Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-07-12 ps2013-048-05-003-222 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
222. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - prvé čtení
Vpřípaděuměleckýchškolasoustavyuměleckéhovzděláváníbychchtělaříct,žetotojátaképokládámzapoměrněklíčovýprvek,protoževtutochvílijepraxevjednotlivýchkrajíchvýznamnějináauměleckéškolybylyodkazoványnato,cozbudezhlediskarozpisufinančníchprostředků,protožepřirozeněkrajepreferovalypovinnouškolnídocházku.Domnívámse,žezhlediskaodbornýchtrendůvevzděláváníjezcelanamístěpropojovatjakformální,takneformálnívzděláváníaumožnitmaximálnírozvojtalentůdětí,včetnětalentůuměleckých.NormativycentrálnězMŠMTnaškolu,napracoviště,natřídu.Profinancovánínepedagogicképráce,tzn.mzdovýchvýdajůpronepedagogickézaměstnancevmateřských,základníchastředníchškolách,budesystémnormativníhofinancovánínažákanahrazennormativnímsystémemfinancováníkombinacínormativůnaškolu,napracovištěanatřídu,resp.ustředníchškolnatříduvoboruvzděláváníaukonzervatoříavevyššíchodbornýchškoláchbudenahrazenkombinacínormativůnaškolu,napracovištěanažáka,resp.ukonzervatořínažákavoboruvzděláváníauvyššíchodbornýchškolnastudentavakreditovanémvzdělávacímprogramu.TakétytonormativybudecentrálněstanovovatMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovy.Navrhovanéřešení,takjakjevládapředkládá,respektujeihodnoceníadoporučeníOECDproČeskourepublikuvoblastifinancování.OECDpřihodnocenítzv.slabýchstránekstávajícíhosystémufinancováníškolaškolskýchzařízenívČeskérepubliceupozornilozejménanatoto:Rigidnísystémnárodních,rozumějrepublikových,normativůneumožňujícízohlednitobjektivníspecifikavzdělávacíchsoustavvjednotlivýchkrajích.Tadyzejménaupozorňujinafakt,žetam,kdejeméněaménědětívrámcidemografickéhovývoje,dostávajíkrajeméněaméněfinančníchprostředků,cožsamozřejměsekundárněvedezasktomu,žesekrajnerozvíjítak,jakbymělzhlediskavzděláváníavzdělávacísoustavy.Stejnětakjezcelanemožnénastavitsystémstředníhoškolství,sekundárníhovzdělávání,např.nauplatnitelnostnatrhuneborozvíjetspeciálníoboryvrámcikrajů,kterémajíurčitéregionálnícharakteristiky.Krajskévariace,říkáOECD,rozumějmezikrajovérozdílyvpočtechžákůnaučitelevkrajskýchnormativechmezdpedagogickýchpracovníků,jsounámvytýkány.Stejnětakchybějícínárodníregulacefinancovánínepedagogicképráce.Chtělabychříct,žezatímcoupedagogicképrácevtutochvíliexistujeshodasodbornýmiasociacemi,sezástupciškol,skraji,sobcemi,sodboryizaměstnavateli,vpřípaděnepedagogicképrácedetailyjednotlivýchkoeficientůbymělybýtfinalizoványnejpozdějiběhemzáří.Podotýkám,žesejednáoprováděcípředpisajetopoprvé,kdyMinisterstvoškolstvípředkládáPoslaneckésněmovněnávrhzákonavčetněvšechprováděcíchpředpisů.DálenamítáOECDmožnostkonfliktuzájmukrajůjakozřizovatelůškolazároveňprostřednictvímsvéhoúřaduidistributorafinančníchprostředkůstátníhorozpočtuškolámjinýchzřizovatelů.VesvýchdoporučeníchpakOECDpovažujezaklíčovézejménapřenéstodpovědnostzafinancovánímateřskýchazákladníchškolnastát,zaměřitfinancovánínaškolujakoinstituciaomezitfinancovánívzdělávacíchprogramů.Všechnytytopožadavkyzměnyfinancování,takjakjsoupředloženy,respektují.Závěrembych,váženéposlankyněaváženíposlanci,chtělaříct,žebezzměnfinancovánímateřských,základníchastředníchškolnejsmeschopnidosáhnoutžádnéhovýznamnéhopokrokuzhlediskavzděláváníakvalityvzdělávánínašichdětíanejsmeschopnizhlediskavýkyvůdemografickéhovývojegarantovatsíťmateřských,základníchastředníchškolvodpovídajícíkvalitěaúrovnidobudoucna.Vneposlednířaděbychchtělaříct,žezměnyfinancováníjsouzákladnímpředpoklademtaképroto,abychomzajistiliohodnoceníučitelůiostatníchnepedagogickýchpracovníkůaabychomzastavilitrend,kterývtutochvílimáme,asicežesevícavíczačínámepotýkatstím,žeučitelévůbecnemířízhlediskapedagogickýchfakultaabsolventůdonašichškol.Apokudsepotkánedostatekučitelů,vysokývěkvevěkovékohortěučitelůvestávajícíchškoláchasilnýdemografickývývoj,kterýsevtutochvílipřesouvádozákladníchškolabudesedállogickyposouvatdostředních,takpokudsetytodvafaktorypotkají,taknejsmeschopnigarantovatnejenomkvalituvzdělávání,alevzděláváníjakotakové.Děkujivámpředemzavěcnourozpravukdanémuvládnímunávrhuavěřím,žehopropustítedodalšíhočtení.Děkujivámzapozornost.Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji,paníministryně.Prosímpanazpravodaje,kterýmbylurčenpanposlanecPetrKořenek.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Petr KořenekDěkuji,panepředsedající.Váženéposlankyně,váženíposlanci,váženápaníministryně,členovévlády,Poslaneckásněmovnazahajujeprojednávánísněmovníhotisku841,vládníhonávrhuzákona,kterýmseměnízákonč.561/2004Sb.,opředškolním,základním,středním,vyššímodbornémajinémvzdělávání,školskýzákon,vezněnípozdějšíchpředpisů.Součástítohototiskujsouipodzákonnénormy.Jehozdůvodněnípředneslavyčerpávajícímzpůsobemministryněškolství,mládežeatělovýchovy,protoseomezímjennakrátkéshrnutí.Chtělbychjenomještěproúplnostdodat,žeposlancůmtentotiskbyldoručen17.červnavDefiniceproblému.Současnýsystémnormativníhofinancováníškolaškolskýchzařízenízestátníhorozpočtukodifikovanýveškolskémzákonějezaložennaprincipufinancováníprostřednictvímtřínormativů.Republikovénormativystanovíministerstvojakovýšivýdajůpřipadajícíchnavzděláváníaškolskéslužbynajednodítě,žákanebostudentapříslušnévěkovékategorievoblastipředškolníhovzdělávání,základníhovzdělávání,středníhoavyššíhoodbornéhovzdělávánínakalendářnírok.Jdetovtzv.kohortách.Tytorepublikovénormativysloužípouzektransferuprostředkůstátníhorozpočtuzrozpočtuministerstvadorozpočtukrajů.Krajskénormativypakrozpočítákrajskýúřadjakovýšivýdajůpřipadajícíchnajednotkuvýkonunakalendářnírok.Tytokrajskénormativysloužíktransferuprostředkůstátníhorozpočtuzrozpočtukrajedorozpočtujednotlivýchškolaškolskýchzařízenízřizovanýchkrajem,obcínebosvazkemobcí.Zvláštnípakjsounormativyprosoukroméacírkevníškolství,kteréstanovíministerstvoasloužíproposkytovánídotacíjednotlivýmsoukromýmacírkevnímškolámaškolskýmzařízením.Současnýsystémfinancováníškolaškolskýchzařízenízřizovanýchkraji,obcemiasvazkyobcí,dáletakéregionálníškolstvíúzemníchsamosprávníchcelků,zestátníhorozpočtusevyznačujeřadouproblémů,jejichždůsledkemjenerovnépostaveníjednotlivýchsrovnatelnýchpříjemcůvrámciČeskérepubliky.Jakozákladníproblémybychpojmenovalnepředvídatelnostfinancování,rozdílyvplatechvjednotlivýchkrajíchzejménavoblastinenárokovýchsložek,aproblémypředevšímvodbornémučňovskémškolstvízvláštěpřiodchodužákůzesystému.Dovolímsijenomkrátceshrnoutnedostatkysoučasnéhosystému.PřinormativnímrozpisuprostředkůstátníhorozpočtudorozpočtujednotlivýchkrajůnemůžeMinisterstvoškolstvízohlednitdůležitáspecifikaregionálníhoškolstvívjednotlivýchoblastech,kterávýznamněovlivňujískutečnoupotřebufinančníchprostředkůvkraji,jakonapř.rozdílnávelikostnístrukturamateřskýchazákladníchškol,rozdílnáoborovástrukturastředníhoavyššíhoodbornéhoškolství,rozdílnýprocentnírozdílzeškolnípopulacezapojenýdovzdělávánívzájmovéuměleckéškoleneborozdílnáfinančnínáročnostpodpůrnýchopatřeníprožákyzespeciálnímivzdělávacímipotřebamiadalší.Přinormativnímrozpisuprostředkůstátníhorozpočtuzrozpočtukrajůdorozpočtujednotlivýchškolaškolskýchzařízenívznikajívelkérozdílyvevýšikrajskýchnormativů,tj.rozdílyvevýšistátnífinančnípodporynavzdělávánížákůvestejnémoboruvzdělávánímezijednotlivýmikraji.Výšenormativůnavícnenídlouhodoběpředvídatelnánejenzestranyškoljakopříjemcůfinančníchprostředků,aleanizestranyministerstva.Systémnezohledňujeskutečnýrozsahvzděláváníposkytovanéhožákůmkonkrétníškolou.Škola,kterádanémupočtužákůposkytnenižšíobjempedagogicképráce,nežjeobjempředpokládanýchnormativů,jepaksystémemzvýhodněnaanaopakškola,kterábyvzájmukvalityvzděláváníchtělaobjempedagogicképrácezvýšit,jesystémemvýraznělimitována.Systémnezohledňujerozdílnouúroveňnárokovýchsložekplatůpedagogůvkonkrétníchškolách,tarifníplatovéstupněpodledélkyvykonávanépraxe,specializačnípříplatkyadobudoucnapaknapř.nárokyvyplývajícízkariérníhosystémuučitelů.Zdebychjenomzpraktického.Škola,kterámávyššívěkovoustrukturu,jepodstatněvíceznevýhodněnanežta,kterámámladšívěkovoustrukturu.Takžesamozřejměprozíravýředitelsesnažívrámcimožnostímítvyváženýučitelskýsbor,alesamozřejměučitelskésborynámstárnouasamozřejmětam,kdeučiteléučídlouhodoběamajívyššípraxi,taksamozřejměškolamápakvyššípotřebufinančníchprostředků.