ps2013-047-05-010-037.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-31 ps2013-047-05-010-037 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.20 hodin) Dílčí změny v souladu s uvedenou směrnicí EU dále řeší např . snížení částky hotovostní platby , při níž musí každý podnikatel identifikovat svého klienta , z 15 tisíc na 10 tisíc eur , a rozšíření povinnosti na některé další provozovatele hazardních her . Návrhem zákona se dále v souladu s doporučeními z minulého hodnocení České republiky výborem Moneyval Rady Evropy navrhuje změna statusu orgánu , který plní roli tzv . finanční zpravodajské jednotky . Tímto orgánem je nyní Finanční analytický útvar jako odbor Ministerstva financí . Navrhuje se zřídit samostatný Finanční analytický úřad jako správní úřad v rámci Ministerstva financí . Faktickým vyčleněním činnosti tohoto úřadu od Ministerstva financí bude odstraněn vytýkaný nedostatek nezávislosti a naplněna uvedená doporučení . Návrh v návaznosti na požadavek zřízení rejstříku skutečných majitelů právnických osob obsažený ve výše uvedené směrnici EU a po dohodě s Ministerstvem spravedlnosti řeší mimo jiné i transparentnost vlastnictví právnických osob zavedením evidence skutečných majitelů . Dovoluji si vám doporučit tento vládní návrh zákona přijmout a postoupit do dalšího čtení . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministru financí a místopředsedovi vlády Andreji Babišovi a žádám , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Karel Fiedler . Prosím , pane zpravodaji . Poslanec Karel Fiedler Děkuji za slovo , pane předsedající . Zpravodajská zpráva k návrhu zákona , kterým se mění zákon číslo 253 / 2008 Sb . , je to sněmovní tisk 752 , jak už bylo řečeno . Důvodem předložení tohoto návrhu je implementace nových předpisů Evropské unie na základě doporučení finančního akčního výboru skupiny G 7 . V novele je zaváděn princip hodnocení rizik , které umožňuje , aby v rámci limitů stanovených mezinárodními i vnitrostátními standardy přijaly (státy?) flexibilní opatření , účinně využívaly zdroje a zaváděly preventivní opatření přiměřená povaze rizik , a tím docílily nejefektivnějšího nasměrování svých aktivit . Přístup k hodnocení rizik vyžaduje aktivní zapojení povinných osob do prevence a boje proti praní peněz a financování terorismu . Mezi povinné osoby byli zahrnuti i provozovatelé hazardních her s výjimkou těch , u kterých je zanedbatelné riziko z hlediska zneužití pro praní peněz či financování terorismu , např . peněžité nebo věcné loterie , tomboly , číselné loterie apod . Novela , tak jak už tady bylo řečeno panem předkladatelem , dále řeší snížení částky hotovostní platby , při níž musí každý podnikatel identifikovat svého klienta , ta částka byla snížena na 10 tisíc eur , a zohlednění zavedení institutu svěřeneckých fondů . Na základě doporučení výboru Moneyval se navrhuje zřídit samostatný analytický finanční úřad jako správní úřad v podřízenosti Ministerstva financí . Kontrolu úřadu bude vykonávat komise Poslanecké sněmovny a vláda . Ředitel i většina zaměstnanců budou státními zaměstnanci , a budou tak podléhat zákonu o státní službě . Navrhovaná úprava je v souladu s ústavním pořádkem a mezinárodněprávními závazky České republiky . Vzhledem k závažnosti tohoto tisku a okolnostem , které řeší tento tisk , tato novela , já doporučuji , aby tento sněmovní tisk byl postoupen k diskusi ve Sněmovně do dalšího čtení . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji . Nejdřív konstatuji nové omluvy došlé předsedovi Sněmovny , a to pan poslanec Rom Kostřica a pan poslanec Vojtěch Adam - do konce dnešního jednacího dne , pan poslanec Rom Kostřica se omlouvá i na dny 1 . , 2 . a 3 . 6 . z důvodu pracovní cesty . Otevírám obecnou rozpravu , nemám do ní žádnou písemnou přihlášku . Vidím - dobře . Standardní postup . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Adolf Beznoska Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , milé kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych se krátce vyjádřil k předložené materii . Tato implementační materie je poměrně obsáhlá a dotýká se celé řady podle mého názoru velmi důležitých oblastí . Navrhovanou novelou je do systému boje proti praní špinavých peněz a financování terorismu výslovně zaváděn princip hodnocení rizik . Toto je obvyklý evropský úzus a my se k němu tímto materiálem přihlásíme . Hodnocení rizik bude prováděno na různých úrovních , počínaje úrovní evropskou a konče jednotlivými povinnými osobami . Tento systém by měl pomoci posoudit relevanci