|

ps2013-047-05-010-037.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-31 ps2013-047-05-010-037 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

37. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 752/ - prvé čtení

Date2016-05-31
Meetingps2013/047
Agenda Itemps2013/047/037
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/s047157.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3

Poté se tady zavádí pro neznámý pojem vedoucí představitel územní samosprávy. Myslím, že my říkáme třeba starosta, že? Neříkáme, že to je vedoucí představitel územní samosprávy. V důvodové zprávě je uvedeno, že se tím myslí starosta, primátor nebo hejtman. dávám k zvážení, jestli by tam vždy předtím nemělo být slovo uvolněný - uvolněný starosta například, protože si myslím, abychom neuvolňovali (nesrozumitelné)malé obce, označovali za politicky exponovanou osobu, ta obec minimální rozpočet a s tím všechna omezení a kontroly, kterých se týká, považuju za zbytečné. Na druhé straně se ptám, jaký je rozdíl mezi primátorem Prahy a náměstkem primátora Prahy z hlediska posuzování, kdo je a kdo není politicky exponovaná osoba. Mluvím o uvolněných. Nebo uvolněný radní - teď je to v Praze populární, jsou i uvolnění předsedové výborů. Abychom utužili koaliční jednotu, tak vytvoříme placené funkce. To jsou stejně politicky exponované osoby, protože mají svůj v uvozovkách obdobně pracovněprávní vztah, protože to dělají na plný úvazek. Takže si myslím, že bychom to měli doplnit a podle používat slova, na která jsme zvyklí, to znamená třeba uvolnění starostové, uvolnění členové rady, uvolnění místostarostové. Znám dokonce uvolněné vicehejtmany v našem kraji. Prostě se to stát může. Měli bychom pokud možno pracovat... Pokud nechceme 6 245 starostů označit jedním šmahem za politicky exponované osoby. bych to tedy nedoporučoval a zastával bych se zejména těch neuvolněných starostů, protože si myslím, že u nich to neplatí. Pak bych se rád zeptal, ne dneska, možná ani dneska, ale v debatě ve výborech, kdo je to člen řídicího orgánu politické strany. To by docela zajímalo, jestli je to člen statutárního orgánu, nebo jak se to myslí. A kdo to bude posuzovat u jednotlivých politických stran? Který z těch orgánů - předsednictvo, celostátní výbor, výkonná rada, jak je to v našem případě, celostátní sněm? Kdo to vlastně bude posuzovat? Koho se to týká? A zda se to bude týkat také placených zaměstnanců politických stran. doufám, že ne, ale mělo by to být jasně řečeno, jestli například vrchní úředník politické strany - zase každá strana jiné názvosloví - je politicky exponovaná osoba, nebo není. To jsou věci, které bychom měli vyjasnit, protože si myslím, že výklad by měl být naprosto jasný a neměl by být svévolný. Takže vám doporučuji, abychom z toho seznamu, který se nás týká, vyndali neuvolněné členy samosprávy a nechali tam všechny uvolněné. I ty, kteří zastávají dobře placené funkce, jako předsedové výborů, například zastupitelstvo hlavního města Prahy. Všimněte si, jak postupují orgány činné v trestním řízení. Někdy je to podezřelé a stíháme, když někdo udělá politický obchod, a někdy ne. Myslím si, že správný přístup je, že to je prostě politický obchod a že to k politice patří a že do toho policie a státní zástupci nemají strkat nos. Ale známe případy, a budeme mít za chvíli tříleté výročí, kdy se policie a státní zástupci domnívají, že politický obchod je něco, co by měli trestně stíhat. A to by se mělo vyjasnit. Věřím, pane ministře, že v definici zpřesníme, koho se to týká, kdo je politicky exponovaná osoba, a doporučuji opravdu zaměřit se na všechny, kteří jsou uvolnění, a ti, kteří uvolnění nejsou, aby z toho byli vyjmuti a budou posuzováni jako všichni ostatní občané České republiky. A pak zkusme najít definici, co je to člen řídicího orgánu politické strany, aby to bylo každé politické straně jasné. Protože mnohdy tam jsou lidé, kteří se neživí politikou, kteří nejsou ani poslanci ani senátoři ani uvolnění starostové ani uvolnění hejtmani, mají to ke své práci, aby dopředu věděli, když se nechají nominovat, případně zvolit, jestli jsou, nebo nejsou politicky exponované osoby. Myslím si, že si to zaslouží, aby to všichni věděli. Jinak si myslím, že cíle zákona jsou správné. Můžeme debatovat detaily. Ale určitě je to věc, která se v závěrečném hlasování dočká podpory i ze strany poslanců našeho klubu. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji vám, pane poslanče. Dámy a pánové, pěkný podvečer. Táži se, zda se někdo další hlásí do rozpravy. Vzhledem k tomu, že nikoho nevidím - tak vím, že v úvodním slově, pane ministře, jste řekl, že byste rád požádal o zkrácení projednávání na 30 dnů. Abychom o tomto návrhu mohli hlasovat, musí tento návrh zaznít v rozpravě. Táži se vás, pane ministře, zda uvažujete o zkrácení lhůty na 30 dnů. V případě, že ano, žádám vás, abyste tento návrh načetl. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej BabišDovoluji si tedy navrhnout, aby zákon byl projednán ve výborech zkrácením doby na 30 dnů. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji vám. Táži se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Jestliže tomu tak není, končím obecnou rozpravu. Táži se pana navrhovatele a pana zpravodaje, zda si chcete vzít závěrečná slova. Nevidím. V tom případě budeme hlasovat. Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Táži se, zda máte někdo jiný návrh na garanční výbor. Není tomu tak. V tom případě přivolám ještě kolegy a kolegyně z předsálí. Přečtu návrh, o kterém budeme hlasovat: Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru? Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Je to hlasování s pořadovým číslem 225, přihlášeno je 126 poslankyň a poslanců, pro návrh 119, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Táži se, zda někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání. Není žádný další návrh. Dobře. V tom případě budeme hlasovat o zkrácení lhůty na projednání, protože v obecné rozpravě padl návrh na zkrácení na projednání na 30 dnů. Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro zkrácení lhůty na 30 dnů, zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Je to hlasování s pořadovým číslem 226, přihlášeno je 126 poslankyň a poslanců, pro návrh 67, proti 37. Konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas a lhůta na projednání se zkrátila na 30 dnů. Tím končím projednávání tohoto bodu. Otevírám další bod dnešního jednání a tím je

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities