údaje - nedovedu si představit lékaře, který by dával transfuzi krve podle toho, co někdo v občance. To prostě asi pravděpodobně nepůjde stejně tak jako využití zdravotních důvodů. Další údaje, které jsou tam navrhovány, jsou prostě v registrech. My jsme se tady na posledním zasedání Iniciativy 202020 bavili o tom, že prostě ty údaje jsou v registrech, a duplikovat je na jakýchkoli dalších nosičích nedává prostě smysl, protože státní správa je . My nemusíme nosit řidičský průkaz, my ho musíme mít u sebe, protože to přikazuje zákon. Protože každý policajt tento údaj přístupný v registru, o tom ujistil pan plukovník Lerch. Takže zavádění takové zastaralé technologie opravdu nemá smysl. Argumentovat Estonskem, které tuto technologii zvolilo před několika lety a vlastně na zelené louce, nedává smysl, protože my jsme trošku někde jinde. Další důvod, který přibyl, je to, že Ministerstvo vnitra celkem správně připravuje zákon o elektronické identitě. Ten zákon by měl být dopsán do konce února. My jsme se napříč politickým spektrem zavázali na zasedání výboru 202020, kde jsou zastoupeny všechny politické strany, že tento zákon zkusíme urychleně projednat v Poslanecké sněmovně, protože opravdu je nutný. Přijímat zákon o občanských průkazech se zastaralým způsobem identity vyžadující čtečku a kartu s čipem je absurdní. V případě, že ten zákon bude projednán tak, že ta občanka tam vůbec najde nějaké uplatnění, tak potom můžeme o něm samozřejmě uvažovat.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities