ps2013-053-05-010-038.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-12-06 ps2013-053-05-010-038 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.00 hodin) Určitě taky velkým problémem je nedostatek financí na provádění stavebně historických průzkumů , např . už jenom v objektech památkových vlastněných státem . Celá řada památek , které jsou ve vlastnictví státu , dodnes nemá stavebně historický průzkum , což je určitě také velký nedostatek . A obecně samozřejmě nedostatek financí v památkové péči . Ale to bychom mohli pokračovat dál , to samozřejmě zákon nevyřeší . Ten řeší jiné věci . Já bych byl rád , abychom ho pustili do druhého čtení , tam ty problémy vydiskutovali včetně těch , které jsem tady nastínil já , a podařilo se zákon vyprecizovat tak , aby byl ke spokojenosti všech . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Jiřímu Junkovi a budeme pokračovat v rozpravě . Nejdřív přednostní právo pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura , poté paní poslankyně Marta Semelová . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . Já bohužel nesdílím optimismus pana poslance Junka a podle mě se ten zákon nedá opravit ve výborech . Skutečně ne . A on tady poukázal na řadu praktických problémů , které reálně existují , ale na které tento návrh zákona buď nereaguje , nebo je vůbec neřeší . Myslím , že pěkný příklad jsou ty městské památkové zóny , ať zůstaneme v tom nižším stupni . To jsou ty budovy , které nepožívají památkovou ochranu . A ta omezení pro majitele jsou obrovská . Jsou k tomu obrovské finanční náklady . A jak se chová stát ? Stát říká : Ve veřejném zájmu je , aby se něco dělo . Tomu já rozumím . A ty , milý majiteli , ty to zaplať . Ať už je vlastníkem obec , nebo soukromý majitel . To samozřejmě přináší řadu praktických problémů a taky velmi často pocit nespravedlnosti vůči těm majitelům . Pokud žijete ve městě jako já , kdy vlastně v městské památkové zóně se po druhé světové válce musely dostavovat celé bloky , a teď zjistíte , že i tyto domy , které jsou v zásadě úplně obyčejné , teď tomu nedávám znaménko ani záporné , ani kladné , najednou se řídí takhle přísnými předpisy , které přinášejí finanční náklady , tak se nedivte , že lidem se to nedá vysvětlit . A bohužel v tom návrh zákona žádnou změnu nepřináší . Možná bychom mohli začít úplně odjinud . V městské památkové zóně v Opavě jsou jedny z nejhorších , nebo jestli vůbec ne v nejhorším stavu objekty , které patří státu . Státu , slyšíte dobře . A roky se nic neděje . Neříkám , že jenom za této vlády . Roky se nic neděje . A je to tak , že před některým tím objektem dneska už je taky zákaz průchodu , aby mu něco nespadlo na hlavu apod . Neměl by tam napřít stát svoji pozornost jako první ? Podle mě měl . Má jít příkladem . A tady se skutečně střetává veřejný zájem na ochraně kulturního dědictví , a památková péče do toho bezesporu patří ke kulturnímu dědictví , se zájmem ať už obecním , nebo privátním . Stát , který stanovuje pravidla , by se měl a podle mě se musí finančně podílet . A to významnou částkou . Na to bohužel tento návrh zákona nijak nemyslí . Pak samozřejmě , a mluvil o tom pan poslanec Junek , tady máme dvoukolejnost v památkové péči . Každý , kdo chystal anebo vyřizoval nějaké stavební povolení , například uvnitř městské památkové zóny , tak má s tím zkušenost . To jsou ti na ORP , tzn . obcích s rozšířenou působností , a pak to jsou orgány památkové péče . A pokud to chceme zjednodušit , a to bychom chtěli , tak bychom tu dvoukolejnost měli odstranit . Protože to nedává žádný smysl . Skutečně ne . A pak praktický problém , to je archeologie . Velmi často , a budu mluvit o dopravních stavbách , se roky ví , kudy povede trasa . A kdy se začíná uvažovat o archeologickém průzkumu ? Velmi často po vysoutěžení . Velmi často to přináší dodatečné náklady , o těch důvodech mluvil pan poslanec Junek . A já myslím , že jsou relevantní , že pokud se nezačne , tak se velmi těžko odhaduje problém . Tady narážíte na zákon o zadávání veřejných zakázek , vícenáklady . A pak ještě horší parametr , a opět za to nemohou ti , kteří ten průzkum provádějí , to je doba realizace . Nevím , kdo z vás má tu zkušenost s nějakou investiční akcí , na kterou máte státní nebo národní , a ještě horší , evropskou dotaci . A teď do toho vstoupí oprávněný veřejný zájem státu provést archeologický průzkum a najednou vám rostou náklady a běží doba a už jste pod tlakem toho , že tu zakázku neuzavřete , nedokončíte v termínu , který máte . Je to zcela běžné , já tomu rozumím , ale pokud se tam nezastaví hodiny anebo náklady , tak je to samozřejmě k tíži investora i dodavatele . Neříkám , že vždycky , ale mnohé takové případy jsou . AJá myslím , že těch rozporů je poměrně hodně , a mně přijde opravdu lepší to vrátit k dopracování a ještě jednou tu debatu vést . Fakt si nemyslím , že to jsme schopni v rámci druhého čtení opravit . Je možné , že někdo napíše komplexní pozměňující návrh , ten se vezme jako základ a začne se s tím nadále pracovat . Ale já takový postup nepovažuji za rozumný , předvídatelný a taky správný v této oblasti . Zkusme , až o tom budeme hlasovat , protentokrát potlačit politickou prestiž . Já to vůbec ani nevnímám , pokud bychom to vrátili k dopracování , jako nějakou porážku vlády nebo pana ministra , na to je ta věc příliš vážná , není úplně politická , ale myslím , že důkladnou debatu to ještě potřebuje . Mně je samozřejmě líto , že vládní koalice tento návrh zákona prosadila na jednání po osmi měsících od té doby , kdy poprvé proběhla rozprava . Kolegyně Jana Černochová říkala , že tím nebude zdržovat , ale po pravdě řečeno , kdo z nás si to ještě pamatuje ? Kdo z nás si před dneškem přečetl stenozáznam ? Ono pro tu debatu by bylo mnohem lepší , kdyby se to vystoupení zopakovalo , ale pak bychom byli pravděpodobně obviněni z toho , že obstruujeme . A už jsme to jednou slyšeli : a proč nás tím zase otravujete ? Ale možná ten čas využil pan ministr a jeho lidé a možná pan ministr v rozpravě zareaguje na připomínky , podněty , nápady , ale i kritiku , které tady zazněly v dubnu . Za osm měsíců to ministerstvo bezesporu mohlo zpracovat . Možná nás pan ministr přesvědčí , že ten návrh nakonec stáhneme . I když já si to nemyslím . A skutečně ta věc je problematická . Je nás tady hodně , kteří mají zkušenost z komunální politiky . Pokud ta pravidla neuděláme jasnější , jednodušší , srozumitelnější , tak té památkové péči jako oboru , který si zaslouží podporu , ve skutečnosti ublížíme , než abychom jí pomohli . Takže proto volím taková umírněná slova a takový umírněný tón , pane ministře , a myslím si , že to skutečně nemusíme za každou cenu poslat do druhého čtení a teď se rychle , rychle snažit to někde opravit . Že ty věci , o kterých mluvil pan poslanec Junek , já bych řekl , že v zásadě problémy , které popsal , existují . A on sám říkal , že to jsou jenom některé z problémů . To nebyl zdaleka vyčerpávající přehled toho , co to je . Protože možná bychom mohli u každého návrhu zákona se nejdřív shodnout na tom , co je cílem této novely . Jaký je vlastně cíl ? A pak se bavme , když se shodneme na tom cíli , pak se bavme o nástrojích , jak toho cíle dosáhnout . A až se dohodneme na nástrojích , tak pak se pusťme do těch paragrafů . My velmi často postupujeme úplně naopak , úplně nelogicky . Nejdříve se vrhneme na paragrafy , začneme se přesvědčovat , jaké má být přesné znění šesté odrážky v osmém písmenu třetího odstavce hlavy I článku 3 , a zapomíná na debatu , k čemu to vlastně je , jaký cíl a jestli ty nástroje , které k naplnění a dosažení cíle volíme , jsou ty správné . Takže bychom se mohli možná vrátit o dvě úrovně výš . Nejdřív se bavit a debatovat o těch cílech , pak se bavit o nástrojích a pak se vrhnout na paragrafy . A ne naopak . Protože pak výsledek je velmi tristní . A mně to nedá , pane ministře , abychom nedopadli stejně jako s autorským zákonem , kde je několik desítek pozměňovacích návrhů , jestli mám dobré číslo , tak budeme hlasovat asi 66 krát . A jak to asi dopadne ? Jak to asi dopadne ? Špatně . Špatně . Použiji toto spisovné slovo . Dopadne to špatně . A tady , pokud to pustíme do druhého čtení , tak prognózuji , že těch pozměňovacích návrhů bude stejné množství , ne - li více . A dopadne to i tady špatně . Takže si myslím něco vrátit a dál nad ním diskutovat a pracovat je správná metoda než za každou cenu si dělat odrážku , že už to máme z krku , pustili jsme to do druhého čtení a ono to nějak v těch výborech dopadne .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities