|

ps2013-047-03-006-144.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-26 ps2013-047-03-006-144 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

144. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu návrh na ratifikaci Protokolu o udržitelné dopravě k Rámcové úmluvě o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat /sněmovní tisk 731/ - prvé čtení

Date2016-05-26
Meetingps2013/047
Agenda Itemps2013/047/144
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/s047101.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Tak se chci zeptat, k čemu to vlastně je, takový dokument, kde budeme deklarovat obecné pravdy, obecné cíle, vyjmenujeme všechny druhy dopravy a řekneme si, že všechny druhy dopravy jsou velmi důležité. tomu skutečně nerozumím. A považuji ten dokument za úplně zbytečný. Ale říkám, nemám všechny informace, proto se ptám, co by se stalo, kdybychom to neschválili, jestli tím někomu neublížíme v jeho rozvojových plánech nebo podobně. Nebo je to jenom jedna z desítek smluv, které vznikají ve všech resortech za všech vlád, protože se to prostě dělat musí? Každé to ministerstvo nějaký zahraniční odbor, to vyvíjí nějakou činnost a někdo to udržuje, pak se to bude muset asi kontrolovat. Nevím, jak často budeme, pokud schválíme tento protokol, jak často a kdo se tím bude na Ministerstvu dopravy nebo na Ministerstvu životního prostředí zabývat, jestli bude dostávat jednou ročně pan ministr nebo jeho náměstek nějakou zprávu, doporučení o dalším postupu apod. Tenhle dokument trochu smůlu, protože jsme si ho tak podrobně přečetli. Jsem si jist, že podobné protokoly, úmluvy a domluvy projednáváme a často velmi mechanicky schvalujeme skoro na každé schůzi. Takže to není tak, že by všechny ostatní body v bloku smlouvy, které tady za dva a půl roku jsme projednávali, byly smysluplné a skvělé a tento protokol je problematický a divný. To by nebylo spravedlivé k tomu textu. Ale myslím si, že čas od času stojí za to si přečíst podrobně i návrhy z bloku smlouvy a zamyslet se nad tím, k čemu nám to je, a ne jenom mechanicky schvalovat další a další dokumenty. Děkuji, pane ministře, za případnou odpověď. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji, o slovo se hlásí pan ministr. Prosím. Ministr dopravy ČR Dan ŤokVážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, tady musím říct jednu věc. Mám tady tedy nachystaný takový dvoustránkový projev, ale to zkusím vlastními slovy. Souhlasím v jedné straně s panem poslancem Stanjurou, prostřednictvím pana předsedajícího, s tím, že státní správa velkou schopnost vytvářet dokumenty, které bohužel mohou být občas vnímány jako dokumenty, které jsou jenom samoúčelné a k ničemu. Na obranu tohoto dokumentu - ano, ten začal připravovat někdo přede mnou, nicméně mu rozumím tak, že to je dokument, na kterém se země, kudy procházejí Karpaty, dohodly a o kterém debatují, a vyměňují si ti, co žijí v tomto území, svoje zkušenosti s tím, jak dobře nebo jak složitě se jim podaří prosazovat dopravní stavby v tomto území. Proč si řekneme, proč se takový dokument vytvoří, stejně jsou tam zopakovány v podstatě teze, které v sobě Evropská komise nebo nařízení Evropské komise ohledně ochrany životního prostředí a dopravy a všech věcí dohromady. Důvod, proč to vzniklo, je, že tam je mimo zemí Evropské unie také Ukrajina nebo Srbsko, které nejsou členy Evropské unie, takže jsou ty věci tímto způsobem udělány. bych chtěl říct, že je to samozřejmě dokument, který je velmi obecný a je plný takových frází. Ale bohužel takové jsou všechny dokumenty, které mají mezinárodní charakter, a hledá se při pěti-, šestistranném jednání, co do takového dokumentu dát, aby to ještě dávalo smysl, ale aby to ještě všichni odsouhlasili. Takže bych závěrem chtěl říct ano, pokud z většiny dokumentů, které se projednávají, nebo ze smluv, které se dojednávají, vytrhneme jednotlivé věty, tak můžeme dokázat, že jdou proti sobě a nedávají úplně smysl. Na druhé straně toto je jakási deklarace, aby se ty regiony mohly bavit, aby měly platformu vyměňovat si zkušenosti, debatovat o věcech, a Česká republika se k tomu přihlásila. bych tady chtěl požádat, přestože se může zdát, že tento dokument úplně důležitý není, aby Poslanecká sněmovna propustila tento dokument do jednání výborů, anebo se prostě rozhodne, že to udělá jinak. nechci nic vnucovat. Nezdá se mně, že by byl o něco horší než jakákoliv další smlouva, a určitě smysl pro ty lidi, kteří si vyměňují zkušenosti, jak se jim daří či nedaří stavět v oblasti Karpat. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji, pane ministře. Pan předseda Stanjura, prosím. Poslanec Zbyněk StanjuraTak ten protokol byl podepsán českým ministrem dopravy v srpnu 2014. To budou skoro dva roky a nic se nestalo, když jsme to neschválili. Takže nevím, jestli to fakt někomu škodí, nebo ne. Ale ono to úplně nevinné není, protože když se podíváte, tak na základě tohohle protokolu se vytváří sekretariát. To je nějaká instituce. Tak by zajímalo, jestli tam Česká republika zastoupení, jestli to nějak platíme, kolik nás to stojí. A současně je v jednom z těch ustanovení, že se pravidelně svolává účastnická konference. A protože uběhly dva roky, tak bych se chtěl pana ministra zeptat, kolikrát ta účastnická konference byla a kdo tam jezdí za Českou republiku, případně jaké z toho byly výstupy. Nebo jenom přijeli, dali si chlebíček, vyfotili se u vlajky Evropské unie, doložili prezenční listinu, a tím pádem vyúčtovali správně projekt a získali jsme evropské peníze například na mezinárodní spolupráci v oblasti nemotorové dopravy v oblasti Karpat. To by skutečně zajímalo, zda za ty dva roky se to snad aspoň jednou sešlo. Jinak je to skutečně úplně formální a zbytečné. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji. Táži se, zda někdo další se hlásí do rozpravy. Jestliže nikoho nevidím, tak končím obecnou rozpravu. Táži se na závěrečná slova: pan zpravodaj, pan ministr? Není tomu tak. Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru. Táži se, zda někdo další návrh? Prosím, pan poslanec Stanjura. Poslanec Zbyněk StanjuraTak celé je to o dopravě. Dopravu na starosti v Poslanecké sněmovně bezesporu hospodářský výbor, takže navrhuji přikázat tento protokol i do hospodářského výboru. Svědčí o tom to, že to tady předkládá pan ministr dopravy a ne ministr zahraničních věcí. Místopředseda PSP Jan BartošekDobře, děkuji. Žádný další návrh neeviduji. V tom případě přistoupíme k hlasování. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí a přečtu návrh usnesení. Eviduji žádost o vaše odhlášení. Odhlásím vás tedy a požádám vás, abyste se opětovně přihlásili svými kartami. Budeme hlasovat o návrhu, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru jako garančnímu výboru. zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu? Je to hlasování s pořadovým číslem 191, přihlášeno je 110 poslankyň a poslanců, pro návrh 105, proti 2. Konstatuji, že s tímto návrhem byl vysloven souhlas. A ještě budeme hlasovat o tom, aby tento návrh byl přikázán hospodářskému výboru. zahajuji hlasování. Kdo je pro, aby tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru, zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Je to hlasování s pořadovým číslem 192, přihlášeno je 110 poslankyň a poslanců, pro návrh 101, proti 2. Konstatuji, že s tímto návrhem byl vysloven souhlas a vládní návrh byl přikázán zahraničnímu výboru a hospodářskému výboru. vám děkuji, končím projednávání tohoto bodu a přerušuji jednání schůze do hodin.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities