ps2013-042-06-006-160.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-09 ps2013-042-06-006-160 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.00 hodin) Nepodpoříme naopak návrh , podle kterého by bylo možno ředitele školy odvolat i bez udání důvodu . Považuji tento návrh za nebezpečný . Rozhodně by nevedl ke zvýšení kvality řízení škol a vzdělávacího procesu , naopak by mohl vést k destabilizaci . Poslední věc , ke které se vyjádřím , je návrh na odložení účinnosti novely školského zákona , takzvaného § 16 , nebo chcete - li společného vzdělávání . Také tento návrh doprovodím negativním stanoviskem , a to z toho důvodu , že novela vytváří podmínky pro vzdělávání některých žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách , ale současně i nadále umožňuje existenci důležitého článku vzdělávacího systému , a to speciálního školství . Systém speciálních škol se nijak nemění a speciální školy se neruší . Beze změny budou vzdělávány děti se středním , těžkým a těžkým mentálním postižením . U dětí s lehkým mentálním postižením dochází k jediné změně - rozšiřují se možnosti jejich vzdělávání . Děti na druhém stupni vzdělávané podle přílohy pro lehké mentální postižení své vzdělávání dokončí podle této přílohy . Bude pro ně tedy platit až do roku 2020 / 2021 . Hlavní slovo má stále rodič . Ani na tomto se nic nemění . Společné vzdělávání proto není novinkou , která by začínala 1 . září 2016 . Základní principy inkluzivního vzdělávání obsahují jak dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy , tak strategie vzdělávací politiky do roku 2020 . Z hlediska práva se jedná o rovný přístup ke vzdělání dětí a to samozřejmě není pro nás jako Českou republiku novinka . Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami dnes tvoří necelých 11 % ze všech žáků na základních školách , kterých je asi 880 tisíc . Většina těchto dětí je již dnes vzdělávána v běžných třídách běžných základních škol . U žáků se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním je to 97 % , u žáků se zrakovým postižením 73 % , se sluchovým postižením 56 % , s vývojovými poruchami učení 92 % vzdělávaných v běžných školách . Více než 25 % dětí s lehkým mentálním postižením se již dnes vzdělává buď v běžných , nebo ve speciálních třídách na běžných základních školách . Není také pravda , že systém není připraven nebo že není dostatek finančních prostředků . V letošním roce je rozpočet připraven . V příštím roce bude zcela přirozeně jako u ostatních věcí , které jsou nárokové , vyjednáván . Odložení účinnosti novely tak nemohu podpořit , protože se nejedná tady o žádný nucený proces ani revoluci , a naopak se jedná o to , že reagujeme na systém , který dnes je založený velmi na pokrytectví , systém , který je nedostatečně financovaný a který školám neumožňuje realizovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v dostatečné kvalitě . Podpůrná opatření jsou nyní nedostatečná , často je školy dofinancovávají z platů pedagogů nebo se na jejich financování podílejí sami rodiče . Věřím , že uznáte , že taková situace je nadále nepřijatelná . Zajištění podpůrných opatření a stabilizace speciálních i běžných škol je hlavním cílem novely zákona schválené v únoru 2015 , a proto věřím , že se nakonec v rámci rozpravy se mnou ztotožníte , že odklad této části původní novely školského zákona schválené parlamentem v minulém roce by nám nepomohl , naopak by ten stav , který oprávněně učitelé kritizují , zakonzervoval . Děkuji vám za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji paní ministryni . Otevírám rozpravu , do které mám zatím sedm přihlášených . První v pořadí je paní poslankyně Nováková , připraví se paní poslankyně Semelová . Omlouvám se , dámy , s přednostním právem pan poslanec Fiala . Poslanec Petr Fiala Vážená paní předsedající , dámy a pánové , chtěl bych jenom krátce reagovat na vystoupení paní ministryně a říct svoje stanovisko k této novele školského zákona . Mimo jiné i proto , že se v poslední době tak trochu rozmohl ze strany Ministerstva školství - vy jste to , paní ministryně , neudělala , ale od některých jejích spolupracovníků takový zvyk , že cokoliv se předkládá , tak za to v nějaké formě mohu já , ať už to je , nebo nakonec není schváleno . Tak tady bych chtěl jasně říct , že tato změna školského zákona nemá moji podporu . Věci , jako je povinná školka , povinné předškolní vzdělávání i v té podobě , ve které to tady teď paní ministryně představila , nebo sjednocené přijímačky na střední školy , to jsou všechno věci , které považuji za chybné . Opakovaně jsem se k tomu vyjadřoval a myslím , že to naší vzdělávací soustavě v žádném případě nepomůže . Pokud jde o maturitu z matematiky , povinnou , to je podle mne věc naprosto legitimní a je možné se tímto způsobem rozhodnout . Termín , který v tomto případě ministerstvo stanovilo , je , pokud všechno půjde dobře , tak bych řekl krajní , protože je to první okamžik , ve kterém by to vůbec mohlo začít fungovat . Doufám , že rámcové vzdělávací programy jsou upraveny tak , aby skutečně nejenom dostatečná dotace , ale i odpovídající výuka matematiky byla taková , aby to žáci mohli zvládnout , abychom neprohlubovali frustraci žáků , rodičů , učitelů a společnosti z toho , že už v této chvíli tu nepovinnou maturitu z matematiky nezvládá obrovské množství žáků . Je to ambiciózní plán , stihnout to čtyři roky poté , co vstoupí v platnost nebo co se začnou realizovat jednotné přijímačky . Byl bych pro konzervativnější nebo opatrnější postup . Ale když tuto ambici Ministerstvo školství má , tak věřím , že udělá všechno pro to , abychom tady nedošli k další kritické situaci . Za naprosto špatné ale naopak pokládám jiné rozhodnutí týkající se maturity a to je centrální opravování češtiny , slohových prací . Já jsem to zrušil , když jsem byl ministrem školství , na základě zkušeností , na základě reakcí odborné veřejnosti , prostě proto , že to nefungovalo , bylo to špatné a vystavovalo to žáky situaci , na kterou nemohli být připraveni . Nic z toho z hlediska kvality nepřineslo . A to říkám jako člověk , který je kvalifikován jako učitel češtiny . Prostě tento typ výstupu nemá být hodnocen centrálně , má být hodnocen tím učitelem v rámci jedné školy , který žáky v oblasti slohu po dobu jejich studia vzdělával . Myslím si , že tady důvod pro centrální kontrolu není . Je to tlak některých lidí zevnitř ministerstva nebo z organizací kolem ministerstva , kteří si myslí , že čím víc věcí budou mít pod kontrolou , tím to bude lepší . Není to lepší a z hlediska kvality vzdělávacího systému je to naopak horší . Nechci mluvit příliš o inkluzi - moje poslední poznámka . Tady vedeme jakousi veřejnou debatu a povedeme ji i nadále . Jsem přesvědčen o tom , že jsme v oblasti integrace žáků s různým typem postižení v České republice udělali hodně , že jsme nemuseli přikročit k dalším krokům . Že ta debata je trochu zmatená , protože sice se nezasahuje do oblasti speciálních škol , a tady má paní ministryně samozřejmě pravdu , ale už tady nezaznívá dostatečně jasně , že se zasahuje do oblasti výuky nebo vzdělávání , které dnes poskytují základní školy praktické . A že tak jak je to teď nastaveno , i ty kroky , které dělá Ministerstvo školství , i když teď říká že ne , nezvratně povedou k tomu , že základní školy praktické dříve či později z našeho vzdělávacího systému zmizí . Nechci teď vést s paní ministryní právní debatu , že vlastně žádné základní školy praktické neexistují , protože samozřejmě existují v praxi , fungují dobře a řada lidí , která se tím zabývá , speciálních pedagogů , vám řekne , že to je dobrá cesta . Myslím si , že myšlenka , že je do budoucna zrušíme - já znovu říkám a garantuji vám to a vzpomenete si na moje slova , i když vám teď někdo z ministerstva říkat , že se to nestane , tak všechny kroky , které dělá ministerstvo , vedou k tomu , že se to stane . A stane se to do několika let , že tento typ vzdělávacího zařízení v České republice nebudeme mít . To si myslím , že není dobré . A není to dobré především pro ty děti . A vůbec není pravda , že ti , kteří jsou pro inkluzi v té podobě , ve které ji prezentuje Ministerstvo školství , myslí na postižené děti , a ti , kteří jsou proti této formě inkluze , nemyslí na postižené děti . To je naprosto falešný argument . Moje argumentace proti této formě inkluze je vedena právě snahou vytvořit co nejlepší podmínky pro integraci , integraci dětí , které mají ať už tělesné , nebo duševní postižení , nebo mentální postižení . A integrace - a to je důležité - neznamená , že ty děti se za každou cenu integrují ve škole , ale integrace znamená , že jsou schopny potom mít co nejkvalitnější život . K tomu je musí i prostřednictvím vzdělání bohatá společnost , jako je naše , skutečně připravit .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities