|

ps2013-048-06-014-052.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-07-13 ps2013-048-06-014-052 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

52. Návrh poslanců Petra Gazdíka, Věry Kovářové, Jana Farského, Jiřího Skalického a Františka Váchy na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 282/ - prvé čtení

Date2016-07-13
Meetingps2013/048
Agenda Itemps2013/048/052
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/s048248.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

přímou volbu odmítám, protože to, že dneska zastupitelstva fungují - a ty případy, jak tady bylo řečeno, že třeba starosta vůbec není zvolen a odstoupí lidé z kandidátky, aby se posunul do zastupitelstva, a pak se nechá zvolit starostou, tak v praxi vím, co to znamená. Ta strana, která to udělá, nebo hnutí, které to udělá, si vykopou politický hrob. A ten člověk taky. A podle toho to zastupitelstvo pak i vypadá během těch čtyř let a dochází k velké nestabilitě. To si myslím, že byly takové ty začátky zastupitelské demokracie na obcích. Dneska to podle funguje dobře. jsem starý konzervativec v tom, že když něco funguje dobře, tak není důvod to měnit. A komunální sféra z hlediska toho, jak se volí starostové, funguje dobře. Mimochodem, vidíte dnes sami na řadě případů měst, že dochází ke změnám ve vedení měst, zastupitelstvo si s tím poradit umí, konkrétně nechci jmenovat některá města, všichni jsme zažili situaci tady v Praze, v jiných velkých městech. Ale možná je to dáno nezkušeností nových politických subjektů. Takže tvrdím, že není dobré toto měnit. Mimochodem, slovenské zkušenosti by nás trochu měly varovat před tímto způsobem. Toto by byl jenom první krok, druhý krok by bylo, kdybychom zavedli přímou volbu starostů úplně, a pak samozřejmě je to o jiném volebním systému a jiných pravomocech těch starostů a jiném postavení těch starostů. Ale jestli si někdo myslí, že vážnost starosty se určuje od toho, zda je volen občany, anebo je volen zastupitelstvem, no tak nevím. Zastupitelstva jsou veřejná, lidé tam chodí, a samozřejmě pokud nejsou spokojeni, tak to dají patřičně znát. Takže vnímám to skutečně jako návrh, který je kontraproduktivní dle mého soudu. jenom ten úvod, ty volby vlastně říkají, že pokud bychom chtěli přímou volbu starostů, tak by se musel změnit volební systém, to je první věc, a odvolávat starostu v místním referendu nelze, takže to je ta druhá věc, která je tam popsána... (Odmlka pro neklid v sále.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipTak ještě jednou požádám odleva doprava, odprava doleva i střed, aby se sněmovna uklidnila. Slovo pan poslanec Ivan Adamec v rozpravě, ostatní vedou diskusi v předsálí. Poslanec Ivan Adamec vím, že se všichni těší na parlamentní prázdniny, jsme na tom všichni stejně, ale zkusme to vydržet do těch sedmi hodin. Nebudu tady připomínat případy ze zahraničí, kdy víme, že když starosta je zvolen přímou volbou za úplně jinou politickou stranu nebo subjekt oproti zastupitelstvu, jaké to problémy. Ty modely jsou různé, to je nakonec i správně. To, že v Německu zaváděli přímou volbu starostů, tak v Německu je to vůbec jiné, tam jsou různá volební období, dokonce starosta nemusí být z obce. Zase to jsou úplně jiné volby. si myslím, že v tomhle bychom si neměli hrát. Nechci to tady dále rozebírat, myslím si, že skutečně zákon o obcích, tak je nastaven, a volby do obecných zastupitelstev, tak jak jsou nastaveny, fungují velmi dobře, varuji před těmito zásahy. A pokud toho někdo nemá ještě dost, tak si vždycky vzpomeňte, jak přímé volby dopadají. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu poslanci Ivanu Adamcovi. Nyní dále přihlášený pan poslanec Jan Chvojka. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jan ChvojkaDěkuji za slovo, pane místopředsedo. Hezké odpoledne, kolegyně a kolegové. jsme tady něco podobného jednou měli, byť v takové větší šíři, pan kolega Adamec o tom mluvil. tady byl jednou návrh na to, aby byla zavedena přímá volba starostů, byť se to týkalo všech obcí a měst, teď je ten návrh lehce zúžen na obce do 1 500 obyvatel. Budu mluvit nejdříve obecně a potom konkrétně ohledně tohoto tisku. Tak obecně, myslím si, stejně jako když jsem se vyjadřoval původně k tomu širšímu návrhu zákona, že to do ústavního systému a vůbec do systému demokracie a vůbec zákonů v České republice nepatří. My tady máme prostě volbu starostů zastupitelstvem. Je opravdu problém, a vidíme to na Slovensku, když je starosta zvolen, či dokonce tamější župan, u nás hejtman, přímo a jinak nespolupracuje s tou většinou, která v tom zastupitelstvu je. Víme, že ta politická shoda se hledá velmi těžce a že je vždycky problém ten, když je starosta zvolen jako ten přímý, kdo získal nejvíce hlasů, a jinak je tam zastupitelstvo, které je úplně v jiných barvách a spolu si nerozumějí a ten starosta samozřejmě neprosadí vůbec nic, pokud to nemá přímo ve své kompetenci a zastupitelstvo k tomu nepotřebuje. Takže obecně myšlenka přímé volby starostů a hejtmanů do České republiky mi přijde, jak jsem říkal minule, jako jeden z nejvíce nemoudrých nápadů, který zde mohl někdo navrhnout. Co se týče tohoto konkrétního návrhu, tak za prvé, tam mi vadí, a asi nejsem sám, proč zrovna 1 500 obyvatel, proč ne 1 300 nebo 2 000 nebo 3 000,. Postě proč 1 500. My tu nikde v nemáme v zákoně o obcích nebo v Ústavě rozděleno: malá obec do 1 500, větší od 1 500 do 5 000, město. Prostě náš právní systém tuto terminologii nezná a to číslo 1 500 je podle mého naprosto umělé. Druhá věc. Přiznám se, nestudoval jsem ten návrh dopodrobna, mně stačí věcně ten nápad s tím, že s ním nesouhlasím - ale k jakému datu se těch 1 500 lidí počítá? Co když je to obec, kde je 1 498, pak se jich 20 v tom roce narodí, ta obec je větší, takže nespadá do kategorie obce, která by měla volit starostu přímo. Mně to nedává moc logiku. Může se stát, že jedno volební období by s ohledem na to občané obce volili starostu přímo, druhé volební období by ho volili nepřímo, protože by narostl počet obyvatel. Podle prostě ten návrh, byť chápu důvody pro to, proč byl předložen, podle ten návrh nemá logiku. Opakuji, číslo 1 500 mi přijde umělé, ostatně tak by mi přišlo jakékoli jiné číslo. Prostě náš právní řád nějakým způsobem nerozlišuje obce na malé, velké, menší, větší, do 1 500 obyvatel nebo do 5 000 obyvatel. Co by se stalo, kdyby došlo k nějakému razantnímu zvýšení těch počtů obyvatel i třeba v rámci volebního období? Proběhla by volba přímo, pak by se v obci narodilo deset dětí, přelezlo by to tu hranici 1 500. Měl by ten starosta tu legitimitu? Měl by legitimitu, samozřejmě byl zvolen, ale by byl vlastně v obci, kde by ten přímo volený starosta neměl být, protože to přeleze tu klauzuli těch 1 500. Takže se připojuji k tomu návrhu na zamítnutí a prosím o podporu zamítnutí tohoto tisku. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji. Ptám se pana kolegy Adamce, jestli se opravdu hlásí k faktické poznámce? Je tomu tak. Pan zpravodaj jistě eviduje návrh na zamítnutí přednesený v rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte k faktické poznámce. Poslanec Ivan AdamecDěkuji, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, se omlouvám, samozřejmě v zaujetí jsem zapomněl dát svůj návrh. tento návrh zákona považuji za velmi nebezpečný experiment, který by se nám skutečně mohl vymknout z ruky, a dávám návrh na zamítnutí tohoto zákona již v prvním čtení. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji a pokračujeme v rozpravě vystoupením pana poslance Petra Bendla, připraví se kolega Jan Zahradník. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Petr BendlDěkuji za slovo, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, jsem v tomto ohledu v konfliktu zájmů, protože jsem zároveň zastupitelem obce, která 900 obyvatel a na kterou by se vztahoval tento experiment, který, troufnu si říci, v praxi fungovat nebude. jsem tady včera říkal, a znám to od kolegů na Slovensku. Zavedení přímé volby starosty je navenek sympatické pro každého, kdo vůbec neví, jak ty konstantní správy a samosprávy fungují. Vypadá to zvenčí hrozně hezky, konečně si budeme moci rozhodovat o tom, kdo to je, proto se to taky předkládá. Ale je to nezodpovědné v tom, že všechna ta filozofie fungování obce je dneska nastavena nějak, je nastavena na bázi nutnosti spolupracovat, nutnosti hledat kompromisy, nebojovat spolu.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities