|

ps2013-048-06-014-052.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-07-13 ps2013-048-06-014-052 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

52. Návrh poslanců Petra Gazdíka, Věry Kovářové, Jana Farského, Jiřího Skalického a Františka Váchy na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 282/ - prvé čtení

Date2016-07-13
Meetingps2013/048
Agenda Itemps2013/048/052
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/s048248.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Předkládaný návrh nicméně vychází vstříc i lidnatějším územním samosprávným celkům, v nichž může přímá volba starosty proběhnout, je-li splněna jednoduchá podmínka - rozhodne-li obecní zastupitelstvo o tom, že se v dalším volebním období neustaví rada obce. Jediný rozdíl tak je v tom, že v obcích do 1 500 obyvatel je přímá volba starosty obligatorní, ve větších obcích jde o institut fakultativní. Dovolte, abych nyní stručně shrnula důležité argumenty pro tento návrh. V malých obcích bez obecní rady je starosta klíčovým institutem samosprávy a voliči by měli mít možnost zvolit si ho přímo. Ve volbě starosty by nehrály roli jeden dva hlasy málo početného zastupitelstva, ale hned po volbách by bylo jasné, kdo je starostou. S argumentem Sobotkovy vlády, že se tím umenší role zastupitelstva, nemůžeme souhlasit. Starosta malé obce bez rozsáhlého aparátu nese velké břímě odpovědnosti. Jeho legitimita by tedy měla být větší. Vyhneme se případům, kdy lidé vyloženě nechtěli konkrétního starostu a dali to najevo ve volbách, nedostal preferenční hlasy a jeho spolustraníci ho přeskákali, ale politickými dohodami byl vynesen do čela obce jen hlasováním v zastupitelstvu. Vládní argument, že by byla nutná změna Ústavy, neobstojí. Role zastupitelstva se nijak neumenšuje a přímá volba starosty není sice přímo popsána v Ústavě, není s ale nikterak ani v rozporu. Neobstojí ani argument vlády, že odvolání přímo voleného starosty místním referendem není výkon přímé demokracie, ale jen opakem voleb. Podle nás je to opakem přímých voleb a přímé vyjádření vůle voličů. Na počátku svého vystoupení jsem uvedla, že předložený návrh je návrhem rozsáhlým. Je tomu tak proto, že změna způsobu volby se nutně musí promítnout do řady ustanovení dotčených zákonů. Samotný princip, na kterém tato novela spočívá, jsem myslím dostatečně objasnila, a těším se na další debatu. Přímou volbu starostů malých obcí vidíme z těchto i dalších důvodů, které jsem uvedla, jako přínos pro demokracii na komunální úrovni, a proto vás prosím o podporu tohoto návrhu. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji paní poslankyni Věře Kovářové, která je jedním z předkladatelů, a nyní žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Josefa Uhlíka, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. Poslanec Josef UhlíkDěkuji za slovo, pane předsedající. (Řečník je velmi zadýchaný.)Omlouvám se. Co se týká zpravodajské zprávy, na začátek bych řekl... promiňte... bych řekl to, že s návrhem osobně nesouhlasím, ale protože se dělí přímá volba na..., omezuje se počet obyvatel přímé volby starosty, ale můžeme o tom diskutovat ve výborech, takže nedávám návrh na zamítnutí v prvním čtení, a takto bych se zatím omezil. Děkuji. Omlouvám se. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu. Otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášený pan poslanec Ivan Adamec, dále se připraví kolega Chvojka, Petr Bendl a Jan Zahradník. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Ivan AdamecDěkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem tady před chvílí hovořil o otevírání zákona o obcích, že to velmi nerad vidím, protože většinou to dopadne jako vždycky k horšímu, a tento případ vnímám naprosto shodně. A musím říct, že překvapuje, že pořád tyto tendence, navrhovat tento způsob přímých voleb, je. My jsme tady několikrát vystupovali. Byly tady návrhy hnutí Úsvit, které jsme zamítli, a budeme v tom pokračovat. (V sále je velmi hlučno.)Musím říct... Možná některé kolegy ten zákon o obcích nezajímá... Místopředseda PSP Vojtěch FilipPokusím se vám, pane kolego, zjednat trochu klidu na vaše vystoupení. Prosím ještě jednou všechny kolegyně a kolegy poslance, aby diskuse, které se netýkají zákona o obcích, vedli pouze v předsálí. Prosím. Poslanec Ivan AdamecDěkuji, pane předsedající. On ten návrh několik vad na začátku. Je potřeba říct, mně se vůbec nelíbí rozdělení na obce různých počtů obyvatel. Nakonec máme tady přes 6 tisíc obcí a rčení, že starosta malé obce větší zodpovědnost než starosta velkého města, tak tuto myšlenku rozhodně nesdílím. Velké město, velké starosti, malé město, také velké starosti, malá obec, také velké starosti. To tak prostě je! Starosta je vnímán všude jako autorita, a pokud tomu tak není, tak dlouho není starostou. To je potřeba také říct hned na úvod. Každý starosta prostě svůj díl odpovědnosti a je nemalý. A je pravda, že občané vnímají starostu jako představitele města a nevnímají ho jako jednoho z členů zastupitelstva. To je pravda. Ale berte to tak, jak dneska probíhají komunální volby. Na rozdíl od jiných voleb můžete volit skrz kandidátní listiny, de facto pokud si pamatujete, volební lístek je jeden na komunální volby, kde jsou všechny strany, hnutí vyznačeny pod různými pořadovými čísly, a volič může volit buď jednu kandidátku, anebo může volit skrz strany nebo hnutí tím, že maximálně může využít svých hlasů tolik, kolik je členů zastupitelstva. Když se na to podíváte, není to o počtu hlasů, které získá jednotlivec, i když také se to tam může posouvat, ale je to o počtu hlasů, které získá jednotlivá strana, hnutí. Tady vidím první kámen úrazu v přímé volbě, protože to bude tak, že vždycky podle tohoto by měl být starosta nejsilnější strany nebo hnutí. To tak prostě je, protože ten další, který je třeba oblíbený, ty hlasy bohužel nezíská, protože je tam samozřejmě to politické zabarvení. Další bod, který tam vidím, odvolatelnost v referendu. nevím, jestli předkladatelé četli, jak vypadá zákon o místním referendu, ale v tom zákonu je přímo zakázáno konat referendum na odvolání starosty. Tam je to přímo zakázáno. Takže ani tento způsob možný není. Pominu-li to, že navrhovaný zákon vnese chaos, protože pokud máte zkušenosti z komunální politiky, tak víte, že poslední zasedání zastupitelstva se určuje počet členů zastupitelstva dalšího. tam vznikají určité třenice, protože vlastně bývalí zastupitelé určují podobu - částečně - podobu zastupitelstva nového. Tady si vůbec nedovedu představit, že by na posledním jednání rozhodli o tom, že bude přímá volba starosty. Musím říct, že zkušenosti z jiných zemí jsou různé. A my samozřejmě přímou volbu jsme si zakotvili do našeho ústavního systému již před několika lety, kdy proběhla přímá volba prezidenta, a myslím si, že ti, kteří ji tehdy vehementně prosazovali, dneska toho možná vážně litují. Ale bych nerad, abychom přímé volby vztahovali na konkrétní lidi, protože to by se nemělo. Měl by to být systém.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities