ps2013-042-06-006-160.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-09 ps2013-042-06-006-160 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.10 hodin) Ty cesty ale mohou být různé . I u dětí s lehčím mentálním postižením , a poslechněme si názory odborníků , může být v některých případech lepší cesta základní škola praktická v kolektivu podobně postižených dětí . Pro některé děti s lehkým mentálním postižením může být naopak lepší cesta v rámci té integrace . Ale zkušenosti , dlouhodobé zkušenosti úspěšných českých speciálních pedagogů , a my můžeme být hrdi na to , jakou tu máme kvalitu speciální pedagogiky a jakých dosahujeme výsledků , vám řeknou , že jsou dvě skupiny dětí , které se nejhůře integrují v rámci běžných tříd , a to jsou lidé , kteří mají sluchové postižení , a to jsou děti , které mají mentální postižení , právě proto , že v obou těch případech je ztížena komunikace . Ten , kdo má sluchové postižení , neslyší ty svoje kamarády a další , které slyšet má , a ten , který má mentální postižení , jim často nerozumí . Z tohoto důvodu tento typ - nebo u těchto postižení je integrace nejtěžší . Když říkám , že základní školy praktické zaniknou , tak to říkám proto , že pokud jsme se rozhodli zrušit přílohu a pracujeme jenom na základě výjimek nebo speciálních ustanovení v rámcovém vzdělávacím programu , tak to k tomuto výsledku dříve či později dojde . Nakonec v původních vyjádřeních paní ministryně ministerstva tento cíl byl deklarován , teď je trochu oslaben , což mě těší , a doufám , že to oslabení bude trvalé . Nicméně předvídám na základě všeho , co o tom vím , že to k omezení a posléze zrušení základních škol praktických povede . Proto vážně zvažuji i to , že bychom podpořili myšlenku , aby se inkluze odložila , aby se - ne inkluze , to prosím vás v žádném případě , inkluze běží , probíhá , bude probíhat a je to dobře . Ale aby se odložily některé důsledky , které vyplývají ze změny § 16 . Přispělo by to mnohem více k tomu , aby školy měly čas se na ty změny připravit . Ale hlavně aby Ministerstvo školství mohlo udělat to , co tady deklarovala paní ministryně , a to je vytvořit podmínky , finanční podmínky pro to , aby inkluze skutečně mohla úspěšně probíhat . Ty finanční podmínky zatím vytvořeny nejsou . A finanční podmínky , si myslím , že ani nemohou být vytvořeny do září a nemohou být vytvořeny v krátkém čase . Kdyby na to byl delší čas , tak by se skutečně finanční podmínky daly dobře nachystat . Kdybych si vzpomněl na tu dobu , kdy jsem působil ve funkci ministra školství , tak náš úmysl tehdy byl nejprve provést reformu financování regionálního školství , nutnou reformu financování regionálního školství , která by obsahovala i pravidla pro financování žáků s nějakou formou hendikepu , a pak teprve případně přistupovat k úpravě toho systému . Udělat to opačně je z mnoha důvodů velmi riskantní . Takže z tohoto hlediska - nebo i z tohoto hlediska si myslím , že odklad nebo posunutí účinnosti § 16 , tak jak byl Poslaneckou sněmovnou přijat , by bylo rozumné opatření v zájmu dětí . Takže já bych to shrnul . Změny , které obsahuje tento návrh na úpravu školského zákona , jsou změny , které nemají podporu Občanské demokratické strany částečně z těch důvodů , že jsou to změny podle nás ideové , které jdou špatným směrem , částečně proto , že jsou to změny , které vracejí stav , který tu třeba v jedné chvíli byl a ukázal se jako naprosto špatný . A také z toho důvodu , že řada těch věcí není podle nás dobře připravena , aby mohla v daném termínu opravdu fungovat tak , aby zlepšila kvalitu naší vzdělávací soustavy . Já vás , dámy a pánové , všechny žádám , prosím , abyste tyto moje argumenty zvažovali , když budete hlasovat o návrhu Ministerstva školství , když budete hlasovat o jednotlivých pozměňovacích návrzích . Protože ve školství není nic horšího , než když se dělají překotné změny . Když se dělají změny , které jsou vedeny dobrými úmysly , ale bez znalosti konkrétní situace , bez znalosti toho , co to s těmi školami , dětmi , rodiči , učiteli udělá . Změny , které nakonec té vzdělávací soustavě vůbec nepomohou . Já jsem přesvědčen , že naprostá většina změn , které obsahuje tato novela školského zákona , jsou změny právě tohoto typu . Změny , které našemu vzdělávacímu systému nepomohou , a změny , které nezlepší kvalitu školské soustavy , a změny , které neřeší žádný z podstatných problémů , které naše školství má . A že jich má hodně , tomu opravdu věřte . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou . Připraví se paní poslankyně Semelová . Prosím , máte slovo . Poslankyně Nina Nováková Děkuji za slovo . Vážená paní předsedající , vážená paní ministryně , dámy a pánové , já jsem se nepřihlásila do debaty proto , že bych chtěla známkovat novelu školského zákona , a nechci ani známkovat jednotlivé pozměňovací návrhy . Prostě proto , že právě na těch pozměňovacích návrzích se projevují postoje , které logicky jednotlivé politické subjekty mají . Takže někteří chtějí dávat větší právo rodičům , někteří chtějí více centralizovat to , že my jsme proti povinnému předškolnímu vzdělávání . Je logické , že jiné politické strany jsou pro . Já bych si teď dovolila jen poprosit vás , abyste znovu zvážili možnost podpořit pozměňovací návrh , který jsem sice zformulovala já , je tam ovšem pod jménem pana poslance Laudáta . A já bych si dokonce troufala říct , že to není můj pozměňovací návrh , je to návrh mnoha z nás ze Sněmovny , kteří bereme velmi vážně historické výzvy , které v současné době jsou . Asi málokdo z vás pochybuje , že teď prožíváme určité klíčové okamžiky pro naši zemi a většinou se soustředíme na to , abychom zabezpečili - soustředíme se na naši bezpečnost , víme , že musíme uchovat zdraví a náš systém zdravotnictví . Ale dámy a pánové , z dlouhodobého hlediska je stejně tak a možná prioritou , je stejně tak - možná je to i priorita . Stejně tak je důležité určitým způsobem ochránit a správně identifikovat celý vzdělávací systém . Proto jsem si dovolila sáhnout do obecných vzdělávacích cílů , kde my teď , dámy a pánové , máme , že naše školy informují o různých světových kulturách . To je cíl . Já se domnívám , že informovat o různých světových kulturách máme . Ale že máme mít jeden hodnotový systém a to je systém evropské kultury , který budeme předávat dalším generacím . Věřím , že to je neútočný způsob , jak ochránit náš vzdělávací systém před multikulturalismem , který přinesl určitou ztrátu kulturní identity Evropě . To my prostě - my to můžeme udělat lépe . My víme , že multikulturalismus jako krásná idea se nepodařil , že se vlastně stalo to , že dnes Evropa žádnou tvář , žádnou identifikovatelnou kulturu nemá . Ale my víme , jaké jsou kořeny té evropské kultury , a to bez ohledu na to , jestli jsme nějak nábožensky zaměřeni , jak jsme filozoficky - a tak dále . My víme , že základem je humanismus . A humanismus zkrátka stojí na nějakých historických kořenech a to je antika a křesťanství . Ale podstatné je , dámy a pánové , že to je nějaká kulturní identita . Výchova a vzdělávání ve škole prostě nejde dělat tak , že je hodnotově neutrální : Vyber si . A my si teď ale vybíráme .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities