Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-07-12 ps2013-048-05-003-222 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
222. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - prvé čtení
Voblastifinancovánínepedagogicképrácesystémbezzřetelnéhodůvoduzvýhodníškolusvyššínaplněnostítřídoprotistejněorganizovanéškolesnaplněnostítřídnižší.Přitompotřebynepedagogicképrácejsousrovnatelné.Voblastistředníhovzdělávánísmaturitnízkouškousystémvřaděpřípadůnegativněpůsobínakvalituinaekonomickouefektivnostvzděláváníškolyvzájmuzískánížáků,atímpádemprostředkůzestátníhorozpočtu,snižujísenárokynakvalitunavstupudovzděláváníaižákysvelmimaloupravděpodobnostíúspěšnostinavýstupudržívevzděláváníconejdéle.Tojetenproblém,žeberemevšechno,cosenámhlásí,zvláštěustředníhoškolství,abychommělinaplněnétřídy.Hlavníparametrynavrhovanézměnyfinancováníregionálníhoškolstvíproškolstvíaškolnídružinybudenormativnífinancovánízestátníhorozpočtupřenesenonacentrálníúroveň,tj.naúroveňMinisterstvaškolství,mládežeatělovýchovy.Vmateřských,základníchastředníchškoláchbudenormativnífinancovánínepedagogicképrácenažákanahrazenonormálnímfinancovánímnaškolu,naodloučenépracovištěanatřídu,cožmnohemobjektivnějivyjadřujereálnoupotřebuzajištěníobslužnýchčinnostíškol.Naprostozásadnízměnuvnavrhovanémřešenípředstavujezavedenízcelaodlišnéhosystémufinancovánípedagogicképrácevmateřských,základníchastředníchškolách,konzervatoříchaveškolníchdružinách.Jenomprovašizajímavost,dneskavětšinavychovatelůveškolnídružině,mnohdeivmateřskýchškolách,majípedagogičtípracovnícikrácenéúvazky.Prooboryvzdělávánívtěchtodruzíchškolažpoškolnídružinubudezávaznýmprávnímpředpisemstanovenmaximálnírozsahvzdělávání,nebonaopakmaximálnírozsahpřímépedagogickéčinnostihrazenýzestátníhorozpočtu.Školeaškolnídružiněbudeposkytnutobjemfinančníchprostředkůnaskutečnýpočetjejichpedagogů,pokudhodinovévyjádřeníjejichúvazku,tj.přímépedagogickéčinnosti,nepřekročístanovenýmaximálnírozsah.Objemposkytnutýchprostředkůbudepřitomrespektovatreálnézařazenípedagogůškolyaškolnídružinydoplatovýchtřídastupňůanormativněstanovenouúroveňostatníchnárokovýchanenárokovýchsložekplatu.Stávajícísystémfinancováníregionálníhoškolstvíprostřednictvímrepublikovýchakrajskýchnormativůzůstanezachovánpouzeprofinancovánívzděláváníaškolskýchslužebposkytovanýchškolskýmizařízeními,svýjimkouškolníchdružin.DojdevšakkezměněstrukturyrepublikovýchnormativůakregulacivýšekrajskýchnormativůbudemociMŠMTstanovitpersonálnístandardyprozajištěníčinnostiškolskýchzařízení.Stávajícísystémfinancováníprostřednictvímnormativůnažákazůstanezachovánprofinancovánísoukromýchacírkevníchškol.Dnesdopoledneještěproběhlkulatýstůlnatémafinancováníregionálníhoškolství.Přítomnéprofesníorganizacevnímajípřipravenounoveluzákonajakovelmizdařilou,alezároveňupozornilynanutnostdostatkufinančníchprostředků.Přestosivšakdovolímpodatvpodrobnérozpravěnávrhnaprodlouženílhůtyproprojednánínávrhuzákona,kterýmseměnízákončíslo561/2004Sb.,dáleškolskýzákon,vevýborech,atona90dnů.Předkládanýnávrhzákonapředstavujepoměrnězásadnízásahdonormativníhofinancováníregionálníhoškolství.Ikdyžnávrhzákonanemířínavšechnyškolyaškolskázařízení,nicméněsedotknepočetněnejvětšíhomnožstvíztěchtozařízení.Nejzásadnějšízměnysetotiždotýkajímateřskýchškol,základníchškol,středníchškol,konzervatoří,vyššíchodbornýchškol,základníchuměleckýchškolaškolníchdružinzřizovanýchúzemnímisamosprávnýmicelkynebosvazkyobcí.Vzhledemktétoskutečnosti,ženávrhzákonasseboupřinášízměny,kterébudouvýraznědopadatnacelouřaduškolaškolskýchzařízení,jetřebasenávrhuzákonavěnovatdůsledně.Jednacímřádemstanovená60dennílhůtaproprojednánívládníhonávrhuzákonavevýborechsevtomtopřípadějevíjakonedostatečná.Navrhujitedyvsouladus§91odst.3zákonačíslo90/1995Sb.,ojednacímřáduPoslaneckésněmovny,projednatnávrhzákonavevýborechvelhůtěo30delší,tedyvelhůtě90dnů.Jenomupozorňuji,žektakovémuprodlouženílhůtyjetřebasouhlasupředkladatele.Děkuji.Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji,panezpravodaji.Nežotevřurozpravu,ještěomluvímpanaministraZaorálka,kterýseomlouváod15hodindokoncejednacíhodnezpracovníchdůvodů.Otevírámrozpravu.Ještěneždámslovořádněpřihlášeným,mámzdejednupřihláškuspřednostnímprávematojepanpředsedaFiala.Prosím,máteslovo.Poslanec Petr FialaVáženýpanepředsedo,dámyapánové,školskýzákonotevírámezaposlednídvarokytušímpošesté,cožsamoosoběnenísamozřejmědobré,protoženašeškolstvíurčitěpotřebujestabilituatyneustálézměny,kekterýmdocházíakterýmškoly,ředitelé,učitelé,rodičežákyvystavujeme,pozitivnínejsou.Utěchpředcházejícíchnovelizací,avítetozmýchvystupování,jsemnaprostouvětšinutěchnávrhůpokládalzazbytečné,nebopřímošpatné,ažužjetopovinnáškolka,jednotnépřijímačky,avzpomenetesinatydebaty,kteréjsmetuměli.Narozdílodtohonaopakpovažujizměnufinancováníregionálníhoškolstvíjakoněco,conutnéje,coseudělatmělo.Přestoalenávrh,kterýtadypředkládápaníministryně,podpořitnemohuapovažujihovesvémdůsledkuzahorší,nežjetensoučasnýstav.Jásespaníministryníshodnu,istím,cotadyříkalpanposlanecKořenek,pokudjdeoanalýzuněkterýchproblémů,kterévsoučasnostisfinancovánímregionálníhoškolstvímáme.Podlemějedenztěchproblémů,kterýtuažtakakcentovánnebyl,jetakénemožnost,nebonedostatečnámožnostředitelůškol,abynakládalisfinančnímiprostředky,abyjimtyprostředkynechodily,jakseříká,obarvenéauždopředuurčené,alemohlisnimipodlepotřebyškolyvolnějinakládatatřebasetoprojeviloivevýraznějšímrozdíluvefinancovánítěchpedagogů,kteříjsoukvalitní,atd.atd.Pokládámzaproblematickýizpůsob,jakýmsetřebanavyšujíplatyučitelůpředevšímvtétarifnísložce,aneprávěvténadtarifní,kdetozaseumožňujeředitelůmstímspravedlivějinakládat,atd.Tojejedenztěchproblémů.Aletenvelkýstrukturálníadlouhodobý,tensetýkáprávěnerovnostivefinancováníjednotlivýchškol,regionálníchškol,vrámcinebomezijednotlivýmikraji,jednotlivýmiregionyČeskérepubliky.Jájsemužpředletyupozorňovalnato,žepokudtentosystémnezlepšíme,nezměníme,takdřívečipozdějitenrozdílfinancováníkrajůbudemít,resp.školvjednotlivýchkrajích,dopadnakvalituvzděláváníatytorozdíly,kterévkvalitěvzdělávánímezijednotlivýchkrajijsou,sebudouještězvětšovat.Aniteďnatomnejsmedobře,protožekdyžsepodívátenamezinárodnísrovnání,takrozdílveznalostechmezijednotlivýmikrajidosahujeaž1,5rokuškolnídocházky,cožjsoučísla,kteránásnemohounechatlhostejnými.Atonenízpůsobenofinancováním,aletofinancovánítomuvytvářenírozdílůdlouhodoběmůženapomoci.Abystemidobřerozuměli,očemmluvím,iti,kteřísetřebadetailyfinancováníškolstvínezabýváte,takvámuvedudvakonkrétnípříklady.PokudněkdobudestudovatnastředníškoleelektrotechnikutřebavJihočeskémneboÚsteckémkraji,taknanějpříslušnáškola,středníškola,dostane37tisíckorunročně,zatímcokdyžbudestudovatstejnýoborvestejněvelkétříděvestejnéškoleveStředočeskémkrajineboKarlovarskémkraji,taknanějtastředníškoladostane41nebo42tisíckorun.Pokudbychomtopřepočetli,spočítalitonacelektéškoly,taktaškolavprvnímpřípadědostane5,9milionukorun,zatímcotadruhádostaneročně6,5milionukorun.Atosi,dámyapánové,představíte,žejerozdílpoměrněvelký.Atojsoučíslanaprostoreálná.