různých rizik a pomoci tak k efektivnějšímu boji proti praní špinavých peněz a financování terorismu . Jelikož v zahraničí tento systém funguje nebo se postupně zavádí , myslím si , a doporučím to i na závěr , že bychom to měli do našeho právního řádu přijmout také . Vzhledem k další legislativě je velmi zajímavá úprava tohoto zákona kolem stavu v hazardních hrách . Stávající zákon proti praní špinavých peněz mezi povinné osoby zahrnuje pouze kasina . Na základě požadavků této směrnice , ale i dosavadních výsledků připraveného národního hodnocení rizik byl tento okruh rozšířen a navrhuje se , aby se vztahoval na téměř všechny provozovatele hazardních her . To samozřejmě přinese konkrétní dopady na relativně velký počet subjektů v České republice . To , co tady bylo zmíněno , a je to podle mého názoru velmi důležité , návrh také snižuje částky hotovostních plateb , při nichž musí každý podnikatel identifikovat svého klienta . Konkrétně se jedná o snížení z částky 15 tisíc eur na 10 tisíc eur . Některé země mají už 5 tisíc eur a některé dokonce uvažují o zavedení limitu 3 tisíce eur . Toto opatření přinese další omezení , které tady samozřejmě bude mít vliv i na nás , na běžné občany . Částka 10 tisíc eur se může zdát relativně vysoká , ale předesílám , že některé evropské země tuto částku již mají poloviční . Návrh začal řešit i virtuální měny , jako třeba bitcoiny , a zahrnuje osoby poskytující služby spojené s virtuální měnou do okruhu povinných osob , kterým vyplývají povinnosti vyplývající z tohoto zákona . To samozřejmě může snížit jistou atraktivitu tohoto odvětví práce s touto virtuální měnou . Návrh dále řeší transparentnost vlastnictví právnických osob , zohlednění zavedení institutu svěřeneckých fondů do našeho právního řádu či zavedení důslednější kontroly klienta i vůči domácím politicky exponovaným osobám , čili vůči nám . Mimochodem , každý politik , kdo má v kolonce , že je politikem , tak v prvním kole toho síta vypadne při hodnocení rizik jako riziková osoba . Tak to jenom pro vás . V návrhu zákona je v neposlední řadě v souladu s doporučením z minulého hodnocení Moneyvalu - to je tady pravidelné pětileté hodnocení , teď se chystáme na další hodnocení - Rady Evropy předložený návrh na změnu statusu orgánu , tak jak jsme k tomu přistoupili . To znamená , český Finančně analytický úřad jako samostatný správní úřad v rámci MF , což je posílení jeho samostatnosti . Na okraj , a doprovodné materiály k tomu uvádějí - chystá se posílení FAÚ zhruba o 20 pracovníků . Aktuální stav je 41 pracovníků . Z těch 61 pracovníků by kromě sedmi všichni ostatní měli dělat tu vlastní finančně analytickou činnost . Samozřejmě toto navýšení bude mít některé podle mě ale důležité dopady do rozpočtu . Doporučuji také , abychom toto přijali , protože boj se špinavými penězi je velmi složitou záležitostí , a dneska jsme tady měli například zákon o registru účtů , a to je jeden z těch nástrojů , který je v souladu s tímto bojem . Co se týče zkrácení lhůty na 30 dnů , já za sebe toto podpořím , protože považuji tento materiál za důležitý . A samozřejmě doporučuji , abychom tento materiál propustili do druhého čtení . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Adolfu Beznoskovi . Nyní pan poslanec Zbyněk Stanjura v rozpravě . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . Milé kolegyně , milí kolegové , milé politicky exponované osoby . Moje krátké vystoupení se bude týkat podle mě nedobře formulovaného odstavce a paragrafu , kdo je či není politicky exponovaná osoba . Jako první věc bych řekl , že nemám žádný problém s tím , aby to byl člen Parlamentu , takže to není skutečně o nás . Ale když si přečtete tu dikci , která tam je v paragrafu , nebo v bodě 17 , ta vlastně říká , že politicky exponovanou osobou je přece hlava státu , v pořádku , předseda vlády . Už tam není napsáno členové vlády - není , možná se tím myslí vedoucí ústředního orgánu státní správy , což je ministr , který stojí v čele orgánu - ústředního orgánu státní správy . Ne všichni členové vlády stojí v čele ústředního orgánu . To znamená , kdybych to měl aplikovat na toto personální složení vlády a kdyby ty dvě funkce , které jsou jakoby bez portfeje , bez ministerstva , nezastávali poslanci či senátoři , ale někdo , kdo není členem Parlamentu , tak nebude politicky exponovaná osoba . A to asi není účelem . Myslím , že účelem je , aby byli všichni členové vlády . A nevím , proč to není takhle jednoduše napsáno v návrhu zákona .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities